نسل فعلی بالگردهای آپاچی امارات می‌توانند تا 128 هدف را تعقیب کرده و به صورت همزمان با 16 هدف درگیر شوند و در عین حال به گیرنده اخلال راداری و پخش کننده‌های شراره برای فریب موشک‌های ضدهوایی فروسرخ مجهز هستند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ائتلاف سعودی با همراهی آمریکا از فروردین سال 1394 تجاوز گسترده‌ای را به یمن آغاز کرده است که بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک، شهید یا زخمی و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب‌های جدی وارد شده است.

اگرچه رزمندگان یمنی نیز در حد توان، در مقابل این حملات گسترده ارتش سعودی و هم پیمانانش ایستادگی کرده‌اند اما برخی ابتکارات و اقدامات این افراد، باعث شگفتی کارشناسان بین‌المللی شده است که از جمله آن، شلیک چند موشک بالستیک و انهدام چندین فروند جنگنده و بالگرد متجاوزان و البته کشته شدن فرماندهان عالی رتبه سعودی و اماراتی بوده است.

در عین حال، در چند روز گذشته نیز اخبار موثق از سقوط 3 فروند بالگرد اماراتی خبر می‌دهند که بر اساس اعلام منابع یمنی حداقل دو فروند از این بالگردها، از نوع آپاچی بوده است و موضوع آنچنان غیرقابل کتمان بوده که طرف اماراتی تا به امروز به سقوط دو بالگرد و از دست دادن 4 خلبان در این دو حادثه اعتراف کرده است، بدون آنکه علت این حوادث پیاپی را تشریح کند.

آپاچی؛ بالگرد خط مقدم آمریکا

بالگرد تهاجمی AH-64 ملقب به آپاچی یک هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته ساخت آمریکا محسوب می‌شود که در دهه 1970 میلادی طراحی و ساخته شده است. این بالگرد در پاسخ به نیاز آمریکا در زمان جنگ سرد به منظور مقابله با حجم بالای تانک‌های ارتش شوروی طراحی و ساخته شده و در نهایت در اواخر دهه 1980 وارد خدمت شد. در طول سالهای اخیر از عملیات طوفان صحرا تا درگیری‌ها در عراق و افغانستان در حجم بالایی مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد زیادی از متحدان آمریکا مثل انگلستان، ارتش سعودی، رژیم صهیونیستی، کویت و امارات متحده عربی از جمله کاربران این بالگرد محسوب می‌شوند.

آپاچی
بالگرد AH-64A امارات

ارتش امارات متحده عربی در حدود 30 فروند بالگرد آپاچی مدل AH-64A را بین سال های 1991 الی 1994 از آمریکا تحویل گرفت که این بالگرد در حدود سال‌های 2010 و 2011 میلادی به استاندارد لانگبو آپاچی AH-64D ارتقاء پیدا کردند.

آپاچی لانگبو؛ عضو پیشرفته خانواده آپاچی

این مدل از بالگرد آپاچی که تا مدتی پیش پیشرفته ترین مدل از این خانواده بالگردی به شمار می‌آمد دارای چندین ارتقاء به نسبت مدل اولیه است. یکی از مهمترین ارتقاء ها نصب رادار موجی میلی متری AN/APG-78 بر بالای پره‌های این بالگرد است که در درون یک پوشش قرار می‌گیرد و به این بالگرد اجازه می‌دهد تا حدود 128 هدف را تعقیب کرده و به صورت همزمان با 16 هدف درگیر شود. نصب نمایشگرهای دیجیتالی در کاکپیت از دیگر ارتقاء های صورت گرفته بر روی لانگبو آپاچی است.

آپاچی
بالگرد AH-64D ارتش امارات

دو موتور این مدل از گونه ارتقاء یافته T700-GE-701d بر روی این بالگرد نصب شده است که می توان سرعت نهایی 279 کیلومتر در ساعت را برای این هلی کوپتر فراهم کند. ارتفاع پروازی این بالگرد نیز در حدود 6400 متر است. برد رزمی این بالگرد نیز در حدود 480 کیلومتر است.

در بخش تسلیحات این بالگرد به یک قبضه توپ 30 میلی متری تک لول مدل ام 230 مجهز شده است. سلاح اصلی هوا به سطح این بالگرد موشک AGM-114 هلفایر است که این بالگرد می‌تواند تا 16 فروند از آن را با خود حمل کند. این موشک در حدود 8 کیلومتر برد دارد. راکت‌های 70 میلی متری هوا به سطح و موشک هوا به هوای استینگر از دیگر تسلیحات این بالگرد به شمار می‌آید.

در بخش اقدامات متقابل و دفاعی بدنه این بالگرد توان تحمل اصابت گلوله‌های 30 میلی متری را نیز دارد. به طور معمول بر روی بالگرد آپاچی لانگبو اماراتی گیرنده اخلال راداری AN/APR-39A(V)4 ، سامانه اقدامات متقابل فروسرخ AN/ALQ-144A(V)3 ، دریافت کننده هشدار لیزری AN/AVR-2 ، اخلال گر راداری AN/ALQ-136(V)5 و پخش کننده‌های شراره برای فریب موشک‌های ضد هوایی فروسرخ نصب شده است.

ناوگان آپاچی اماراتی ناوگانی تقریبا جوان و سرحال محسوب می‌شود که به لطف کمک‌ها و پشتیبانی‌های ایالات متحده آمریکا در وضعیت خوبی از لحاظ پشتیبانی قرار دارد. سقوط سوال برانگیز حداقل دو فروند بالگرد آپاچی در چند روز اخیر و سکوت مسئولان اماراتی درباره علت این سقوط‌های مداوم، این گمانه را شدیدا تقویت می‌کند که این حوادث نه به دلیل نقص فنی و بلکه به دلیل رو به رو شدن احتمالی با موشک‌های دوش پرتاب نیروهای یمنی رخ داده است.

غروب زودهنگام اسطوره‌های آپاچی در آسمان یمن/ سریال سقوط «لانگبو» های اماراتی ادامه دارد
دفن یکی از خلبانان بالگرد کشته شده اماراتی

بالگردهای آپاچی به طور کل پرنده‌ای با امنیت و بقاء پذیری بالا محسوب می‌شود و بارها در طول جنگ‌هایی که در آن شرکت کرده است با وجود رو به رو شدن با آتش سنگین دشمن و تحمل صدمات فراوان موفق شده است به پایگاه خود باز گردد. ناوگان آپاچی‌های اماراتی نیز در سال‌های اخیر بسیار کم حادثه بوده و به نوعی شاید بتوان گفت تا قبل از این موارد اخیر شاید هیچ‌گونه حادثه منجر به سقوط و مرگ خلبانان را تجربه نکرده بوده است که همین سقوط‌های تکراری، فرضیه حرکتی جدید و موثر از سوی مدافعان یمنی را تقویت می‌کند.

با توجه به اینکه مدافعان یمنی نشان داده‌اند از تجهیزات خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند و حتی توانسته بودند با موشک قدیمی کونکورس توانسته بودند تانک قدرتمند و مشهور آبرامز متعلق به ارتش سعودی را نیز منهدم کنند، دستیابی آنها به سلاحی موثر در مقابله با بالگردهای مهاجم که نقش مهمی در کشتار زنان و کودکان این کشور داشته اند، موضوعی است که تاثیرات خود را به زودی در عقب نشینی این ائتلاف از تداوم استفاده از بالگرد در حمله به مناطق مسکونی نشان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ایرانی ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    چرا از سخنرانیهای جالب و کوبنده استاد رائفی دیگر خبری نیست.......؟!!!
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 0
    بنظر بنده این نتیجه گیری شما مقداری خوش بینانه و دور از واقعیت است سقوط یک یا دو فروند از هواگردی لزوما بیانگر بلااستفاده شدن آن نیست بالاخره هر جنگی تلفات خاص خودش را دارد.وقتی میتوان قضاوت کرد که پارامترهای مختلفی را درنظر بگیریم.یادم هست در جایی خواندم شهیدصیادشیرازی گفته بود استاندارد بالگرد به تانک معادل یک به شانزده هست.یعنی اگر بالگردی توانست شانزده تانک دشمن را منهدم و در ازایش یک فروند بالگرد سرنگون شود،قابل قبول است.خب شما خبر دارید که آپاچی های اماراتی چه خساراتی به نیروهای یمنی وارد کرده اند و در ازایش یکی دو فروند ساقط شده اند؟ بویژه بالگردی مثل آپاچی که از سرآمدهای کلاس بالگردهای مشابه خود هست چه بسا اگر امروز کشور ما هم تحت تحریمهای ظالمانه نبود و لابی های صهیونیستی در کار نبودند تا در اقصی نقاط دنیا در جهت معاملات نظامی کشورمان سنگ اندازی کنند،همین بالگرد لانگبو آپاچی و حتی نمونه اولیه آپاچی از انتخابهای احتمالی فرماندهان نظامی ما می بود البته خدا خیرتان بدهد که باز مثل سایر خبرگزاری های داخلی از انهدام اف16 های عربستانی(نیروی هوایی سعودی اف16 در خدمت ندارد) دم نمیزنید
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    امیدوارم ظلم ظالم به خودش برگرده و آل سعود و همپیمانانش که در کشورهای منطقه مثل بحرین، سوریه، عراق و یمن از انجام هیچ جنایتی کوتاهی نکرده اند سزای جنایاتشون رو هرچه سریعتر ببینند
  • حسین ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    درود بر متخصصین ومشاورین ما. اینم از بالگرد پیشرفتشون
  • حسین ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    به حوثی‌های یمنی تا میشه باید سلاح رسوند. اینها از شجاعت چیزی کم ندارند. مشکل فقط سلاح و خوراک برای مردم است که در محاصره جانوران سعودی گرفتارند. حوثی ها اگر خوب مسلح بشن، به زودی سعود سقوط می‌کنه
  • خسین ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    قدرت خدا با هیچ آهن پاره دنیوی قابل مقایسه نیست.
  • ممد قالپاق ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 0
    باز مشرق نیوز اون......رو باز کرد...چی میگی واس خودت؟ شما اصلا می دونی از اینها چندتا تولید شده چندتا عملیات موفق داشته؟ که چندتاش سقوط کرده!! جالبه داخل ایران یه بالگرد سر هم بندی میشه تنها بدنش در ایران ساخته میشه موتور از افریقای جنوبی اویونیک از پاکستان سنسورها از یه شرکت چینی-اماراتی مستقر در دبی و سیستم سلاح از واسطه های اوکراینی از روسیه وارد میشه و چون فقط 30 درصدش ساخت ایران هست و شبیه آپاچی هست مشرق تیتر میزن نسل جدید بالگردهای ایران مشابه آپاچی حالا گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه پیف پی بو میده برادر من این درسته که همین ساخت بدنه هم برای کشوری مثل ایران که اکثر مسئولینش مشکل دارن و سیستم اقتصادی و صنعتی اون کلآ فلج هست و سالها بلکه دو دهه حتی با اقتصاد و صنعت همسایگانی چون ترکیه و پاکستان و امارات اردن و اسراییل فاصله پیدا کرده خودش یه شاهکار هست و باید دست این نخبگان بی ادعا رو بوسید ولی این روش جلو رفتن نهایتش میشه بعد از 25 سال از رونمایی پنج فروند تولید که دوتاش سقوط می کرده!!.......هیچ نهادی هم سفارش کار نمیده بشون..
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    برید به درک لعنتیا
  • ایر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 1
    بالائی دیوانه است ؛ دانشمند امارات واردن و... از کدام صنعت دفاعی بهره مند میباشند که ما خبر نداریم. در کدام بالگرد ایرانی از موتور آفریقای جنوبی و یا سیستم سلاح اوکراینی ویا اویونیک پاکستانی استفاده شده است. بهتره کمی عقل نداشته ات را بکار بندازی وببین چند کشور در دنیا موشک بالستیک با دقت در حدمتر ساخته اند ؛کدام کشورها میتوانند موشکهای کروز ضد کشتی بسازند ؛ در حوزه پهپاد بهتره به صحنه عملیات پهپادهای ایرانی در سوریه و عراق نگاهی بندازی تا ببینی قدرت دفاعی ایران در چه حد میباشد. در حوزه زیر سطحی و یا سیستمهای پدافند هوایی نیز کمی انصاف داشته باشی. در حوزه کدام کشور در جهانرا میتوانی پیدا کنی که بتواند بدون کمک کشور سازنده ناوگان هوایش را به مدت چهار دهه سرپا نگهدارد که از میان آنها تامکت که حتی نیروی دریایی آمریکا نیز در عملیاتی نگهداشتنش مشکل داشت و علی رغم میل باطنی مجبور به.....
  • امیر ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    آخه فدات شم سرنگونی یک آپاچی در برابر 16 تانک در جنگ برابر هست و زمانی که طرفین از برابری تسلیحاتی برخوردار باشند... نه یمن که با آپاچی به منازل و بازار حمله میکنند و خونه و زندگی مردم رو شخم میزنن یا با جنگنده ها به شهرهای بدون پدافند حمله می کنند... که اگه پدافند درست و درمونی وجود داشت عمرا این حجم حملات هوایی درکار بود... اگه این سقوط آپاچی ها ادامه داشته باشه معنیش اینه که ریسک حملات هوایی بالا میره و بالتبع هزینه های جنگ برای تکفیریها زیاد میشه... همپیمانان سعودی هم وقتی ببینن براشون صرف نداره کم کم کنار میکشن و دل بکار نمیدن...
  • امیر ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 1
    ممد قالپاق مگه مشرق گفت که اپاچی بدرد نمیخوره؟ گفت یمنی ها قوی شدن که آپاچی میزنن... اتفاقا بهترین بودن اپاچی تو این خبر برای قوی تر جلوه دادن یمنی ها باید دنبال بشه... ببخشید که به اپاچی آمریکاجون شما بی حرمتی شد!!
  • اسفندیار ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    احمدی خیلی مردی قول بده بر می گردی
  • علیا ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    الان یکی توضیح بده حرف های این آقا چه ربطی به این خبر داشته؟ اینجا داره میگه بالگردهای آپاچی اماراتی اون عملکردی که ازشون انتظار میرفته رو نداشتند. چه ربطی به بالگردهای ایران داره؟
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 0
    جناب امیر و سایت مشرق پس تصویر سقوط اپاچی کو؟ این اخبار فقط شماها میئین نه هیچ رسانه دنیا. کو پس لاشه هلیکوپتر. لانگبو اپاچی بهترین هلوکوپتر رزمی دنیاست این همه میدونن. چه شما خوشتون بیاد چه نیاد. ادعاهای شماها هم فقط به درد خودتون میخوره. هربار میاین این چیزا منتشر میکنین ولی دریغ از یه تصویر اینکه اقا این هلیکوپتر یا هواپیما لاششو نشون بدین. ادعا کاری نداری. بفرما: امروز رزمندگان انصارلله 4 جنگنده تورنادو سعودی سرنگون کردن با کاتیوشا اونم....... ار عزیز
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 0
    سپاه چندین ساله داره کبراهای 40 ساله ساخت امریکا رو ارتقا میده و استفاده میکنه حالا ما داریم از اپاچی که از کبرا خیلی بهتر و پیشرفته تر است انتقاد میکنیم.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 1
    چیشی داری میگی عمو؟موتور آفریقای جنوبی؟اویونیک پاکستانی!!!!!!!چی مصرف کردی؟
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    1 0
    مشرق قضیه اینه این آپاجی فرندلی فایر شده :)) خود عربستانیا کشیدنش پائین
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    یه موشک چرا به برج خلیفه نمیزنن یا بورس ؟؟؟؟؟10000کشته بده امارات
  • ناشناس ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    شک نکن کاره آرشه.
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    حالاکی گفته اپاچی افتاده؟
  • ممد قالپاق ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    بله موتورها تماما دسته دو از انبارهای افریقای جنوبی میان ولی ساخت خود آفریقای جنوبی نیستن اویونیک سیستم سلاح و سنسورها هم از شرکت های چند ملیتی ترکی پاکستانی چینی اماراتی و روسی خریداری میشه آنهم با دو سه واسطه
  • ناصر ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    امارات اخیرا تونسته به روسیه پهپاد بفروشه و وزارت دفاع روسیه هم تاید کرده و تعدادی سفارش داده...البته این شرکت ها اماراتی فقط نیستن چند ملیتی هستن و به غیر از دانشمندان عرب خیلی هم غیر عرب هندی چینی پاکستانی حتی دانشجویان ایرانی مقطع دکترا که برای پروژه و پایان نامه میرن خارج هم هستن...
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    کره شمالی موشک فضایی ساخته بهتر از ایران و سیمرغی که اصلا پرتاب نشده سه مرحله ای این کشور حتی پیکان رو هم نمی تونه بومی بسازه هیچ ربطی به هم ندارن عزیز
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    البته کاربر این سلاح ارتش هست •_•
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    1 0
    میشه عکس 2 فروند از 10 ها لاشه جنگنده های متجاوز ال سقوط را بزارین خوشحال بشیم
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    1 0
    دروغگویی بدون منبع ذات این اصول گراهاست
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    1 0
    مشرق با تمام احترام خجالت بکش باشه؟
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    چپاول بیت المال با پررویی هم ذات اصلاح طلباست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس