ساخت و آزمایش موفق پهپاد حماسه گویای تسلط کشورمان در ساخت سازه‌هایی از جنس مواد مرکب (کامپوزیت) با طول زیاد است، زیرا عدم خمش بیش از حد بال به عنوان یک تیر بلند که از یک تکیه گاه آویخته است نیاز به فناوری و تبحر بالایی دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، دهه نود شمسی یکی از درخشانترین ایام ظهور و رخ نمایی نسل های جدید و متفاوت پهپادهای ایرانی بوده که یکی از جدیدترین آنها، حماسه است. این پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) که در سال 92 یعنی سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" رونمایی شد، نشان از ورود کشورمان به سطوح جدیدی از طراحی و ساخت پهپادها را داشت که البته پس از رونمایی رسمی از آن، کمتر به ویژگی ها و مشخصات آن پرداخته شد.

حماسه نیز مانند بسیاری از پهپادهای دیگر ایرانی از پیکربندی مرسوم دم یا همان Twin-boom استفاده کرده و بال های این پهپاد در بالای بدنه نصب شده اند تا فضای کافی زیر بال تا سطح زمین امکان نصب تسلیحات را به وجود آورد.
 
بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
نمونه اولیه پهپاد حماسه

یکی از تفاوت های مهم پهپاد حماسه با اکثر نمونه های ساخت داخل، بال های بسیار بلند (دهانه بال بزرگ) آن است. این بال ها که از لحاظ نسبت منظری (Aspect Ratio) بسیار بالا و نزدیک به گلایدرها قابل طبقه بندی هستند، نیروی برآی زیاد در عین کاهش نیروی پسای ناشی از آن (پسای القایی) را به ارمغان می آورند که یکی از اصول مهم برای دستیابی به هواپیمایی با مداومت پروازی بالا است.
 
امیر عبدالکریم بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح نیز در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی کیش، با اشاره به تغییرات صورت‌ گرفته در پهپاد حماسه گفته بود که "یکی از این تغییرات، در طراحی جدید بال‌های این هواپیماست که بزرگ‌ تر شده تا بتواند مدت زمان بیشتری پرواز کند" لذا به نظر می رسد مداومت پرواز، از ارکان مهم مورد توجه وزارت دفاع در طراحی این پهپاد بوده است.
 
ارابه های فرود این پهپاد از نوع ثابت هستند که نیروی پسای بالایی در حین پرواز ایجاد می کنند و برای پروازی های طولانی مدت تأثیر منفی خود را بیشتر نشان می دهند البته سادگی طراحی، وزن کم و قابلیت اطمینان بالا هم از مزایای چنین ارابه فرودی است.
 
نکته دیگر آنکه ساخت و آزمایش موفق پهپاد حماسه گویای تسلط کشورمان در ساخت سازه هایی از جنس مواد مرکب(کامپوزیت) با طول زیاد است زیرا عدم خمش بیش از حد بال به عنوان یک تیر بلند که از یک تکیه گاه آویخته است (Cantilever) نیاز به فناوری بالایی دارد.
 
رونمایی از حماسه جدید در کیش
 
نمایشگاه بزرگ هوایی کیش که طی روزهای گذشته به کار خود پایان داد، علاوه بر آنکه برای اولین بار شاهد حضور سوخوهای روسی و گروههای نمایش هوایی بود، به محلی برای معرفی برخی از دستاوردهای جدید دفاعی کشورمان نیز تبدیل شد که یکی از آنکه پهپاد حماسه بود.
 
این پرنده جدید، بر خلاف نمونه اولیه که با پرچم کشورمان رنگ آمیزی و حالتی نمادین و اولیه به خود گرفته بود، با قالب و مدلی کاملا عملیاتی و حرفه ای پا به نمایشگاه گذاشته بود. از جمله تغییراتی که پس از 3 سال می شد در نگاه اول در خصوص این پهپاد تشخیص داد، استفاده از آنتن های خاص ارتباطی برای این پهپاد بود که کمتر در نمونه های ایرانی شاهد آن بوده ایم.
 
بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
تفاوت دماغه پهپاد جدید حماسه و نمونه قبلی -نصب آنتن های جدید کاملا مشخص است
 
به طور معمول در پهپادهای خارجی با برد و مداومت پرواز بالا نظیر «پریدیتور» و «گلوبال هاوک»، در فضای برجسته تعبیه شده در قسمت نزدیک به دماغه هواپیما آنتن ارتباط با ماهواره (SATCOM)  یا آنتن ارتباط در خط دید مستقیم با یک وسیله هوایی دیگر (که نقش رله ارتباطی را دارد) قرار می گیرد.
 
در واقع علت این برجستگی ایجاد قابلیت چرخش 360 درجه برای آنتن و فراهم کردن دید در تمام سمت ها است.
 
با توجه به عدم برخورداری کشورمان از ماهواره های مخابراتی در حال حاضر، دو احتمال بیشتر قابل طرح است. پهپاد حماسه یا دارای آنتن ارتباط ماهواره برای استفاده از ماهواره های خارجی است (که به دلیل اهمیت مسائل نظامی بعید به نظر می رسد) یا برای افزایش برد کنترل پهپاد و امکان ارسال بی درنگ اطلاعات از مسافت های دور، آنتن ارتباط در دید مستقیم (با هواگرد رله و از طریق آن به ایستگاه زمینی) در این هواپیمای بی سرنشین قرار داده شده است.

در هر دو حالت فوق، حماسه با اتکا به چنین سامانه هایی خواهد توانست از مسافت های دور اطلاعات کسب شده را به مراکز فرماندهی مخابره کرده و اطلاع آنها را از آخرین شرایط محل تحت نظر افزایش دهد. البته احتمال کمتری برای نصب سامانه ای غیر از موارد فوق نیز در محل برجستگی مذکور وجود دارد.
 
در نمونه جدید معرفی شده در نمایشگاه کیش، دو آنتن مذکور به خوبی قابل مشاهده است در حالی که در نمونه رونمایی شده در سال 92، چنین چیزی دیده نمی شد.
 
پهپاد حماسه رادارگریز است؟

بررسی نمونه اولیه نشان می داد اصول مهم پنهانکاری راداری برای ایجاد قابلیت رادارگریزی در حماسه دیده نمی شده (مثلا قرارگیری دم عمودی با زاویه 90 درجه در این پهپاد) بنابراین قاعدتا تنها با اتکا به جنس مواد تشکیل دهنده سازه و بدنه و پوشش های جاذب رادار اقدام به کاهش بازتاب راداری (RCS) در این هواپیمای بدون سرنشین شده بود.

در عین حال، یکی از علل عدم معرفی نموه قبلی حماسه به عنوان یک پهپاد رادارگریز، نصب یک رادار جستجو - مشابه نمونه های دیده شده در قایق های تندرو کشورمان - در فضای بین دو ارابه فرود اصلی پهپاد حماسه بود که در آن پهپاد می توانست برای کشف برخی اهداف و عوارض زمینی و خصوصا گشت دریایی مورد استفاده قرار گیرد اما در نمونه جدید حذف، یا به داخل بدنه منتقل شده که در افزایش امکان رادارگریز شدن آن بسیار موثر است.
 
بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
طراحی بهتر و زیباتر نمونه جدید حماسه
 
همچنین برخی برجستگی های قرار گرفته روی بدنه بالهای نمونه اولیه "حماسه" بویژه در محل قرارگیری تسلیحات، در نمونه جدید حذف شده است که به کاهش بازتاب راداری کمک خواهد کرد.

حماسه چه موشکی شلیک خواهد کرد؟

هر چند در زمان رونمایی (اردیبهشت 92) از حماسه به عنوان یک پهپاد با قابلیت های رزمی یاد می شد اما هیچ اشاره ای به نوع تسلیحات محمول آن نشد و در مراسم رونمایی از آن نیز، زیر هر یک از بال ها یک جایگاه حمل سلاح دیده می شد که صرفا هر یک از آنها یک فروند راکت 107 میلیمتری نصب شده بود.
 
اگرچه ترکیب راکت های 107 میلیمتری و رادار جستجو (مشابه نمونه به کار رفته در حماسه قبلی) ترکیب تجهیزاتی پرطرفدار قایق های تندروی کشورمان است، اما توقع از چنین پهپادی بیش از آن بود و انتظار بر این بود که این پهپاد قابلیت نصب موشک های ضد زره نیمه سنگین و یا موشک های هوا به هوا(در رده دوش پرتاب) را داشته باشد.
 
 بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
موشک نصب شده در نسل جدید حماسه
 
اما در نمونه جدید معرفی شده، نوعی موشک خاص در زیر بالهای حماسه نصب شده بود که از ویژگی های ظاهری می شد آنرا نمونه ای موشک های "شلیک کن، فراموش کن" به حساب آورد که دقت و عملکردی بسیار بالا را به همراه دارد.
 
نصب موشک "شلیک کن، فراموش کن" برای اولین بار در بازدید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور از وزارت دفاع در سالهای قبل مشاهده شد. این موشک (با نام شفق) در حالی در جایگاه زیر بدنه پهپاد رزمی کرار نصب شده بود که پوشش فلزی با دماغه پهن بخش جلویی آن را شکل داده و نوع حسگر آن قابل تشخیص نبود.
 
بازگشت «حماسه» با طراحی و سامانه‌های جدید/ موشک‌های «شلیک کن، فراموش کن» برای پهپاد ویژه ایرانی +عکس 
نصب موشک خاص زیر پهپاد کرار
 
با این اوصاف حماسه می تواند طیف وسیعتری از مأموریت های رزمی شامل پشتیبانی هوایی نزدیک، ضد زره و برقراری پوشش هوایی برای واحدهای زمینی را بر عهده بگیرد. البته برای برخی از این مأموریت ها نیاز به نصب حسگرهای لازم یا کشف هدف توسط سایر سامانه های هوایی و زمینی و اطلاع به پهپاد وجود دارد که خود نیازمند وجود امکان عملکرد شبکه ای است.
 
با مشاهده ظاهر جدید پهپاد حماسه، می توان این پرنده را در رده پهپاد شاهد-129 که دارای مداومت پروازی 24 ساعت، سامانه الکترواپتیکی پایدار شده، دم v شکل و بال هایی با دهانه بال بزرگ است، دانست که می تواند در نقش برادری مطمئن و مجهز، پشتیبان ماموریت های خاص محوله به پهپادهای ایرانی در داخل و خارج از مرزها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 29
  • محمد ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    2 0
    پهباد جدید ظاهری شکیل تر و عملیاتی تر گرفته احتمالا موتور هم قوی تر شده از ورودی های هوای روی بدنه میشه فهمید اما حمل تنها دو موشک خیلی کمه و باید بال برای حمل چهار موشک درهرطرف درنظرگرفته بشه
  • ناشناس ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    2 3
    به جای موشک چند تا ماشین بسازین همه مردم در تصادفات کشته شدند رفت
    • مهدی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      2 1
      اگه دولت میزاشت که تا الان سپاه و ارتش انحصار رو از خودروسازا گرفته بودند که پوست مردم رو هم نکنند
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    ترامپ در نظر دارد فردی را به سمت وزیر دفاع خود انتخاب کند که می‌گویند اوباما نتوانسته مواضع افراطی وی در برابر ایران را تحمل کند و خانه‌نشینش کرده است.
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 1
    قدیما مردم خیلی اخبار دستاوردهای دفاعی رو دنبال میکردن ولی الان دیگه خیلی کم شده بخاطر اینکه مردم غرق مشکلات اقتصادی شدن.سرشار از یاس و ناامیدین.من ۲۵ سالمه اولی اصلا شور شوق قبلنا رو ندارم فقط بخاطر مشکلات اقتصادی
  • تبریزلی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    2 0
    پهباد بدون ماهواره چطور میتونه در ماموریت خارج از کشور شرکت کنه ما اگه بخواهیم پیشرفت کنیم باید حتما یه ماهواره حداقل مخابراتی داشته باشیم
    • Mmm IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      سلام دوست عزیز ما توی عراق سوریه لبنان و حتی یمن ایستگاه زمینی برای ارسال و هدایت پهپاد داریم پس اگر کسی در منطقه خودمون عملیات کنه دست ما باز فقط برای پرواز های بیشتر از منطقه مثلا اروپا نیاز به هدایت ماهواره ای است
  • مهدی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    بازدید کننده هاتون خیلی این مطالب رو دوست دارن! میگی نه؟! الان دویست تا نظر کارشناسی مهندسی می دن!
  • مغزمتفکر ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    ایشالله آواکس ،شلیک الفرار
  • محمد احمدپور از اهواز ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    1 0
    سلام عرض شد عزیزان محترم و گرامی، پهپاد خیلی خوبیه، خصوصا نحوه ی کنترل و پرواز کردنش. خدا قوت که این هواپیما رو درست کردید. خداقوت - محمد احمد پور
  • ناصر ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    2 0
    رقبای ایران مثل ترکیه و پاکستان اخیرا به سمت ساخت پهپادهای جت بلند پرواز با موتور توربوفن رفتن این دلیل داره دوستان امیدوارم ایران هم حرکت کنه ما هر چه قدر جنگنده هم بخریم اگر حریف نیروی هوایی خود امریکا باشه تقریبا هیچ جنگنده ای نمی تونه کاری بکنه ولی اگر مثل استراتژی موشکی که بر اصل اشباع راداری دشمن بنا شده به جای یک جنگنده 100 میلیون دلاری 10 فروند پهپاد جت صاب سونیک رادارگریز هر کدوم مجهز به یه فروند موشک حرارتی یا اپتیکی به سمت F22 بروند آن موقع شانس موفقیت نسبت به زمان سوخو35 حداقل ده برابر افزایش پیدا می کنه چون هم سطح مقطع پهپاد اصولا بسیار کمتر از یه جت بزرگ مثل سوخو35 هست هم اگر رادارگریز باشه عملا سطح مقطع اون با نسل پنج پرنده ها برابری می کنه فراموش نکنید در ارتفاع پایین از سطح دریا به خاطر فشار بسیار بالای هوا هم اصولا سرعت ها زیر صوت و نزدیک صوت هست و فرق چندانی بین یه پهپاد صاب سونیک با یه پرنده سوپر سونیک نیست و این یغنی کامپیوتر رپتور در چند ده مایلی ناگهان با چند ده هدف ناشناس که هر کدوم یک موشک به سمت پرنده شلیک کردن مواجه خواهد شد که اون موقع حتی اگر سیستم جمینگ و هدف مجازی خاص رپتور هم فعال بشه چون باید فرار کنه با حداکثر تراست پس سوز بازتاب حرارتی اون برای موشک های حرارتی بسیار بیشتر از حالت نرمال میشه...
  • روح اله ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    الله اکبر
  • معاون وزیر دفاع ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    با تشکر از برادران مکتبی و پای کار مشرق باز هم از نمایندگان مجلس تقاضا داریم با افزایش بودجه وزارت دفاع برای سال آینده برای عملیاتی شدن خیلی از طرح هایی هوایی زرهی و دریایی روی زمین مانده موافقت کند.....
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    و اعدوالهم مااستطعتم من قوه خدا پشتیبان و هادی همه جهادگران زحمت کش وزارت دفاع
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    مشرق جان ، موتور رو هم به یه نوایی رسوندن ، چرا بهش نپرداختی پس؟
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    این با فطرس فرق میکنه ؟ ما که گیج شدیم فطرس با حماسه یکین ؟
  • حسین ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    همیشه اتکا به توان داخلی‌ و ارزش‌های ملی‌ و دیدنی جواب میده ، چون از لحاظ روانشناختی و اجتماعی قویترین معیارها برای تقویت اراده و وحدت مردم اون کشور هستند. و در بحث معنوی هم ما به عنوان مسلمان شیعه قویترین ایدئولوژی را داریم که به دست قوی‌ترین و پاک‌ترین و دانا‌ترین انسانهای روی زمین یعنی‌ اهل بیت (ع) به ما رسیده و آموزش داده شده. نقطه مقابل و مخالف این دیدگاه و خط فکری مزخرفاتی به نام جهانی‌ سازی و گلوبالیزیشن هست که بعد از رای آوردن راستگراها در اروپا و انتخابات ترامپ در آمریکا میخ به تابوت اون زده شد ، آمریکا به دلیل ضعفهای هویتی و اختلافهای شدید دینی و نژادی و قومیتی و نداشتن پشتوانه تمدنی و دینی اومد بحث جهانی‌ سازی را مطرح کرد و به دنبال اون و به موازات اون در اروپا اتحادیه اروپا به وجود آمد که تمامی‌ ویژگی‌های دینی ، نژادی و ملی‌ کشورها را سعی‌ کرد کم رنگ کنه و همه را یک دست کنه که الان کم کم داره صدای شکستن استخوانهای اون به گوش میرسه و مخالفین اون به ترتیب دارند در اروپا قدرت را در دست می‌گیرند. با توجه به این وقایع وقتی‌ در یک سری وبسایتهای خاص و خبرگزاریها و روزنامه‌هایی‌ با گرایشات خاص میبینم مزایای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در تهران را میگن هم برام بسیار مضحک هست هم از حماقت و جهل این افراد ناراحت میشم ، ایجاد دفتر اتحادیه اروپا یک سم بسیار مهلک هست که به دلیل ویژگی‌های دیپلماتیک و سیاسی این دفتر دیگه نمی‌شه اون را بست چون قواعد سفارت خانه را داره و دیگه خاک بیگانه محسوب می‌شه ، چنین کاری یعنی‌ ایجاد غده سرطانی که نمی‌شه از اون به این راحتی‌ رها شد.
  • حسین ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    1 0
    به امید روزی ک حماسه 14 در حدو اندازه گلوبال هاوک تولید کنیم. ان شاالله
  • احسان ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    1 0
    خاری بشه درچشم دشمنان ایران واسلام وتشیع
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    موشک ساختین دمتون گرم. کنارش در حاشیه اش در ادامه اش چندتا ماشین هم بسازین خو!
  • احمد ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ساختن ماشین واگذار شده به مدیریت تکنوکرات کارگزارانی.
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    هر چیز جای خود
  • scorpion ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    یه سوال مگه قرار نبود کرار منظورم تانکشه هم رونمایی بشه پس چی شد؟
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    با GPS آمریکا !
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    شما اوکی بده صنعت ماشین سازی رو بدن بر و بچ اونجا رو هم آباد میکنن.
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    مملکت بیکار زیاد داره هر 1000 متر یک نفر با کنترل می ایسته اینطوری اشتغالزایی هم میشه ماهواره جیزه
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    دو تا کلام از کدخدا بنویس تا این دوستمون دو هزارتا تحلیل اراءه کنه
  • زیبا پیام ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    اینقدر از این رای های منفی خوشم میاد که نگو . بو سوختنی میده :)
  • مهدی ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 1
    یه سوالی ک برام مطرحه اینه چرا پهپاد چ تو نمونه قبلی چ نمونه جدید از سامانه اپتیکی استفاده نمیکنه مثل سری مهاجر یا شاهد 129 حالا در مورد پهپاد نسل قبلی میشد گفت از رادار برای پیدا کردن هدف استفاده میکنه ولی با توجه به چرخ دار بودن برای فرود چی ؟ یکم تعجب برانگیزه ک سلاح رو روش لود کردن ولی دوربینش نصب نکردن یا اصن وسیله اپتیکی نداشته باشه
  • پويا ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    1 0
    اگه همون سال 92 اين پهپاد رونمايي نميشد بهتر بود ، بهتره در رونمايي از محصولات بومي چه رزمي و چه صنعتي يك مقدار عجله كردن رو از كارهامون حذف كنيم و سعي كنيم محصول نهايي و بي عيب و نقصي رو روانه ميدان كنيم شايد اگه يه مقدار بيشتر روي اين محصول جديد هم كار ميشد كار بهتري ارئه ميشد بايد صبورتر بود ...
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 1
    هر چند مشرق نظر منو تایید نمیکنه... اما خدایی این پهپاد قیافش زشته...
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      به قیافه نیست به عمله
  • مسعود ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    من كه تا ايران ي پهپاد رو مانند شاهد اما مجهز تر توليد نكنه و روش حداقل ١٢ موشك نصب نشه باور نميكنم ايران قدرت پهپادي باشه
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    جاهن چون چشم و خط و خال و ابروست...که هر چیزی به جای خویش نیکوست.
  • فرهنگ ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    امیدوارم هیچ وقت دولت مقتدر ایران از صلاح های اجنبی استفاده نکند زیرا نواقصی در آنها میباشد که کارشناسان نظامی ساخت صلاح به آن پی نخواهند برد و دشمن از این نقص در زمان عملیات استفاده خواهد کرد پس بسوی ساخت صلاح های ایرانی تا اقتدار ایران و ایرانی را به رخ تمام جهانیان نشان دهیم به امید آن روز .
  • سروش ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ملت عراق و سوریه بهترین ماشینهای تویوتا و ... سوار میشن در عوض با موشکهای تاو نابود میشن جناب و جنابان مثبت بده هم نظامی اون نیاز هست هم اقتصادی!!!! نظامی برای ایجاد امنیت پایدار اقتصادی هم برای ایجاد امنیت پایدار اقتصادی فعلا این رو از مدیران اقتصادی نجومی بگیر بخواهید!!! نه از براردران در عرصه نظامی اونها دارن به بهترین شکل وظیفه خودشون رو انجام میدن وقتی مردمی امر به معروف و نهی از منکر ندانند و به قول آقای پناهیان به مدیران خودشون اعتراض امر و به معروفی نداشته باشند و مدیر هم برای دریافتی خودش ملزم به توضیح نباشه تا شبهه رو رفع کنه میشه آرام آرام مدیر میشه نجومی بگیر و طلبکار و نتیجه می شود سودجویی مدیری که مدام در سفرهای اروپایی سیر میکنه . این که مدیر دستگاه اقتصادی مثل صنایع خودرویی برای سود بیشتر امکانات امنیتی خودرو رو حذف میکنه بحث دیگه ای است که ملت خودشون مطالبه نکردند و با خرید بیجا و حرص گونه هم به امنیت خانواده ضرر رساندند و هم امنیت جانی خودشون رو از بین بردند و بعد اگر امر به معروف در این ملت وجود می داشت جنسی بی کیفیت که بیخودی گران شده رو نمی خریدند تا بی خودی جنسی بی کیفیت رو گران خری نشود تا از قبل سودجویی مدیران آن بی خودی بهترین خط تولید خودوری کشور رو به خارجی ها هدیه ندهند نتیجه گران خری ایجاد طمع در بین مدیران اقتصادی کشور است. یه زمانی کمپین ملت داشت پیروز میشد که فریب دولتی رو خوردند که تدبیرش در فریب ملت خودش کار برد دارد. و امیدش هم این است که همین ملت صدایش در نیاید.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    شماها که اینقدر واردین ........... میشه یه ماشین درست و حسابی هم بسازید ؟؟؟!!!! یا فقط در بهپاد تخصص دارین ؟؟؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    آیا این پرواز هم میکنه و عملیاتی هست . مثلا ان برجتگی جلوی ماهواره محل قراگیری انتن چرخان ماهواره هست . ما هنوز ماهوارهدر فضا نداریم . فکر میکنم بیشتر نمایشی و قمپز هست.
  • علی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بابا روسیه هنوز یه موشک درست حسابی شلیک کن فراموش کن نداره اونوقت ادعاهای شما ادم به خنده برمیداره. حرفم بزنی فوری متهم به غرب پرستی. ضدیت با ساحت مقدس ولادمیرپوتین. وابسته این چیزا. دوستان عزیز بجای این کارا یه فکری به حال نیروز هوایی، زمینی و دریایی بکنین که شده موزه نظامی. این ادعا ها بزارین کنار
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    امان از نادانی و بی بصیرتی !!!!!!!!!!!!
  • محمد حسین ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بهتره که موتور توربوفن تولید کنیم یا تهیه کنیم از کشوری و پهپادی مثل گلوبال هاوک و آکان ترکی بسازیم.خدارو شکر که در زمینه پهپادی جزو 4 کشور نخستین هستیم.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    که دولت مدبرین صنعت هوافضا را تعطیل کرد
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    صنایع نظامی در امریکا هم ماشین و خودروی تجاری تولید می کنن؟
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    خودرومونتاژی کشور دست امثال کدخدا دوستان افراطی عشق انگلیس فرانسه و کره جنوبی هست که چهل ساله دارن خودروهای اونها رو مونتاژ می کنن! اصلا خودرو سازی هم مگه داریم؟؟؟ دوما خودروسازی کشور یه بخش تجاری هست هیچ وقت به بخش نظامی نمی دن سوما اگر هم بخوان بدن باید پودجه بخش نظامی رو سه برابر الآن یعنی اندازه بودجه وزارت بهداشت کنن همین الان بخش نظامی کشور به خاطر بی پولی نیروی هوایی و زرهیش فسیل شده...
  • نصیر ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    برجام هم با همین طرز فکر بسته شد چی شد؟ مشکلات اقتصادی رو با همین طرز فکر به هسته ای ربط دادید گفتید هسته ای اخه جیزه رفت حل شد؟؟ مشکل اقتصاد دقیقا رفتار خود مردم هست فقط کافیه یک سال کالای قاچاق نخرن نصف مافیای غرب آسیا ورشکسته میشه...
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    GPS امریکا هر وقت اراده بکنه قطعه..دوما بیکار خودتی که این اراجیف رو می بافی
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    5 تا نظر اولی رو یه الاف بیکار داده!..
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    سلاح نه صلاح
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    باید با ماهواره ها آمریکا کار کنه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    خوردوهای امروز حاصل قرار دادها با فرانسه و کره و چین و..هستن کی اینها رو بست اونها که به توان داخلی اعتقاد ندارن!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    6 تا ماهواره لازمه برای یه شبکه اوکال و منطقه ای مخابراتی بومی
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بهترین پهباد ها دنیا هم نمیتونن حتی تو جنگ هوایی یه جنگنده نسل3 رو بزنن.مقایسه پهباد با جنگنده مثل مقایسه وانت با کامیونه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    مشرق نظرات با این اسم یعنی سواستفاده از اعتبار فردی دیکر هیر چیزی رو درج نکن برات دردسر میشه
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    من بارها و بارها گفتم. از مشرق بدم میاد خیلی چون خیلی تابلو جانبداری میکنه و از چشم خیلی ها افتاده. ولی قسمت تجهیزات نظامی واقعا رو دستش نیست. دمتون گرم (فقط بخش تجهیزات نظامی) بقیه مشرق یک ریال هم نمی ارزه. همین قسمت رو تخصصی تر و پربار تر کنید بهتره..
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    اونها دست امثال شماهاست
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    باید اتومبیل سازی هم خصوصی بشه. و سرمایه گزاری
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    خودروسازی کشور دست نخبگان داخلی نیست دست یه مشت مدیر بی سواد دلال صفت عشق فرانسه و کره جنوبی و اروپا و چین هست که سودش در مونتاژ هست هر چی قدیمی تر بیشتر.. 25 ساله صنعت مونتاژسازی داخلی راه انداختن و سر هر خودرو چند میلیون می ریزن توی حلق پژو رنو و... کدوم خودروسازی داخلی!!؟ جدیدا هم که 50 درصد سهام سایپا رو دادن به فرانسوی ها و دیگه حتی مالکیت سایپا کاشان با فرانسوی ها هست....هر چند قبلش هم در ظاهر با طرف داخلی بود...
  • غلام شیش لول بند ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    آره راست گفتی بخدا حرف منم هست. یکیش مثل ناشناس۰۳:۰۸
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    کلا برو سواد یاد بگیر بعد نظر بده
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    همین بخش نظامی هم کپی سایت ها دیگه اس . بعید میدونم درج بشه
  • ناصر ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    اتفاقا داعش با همین وانت های انتحاری کمر زرهی سوریه و عراق رو شکست...چه رصد به اینکه شما یه وانتی داشته باشی که نامرئی باشه بسیار کوچکتر از وانت معمولی باشه و...
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    این کار میکنه یا به لشکر درماندگان قبلی خواهد پیوست??
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    1 0
    اصلا توان داخلی نداریم...در بعد نظامی اکثر قسمتها یا اکثر ادوات خریداری میشه...و در بعد اقتصادی این موضوع کاملا دیده میشه...توی مملکتی که همه چیزش دولتی بخش تجاری و نظامی از هم جدا نیستند و همش دست نفرات انتخابی خود دولت و حکومته...
  • رضا ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ناصر بغضی حرفاش مثل جوک هستش. اکثرا کپی
  • معاون وزیر دفاع ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    جناب ناشانس نکنه فکر کردی فقط همین افرادی که دارن صنایع و دستاوردهای نظامی ما رو با رمز و به اسم خودرو مسخره و استهزا می کنن میان اینجا نظر میدن!!؟
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بودجه برای تولید انبوه می خواد..بودجه وزارت دفاع باید بودجه اون از 4 هزار میلیارد تومن حداقل بشه 10 هزار میلیارد تومن...که میشه 5 درصد از کل بودجه عمومی کشور با بودجه فعلی نمیشه...حقیقتا نمیشه
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بالاخره پکفا خریدیم یا نه ؟؟
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    خریدیم ولی متاسفانه نتونست روی F22 قفل کنه و اون روش قفل کرد رفتیم دوباره پسش دادیم...
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    خودت رو همه تعمیم نده!...همه چیز رو همینطوری کیلویی می سنجی؟ اونها ایران رو تحریم تسلیحاتی کردن که توسعه توان نظامیش رو متوقف کنه شما میگی ادوات خریداری شده!!..بخش نظامی ما دست یه عده ای خود باخته نیست حتی با بودجه هایی یک صدم بودجه های بخش تجاری...
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    ارتش خود روسیه هنوز بهش ندادن به ایران میدن؟ روسها حتی نسخه های صادراتی سوخو30 شون هم ضعیف تر از نمونه اصلی هست..چی میگی شما!!!
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    هر وقت خودرو سازی را هم بدهند دست بچه انقلابیها و از دست غرب دوستان آزاد بشود قول میدهم در خودرو هم حرفی برای گفتن داشته باشیم
  • ناصر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    رضا بزرگ شو!..گیم و فیلم های هالیودی هم کمتر نگاه کن به جای کپی پیست و ترجمه مقاله ها هم کمی اون گوگولی رو از آکبندی در بیار...جای دوری نمیره...
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    خب وقتی همسایه های ما f18 و f35 دارن ، ما هم باید سوخو پکفا یا 35 داشته باشیم .
  • فاطمه ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    1 0
    حالا همه شدن کارشناس چشم هاتونو باز کنید ببینید چطور پهپادهای آمریکایی رو سپاه گرفت چندتا پهپاد اسرائیلی رو گرفتن فقط همه میخوان بگن ما بلدیم ما می فهمیم آره شماها خوبید برید پی کارتون هرخبری میشه همه دنبال یاوه گویی هستن آره شماها خوبید که همه اش کارتون شده پیگیری اخبار بی بی سی وصدای وآمریکاو.... همه ی این پهپادها ساختنش زحمت داره جوری که از توان من وتو خارجه چشم هاتونو باز کنیدببینید با چه بودجه ی کمی نیروهای نظامی ما دارن کار میکنن یکصدم بودجه ی اقتصادی نمیشه ولی متاسفانه اقتصاد دان های ما همه دزدن وگرنه الان وضع اقتصادی مردم انقدر بد نبود
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    با سامانه های زمینی
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    ناصر حرفاش مثل کارتون و فیلم هندیه. فکر کرده پهباد اکی ساختش آخه داعش میتونه پهبپاد بسازه با کدوم تکنولوژی و مواد اولیه . ناصر جوگیر اگه میبینی نیروها زرهی سوریه عراق نابود میشن بخاطر پهپاد نیست به لطف موشک ها ضد تانک دوش پرتاب ها قوی و سلاح ها ضد زره پیشرفته هستش مثل جاولین آرپی چی29 میلان و...
  • رضا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    ناصر ..بزرگ شو!..گیم و فیلم های هالیودی هم کمتر نگاه کن به جای کپی پیست و ترجمه مقاله ها هم کمی اون گوگولی رو از آکبندی در بیار...جای دوری نمیره... تو رفتی چندتا خط کپی کردی بعد میای به من میگی خدا شفات بده خب کمتر جوگیر باش .خیلی کشورها نمیتونن یه پهپاد بسازن بعد داعش میتونه؟ با پهپاد میشه نیروهوایی دشمن رو از کار انداخت؟ جنگنده و موشک بالستیک اف 22 سوخو35 پهباد موشک و... همه چی رو ماست مالی کن بعدش ژست کارشناسان نظامی هم بگیر به خودت . تو باید جایزه نوبل بگیری لابد خخخخ
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    بابا بالا رو نخوندی قبلا جوابتو دادن
  • Rty IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    داشتم نظرات رو میخوندم تعجب می کنم که ما خودمون دستاورد هامون رو قبول نداریم اما در خارج در شبکه های جهان در مورد تسلیحات و تجهیزات ایران مقاله می نویسند!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس