نیروی دریایی آمریکا درباره نحوه مقابله با موشک مشکوک شلیک شده از یمن اعلام کرد که دو موشک استاندارد SM-2 و یک موشک ESSM را به سمت آن شلیک کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از تجاوز وحشیانه و کور ارتش سعودی به یمن، در روزهای گذشته وارد فاز جدیدی شده و این بار آمریکا مستقیما وارد کارزار حمایت از ائتلاف سعودی شده است.
 
اگرچه هنوز ابعاد و تاثیرات ورود نیروهای نظامی آمریکا به این نبرد نابرابر، مشخص و قابل تصور نیست اما دلایل و ادعاهای مربوط به این دخالت را می توان از ابعاد مختلف بررسی و تحلیل کرد.
 
شلیک به Swift آغاز تغییرات معادلات در یمن
 
در روز 10 مهر ماه سالجاری، شناور نظامی Swift متعلق به کشور امارات، در منطقه تنگه باب المندب مورد حمله موشکی یمنی ها واقع شده و خسارت شدیدی را متحمل شد، به صورتی که با توجه به تصاویر منتشر شده از این شناور بعید است که Swift دیگر به خدمت بازگردد.
 
پیرو این حمله موفق و ضرب شست دقیق رزمندگان یمنی در حمله موشکی به شناور نیروی دریایی امارات، آمریکا برای حمایت از تداوم تجاوز یگانهای اماراتی و سعودی به مردم بی دفاع یمن، اعلام کرد که چندین ناوشکن را به منطقه مورد نظر اعزام می کند تا امنیت حمل و نقل (!) در این منطقه را تامین کند.
 
 
یمن 
شناور Swift بعد از حمله موشکی
 
اما روز شنبه، 17 مهرماه یعنی حدودا یک هفته بعد از حمله به شناور Swift ، یک مجلس ختم بزرگ در شهر صنعا پایتخت یمن مورد حمله هوایی ارتش سعودی واقع شده و تعداد زیادی از مقامات یمنی به همراه مردم غیر نظامی در این حمله جان خود را از دست دادند.
 
شدت تلفات و عمق جنایت وحشیانه سعودی ها به قدری زیاد بود که از سوی جامعه بین الملل و نهادهای حقوق بشری فشارهای شدید سیاسی به سعودی ها و متحدان آنها از جمله ایالات متحده وارد شد و بسیاری از دولت های غربی خواستند تا صادرات سلاح به عربستان را متوقف کنند.
 
آیا مبارزان یمنی به USS Mason شلیک کردند؟
 
دقیقا یک روز بعد و در حالی که جهان مشغول محکومیت این قتل عام مردم بی گناه بود، روز یکشنبه 18 مهرماه، نیروی دریایی آمریکا در خبری مهم اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی USS Mason مورد حمله موشکی از یمن واقع شده است.
 
در این اطلاعیه، نیروی دریایی آمریکا اضافه کرده است که به فاصله یک ساعت از همدیگر، دو تیر موشک کروز ضد کشتی به سمت ناوشکن آمریکایی شلیک شده است که موشک دوم بدون یافتن هدف خود به آب افتاده است.
 
یمن 
ناوشکن USS Mason
 
نیروی دریایی آمریکا در تشریح نحوه مقابله با موشک مشکوک شلیک شده از سوی یمن اعلام کرد که ناوشکن مورد نظر برای دفع موشک اول دو تیر موشک سطح به هوای برد بلند استاندارد SM-2 و یک تیر موشک سطح به هوای میان برد  ESSM را به سمت موشک مورد نظر شلیک کرده و در عین حال سامانه های ایجاد هدف کاذب و جنگال خود را نیز برای مقابله با این موشک به کار برده است.
 
نکته جالب آن است که آمریکا رسما اعلام کرد که دقیقا اطلاع ندارد موشک ضد کشتی اولی که به سمت ناوشکن مورد نظر شلیک شده است به چه صورتی از بین رفته است!
 
شلیک جدید و تلاش برای انحراف افکار عمومی
 
اگرچه این موضوع با واکنش و بازتاب زیادی همراه بود اما به نظر می رسید آمریکا در رسیدن به هدف خود برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایت ائتلاف سعودی موفق عمل نکرده است چراکه بعد از چند روز، دوباره مقامات آمریکایی اعلام کردند که ناوشکن آمریکایی USS Mason باز هم از منطقه ای تحت کنترل مبارزان حوثی تحت حمله موشکی به وسیله دو فروند موشک کروز ضد کشتی قرار گرفته است و این بار نیز این موشک ها به هدف خود نرسیده اند.
 
 اگرچه در هر دو مورد ارتش یمن و انقلابیون یمنی به صورت رسمی هر گونه شلیک به سمت شناورهای آمریکا را تکذیب کردند، اما استفاده از کلمه مبهم "منطقه تحت کنترل مبارزان حوثی" نشان می داد آمریکایی نیز جرات اعلام مستقیم اینکه این موشک ها توسط انقلابیون یا ارتش یمن شلیک شده را نداشته اند.
 
اما این پایان داستان نبود و در روز پنج شنبه، این بار نیروی دریایی آمریکا بود که با شلیک موشک های کروز تاماهاوک از یک فروند ناوشکن مستقر در منطقه مورد نظر، به چند سایت راداری یمنی ها حمله کرد.
 
ابهامات بزرگ درباره شلیک به ناوهای آمریکایی
 
از همان زمان اعلام شلیک به سمت ناوهای آمریکایی، سوالات بسیار زیادی در این میان به وجود آمده و نکات تاریک زیادی درباره ادعاهای طرف آمریکایی در این میان وجود داشت. برخی کارشناسان غربی حامی ائتلاف سعودی از همان ابتدا اعلام کردند که به احتمال زیاد یمنی ها با استفاده از موشک های کروز C-802 ساخت چین که توسط ایران تهیه شده است به ناوشکن آمریکا شلیک کرده اند.
 
موشک کروز C-802 یک سیستم ضد کشتی ساخت چین است که در دهه 1980 میلادی بر اساس تکنولوژی فرانسوی توسعه پیدا کرده است. این موشک مادون صوت بوده و سر جنگی آن نیز حدودا 165 کیلوگرم است. هر کسی در حد بسیار ابتدایی از این موشک و در عین حال ناوشکن های کلاس آلریت بورک نیروی دریایی آمریکا اطلاع داشته باشد، متوجه می شود که با شلیک یک یا دو فروند از این موشک ها امکان نفوذ به درون چتر دفاعی این ناوشکن ها و مورد اصابت قرار دادن آنها وجود ندارد.
 
یمن 
نمونه موشک C-802
 
سرعت نسبتا پایین این موشک ها و همچنین فناوری قدیمی به کار رفته در آنها باعث می شود که مقابله با آنها یک امر ساده برای ناوشکن های آمریکایی باشد. شاید بتوان درباره حمله اول اینگونه گفت که در شرایط بعد از حمله هوایی سعودی ها به مراسم ختم در شهر صنعا ارتش و مبارزان یمنی به دنبال انتقام از طرف سعودی بوده و به دلیل محدودیت امکانات به اشتباه به سمت شناور آمریکایی شلیک کردند.
 
اما حمله دوم به فاصله چند روز از حمله اول به چندین دلیل عاقلانه نیست. یمنی ها می دانند که موشک آنها بر علیه ناوشکن آمریکایی موثر نیست و حتی به فرض برخورد به این شناور مجوز دخالت کامل آمریکا در این بحران را به واشنگتن می دهد و مسلما حوثی ها که در حال حاضر درگیر یک نبرد شدید با نیروهای ائتلاف سعودی هستند هرگز به دنبال وارد شدن به یک درگیری مستقیم با آمریکا نیستند.
 
سرپوش بر جنایت سعودی با کروزهای مشکوک
 
سوای بحث این که تا به امروز مدرک خاصی که نشان دهنده شلیک موشک به سمت ناوشکن آمریکایی باشد، علی رغم اشراف اطلاعاتی ماهواره ها و هواپیماهای جاسوسی سعودی و آمریکایی بر مناطق مختلف یمن، ارائه نشده است باید به این نکته اشاره کرد که بعد از اعلام خبر حمله به ناوشکن های آمریکایی تقریبا تمامی صداهای مخالف کمک به عربستان که بعد از حمله سعودی ها به صنعا بلند شده بود خاموش شدند.
 
در عین حال با ادامه نبرد فرسایشی در یمن و به نتیجه نرسیدن ائتلاف سعودی در خاموش کردن شعله های قیام مردمی در این کشور، کشورهای عربی در حال طرح نقشه ای هستند تا با وارد کردن آمریکا به صورت مستقیم به جنگ یمن این جنگ را به نفع خود به پایان برسانند.

از سوی دیگر، هنگامی که اقدامات قبلی ارتش و رزمندگان یمنی در هدف قرار دادن پایگاهها و شناورهای اماراتی یا سعودی مورد بررسی قرار می گیرد، کاملا مشخص است که تمامی این شلیک ها با اطلاع دقیق از محل هدف، نیروها و امکانات مستقر در آن (مانند زمان حضور فرمانده سابق نیروی هوای سعودی که با موشک بالستیک به هلاکت رسید) صورت گرفته و اصطلاحا از شلیک کور خبری نیست.
 
این مثال با اقدام به موقع و ضربه قاطعانه مدافعان یمنی به شناور اماراتی، بیشتر قابل درک است چراکه آنها با اطلاع و رصد دقیق حرکت این شناور نظامی، شلیکی به موقع و دقیق را انجام دادند که منجر به انهدام بخش زیادی از این شناور شد و حال چگونه ممکن است چنین اقدامات دقیقی در نمونه های قبلی، این بار با یک شلیک کور آنهم به ناوهای مجهز آمریکایی دنبال شود؟
 
با این حال، به نظر می رسد دستگاه تبلیغاتی و نظامی آمریکا، این بار می خواست با ورود مستقیم به جنگ نابرابر و تجاوز آشکار سعودی ها به یمن، لطف خریدهای میلیارد دلاری آنها و افتضاح 18 ماه حمله به یمن را جبران کند که البته این موضوع با ادعاهایی چون شلیک موشک های کروز به ناوهای امریکایی، به سادگی محقق شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    با این مقاله رسما اعلام کردین که موشکهای نور به خاطر سرعت کم و تکنولوژی قدیمی قادر به شکار ناوهای امریکایی نیستن.
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    کل ناوگان شیطانی امریکا باید به قعر دریا برود
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 1
    مرگ بر آمریکا و آمریگا پرست و کد خدا پرست بدبخت. Death to amrika
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    این جا دیگه جا داره محور مقاومت با امکان سنجی صحیح ، انقلابیون حوثی رو به تسلیحات "تاکتیکی" مجهز کنه .... آمریکا بازی رو شروع کرد( هرچند نفسا از قبل شروع کرده بود)
  • حسین ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بنده دقیقه اول گفتم و حتی قسمت نوشتم که ادعای آمریکایی‌ها کاملا دروغ هست ، متأسفانه یا خوشبختانه شرایط طوری بوده که مجبور بودم یک مقدار مطالعات در مورد موتور تولید خبر و به اصطلاح مهندسی‌ رسانه‌ های غربی در حد پایه داشته باشم، کسی‌ که با الفبای کار رسانه‌‌های غربی آشنا باشه می‌دونه که وقتی‌ خبر یک حمله به یک نیرو، ساختمان ، جنگ افزار و به قول خودشون asset که متعلق به یک کشور غربی هست به شدت و با آب تاب در رسانه‌‌ها منعکس می‌شه به احتمال قریب به یقین این یک دروغ یا حمله که توسط خودشون (false flag ) برای محکوم کردن دشمن طراحی شده ، دلیل اینه که سیاست کلی‌ غربی‌ها مخفی‌ کردن و حاشا کردن شکست و حتی حمله به اونهاست. یک مثال : در جنگ نفتکشها ما چند هلیکوپتر آمریکایی‌ و احتمالا چند قایق یا کشتی آمریکایی‌ و انگلیسی‌ را منهدم کردیم ، ولی‌ آمریکا و انگلیس همیشه این موضوع را مخفی‌ و حاشا کردند و حتی برخوردهایی هم که با نیروهای ما داشتند را مخفی‌ کردند ، خوب چطور اینها یک دفعه میان در مورد دیگه موج عظیم در رسانه‌‌هاشون راه می‌‌ندازن که حمله به اونها را بازتاب میده ؟
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    خخخخخخ
  • محمد ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    زیر سر خود وحوش سعودیه شاید هم خود آمریکائی ها در رده مقامات بالا باخبر باشن بهر حال یقینا کار یمنی ها نبوده چون ناوی با اون همه امکانات دفاع ضد موشک بخوای با موشکی قدیمی اونم در تعدادکم بهش آسیب بزنی انگار که دقیقا از نقطه قوتش وارد جنگ باهاش شدی اقدام غافل گیرکننده تری مثل مین خیلی کارساز تره ویمنی ها در شرائطی هستن که حتی یک گلوله را هم نمیتانن بی خود وبی جهت از دست بدن
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    فکر می کنی نیاز به اعلامه .. این موشک یک موشک شناخته شده است و تمام کارشناسان وحتی خبرنگارهای جنگی اهل مطالعه دنیا می شناسنش.. پس ذولفقار یا بقیه موشکها برای چی ساخته شده؟
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    یمنی ها از وارد کردن امریکا به جنگ چه سودی می برن جز شکست!!؟؟ اسراییل در جنگ با اعراب از همین تاکتیک حمله به ناو هواپپیمابر امریکایی برای وارد کردن امریکا به جنگ استفاده کرد جالبه عربستان هم به اسراییل خیلی نزدیک شده
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ایران به خاطر همین به سمت موشک های بالستیک دریایی و زمینی نقطه زن مثل خلیج فارس و ذولفقار و.. رفت چون موشک های کروز سرعت پایین و ارتفاع پاینی دارن ...و امریکایها هم دقیقا به خاطر همین دست گذاشتن روی موشک های بالستیک با برد بیش از 150 کیلومتر به بهانه قابلیت حمل بمب اتمی .....این ایران هست که نباید تحت تاثیر یه سری عناصر مشکوک خودشو خلع سلاح نکنه
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    حمله کردن آسونه مهم دفاع کردن هست! ایران و امریکا ظرف کمتر از چند ساعت در هر جنگی تمام شناورهای همدیگه رو آبکش می کنن و برنده کشورهای عربی روسیه چین و اسراییل و ترکیه خواهند بود!...دقیقا به خاطر همین هست هر دو کشور به متحدینی برای جنگ نیابتی نیاز دارن و عده ای احمق در هر دو کشور میگن چه نیازی به دخالت در منطقه!!...
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    این همون موشک کوثر ایرانی نیست؟ یعنی موشک ما کپی موشک چینی که کپی فناوری 1970 فرانسه است ذولفقار بالستکی دریایی شاید بکار بیاد نه کروز زیر صوت
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    موشک مادون صوت!
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    موشک های کروز "سومار" ، "یا علی(ع)" و "مشکات"دقیقا برای پر کردن جای خالی نو و قادر درآینده اند.....اما....ناگفته نمونه که آخرین سری از موشک های نور وقادر(1394) با سری C-802(رایج)به اذعان مجلات و کارشناسان نظامی تفاوت های فاحشی داره(پیشرفته تره)
  • صداقت ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    موشک نور با سرجنگی 120 کیلو گرمی حتی نتوانسته یک کشتی لجستیکی را غرق کند، برای ناوهای تا بن دندان مسلح و کاملا زرهی چه کار می کند!؟؟؟!
  • ایرانیم ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    وهابی های وحشی خوب بلدند چطور افکار عمومی رو از جنایاتشون منحرف کنند و متاسفانه یه عده هم در داخل ایران، خیلی راحت تو دام سعودیها میفتند و با نادانیشون آب در آسیاب اونها میریزند. در جریان اعدام شیخ نمر سعودیها با یک نقشه حساب شده عده ای رو تحریک کردند تا به سفارت و کنسولری سعودی تعرض کنند و الحق از این نقشه بهره اساسی بردند و یک بازی صد در صد باخته رو بردند. با مظلوم نمایی و سر و صدا بلند کردن در دنیا ایران رو متهم کردند که مصونیت اماکن دیپلماتیک رو زیر پا گذاشتند و اونجوری از عواقب جنایتشون قسر در رفتند. در ماجرای بمباران وحشیانه مجلس ختم در یمن هم با این تاکتیک افکار عمومی رو منحرف کردند. اما جای تاسف اینجاست که عده ای در کشور سریع جو گیر شده و در هر دو مورد در زمین سعودی بازی کردند و با تایید عمل ننگین حمله به مراکز دیپلماتیک و یا تایید حمله ای که رزمندگان یمنی نکرده اند دقیقا باعث شدند تا عربستان باز هم مظلوم نمایی کند و خیلی راحت به مقصود خودش برسد. حالا سوال اینجاست که آیا بهتر نیست که کسانی که از سواد درست حسابی برخوردار نیستند و یا قدرت تحلیل مسایل سیاسی رو ندارن لطف کرده و سکوت کنند و با ندانم کاریاشون برای دیگران هزینه درست نکنند؟؟؟؟ مشرق عزیز این پیام مورد نداره و لطفا منتشرش کن
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    قضیه اینه که اینا سوئیفت رو به یه قیمت زیادی به اماراتی ها دادند که با 2 تا موشک اوراق شد. اماراتی ها در این جنگ خیلی هزینه دادند + یک شاهزاده و بیش از عربستان، الان از وضعیت خودشون شاکی هستند. حالا آمریکا اومده در یک مانور سیستم های اکتیودیفینس کشتی ها رو نمایش داده به اینها که انگیزه خریدشون رو بالا ببره ، متنوع شدن و شرقی شدن سبد تسلیحاتی امارات و سایر کشورهای منطقه برای آمریکا خطرناک تر موضوع یمن هست.
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    چه بهتر. آمریکا برای آل سعود فداکاری می کند و نیروهای خودش را به کشتن می دهد. یمنیها باید به آمریکاییها حمله کنند.
  • کارشناس هوافضا ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    این موشک c802 به دلیل اینکه از هدایت راداری استفاده می کنه به سرعت قابل شناساییه. یک ناو با شیوه های معمولی جنگ الکترونیکی و ایجاد هدف کاذب به راحتی میتونه حتی بدون استفاده از موشک، تعدادی زیادی از اونارو فریب بده و راهی قعر دریا کنه...(که به احتمال زیاد این ناو هم با جنگ الکترونیک موشک رو ساقط کرده و شلیک های بعدی جهت اطمینان بیشتر بوده). استفاده از اون برای رویارویی با ناوهای امریکایی امروزی اصلا توصیه نمیشه... موشک نور با هدایت تصویری میتونه گزینه بهتری باشه... هدایت تصویری مقاومت بهتری در برابر حنگ الکترونیک داره و ناو مجبوره برای انهدامش از سیستم های فیزیکی استفاده کنه. یکی از راه های درگیری با ناو امریکایی برای ما استفاده از تاکتیک «حمله اشباع شده» هستش. در این نوع حمله تعداد زیادی موشک به سمت ناو در یک لحظه باید شلیک بشه سیستم دفاعی ناو در یک لحظه میتونه با تعداد معدودی موشک درگیر بشه و احتمال برخورد یک یا چند موشک به ناو وجود خواهد داشت...
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خواهشابرادرای پاسدار حواسشون باشه و قدرت تخریب وسرعت این نوع موشک هاروافزایش بدن
  • قلندر ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    بفرض که کار یمنی ها بوده دستشون درد نکنه!! امریکا اونجا چه غلطی میکنه؟؟؟
  • قلندر ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    بفرض که کار یمنی ها بوده دستشون درد نکنه!! امریکا ونجا چه غلطی میکنه؟؟؟
  • قلندر ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    بفرض که کار یمنی ها بوده دستشون درد نکنه!! امریکا اونجا چه غلطی میکنه؟؟؟
  • shayan ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 1
    موشکای ایرانی در این کلاس مسلما بسیار پیشرفته تر و ارتقا یافته تر هستند شک نکنید خوشبختانه ایران تنوع بالایی در موشک ها دارد و میتونه با موشکای خلیج فارس و ذوالفقار هدف قرار بده هدایت موشک نیازمند کادر متخصص و فرماندهی قوی هست که یمنی ها ندارند ولی ایران به لطف رادار ها و سیستم های هدایت متنوع میتونن به راحتی شناور های بیگانرو نابود کنن نهایتش اینه که با یه حمله زنبوری ناو و بزنن که نابودیش 100% چون یه هو 20 تا موشک بیاد سمت ناو فرار ازش غیر ممکن
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خب بله الان فناوری موشک نو قدیمی شده اما با موشک ها دیگه جایگزین کردن
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    دوست من با اینکه ضعیفه ولی همین از هیچی بهتره
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    amrica
  • ناصر ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    استفاده از بدنه های رادار گریر و هدایت خودکار با سنسورهای داخلی در خود موشک باید جدی گرفته بشه که احتمال لو رفتن موشک کمتر بشه...البته برد موشک نور 150 کیلومتر هست و اینکه موشک خیلی زود در آب افتاده مشخص هست سوختش رو عمدآ کاهش داده بودن برای سناریوی ورود امریکا
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    ایران هیچ سلاحی به یمن نفرستاده..... اون تریماران امارات رو هم احتمالا با موشکهای کرم ابریشم فسیل ارتش یمن زدن!
  • ماهان ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    نیروی دریایی امریکا دو ساله عملا همراه ائتلاف عربی یمن رو محاصره آبی و هوایی کرده بخش زمینی اون هم عملا فقط با عربستان هم مرز هست ایران چه طور به اون سلاح میده!!؟ تا دو سال پیش هم یمن در زمان عبد الله صالح متحد خود عربستان بود و ارتش این کشور اصلا نمی تونست از ایران سلاح بخره!...یمن بیش از 4 هزار موشک بالستیک اسکاد شلیک کرده به سمت عربستان مشخص هست ارتش این کشور در زمان اتحاد با سعودی حسابی تجهیز شده بوده
  • شناس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    آقا نظر من اینه کاش یه جورایی موشک های زد ناو رو میبردیم یمن و توی این شرایط گل آلود و هرج و مرجی که اونجا هست موشک ها رو به طور عملی تست میکردیم ببینیم ناو آمریکایی رو میزنه یا نه؟... والا... دیگه کی این فرصت پیش میاد؟
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    زورش زیاده
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    اگه جاهای مختلف نباشه که قدرتشو به رخ نمیکشه. از مزایا نیرودریایی بزرگشه
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خب همون پیشرفته ها رو بدید دیگه بزنن. پس چرا هر چی سلاح پیشرفته هستش تو میدون ها رزم واقعی استفاده نمیشه و دوستانمون ندارن؟؟؟ لابد حیفه که تموم بشه مشرق درج کن
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    آهان لابد هلی کوپترها و جنگنده ها اونجا و قایق ها نظامی و زیر دریایی ها وناوشکن ها وتوپ خانه و پدافندها دریایی چندلایه اونجا هویج هستن ومیشنن که بزنیشون؟! بعدش بنظرت اونا دست به تلافی نمیزنن؟.بله میشه زد ولی نه اینطوری اینا که گفتی شبیه بازی کلش اف کلنز و ژنرال هستش
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    America !
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خب میخواد قلدری و قدرتشو به رخ بکشه دیگه تو بگو امریکا کجا دنیا نیستش
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خب مردم یمن چه کناهی دارن اگه برفرض میدادیم یمنی ها بزنن و اصلا غرق کنن اونوا رو بعدش امریکا صدبرابر بیشتر از عربستان بمبارون میکنه یمنی ها مظلومو هزاران زن و بچه و پیر و جوان میمیرن بخاطر چندتا موشک ارزششو نداره.هم اینکه یمن نمیتونه هم با اعراب گرگ و امریکا تو دوجبهه بجنگه.خودامریکا الان بدجور دنبال این بهانه هاست که وارد نبرد رودر رو بشه
  • فرهاد ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    بابا حمله سوم هم به ناو امریکایی انجام شد کجایید شما
  • سینا ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    موشک نور خیلی پیشرفته تر از c802 است چون سرجنگی نور 300 کیلو هست و بردش هم بیشتره
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    استقلال و آزادی هزینه دارد و مردم یمن باید این هزینه را بپردازند.
  • مجتبی ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    مشرق باید بگیم الله اکبر تا چاپ کنی؟ وقتی میگم با این موشکل نمیشه حتی شناورای امریکا رو تهدید کرد چرا چاپ نمیکنی عزیز؟ حرف حق شنیدنش سخته عمو؟
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    کدوم موشک!؟ موشکی که خود امریکایها شلیک کردن!؟
  • بی نام ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    به نظر می رسد کل این ماجرا یک عملیات فریب یا "پرچم اشتباه" باشد برای بدست آوردن بهانه حمله و ورود مستقیم آمریکا در جنگ یمن. چرا که آمریکا یا هیچ منبع دیگری برای ادعای حمله موشکی به این ناو سند و مدرکی ارائه نداده اند.
  • حسن ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام نظرها را می خوندم خیلیا اصلا فکر نکرده و احساسی نظر میدن نظرها باید با درایت باشه چرا بی خود وارد جنگ بشیم جنگ درست کردن راحته بعد می مونه هزینهای بسیار زیاد ان که صدها سال هم نمیشه جبران کرد مسلمان باید زیرک باهوش باشه نقشه دشمن را بفهمد و از راه کم هزینه بیشترین ضربه را به دشمن بزند
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    ترس امثال شما از جنگ خطرش به مراتب بیش از خود جنگه
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    جالبه این موشک رو چینی ها ده ساله زودتر از ایران ساختن و صادر می کنن ولی همه میگن ایرانیه!!..یه مشت عقده ای شدن کارشناس نظامی
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    ناشناس۱۳:۱۱ - تو این کاره نیستی فقط تو حالت جوگیر شدن هستی برای ما شعار نده
  • احمد ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    ما باید قوی بشویم وگرنه مارا نابود ومانند آلمان وژاپن مستعمره می کنند الان المان مستعمره است وحق ندارند دربرابر تجاوز سربازان مست امریکائی به زنان شوهردارالمانی علکس العمل نشان دهند.امریکائیها نسلی از کودکان مجهول الهویه را به اسم لژیون خارجی مامورقتل بی گناهان درنقاط گوناگون جهان کرده اند تا اگرکشته هم شدند کسی نباشد برایشان بگرید
  • صفر ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    امریکا در همه جای جهان حضور شیطانی دارد ظلم سلطه وچپاول ذات اوست وبه یاری خدا پایان این تعدی وتجاوز به ملت هانزدیک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس