دستاورد ارتش

مهمترین بخش از دستاوردهای جدید نزاجا، خشاب‌گذاری اتوماتیک در توپ ۱۲۲م.م است که در همکلاس‌های جهانی آن فقط در ساختار توپ ۱۵۵ آرچر سوئدی دیده می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی زمینی ارتش در هفته های اخیر از سه دستاورد جدید خود در بخش زره پوشها، توپخانه و راکت اندازها رونمایی کردکه این سه دستاورد جدید حاوی نکات مهمی برای افزایش توان رزم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند و بر این اساس، ارتقاء نفربر بی تی آر ۶۰ ، ارتقا راکت انداز ۱۲۲ میلی متری و ارتقاء توپ ۱۲۲ میلی متری سه دستاوری بودند که توسط نیروی زمینی ارتش رسما معرفی شدند.

حیدر ۴۱؛ ارتقاء توپ هویتزر ۱۲۲ میلی متری

در بخش ابتدایی معرفی این دستاوردها، به طرح حیدر ۴۱ می رسیم که بر اساس آن اقدامات بسیار جالبی در زمینه تبدیل این توپ از یک سامانه کششی به یک سامانه خودکششی و همچنین بحث خشاب گذاری برای توپ و شلیک اتوماتیک مطرح شده است. در ابتدا بهتر است کمی با توپ ۱۲۲ میلی متری مورد نظر آشنا بشویم تا بتوانیم بهتر به عمق تغییرات پی ببریم. توپ به کار رفته در این سامانه توپ هویتزر ۱۲۲ میلی متری D-۳۰ ساخت شوروی سابق است که از جمله سامانه های اثبات شده و با کارنامه موفق در نبردهای مختلف به حساب می آید. این توپ در نبردهای بسیاری؛ از خاورمیانه گرفته تا آفریقا و منطقه بالکان و شرق اروپا حضوری موثر داشته و اکنون نیز در خدمت کشورهای زیادی در خاورمیان ، آسیای شرق و همچنین آفریقا قرار دارد.

توپ دی ۳۰

این توپ کششی در حالت استاندارد به چیزی در حدود ۷ الی ۸ نفر خدمه نیاز دارد تا بتواند به صورت استاندارد به اجرای عملیات بپردازد و بسته به تجربه و سطح آموزش خدمه، چیزی بین ۳ الی ۵ دقیقه طول می کشد تا خدمه توپ مورد نظر، آنرا حاضر به شلیک کرده و یا حاضر به راه کنند تا بتوانند از منطقه مورد نظر خارج شوند. اما در نبردهای قرن بیست و یکم این زمان، بیش از حد زیاد است ! لذا در این پروژه، نزاجا چندین حرکت جالب را انجام داده؛ اولا توپ مورد نظر روی یک شاسی کشنده ۴*۴ نصب شده و از حالت کششی به خود کششی تبدیل شده و این یعنی تحرکت بسیار بیشتر توپخانه در میدان نبرد که مشخصا عنصری مهم در بقاء پذیری توپخانه در میدان نبرد محسوب میشود.

توپ های نصب شده بر روی کامیون ها در حال حاضر به صورت رسمی و دست ساز در حال زیاد شدن در جهان هستند. از مدل هایی مثل آرچر سوئدی و سزار فرانسوی تا مدل های دست ساز که مثلا ارتش سوریه در نبرد با تروریست ها بهره می برد از جمله توپ های شبیه به این سامانه به شمار می آیند. در این توپ بازوهای هیدرولیکی نصب شده که کامیون حامل را بلند کرده و در نقش منتقل کننده شوک حاصل از شلیک به زمین نیز عمل می کند.

اما شاید مهمترین بخش از این دستاورد توپخانه ای، "خشاب گذاری اتوماتیک" در این توپ است که به نوعی در همکلاس های جهانی آن فقط در توپ ۱۵۵ آرچر ساخت سوئد دیده می شود. از این نظر می توان این طرح را حرکتی با تنها یک نمونه مشابه در جهان معرفی کرد. با استفاده از این روش، عمل گلوله گذاری به صورت اتوماتیک و به وسیله کنترل از راه دور با سیم یا بی سیم انجام می شود، تعداد خدمه مورد نیاز بسیار کم تر شده و شاید بتوان با ۳ نفر نیز عملیات را به انجام رساند. این تعداد را با تعداد خدمه اصلی توپ مقایسه کنید. در عین حال، خود توپ نیز با زانی در حدود ۳۰ ثانیه، حاضر به راه یا جنگ خواهد شد.

خدمه کمتر، خودکششی بودن و اتوماسیون گلوله گذاری یعنی نیروی انسانی کمتر در خطر ، خسته شدن کمتر نیروها ، سرعت بیشتر نقل و انتقال یگان های توپخانه ، تلفات کمتر به نیروهای خودی ، کاهش قابل توجه هزینه ها و در عین حال خسارت بیشتر به دشمن و سخت تر شدن کار آنها برای یافتن توپخانه خودی. بر اساس آنچه در مراسم رونمایی این توپ مطرح شده است تجارب بدست آمده از حضور ایران در سوریه یکی از عوامل مهم در توسعه این سیستم توپخانه ای بوده است.

حیدر ۴۴؛ پهپادها به کمک راکت اندازهای گراد می آیند

دستاورد دیگری که در جریان این رونمایی به معرض نمایش در آمد سامانه حیدر ۴۴ بود. سامانه گراد BM-۲۱ یکی از سیستم های راکت انداز به نوعی خاطره انگیز برای ایرانیان است که از زمان جنگ تحمیلی، به شدت توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار گرفت. این راکت انداز ۱۲۲ میلی متری دارای نقطه ضعف های قابل توجهی است. گراد به صورت سنتی سامانه دقیقی نیست و برای رسیدن به نتیجه مطلوب با آن باید حجم زیادی از راکت ها را در یک نقطه متمرکز کرد.

پروژه جدید نزاجا، چندین قابلیت را برای رفع نقایص این راکت انداز ارائه می کند. اولا با استفاده از پهپاد می توان هم در امر هدف یابی بهتر اقدام کرد و هم بعد از پایان آتشباری می توان به صورت زنده نتیجه حمله را دید و از این طریق هم برآورد بهتری از خسارت وارده به دشمن را بدست آورده و در عین حال بهتر نیز برای حملات بعدی آماده شد. همچنین دیگر نیازی به فرستادن دیده بان به مناطق نزدیک به هدف نیست. این مسئله یعنی صرفه جویی در میزان راکت های مصرفی و در عین حال کاهش احتمال ایجاد خطر برای نیروی خودی.

 اما بخش مهم دیگر این دستاورد، سامانه ای است که اطلاعات مورد نیاز را از تصاویر ارسال شده توسط پهپادها استخراج کرده و از طریق سامانه کنترل کننده ای که بر روی راکت انداز مورد نظر نصب شده، می تواند به تصحیح خطای زاویه ای راکت انداز اقدام کند. این حرکت که می تواند از راه دور نیز انجام شود در حفظ جان خدمه نقشی بسیار مهم دارد و آنها را از خطرات آتش متقابل دشمن به دور نگه می دارد. نکته بسیار مهم تر این که این سیستم را می توان بر روی سایر سامانه های توپخانه ای و راکتی نیز نصب کرد و علاوه بر اینها، سرعت عمل سیستم در انهدام یک منطقه مورد نظر را به صورت قابل توجه، ارتقاء داد.

حیدر ۷؛ روحی در کالبد خسته BTR-۶۰

نفربر زرهی چرخ دار بی تی آر ۶۰ از جمله محصولات قدیمی ساخت شوروی سابق است که در تعداد بالایی ساخته و به کشورهای مختلفی صادر شده است. این زره پوش با سابقه حضور در نبردهای مختلف در طول چندین دهه خدمت خود شاید دیگر برای حضور در نبردهای قرن بیست و یکم مناسب نباشد اما نزاجا با ارتقاء حیدر ۷ توانسته، توانایی آن را کاملاافزایش دهد.  در بخش حفاظتی نیز شاهد نصب بلوک های واکنش گر انفجاری "کنتاکت یک" هستیم که بر روی بی تی آر ۶۰ نصب شده و می تواند از آن در برابر تهدیداتی مثل راکت اندازهای ضد زره حفاظت کند. در بخش قدرت آتش نیز شاهد نصب یک توپ تک قبضه ۲۳ میلی متری هستیم که از نمونه دو لول ضد هوایی به عاریت گرفته شده است. این توپ به صورت استاندارد دارای لرزش فراوانی است و شاید نتوان خیلی روی آن به عنوان یک سلاح دقیق حساب کرد.

نصب سایت دیده بانی و هدفگیری برای توپچی بی تی آر ۶۰ در نزاجا

اما در پروژه حیدر ۷ سامانه استبلایزر بومی توسعه پیدا کرد که وظیفه آن حفظ توپ در نقطه مورد نظر است. از طرف دیگر سامانه های مخصوص دیده بانی و هدف گیری با سلاح نیز در داخل این نفربر نصب شده و امکان شلیک دقیق را از داخل زره پوش فراهم می کند. توپ ۲۳ میلی متری در صورتی که بتوان ثبات آن را حفظ کرد، سلاحی است که در زمان شلیک در خط افقی به سمت جلو می تواند فواصل تا شاید بیش از ۳ کیلومتر را نیز به خوبی پوشش دهد. از این خودرو می توان در نقش های گوناگونی مثل ایجاد آتش پشتیبانی برای نیروهای پیاده و شناسایی مسلح تا اسکورت کاروان های غیر مسلح استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    18 30
    البته این ها افتخار کشور است و نباید جناحی نگاه کرد اما از وزارت دفاع که سازنده است یک تشکر هم نکردید
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      18 3
      این ها دستاورد های جهاد و پشتیبانی نیروی زمینی هستند و ربطی به وزارت دفاع ندارند این ها صرفا نمونه های اولیه هستند که بعد از تست های لازم برای تولید انبوه تحویل وزارت دفاع داده میشن البته وزارت هم باید تست و تأیید کنه و سپس تولید انبوه
    • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      12 2
      داداش گلم این محصولات مربوط میشه به جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش. ولی وزارت یه هویتزر خودکششی ۱۵۵ میلیمتری تولید کرده که به مراتب ازین بهتره. حالا چرا تولید انبوه نمیشه خدا میدونه. متاسفانه یکی از ضعف های بخش دفاعی ما بحث مدیریتی هست. هیچ جای دنیا یک یگان سلاح تولید نمیکنه بلکه نیازهاشو به وزارت دفاع میگه تا واسش طراحی وتولید کنه. طبیعیه که وزارت دفاع زیرساخت های بیشتری داره و میتونه سلاح های باکیفیت تری بسازه.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    11 1
    اون توپ چیز خوبی از آب در اومده ولی نصب زره واکنشگر روی BTR60 به دلیل زره کم نفربر در صورت انفجار بلوک به خود نفربر صدمه می زند و وزن آن را بالا میبرد که نیاز به عوض کردن پیشرانه دارد
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    27 13
    واقعا خسته نباشید با این تجهیزات قرون وسطی تجهیزات باید نیاز به خدمه نداشته باشه از هواپیمای بدون سرنشین که سختر نیست
    • AE ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      17 3
      جدید ترین تانک روسیه آرماتا هم خدمه داره هنوز خیلی مونده تا جنگ ربات ها و تجهیزات بی سرنشین
    • GB ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      11 13
      ولی پهپادهای آمریکا نشون دادند برای سوخاری کردن روس ها در آغوش آرماتا ، آرمیتا... نیازی به خدمه نیست ، سرمایه کافیه !
    • حجت IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      15 3
      داداش پاشو از پای فیلم ترمیناتور مغزت پکید
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      8 2
      پهباد های بی سرنشین آمریکا هم زرت و زرت شکار میشن تو ایران اینم عاقبت بی سرنشین
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    22 1
    لطفا از آخری در مرزها استفاده کنید . لطفا
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    12 2
    سزار فرانسوی و donar المانی و nlos امریکایی هم خشابگذار اتوماتیک دارند.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      7 0
      pzh2000 آلمانی اصل کاری آلمان هست
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    28 6
    تنها جواب برای یاوه گویی امریکا ساخت سلاح اتمی است.تجربه لیبی و کره شمالی و طرز برخورد غرب با این دو کشور شاهد زنده ای برای این موضوع است.
    • US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      12 6
      بخدا حرف حساب زدی اما کوگوش شنوا یقینا اگه 100 کلاهک صد کیلوتنیم داشتیم باموشکهای 11 هزار کیلومتری مطمئنا نصف این تحریما نیود اما چه کنیم که ..................
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    13 2
    مهمترین ضعف ما اینه که این پروژه ها در نمونه باقی می مانند و عملیاتی نمیشوند.برای نمونه وزارت دفاع و نیروهای مسلح تا بحال چندین سلاح انفرادی رونمایی کرده انده ولی هنوز نیروهای ما از کلاش و ژ3 استفاده میکنند ویا تانک ذوافقار که حدود 20 سال که رونمایی شده و عملیاتی نشده.
    • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      2 2
      با سلام خدمت برادر عزیزم. داداش گلم بحث سلاح های انفرادی برعکس چیزی که فک میکنیم تولید سلاح های انفرادی سخته نه از بابت طراحی بلکه از بابت تولید. بحث کیفیت ساخت و ماندگاری سلاح خیلی مهمه. ما چن نمونه سلاح طراخی کردیم ولی دربحث ساخت مشکل داریم . حتی سلاحی مثل سی کیو چینی که ام ۱۶ چینی بود از کیفیتش ناراضی بودن و تولید نشد
  • مجید هشتگرد IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    10 1
    اول خداقوت بگم به برادران نیروی زمینی که از داشته ها به نحو احسن استفاده میکنن و بهترین کارایی رو از کمترین ها استخراج میکنن ، اما روی سخنم با دو گروهه : 1- برادران نظامی نویس مشرق، انصافا به جز تحرک و سوار کامیون بودن این چه ربطی به سزار داره؟ کالیبر ، برد ، قدرتش کدومش!!؟؟ حتی کامیونی که ما استفاده میکنیم با قدرت اسمی 210 اسب بخار با کامیون یونیماگ قابل قیاس نیست 2- صحبت بعدیم با برادران وزرات دفاع (و هرکسی که در ساخت تجهیزات نظامی داخلی فعاله) واقعا ساخت رادار های fire finder هیچ کاری نداره و در ایران هم ساخته شده ، با اتصال یک دستگاه رادار و طراحی توپ خودکار و رایانه ای هویتزر تبدیل به سلاحی مرگبار میشه که میتونه قدرت آتش فوق العاده ای برای نیروی زمینی ایجاد بکنه که با محاسبات فیزیکی در چند دقیقه چند صد کیلوگرم مواد ناریه بر سر دشمنان و بدخواهان این سرزمین بریزد
  • رحمن IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    9 1
    هر چه میتوانید بروز شوید جان سربازان پیاده الآن در تجهیزات ارتش است و بسیار عقب هستیم ولی میتوانیم با ابتکارات حرکتهای خوبی در بهبود تجهیزات کنیم موفق باشید شجاعانه و گگستاخانه تصمیم در ساخت بگیرید باید ایران برای همیشه از این عقب افتادگی گذشته نجات یابد ما حتما موفق میشویم کما اینکه قران و رسول خدا در مورد ایرانیان ذکر فرموده است
  • عبدالله IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    7 0
    بسیارخوب بود وعلاو بر ارتقا وبروزشدن فایده آموزشی هم دارد ..حیدر41 نظرم راجلب کرد زحمات بسیارونتیجه بخش وروحیه بخش ؛ به ارتشمان تبریک میگویم وبه مردممان هم تبریک میگویم . خسته نباشیددلاوران ؛متخصصین دوست داشتنی بنده مدتی است که یک ایده درخصوص یکنوع قایق تندرو دارم که هنوزنامی برایش انتخاب نکرده ام راستش وقتی حالت دریافت ومکاشفه ذهنی آنراتجربه کردم خیلی ذوق زده شدم ولی به دلیل ندانستن راه ارایه آن خیلی ناامیدشدم والبته ناامیدهم نشدم تاباسایت مشرق ریسک کردم وباخودم گفتم امتحان کن ! این قایق تندرویی که به ذهنم رسید" قایق تندروی وارونه " الان نامگذاریش میکنم ودوماموریت برای آن تعریف کردم . حمله به ناوهای دشمن که به دوصورت انجام میگیرد اول باکنترل ازراه دور وبدون سرنشین وآکنده ازموادمنفجره ماموریت دونیم کردن یاحداقل ایجاد سوراخ دربدنه ناو دشمن که منجربه غرق شدنش شود وقتی که درتعداد زیادحمله ورمیشوند . شخصا نمیدانم امکان ساختش هست یانه اماخودم احساس میکنم اگردرداخل دوپوسته ای باشد امکان ساختش هست ویک مشکل دیگرکه توضیح میدهم . این قایق ازنظردیده وردشمن پلیتی برروی آب است که هرچیزی ممکن است باشدغیرازقایق تندرو !! این قایق حدودچهارتاپنج سرنشین باانواع سلاح داخل آن ابتدا وارونه آرام یاتند بسمت دشمن میرود درحالیکه سرنشینان باتامین اکسیژن همراه داخل آن نشسته اند تابه نزدیکترین فاصله مثلابیست متری میرسد آنگاه بسرعت گیره - قفل وبندهایی که وظیفه دارند واژگونی وقبل ازآن تعادل سرنشینان دراتاقک (جدا ازپوسته بیرونی باگیره موقت )راانجام دهند . قایق برمیگردد وپوسته به دوطرف قایق بیرون جهیده میچسبد ونیروهادرسطح قایق هستند وموتور دوم روشن میشود ویاازاول موتوریکی گرفته میشود . حالاقایق تندروی وارونه همان قایق تندروی درپوسته ومعروف ایران است وخدمه باهرسلاح وموشک اندازهای کوچک که درقایقهای قبلی امکان استفاده ایجادشده است باناو درگیرو.......میشوند . هدف این بوده وهست شناسایی نشود ونهایت پلیتی درسطح آب یاشبیه آن باشد تافاصله بی خطرطی شود . بالارفتن باامکانات ازناوشایدممکن شودووو....امیدوارم مهندسین کشورم بتوانند این طرح رااجراکنند .حقیرآرزودارم شدنی باشد واگرباشد خداراشاکرم که به اسلام وسربازان امام عصرعج خدمتی کنم . ازمشرق میخواهم یابه مراجع ذیربط ارایه دهند یامنتشر کنند تاعزیزانم ببینند
    • کاوه IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      3 0
      عزیزم، به جای این وسیله تندرو، اگه اژدر شلیک بشه که بهتره.
    • عبدالله IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      3 1
      اژدر هم خوبه اماهرسلاح ووسیله جنگی محاسن ومعایبی دارد درجنگ نامتقارن شما نبایدطوری بجنگی که سلاح دشمن وآموزش نیروهایش برای آن سلاح وموقعیت ساخته شده است . درجنگ نامتقارن توبرخلاف انتظاردشمن میجنگی . این قایق بنوعی یکنوع زیردریایی هم هست که درزیر سطح چندده متری ناوهاوکشتیهای جنگی دشمن راغافلگیرمیکند ضمن آنکه اگربسادگی رادارگریزهم باشد . هیچ سلاح ووسیله جنگی برای نفی وجودی دیگری الادرکارآمدی واردعمل نمیشود تا باتوانایی و کارآمدی خود جایگاهی رااشغال کند . قایقهای تندرو درتعدادزیاد ناوی بآن عظمت را مستاصل میکند . البته متخصصین صنایع دفاعی باید نظربدهند وابتدا درابعاوکوچک که تخصص خودشان هست . وسلامشان میکنم
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    8 1
    زره های کنتاکت یک رو با خال جوش به بدنه وصل کردن که در تصویر اخر مشخصه و اینکار رو برای تعویض اونها سخت میکنه.
    • سرباز ولایت IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      3 0
      ضمن خدا قوت و خسته نباشید به همه تلاشگران عرصه دفاع و صنایع دفاعی نکته مهمی بنظرم رسید که مغفول مانده! عزیزان و سروران گرامی فرماندهان ارتش غیور اسلامی و ولایی ایران عزیز الآن نسل پنجم زره ها و بلوک های واکنشی مثل کنتاکت 5 بر روی ادوات زرهی وخاصه روی تانکها نسب شده اون وقت آقایان عزیز ما در ارتش هنوز ظاهرا خبر ندارن و خشنودند و بسنده میکنند به نصب کنتاکت یک که بیش از یکی دو دهه است که منسوخ شده! از یک طرف ما هر روز بطور فزاینده با انواع تهدیدات به روز شده روبرو هستیم از این سو عزیزان ما در ارتش هنوز نتوانسته اند متناسب با ماهیت و امکانات تهدیدات خودشون رو در حد لازم به روز کنند هر چند تلاشهایی سزاوار تقدیر در برخی حوزه ها شده ولی متناسب و کافی نیست و باید با تلاش بیشتر و بکار گیری علم روز سریعا کاستی ها را جبران نمود.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    10 1
    ظرفیت بارگیری خشاب توپ 122 میلی متری حد اکثر حاوی 4 یا 5 گلولست. بعد برای پر کردن اون نیاز به پرسنل و یه نرده بان 6 متری هست.
  • CA ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    14 5
    والله اين رو بچه دبستاني هم ميدونه كه كنتانت يك اگه منفجر بشه باعث اسيب شديد به زره نَفَربر ميشه چون زره بسيار نازكي داره خرج الكي از سبد بيت المال
  • میثم IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    12 4
    کنتاکت1 حتی در مقابل rpg هم حفاظت نداره اون هم با این شکل چینش، چه برسه به موشک های ضد زره غربی یا مهمات انرژی جنبشی
  • Aio AE ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    18 2
    تجهیزات زرهی ارتش فرسوده هستن ... فکری به حالشان شود.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    19 0
    ارتش نیاز به مدرن سازی داره این کارها را قبول ندارم
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    15 8
    مشرق جان سلام اولا شما ارچرو با این لگن مقایسه میکنی.دوما توپ D30 اصلا دقت لازمو نداره سوما این نفر بر بیچاره هرسال ارتش یه بار تانگ اقارب میشه یه بارم مین پخش کن ....هرسال ارتش یه چیزی روش میذاره بعدشم زره نفربربقدری نازک وبی کیفته که درصورت انفجارزره واکنشی به خود نفر بر اسیب میرسه در اخرم ارتش هرسال یه چیزایرو رونمایی میکنه ولی تاحالا هیچکدام به مرحله تولید نمیرسن
    • AE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      11 1
      با وجود این که عاشق ارتشم ولی واقعا حرف حق را زدی به خدا ملت پای تلوزیون منتظر نیستن که هر سال یه چیز جدید ببینن لازم نیست نزاجا هر سال با اسم و رنگ جدید این تجهیزات را که هیچ کدوم تولید انبوه نمیشن رونمایی کنه این تجهیزات بیشتر به نظر میاد ساخته ی گروهک های تروریستی یا کشور های درگیر جنگه که خواستن یه چیزی سر هم کنن که فقط شلیک کنه تا این که ساخته ارتش ایران با این همه سازمان و تشکیلات باشن واقعا بین این همه پرسنل وظیفه چهار نفر طراح درست حسابی پیدا نمیشه که جذبشون کنین و یه طرح آبرو مندانه بدین؟ربات نذیر را هم با وجود این که واقعا امیدوار کننده بود تحت الشعاع قرار داد
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    4 2
    آفرین عالی بود مشرق
  • حسین1 IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    11 2
    بهتر بود اتاق راننده و چرخهای خودرو با ورقهای ضد گلوله محافظت بشه تا در موقع جابجائی نفرات از شلیک تک تیر اندازان دشمن در امان بمونن. ممنون از ابتکار قشنگتون.خداقوت
    • LB ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      3 0
      دوست عزیز، حتی در سوریه که نیروها خیلی نزدیک به هم هستند، توچخانه توی دل دشمن نمی رود! پشت خطوط خودی حرکت میکنه. برای چی پول اضافه خرج کنیم؟
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 1
    خیلی عالی کیف کردم دمتون گرم انشاالله با حجم و تعداد فوق العاده زیاد تولید بشه و در همه کشور به تعداد بالا و آماده رزم داشته باشیم انشاالله یه چیزای جدید بسازیم که آمریکا از وحشت ایران خوابش نبره
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 1
    خدا قوت به همه رزمندگان یکی از تسلیحات پرکاربرد داعشی ها همین توپها هستند که پشت خاور کار گذاشته میشن البته انها از توپهای دست ساز با برد پایین استفاده میکنن و سریع بعد شلیک تغییر مکان میدهند که توسط پهبادها محلشان گزارش نشود تجهیز نیروهای نظامی کشورمان به این سلاح در جنگ های امروزی خیلی ضروری بود خدا قوت
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    5 6
    الحمدالله که این همه اقتدار داریم... ممنون از مشرق بابت اطلاع رسانی خوب...
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 1
    خیلی عالی فقط برای حفظ جان راننده و اپراتور این سلاح باید بیشتر تلاش کنید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 8
    هیچ تجاربی گرفته نمی شود این را نحوه شهادت شهید حججی گفت
  • مجید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    10 4
    سلاح فقط اقارب : نسل آینده ی بانک
    • حجت IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      2 3
      بانک؟ . . . . نه، جان من؛ بانننننننننننننک؟
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    7 0
    باید برای خودکششی سازی بجای توپ کم توان و کم دقت 122 میلی متری از توپ 155 میلی متری استفاده می شد . و درضمن بهتر بود فکری هم برای استفاده از مهمات لیزری در توپ می شد . درمورد حیدر 7 ، نفربر بی تی آر 60 اصلا خودور پایه مناسبی نیست هم فرسوده و هم زرهش نامناسب است و موتور و طراحیش خیلی قدیمی است و در مورد زره واکنشی کنتاکت 1 دیگه مناسب مقابله با تسلیحات ضد زره مدرن نیست بهتره حداقل از ورژن های جدید تر کنتاکت 4و5 استفاده می شد و بجای توپ تک قبضه ۲۳ میلی متری بهتر بود از یک توپ کاتالینگ استفاده می شد
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 0
    حیدر 41 که نه سایت رایانه آتش بالستیک داره نه سنسور باد و دما و نه هدفیاب لیزری و ... و گلوله های توپش هم کمه و باید هی بارگزاری کنن توش
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 0
    کنتاکت 1 قدیمیه و تاثیری نداره حداقل کنتاکت 5 بزارید. فاصله بین بلوک های زره هم زیاده و موشک ضد تانک و گلوله توپ از بینشون رد میشه.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    6 0
    سامانه دفاع فعال خیلی مهمه چون در جنگ امروزه موشک ضد تانک از بالا به تانک و نفربر حمله میکنه که در این قسمت زره کمی دارن و آسیب پذیرن و سامانه دفاع فعال به خوبی بالا و چهارطرف تانک رو پوشش میده البته اگر سامانه دفاع فعال واقعا خوبی باشه.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    8 0
    خداییش جدید و قدرتمند بسازید نه اینکه قدیمیهارو یه ارتقا کوچیک بدید که بازهم تاثیری ندارن
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    9 0
    الان بهترین توپ های جهان مثل آرچر سوئدی و پی زد اچ 2000 آلمانی و سزار فرانسوی دارای توپ 155 میلیمتری هستن.
  • نوری خانی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    ماهیت این کار جالب و قابل تقدیر هست اما همچون دیگر ساخته های جهاد خودکفایی ایرادات متعددی بر آن وارد است. هویتزر 122 میلیمتری D30 (یا نمونه ایرانی آن) در بخش انتهایی شاسی کراز سوار شده و دو بازوی تثبیت کننده نیز دقیقا در همین بخش از شاسی کامیون حامل تعبیه شده تا فشار حاصل از شلیک توپ را مستقیم به زمین منتقل کند. برای هویتزر نصب شده بر روی شاسی علاوه بر خشاب و مکانیزم بارگذاری خودکار ، موتورهای محرک جهت تغییر خودکار زوایا تعبیه شده است. اما مواردی که درباره این هویتزر کامیون سوار به ذهن میرسد این است که چرا کراز با پیکربندی 4×4؟ در حالی که خودروهای حامل با پیکربندی 6×6 نیز موجود است. با استفاده از حامل هایی با پیکربندی 6×6 علاوه بر افزایش قابلیت های حرکتی حامل ، امکان تعبیه محفظه ذخیره سازی مهمات و ......... نیز بر روی حامل وجود دارد. مسئله بعدی پوشش نامناسب اجزای تعبیه شده بر روی توپ و طراحی نه چندان مناسب بخش خشاب است. به جای این سبک طراحی و قرارگیری خشاب عمودی میتوان از سیستم ذخیره سازی افقی استفاده کرد در کنار اینکه توپ ، بخش ذخیره ساز مهمات یا خشاب و دیگر اجرا را در قالب یک برجک قرار داد که از حفاظت مناسبی هم برخوردار باشد. هویتزر کامیون سواری که ارتش ارائه کرده اولین هویتزر کامیون سوار ایرانی نیست و پیشتر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نمونه ای از این نوع هویتزر را در کالیبر 155 میلیمتر ارائه کرده ، بهتر بود به جای کار بر روی کالیبر 122 بر روی کالیبر های مهمتر و موثرتر همچون 155 که نمونه آن نیز موجود بود صورت میگرفت. #ارتش #توپخانه #جهاد_خودکفایی
  • سام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 1
    دیگه قضیه کالبد btr60 از خسته گذشته. بیشتر به مومیایی می خوره تا کالبد خسته
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    3 1
    اسم فارسی هم استفاده کنید بد نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس