در ابتدا استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین و یا برخی از گونه‌های زمینی و دریایی، صرفا با هدف شناسایی بود اما با مشخص شدن پتانسیل‌های بالای این سامانه‌ها، بحث مسلح‌سازی و استفاده رزمی از آنها به سرعت اجرایی شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تیراندازی های اخیر در دالاس آمریکا، اگرچه بازتاب فراوانی در رسانه های دنیا داشت، اما برخی اتفاقات رخ داده در آن، به علت کشته شدن چندین پلیس، در حاشیه قرار گرفت که از جمله آن، روش جدید در امریکا برای کشتن نفر اصلی قتل چند پلیس بود.

بر این اساس، پلیس این شهر با استفاده از یک ربات مجهز به مواد منفجره، مظنون اصلی را از پای درآورد که استفاده از ربات به عنوان یک سلاح برای از بین بردن یک انسان توسط پلیس، به نوعی برای اولین بار رخ داده و به نوعی می توان آن را آغازگر عصری خطرناک و حساس در نیروهای پلیسی کشورها دانست.

از ترمیناتور تا پرنده های قاتل در خاورمیانه

شاید برای بسیاری که در سالهای قبل فیلم ترمیناتور درباره بروز جنگ بین انسان ها و ربات ها را تماشا می کردند، واژه ربات های مسلح یک بحث کامل فانتزی و تخیلی بود. اما به سرعت و در کمتر از دو دهه از زمان اکران اولین فیلم ترمیناتور به سال 1984 میلادی ربات های قاتل تبدیل به بخشی از اسامی روزمره برای جامعه بشری شدند.

بعد از وقوع حوادث یازدهم سپتامبر 2001 و تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و عراق، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به سرعت سیر صعودی گرفته و در سالهای اخیر مسئول کشتن بسیاری از مردم بی گناه در کشورهایی مثل پاکستان، عراق، افغانستان، یمن و سوریه بوده است.

ربات ها
پهپاد پردیتور

داستان جنگ افزارهای بدون سرنشین اما به آسمان محصور نشده و گونه های دریایی و زمینی این ربات های رزمی نیز در سالهای اخیر به سرعت در حال ورود به خدمت در ارتش های جهان هستند. در ابتدا و سالهای قبل تر، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و یا برخی از گونه های زمینی و یا دریایی برای عملیات صرفا شناسایی استفاده می شد.

اما با گذشت زمان و مشخص شدن پتانسیل های بالای این سامانه ها، خصوصا در بخش هزینه و عدم به خطر افتادن جان نیروهای خودی، بحث مسلح سازی و استفاده رزمی از این سیستم ها نیز مطرح شده و به سرعت اجرا شد.

مسلح شدن و استفاده رزمی از سامانه های بدون سرنشین یک گام مهم در تغییر فضای نبرد در 15 سال اخیر بوده است اما باز می توان گفت با توجه به این که در اکثر این سامانه ها همیشه یک کاربر واقعی برای تصمیم نهایی خصوصا در بحث استفاده از جنگ افزار وجود دارد، نوعی از درک انسانی برای جلوگیری از فجایع قابل لمس خواهد بود اما قدم بعدی که حذف کامل انسان در سامانه های بدون سرنشین بود، باعث ترس بسیاری از کارشناسان و رسانه ها شده است.

ربات ها خودمختار می شوند

موضوع جدید در برخی نیروهای مسلح غربی، بحث بعدی تعریف قابلیت عملیات به صورت خودمختار برای این سامانه های بدون سرنشین است. نمونه ای مثل پهپاد X-47B ساخت آمریکا از جمله این سامانه ها به شمار می آید که می تواند هم به صورت کنترل از راه دور و هم به صورت خودمختار به انجام ماموریت بپردازد. اما پر واضح است که دیر یا زود نسل سامانه های بدون سرنشین کاملا مستقل و خودمختاری وارد کار خواهند شد که بدون هیچ دخالت انسانی به اجرای ماموریت و البته نابودی اهداف می پردازند که اکنون ارتش آمریکا در حال کار روی آنهاست.

ربات ها
پهپاد X-47B

اما مشکل درباره این سامانه ها چیست؟ در یک سامانه بدون سرنشین حتی در مدل های کنترل از راه دور توسط عامل انسانی احتمال هک و نفوذ به دورن سامانه کنترل و یا از دست دادن سیگنال و هدایت سیستم همیشه وجود دارد. در سامانه های خودمختار نیز این مسئله به شکل جدی تر وجود دارد و کامپیوتر موجود در این سامانه بر اساس یک سری از اطلاعات ذخیره شده یا دریافتی تصمیم می گیرد.

هر کسی با کمترین دانش رایانه ای به خوبی می داند که امکان نفوذ به هر سیستم کامپیوتری وجود دارد. امکان سرقت اطلاعات، از بین بردن اطلاعات، وارد کرد ویروس یا یک بد افزار و یا تغییر دستورات همه از جمله اتفاقاتی است که ممکن است برای این گونه سامانه ها رخ بدهد.

برای یک ربات، گروهی از سربازان خودی در کسری از ثانیه قابلیت تبدیل به سربازان دشمن را داشته و در این شرایط این ماشین ها بدون هدر دادن وقت، به هدفی که تصور می کنند دشمن است، حمله خواهند کرد. این عدم وجود فکر بشری و توان استدلال انسانی و نگاه به تمام حوادث به صورت اطلاعاتی بر پایه 0 و 1 دلیل اصلی این مشکل به حساب می آید.

در دریا نیز با این ماجرا به صورت تقریبی رو به رو هستیم. در حال حاضر رژیم صهیونیستی شناورهای کوچک بدون سرنشین رزمی Protector را ساخته و به خدمت گرفته است. همانطور که در بالا به آن نیز اشاره شد در بخش زمین و دریا سامانه های بدون سرنشین نوظهورتر هستند و از عمر کمتری نسبت به همکاران پرنده خود برخودار هستند.

ربات ها
ربات مستقل ضد زیردریایی ACTUV

 Protector قابلیت شناسایی و در صورت لزوم درگیری با اهداف شناور را داشته و البته از جمله انواع کنترل از راه دور به حساب می آید، اما همانطور که در بالا هم اشاره شد این تنها آغاز راه است و در نمونه های دریایی نیز گونه های خودمختار ساخته شده اند که از این میان می توان به ربات ضد زیردریایی مدل ACTUV ساخت آمریکا نیز اشاره کرد.

ورود ربات ها به زندگی شهری

تا به اینجا بحث ربات های رزمی محدود به میدان رزم بوده و در نیروهای پلیسی و امنیتی گونه های مسلح این سامانه ها حضور نداشتند. سیستم های بدون سرنشین در نیروهای پلیسی، امنیتی و مرزبانی اکثرا گونه های شناسایی هستند که برای عملیات های مختلف در حوزه های شناسایی، کنترل، تعقیب و مراقبت از جمله در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

اما حادثه چند روز پیش در دالاس آمریکا صفحه جدیدی را در تاریخ سامانه های بدون سرنشین باز کرد. پلیس شهر دالاس اعلام کرد که پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات با ضارب به جهت به خطر نینداختن جان تعداد بیشتری از افسران و یا مردم عادی، یک ربات مخصوص خنثی سازی بمب را به مواد منفجره مجهز کرده و این ربات این مواد را تا نزدیکی شخص مورد نظر منتقل و سپس از راه دور ماده منفجره فعال شده و ضارب کشته شده است.

ربات ها
نمونه ای از ربات خنثی سازی بمب که در ماجرای دالاس برای حمل مواد منفجره و قتل ضارب استفاده شد

در نگاه اول آنچه در این حادثه رخ داده است یک حرکت عاقلانه برای کاهش تلفات نیروهای پلیس و مردم عادی به حساب می آید که به نوعی برای اولین بار نیز صورت گرفته است اما نکته ظریف ماجرا اینجاست که در حدود 2 الی 3 دهه پیش نیز سامانه های بدون سرنشین مخصوص ارتش ها نیز با همین توجیه و به منظور از بین برد ریسک برای نیروهای شناسایی وارد کار، سپس مسلح شده و در حال حاضر نیز به سمت خودمختاری می روند.

با این اوصاف کاملا عاقلانه است اگر بخواهیم تصور کنیم که ظرف یک یا دو دهه آینده، با ربات های خودمختار با توان کشتن انسان ها در شهرها رو به رو خواهیم شد که برای آن نیز، استدلال های لازم در مواقع ضرورت ایجاد یا توزیع خواهد شد و در حالی که تا هفته های قبل، ربات های قاتل صرفا در اختیار ارتش بودند، اکنون این موضوع به پلیس نیز تعمیم پیدا کرده است و مشخص نیست، آینده چه سرنوشتی برای انسانهای بی دفاع رقم خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • پری ترشیده ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 1
    مشرق اینقدر حرص نخور و جوش نزن هر دردی دوایی دارد
  • اصلاح طلب ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    به کوری چشم مشرق نیوز و همه اسلام گراها همانطوری که غرب قدرت اول هسته ای نظامی فضایی و اقتصادی دنیا شد قدرت برتر رباتیک کهکشان هم میشه...
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    علم تجربی اگر دست ددمنشان بیفتد اوضاع بر جهانیان سخت خواهد گشت
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کابوس واقعی خود پاکستان و یمن ان که واسه دنیا انتحاری تولید میکنن دم امریکا گرم بزنه نابودشون کنه
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    بویی از انسانیت نبرده ای
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کابوس واقعی دنیا ادم های ساده و .... هستند . به نظرت پول و سلاح این تروریست ها رو کی تامین میکنه که بوجود بیان . از زیر بوته خیار که عمل نمیان . یه خورده این از این ساده انگاری و .... دست برداریم و فکر نکنیم امریکا می خواد مردم دنیا رو نجات بده
  • پری ترشیده ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خاک برسرت اجنبی پرست
  • یکی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    غرب اونقدر به خودش مطمئن نیست که امثال شما به اونها اعتماد و قبولش دارین!! اصلاح طلب جان برو یکم فکر کن ببین نتیجه اینهمه قدرت برتر بودن چی شده و این قدرت برتر از تصاحب کدام سرزمین ها در گذشته و حال و مکیدن خون چه مردمانی بدست آمده...
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خاک بر سر اون جناب به اصطلاح اصلاح طلب بی مخ و این ناشناس 05:16 که جفتشون یا ابلهند یا دشمن
  • بشیر ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    شنیدی میگن زرشک !!!!!!!!!!!!!!!برای تصفیه خون خوبه؟
  • مجتبی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    به ضرب المثل معروف هست می گه برو جلو بوق بزن
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خاک بر سر توکه اصلاح طلب نیستی تو ضد اسلام که نه اصلا ضد انسانی.
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    من از 1905 به بعد فیلم های هالیوودی رو تقریبا سال به سال دیدم باید بگم که اتفاقاتی که در دنیا افتاده سال های قبل در این فیلم ها نمایش داده شده بود یعنی : آمریکایی ها با فیلم هاشون سریال هاشون ذهن مردم رو آماده می کنن و هالیوود ابدا یک سرگرمی نیست . به غیر مسئله ربات ها که در ترمیناتورها و پلیس آهنی ها و ... نمایش داده شده و امروز واقعا وجود و کاربرد دارند مسائل دیگر فیلم های هالیوودی هم باید به دقت زیر نظر داشت مثلا زامبی ها که الان مسئله مسخره و دور از ذهنیه ولی ساخت این همه فیلم زامبی در ژانرهای مختلف ، روز جهانی زامبی !!!!! و ... قطعا فقط سرگرمی نیست دنیا می تواند شاهد آلودگی میکروبی و یا چیزی شبیه به این باشد . تمام فعالیت های هالیوود باید ریز به ریز تحلیل شود .
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    این جور دست و پا زدن نشان از غرق شدن قریب الوقوع است بی خرد
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    درود بر مشرق
  • امیر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    یعنی خود آمریکا و غرب اینقدر اعتماد به سقف ندارن که این اصلاح طلب بهشون اعتماد داره !! در کل خیلی باحالی
  • سیری ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا نمیگی کابوس داعش؟بابا برا سربازاشون ارزش قایل هستن.به جاش رباط میسازن.ما هم 19تا سربازو با اتوبوس عتیقه خودمون شهید میکنیم.
  • رضا ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    "وَ نُریدُ أنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین." ما می‏خواهیم بر مستضعفان زمین، منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم. "تِلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لایریدُونَ عُلُوًّا فِی الأرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ." آن سرای آخرت را برای كسانی قرار می‏دهیم كه اراده‌ی برتری‏جویی و فساد در زمین را ندارند؛ و عاقبت نیك برای پرهیزکاران است. آیات 5 و 83 سوره قصص پس شما خودت رو زیاد ناراحت نکن
  • سرو ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    برادر/خواهر عزیز اگر در دیده مجنون نشینی/به غیر از خوبی لیلی نبینی شما اسلام رو نشناختی که اینجور به اسلام می تازی. پیشنهاد میکنم اسلام رو از منابع اصیلش بشناس (اصول کافی، من لایحضر و ...).
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    آمریکا خودش داعشه کدوم کابوس داعش؟اینقدر که آمریکا در عراق و افغانستان و پاکستان مردم بیگناه را کشته تروریست نکشته،آمریکا هم تروریسته هم تروریست پرور
  • حسین ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    یمن ؟ اما پاکستان رو باهات موافقم دم خودتم گرم
  • امین ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    هرجا اسلام و مسلمان هست اونجا جنگه چرا؟ چرا آلمان بلژیک سود دانمارک و و و اینتور نیس؟ به جاش کل خاورمیانه آفریقا یا کشورایی که پایه مسلمان توش وا شده واقعا چرا
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کامل مشخص شد که معنی اصلاح طلب چیه! نقطه مقابل اسلام گرا
  • محمد ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 1
    در جواب اصلاح طلب شعار شهید سرافراز نواب صفوی رو می گیریم (الاسلام یعلو و لا یعلا من الاسلام ) اسلام بهترین چیز است و هیچ چیز بهتر از آن نیست . به کوری چشم آمریکا و شما زالو صفتان انقلاب ما و حضرت حجت غرب رو با شما به گورستان تاریخ می فرستد به لطف فاطمه ی زهرا
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا ایران از این کارا بلد نیست؟؟؟ خوب ما هم پهپادای خفن میتونیم بسازیم که چرا تکنولوژی هوش مصنوعی مهندسی کامپیوتر رو وارد پهپادامون نکنیم. تازه در زمینه مرزبانی هم ربات های تانکی و ماشینی کوچیک داریم میشه اونا رو توسعه داد
  • مهدی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    انقدر نظرت مغرضانه هست و الکی روی اصلاح طلب بودن تاکید کردی که فکر می کنم قصدت فقط ضد تبلیغ برای اطلاح طلب ها بودش
  • سروش ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    بو گند عفونت وجود کدخدات رو گرفته که داره تیغ جراحی هاش رو عوض میکنه بی نوا داره میگه که دیگه به حیوانیت دست پروده هاش که نوکر و مخلص هستن هماعتماد نداره جاش می خواد ماشین ابزار بیاره تو چرا حول ورت داشته می دونی توی قاموس غربیها نوشته کسانی که به ملت و دولت و نظام خودشون وفادار نیستند بهشون نمیشه اعتماد کرد و برای کشتن این طیف بی وفاها توجیه اشتباه ماشین چیز خوبیه ماشینه شعور نداره و حقوق امسال تو رو زیر شنی های این ماشین میگذاره این ماشین پا نداره که فریادهای حقوق بشری تعریف شده غرب بتونه جلوی اون رو بگیره شنی داره که هر فریادی رو با توجیه خطای ماشینی زیر پا خواهد گذاشت مثل خطای کشتار در پاکستان خطای حمله به کاروان نیروی های ارتش عراق خطای حمله به بیمارستانی در افغانستان و خطای اشتباهی شلیک به سمت نوکری مثل شما. اینها ماشین های جدید اعمال قانون کاپیتالاسیون غربند بی نوا.
  • سید دکتر محمود ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    ما هم داریم دستگیره در کابین خلبان قاهر رو تعبیه میکنیم
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    برای همینه که اربابت زنبور تو تونبانش افتاده و ایران را خطر دوم معرفی کرده؟ این عقده حقارت عاقبت خفه ات میکنه
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    داداش بزار مشرقی ها الکی خوش باشن .کلا مشرق و هواداراش یک مشت متوهم هستن
  • غلام شیش لول بند ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خاک تو سر خودت با این ادبت.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    داداش بخدا ایران این علم و تکنولوژی بالایی نداره این حرفا همش احساسیه. نمونش اینکه فقط بلدیم پراید بسازیم تو ماشین ساختن هم نیازمند خارجی ها و چینی ها هستیم.حقیقت خییییییییلی تلخه
  • مجتبی7 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    وای عجب نفهمی هستی تو!
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    نفرین بر مشرق
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    برای اینکه همون کشور های غیر مسلمون که توشون صلحه پول و قدرت و رسانه داردن و برای حفظ قدرتشون بقیه جا ها جنگ راه میاندازن.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    زامبی ها از قبر خارج میشوند فهمیدی منظورشان چیست
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    پس صنعت هسته ای و نانو و سلولهای بنیادی که عملیاتی شدند چه بودند واقعیت تلخ را اشتباه برداشت کردید چون تلخترین واقعیت ایران وجود واداده هایی مثل شماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس