کد خبر 649244
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴

پس از پیش‌روی‌های گسترده در محورهای شرقی و جنوبی موصل و با آزادسازی ده‌ها شهرک و روستا در این نواحی، دیروز جمعه، مرحله دوم آزادسازی این شهر استراتژیک از محور غربی آغاز شد.

به گزارش مشرق، پس از پیش‌روی‌های گسترده در محورهای شرقی و جنوبی موصل و با آزادسازی ده‌ها شهرک و روستا در این نواحی، دیروز جمعه، مرحله دوم آزادسازی این شهر استراتژیک از محور غربی آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، در این عملیات نیروهای ارتش و حشد الشعبی عراق مشارکت دارند تا آخرین گام‌ها را برای بازپس‌گیری موصل که در شمال غربی عراق واقع است، برداشته شود.

در حالی عملیات موصل با پیش‌روی چشمگیر نیروهای عراقی همراه است که قدری آن سوتر، یعنی در شمال سوریه، صحبت از شکسته شدن آتش بس و بازگشت مجدد درگیری‌ها در شهر حلب است؛ گفته می‌شود که پس از نابودی داعش در حلب، قرار است که معرکه رقه که به پایتخت این گروهک تروریستی معروف شده، آغاز شود.
پرواضح است که مسأله عملیات‌های موصل و حلب به یکی از محورهای اصلی نزاع‌های دیپلماتیک آمریکا و روسیه در منطقه تبدیل شده است و از این رو به پای سخنان واصف عواضه، کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای نشستیم تا بلکه گوشه‌ای از هویت رازآلود آنچه اکنون در منطقه در جریان است برداشته و مشخص شود که در موصل و حلب چه رخ می‌دهد و سرانجام این رویدادها به کجا خواهد کشید. عواضه متولد فوریه 1956 در شهر صور و فارغ‌التحصیل دانشگاه ملی لبنان است. او از ماه‌های ابتدای جنگ داخلی در کشورش وارد حرفه روزنامه‌نگاری شده و دو کتاب با نام‌های «آمریکا و دیگران»(2000) و «روزی چون آن روز وجود ندارد»(2015) در کارنامه او به چشم می‌خورند. وی اکنون معاون مدیر کل تلویزیون ملی لبنان و مدیربرنامه‌های سیاسی در این تلویزیون و همچنین رییس کمیته تحقیقات رسانه در انجمن روزنامه‌نگاران لبنان است.
آنچه می‌خوانید، مصاحبه با این کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای است.


حوادث جاری در عراق و سوریه را و بهتر بپرسم، درگیری‌های جاری در حلب و موصل را چگونه تفسیر می‌کنید؟


به اعتقاد من معرکه موصل مسأله زمان است. اینکه این نبرد طول بکشد یا به زودی اتمام یابد، همه و همه بستگی به میزان توان عناصر داعش و ایستادگی آن‌ها در شهر دارد و البته چون مناطق دیگر، این امکان وجود دارد که داعشی‌ها میدان را خالی کرده و از موصل عقب نشینی کنند.
نکته شایان توجه این است که یک توافق بین‌المللی و منطقه‌ای بر سر مسأله موصل، نبرد جاری در این شهر را به قطعیت و در راستای منافع حکومت عراق یکسره خواهد کرد. درباره حلب نیز باید بگویم که عملیات جاری در این شهر بستگی به توافق میان روسیه و آمریکا دارد.


به نظر شما سرانجام معرکه حلب به کجا خواهد رسید؟


من گمان نمی‌کنم که نظام آمریکا خواستار هیچ گونه تغییرات بنیادین در سوریه، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باشد؛ چرا که این ترس برای دولت دموکرات ایالات متحده که باراک اوباما، آن را ریاست می‌کند وجود دارد که هر گونه خطا یا گام ناقصی درباره سوریه، بر کاندیدای این حزب، یعنی هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی پیش رو تأثیر منفی داشته باشد.
از این روست که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش‌های جاری برای بازپس‌گیری حلب از دست مخالفان را با مشکل روبه‌رو می‌سازند و بنابراین پیش بینی من این است که معرکه حلب طولانی شود و البته شواهد نشان می‌دهد که سرانجام آن به نفع محور روسی- سوری خواهد بود، چرا که آن‌ها و هم‌پیمانانشان تصمیم بر بازپس‌گیری این شهر به شکل کامل دارند.


آیا معامله‌ای بین قدرت‌های بزرگ بر سر حلب و دیگر درگیری‌های جاری در منطقه وجود دارد؟


هیچ شکی وجود ندارد که برنده اصلی معرکه حلب، نظام سوریه و هم‌پیمانانش هستند و طولانی شدن جنگ، این حقیقت را تغییر نمی‌دهد. البته این بدان معنا نیست که محور سوریه با جنگ ساده‌ای مواجه‌اند، اما در صورتی که تروریست‌ها تصمیم بر عقب‌نشینی از شرق حلب بگیرند که این امر نیز بستگی به قدرتشان برای ایستادگی دارد، اوضاع با سرعت بیشتری به نفع دمشق پیش خواهد رفت.
درباره حلب و موصل، من گمان نمی‌کنم که آن‌گونه که بیان می‌شود، معامله‌ای بین روسیه و آمریکا وجود داشته باشد، بدان معنا که حلب در برابر موصل بین مسکو و واشنگتن معامله شود؛ چرا که بازپس‌گیری موصل به نفع روس‌ها نیز بوده و آزادسازی حلب در راستای منافع همه، به ویژه عراق و سوریه است.


در صورت آزاد شدن موصل و حلب، سرنوشت گروهک تروریستی داعش و دیگر جماعت‌های مشابه به چه منوال خواهد بود؟


هیچ شکی نیست که با آزادسازی موصل و حلب، داعش و دیگر گروه‌های به شدت ضربه خورده و تضعیف می‌شوند؛ اما جنگ‌های سرنوشت ساز در رقه، دیر الزور و حسکه خواهند بود. حضور اصلی داعش در این استان‌های سوریه است. من معتقدم که جنگ با داعش در این مناطق و خلاص شدن از شر عناصرش محال نیست، اما یک شرط دارد و آن اینکه آمریکایی‌ها راضی شوند که شر آن‌ها کنده شود (و به بیانی دست از حمایت آن‌ها بردارند). تا کنون به نظر من آمریکایی‌ها تصمیمی در این راستا اتخاذ نکرده‌اند، چرا که هدف کنونی کاخ سفیدنشینان، ادامه جنگ در سوریه است و بنابراین به هر شیوه‌ای که شده، نابودسازی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را با چالش جدی مواجه می‌سازند.


تاکنون آمریکایی‌ها تصمیم قطعی در راستای خلاص شدن از شر داعش اتخاذ نکرده‌اند، چرا که هدف کنونی کاخ سفیدنشینان در راستای اهداف انتخاباتی خود، ادامه جنگ در سوریه است و بنابراین به هر شیوه‌ای که شده، نابودسازی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را با چالش جدی مواجه می‌سازند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس