ناوشکن آمریکایی

Tomahawk نام یک تبر مخصوص سرخپوستان آمریکایی است که امروزه به دقیق ترین موشک کروز ارتش آمریکایی اطلاق می شود که هر کدام، حدود ۱.۳ میلیون دلار قیمت دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یک بهانه واهی و اتفاقی مبهم که با هیچ کدام از استنادات، تقصیری را متوجه دولت و ارتش سوریه نمی کرد، باعث شد تا بامداد روز جمعه هفته گذشته، نیروی دریایی آمریکا با توصیف آنچه که تلافی حمله شیمیایی به استان ادلب توسط نیروهای سوریه می نامید، یک پایگاه مهم نیروی هوایی ارتش سوریه را با تعدادی موشک کروز مورد حمله قرار دهد و بار دیگر با زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین بین المللی، تلاش کند خودی نشان دهد.

اطلاعات رسمی حکایت از آن دارد که ارتش آمریکا ۵۹ فروند موشک کروز تاماهاوک به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرده و موجب بروز خساراتی در این پایگاه شده است. این ۵۹ فروند موشک کروز از ۲ فروند ناوشکن آمریکایی که در ۳۰۰ کیلومتری این هدف در دریای مدیترانه حضور داشتند شلیک شده و حدودا ۳۰ دقیقه طول کشیده که تا به هدف های خود برسند.

تاماهاوک؛ تبر گران قیمت آمریکایی

واژه Tomahawk نام یک تبر مخصوص سرخپوستان آمریکایی است که امروزه به این موشک کروز که با کد BGM-۱۰۹ در نیروی دریایی آمریکایی فعال شده است، اطلاق می شود. این موشک در خدمت نیروی دریایی آمریکا بوده و از زیردریایی های تهاجمی و برخی از شناورهای سطحی نیروی دریایی آمریکا شلیک می شوند. در جریان این حمله اخیر نیز، این موشک ها از دو فروند ناوشکن کلاس Arleigh Burke به نام های USS Porter و USS Ross به سمت هدف شلیک شدند.

شلیک از ناوشکن USS Ross  به سمت سوریه

شلیک ناوشکن USS Porter    به سمت سوریه

این موشک ها ساخت شرکت آمریکایی ریتهون هستند و بسته به مدل از حدود ۱۳۰۰ الی ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارند. بر اساس مدل، این موشک ها توان درگیری با اهداف زمینی ثابت و متحرک و همچنین اهداف روی سطح آب را نیز دارند. مدل بلوک ۴ که در این حمله از آن استفاده شده است دارای قیمتی در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است.

کروزهای تاماهاوک توان حمل سر جنگی اتمی و متعارف را داشته و در گونه متعارف، انواع مختلفی از سر های جنگی برای این موشک توسعه پیدا کرده است اما عمدتا در ماموریت ها، این موشک از سر جنگی ۱۰۰۰ پوندی شدید الانفجار بهره می برد. موشک های تاماهاوک از موتور توربوفن بهره برده و سرعت آن در حدود ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

موشک تاماهاوک بلوک ۴ لحظاتی قبل از اصابت به هدف در شلیک آزمایشی که دقت آنرا نشان می دهد

این موشک های مشهور و پر استفاده، از سال ۱۹۸۳ میلادی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شده و به دلایل مختلف، تا به امروز صرفا به ارتش انگلستان به عنوان یکی از مهمترین و نزدیک ترین دوستان سیاسی و نظامی آمریکا، صادر شده اند. سابقه رزمی این موشک ها نیز به جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ بر می گردد و از آن تاریخ تا به امروز تقریبا در تمامی نبردهای بزرگ آمریکا، از این موشک در حجم بالا استفاده شده است و عملا بر اساس گزارش ها و آزمایش های انجام شده درباره آن، دقیق ترین موشک کروز آمریکایی محسوب می شود.

بخش هایی از بقایای موشک سقوط کرده در سوریه

این موشک در اصل به عنوان یک سلاح هدایت شونده با دقت بسیار بالا بر هدف قرار دادن هم اهداف ثابت و هم متحرک تا به امروز معرفی شده است. تصاویر با کیفیت بسیار بالایی نیز تا به امروز از آزمایش های مختلف این موشک منتشر شده و در مواردی حتی تصاویر از اصابت های دقیق این موشک در جریان نبرد هم توسط آمریکایی ها منتشر شده است. البته ذکر این مسئله هم بسیار مهم است که تا به امروز هرگز این موشک در برابر یک دفاع مستحکم هوایی قرار نگرفته و در اکثر اوقات در زمینی بی دفاع تا رسیدن به هدف پیش رفته است. این موشک از ترکیبی از سامانه های راداری، ماهواره ای ، اینرسیایی و تطبیق دهنده ها برای کشف اهداف خود بهره می برد.

گاف های موشکی و اطلاعاتی در حمله به الشعیرات

اما ساعاتی از حمله آمریکایی ها به این پایگاه نگذشته بود که وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای، اعداد جالبی را در خصوص موشک های آمریکایی اعلام کرد. بر اساس اعلام روسها، از ۵۹ موشک شلیک شده به سمت پایگاه هوایی مذکور در سوریه تنها ۲۳ فروند از آنها به هدف رسیده است و از نقطه برخورد ۳۶ موشک دیگر خبری در دسترس نیست. این در حالی است که منابع رسمی و رسانه ای آمریکایی بدون تکذیب دقیق اطلاعات منتشره توسط روسها یا ارائه مستنداتی برای نقض این ادعا، صرفا از به آب افتادن یکی از موشک های تاماهاوک به علت نقص فنی خبر دادند.

آشیانه نابود شده در حمله آمریکا به الشعیرات

دو جنگنده سوخو ۲۲ سالم سوری پس از حمله آمریکا به الشعیرات

البته از دست رفتن بخشی از توان موشک ها در این جریان یک حمله با این تعداد شلیک، تا حدی قابل قبول است و شاید بتوان در بهترین حالت منطقی، برای ۵۹ فروند موشک شلیک شده در این حمله از دست رفتن ۵ یا ۶ فروند موشک را به دلایل مختلفی مثل از دست دادن ارتباط ماهواره ای، رو به رو شدن با آتش ضد هوایی حتی در شکل سبک، مشکل در سیستم پیشران، مواجهه با انواعی از اخلال گرها یا هر نقص دیگری را به عنوان خطایی قابل قبول مورد پذیرش دانست اما با بیانیه روسها و حتی اطلاعاتی که منابع غیررسمی صهیونیست ها از اصابت ۴۴ موشک (از دست رفتن ۱۵ موشک یعنی ۱۶ درصد شلیک ها) سخن می گوید، چنین آماری برای ارتش پر ادعای امریکا یک شکست تاریخی است .

پرواز مجدد جنگنده های سوری از الشعیرات بعد از حمله آمریکایی ها

مسئله آنجایی جالب تر می شود که بنا بر ادعای آمریکایی ها، این شلیک ها منجر به نابودی کامل این پایگاه مهم هوایی شده است اما ارتش سوریه با تمسخر عملی این ادعای آمریکا، در کمتر از ۲۴ ساعت از این حمله، پروازهای عملیاتی جنگنده های سوری از این پایگاه را مجددا آغاز کرد. از طرف دیگر منابع سوری اعلام کرده اند که به دلیل احتمال حمله آمریکا و رصد خود (که ممکن است با کمک روسها انجام شده باشد) حجم زیادی از هواپیماهای عملیاتی موجود در پایگاه را از آن خارج کرده اند و در اصل، هواپیمای زیادی از دست نرفته است. این موضوع نیز قطعا یک گاف و شکست اطلاعاتی برای ارتش امریکا خواهد بود که حتی یک عملیات ضربتی را نیز بدون اینکه طرف مقابل از آن مطلع شود، نتوانسته به سرانجام برساند.

روسیه نیز عملا با تایید این شکست اطلاعاتی ارتش آمریکا اعلام کرده است که در این حمله ۶ فروند میگ ۲۳ که در حال تعمیر بودند از بین رفته اند، اما طرف آمریکایی با اخباری مبهم مدعی نابودی بیش از ۲۰ فروند هواپیما در این حمله شده است که تصاویر منتشره از آن، چنین ادعایی را ثابت نمی کند.

با این اوصاف، به نظر می رسد اصرار ترامپ باری خودنمایی در قضیه ای مبهم و حتی ساختگی علیه ارتش و دولت سوریه، منجر به افشای سلسه ای از گاف ها و شکست های نظامی و اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا شده است که می توان دلایلی چون عدم آمادگی یگانهای رزمی آمریکا برای انجام عملیات های نظامی جدید (همانند نتایج به دست آمده از بمباران نیروهای داعش) یا خستگی ناشی از ماموریت های طولانی مدت در آبهایی با هزاران کیلومتر دوری از وطن باشد.

طبیعی است، دولت جدید آمریکا برای عبور از موانع و تحریف نگاه ها از ناکامی ها و شکست هایی که یکی پس از دیگری برای آنها و بخصوص ترامپ رقم خورده و همچنان درحال رقم خوردن است و قدرتمند جلوه دادن خود، دستاویزی بهتر از اقدام نظامی علیه سوریه نمی توانست داشته باشد اما قطعا تصور این را هم نداشتند که با لو رفتن سناریو حمله ضربتی خود و مشکلات متعدد در سامانه ارتباطی و موشکی خود، نتایج آن به این سرعت محو و تبدیل به ابزاری جدید برای تمسخر اقداماتشان باشد؛ شاید بهتر بود ترامپ برای به دست آوردن دل دختر خود، یک هدیه گران قیمت برایش می خرید تا آنکه با شلیک ۵۹ موشک ۱.۳ میلیون دلاری، بیش از ۷۵ میلیون دلار را صرف شوی تبلیغاتی جدیدی کند که ناآمادگی یگانهای عملیاتی ارتش آمریکا را بهتر از قبل نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 24
  • SoS IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    حرکت نمیکنه فقط برای منحرف کردن افکار عمومی که بگن آمریکا کاری نتونسته بکنه دو تا از اون زمین گیرها آوردن داخل آشیانه . تو مو بینی من پیچش مو.
    • ش IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      آقاس sosg ما هم پیچش مو می بینیم و اون اینه که شما خواسته یا ناخواسته نفوذی هستید وبه خاطر همین نقص موشک های امریکا غرب دنبال مبارزه با توان موشکی ما هست ؟؟؟؟؟؟؟
    • ح IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      احتمالا برای رضای کدخدا در ارتش داعش هم حاضری خدمت کنی.
    • ایران IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      آقای زرنگ که پیچش مو رو میبینی. آیا هواپیماهای تو عکس که مسلح هستن به نظر شما زمینگیر به نظر میان؟ از کی تا حالا هواپیمای زمینگیر مسلح میشه؟ شما هم از اون دارو دسته هستید که میگن نه غزه و نه لبنان و نه سوریه عزیز من کل دنیا تو سوریه داره میجنگه ترکیه به خاطر سوریه و منافعش خودش رو انگشت نمای خاص و عام کرده طوری که حتی اروپا هم صداش در اومده چطور ما نباید برای دفاع از منافعمون تو سوریه باشیم وقتی کل دنیا هست؟ فکر هم چیز خوبیه
    • نادر IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      63 19
      تازه دارم میفهمم مثل مرغ همسایه غازه یعنی چه اگر خود امریکا قبول کنه که موشکاش منحرف شدن یا نقص فنی داشتن فکر کنم شما وهمفکراتون قبول نکنید
    • کمک IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      37 12
      وای وای وای گمانم تو بیشتر از خود آمریکاییها از این عدم کامیابی سوخته باشی، حتماً تو به نظامیان آمریکایی گفته بودی این دو تا هواپیما نمی توانند حرکت کنند تا آنها به خود موشکهایشان را حرامشان نکنند!!!!!
    • هه IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      37 10
      تو کوری! هیچی نمیبینی !
    • کیان IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      39 7
      sos عزیز حتی اگر این کار رو کرده باشند باز هم فکرشون کار کرده. مثل بعضیها نگفتن که آمریکاییها یک اسلحه دارند که اگه بزنند همه چیز از کار می افته. آدم نباید از خودش در مقابل دشمن ضعف نشون بده. حتی اگر ضعیف باشه. آدم اگر هم قراره کتک بخوره بهتره با خفت کتک نخوره و یکی دو تا اون وسط بزنه. نه اینکه وایسته بزنن تو گوشش بعدش هم بگه خوب کردی زدی.
    • ا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      27 9
      آخه غربزدگی تا چه حد آقای اس اس؟ هنوز شما نفهمیدین که امریکا طبل تو خالیه؟
    • مسعود IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      23 7
      جناب sos خان!! امثال تو حتي خود تار مو را هم نمي بينيد چه برسه به پيچش آن!!!! اتفاقا" موشك پرانيهاي دولت وحشي و جنايت پيشه آمريكا هم در واقع بيشتر براي دل خوش كردن و اميد واهي دادن به وطن فروشها و خوش خيالهايي همچون تو است كه متأسفانه هم در دخل كشور ايران و هم در بين ملتهاي منطقه وظيفه بزك كردن و رنگ و لعاب دادن به ابرجنايتكاران غربي و آمريكايي و توجيه جنايات آنها را برعهده دارند.
    • مهدی US ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      11 36
      با SOS موافقم
  • حسین IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    با تبر سرخپوستان (تاموهاوک) میخواسته شیر (اسد) رو شکار کنه که تیرش بخطا رفته خخخخخخخخ
    • حسین PL ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      33 34
      خود آمریکایی‌ها اطراف می‌کنن که صنایع موشکی روسیه بسیار پیشرفته تر از آمریکایی‌ها هست ، چه سیستم‌های ضدّ موشک چه موشخی هدایت شونده . حتی در بحث موشخی فضایی الان تمام محموله‌های فضایی و سفینه‌های آمریکا توسط موشکهای روسیه پرتاب میشه که خود آمریکایی‌ها میگن این خیلی‌ افتضاح هست که انقدر از روسیه عقب افتادن تو بحث موشکی.
    • صادق IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      21 27
      پس خبر نداری شاهکار موشک فالکون 9 رو که تلویزیون ایران هم به اون پرداخت. اولین موشکی که مجددا به محل پرتاب برمیگرده. و در زمان تعطیلات نوروزی بالاخره با موفقیت ازمایش شد. دقیقا تمام اون دوره ای که روسیه با موشکهای قدیمی داشت پرتابهاش رو انجام میداد ایالات متحده با شرکت خصوصی اسپیس ایکس به دنبال سری جدید موشکهاش بود. جدا از روش پرتاب ناسا که از هواپیماست.
  • ناشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    در حمله به عراق هم خیلی از تامکتهاشون بجای ناو تو دریا میوفتاد و نابود میشد
    • محمد IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      58 6
      اون زمان چندتاش هم تو ایران سقوط کرد اوایل حمله به عراق بدون اجازه از آسمان ایران عبور میکردند فکر کنم خرمشهر که با اعتراض ایران دیگه این کارو نکردن
    • امیرعلی IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      22 10
      آقای محمد بله درست میگید و دقیقا یکی از مسئولین که اسمش یادم رفته حاظر شد در برنامه ای تلویزیونی و صحبت کرد در موردش ! ایران میتونست به راحتی جنگنده های آمریکا رو منهدم کنه ! اما اینکارو نکرد و بنا به گفته این شخص دلیلش هم این بود که ایران درگیر عراق بود و بعدشم نمیخواست وارد جنگ دومی بشه ! برا همین فقط به اعتراض بسنده کرد کاملا عقلانی
  • ساسان IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    خخخخخخخخخ پاراگراف آخرت عالی بود " شاید بهتر بود ترامپ برای به دست آوردن دل دختر خود، یک هدیه گران قیمت برایش می خرید" لایک
  • محمد جواد IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    56 9
    باید پایگاههای هوایی که قبل انقلاب ساختیم تعطیل بشه و مثل شهر موشکی سپاه , آشیانه های جنگنده ها در دل کوه حفر بشه . اونجوری بمب اتم هم اثر نداره
    • محمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      31 50
      اره این کارو چینی ها انجام داد البته جنگنده های ما بجز چند نوع ارزش خاصی ندارن نیروی هوایی از نظر تجهیزات تعطیله
    • امیر IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      30 3
      شاید این روش ثبلا پیاده سازی شده باشه !
    • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      16 12
      آقای محترم، میشه بفرمایید کدوم جنگنده‌ها رو ببریم دل کوه؟ باید اسب داشته باشی که اسطبل درست کنی عزیزم.
  • حسین IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    75 22
    شما این کروزبارون رو مقایسه کنین با کروزهائی که روسیه از ناوهاش در خزر و ... به داعش شلیک کرد و دقیقن همگی به هدف خوردن/ بدون جانبداری ببینین کدوم دقیقتر اصابت کرده
    • احمد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      11 5
      شما داری از قول روسیه میگی که همه موشکهاش به هدف خورده !
    • سش IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      14 9
      نخوردند اون موقع هم آمار مشابهی مطرح بود
    • حسین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      7 11
      نه از قول کارشناسای خودمون و اعترافات داعش میگم+ خود روسیه
    • دقیقتر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      46 12
      همون موشکای که گفتی روسیه زد نصفشون اصلا معلوم نشد کجا محوش دن> اونقدر افتضاح بود که یه سری ها میگفتن تو خاک ایران افتاده خود مشرق هم تیتر زده بود براشون
  • .... IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    49 55
    دیگه از اینا دقیق تر نمیشد زد اگه میخواست کشته بگیره که قبلا خبر نمیداد تا هواپیماها رو ببرن از جای دیگه تو هم خوانندگان رو جیگر فرض نکن
    • محمد IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      46 8
      دقیقا کدخدا امثال شما رو جیگر فرض میکنه اصل باند فرودگاه بود که سالمه فیلم پرواز جنگنده ها بعد حمله هم تو یوتیوب هست
    • محمد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      78 6
      از 59 موشک شلیک شده فقط 23 تای اون به هدف خورده(که ظاهرا همانها هم ترقه ای بیش نبوده). این از نظر شما یعنی دقت؟اگر از قبل خبر داده هم بدلیل ترس از اینکه به نیروهای روسیه صدمه وارد بشه. و مهمتر اینکه شما بفرمایید طرف کی هستی؟آمریکایی که جنایتهاش حداقل برای کشور خودمان بیشماره؟غیرت چیز خوبیه والا.
    • ه US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      8 10
      58 تاش خورده اگه تو عکسای خود مشرق 44 هدف زدن که برای برخی اهداف بیش از یک موشک بوده
  • توهم ممنوع IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    33 53
    اگه اینا با اونهمه تکنولوژی و ماهواره و رادارهای قوی موشکهاشون کامل به هدف برخورد نمیکنه پس ما چی بگیم؟ کل حرفی که واسه گفتن داریم تو زمینه موشک های بالستیکه.چه جوری قراره دو هزار کیلومتر دورتر رو هداف قرار بدیم اونم بدون ماهواره و پدافند های فوق مدرن و چند لایه دشمنان و رادارها و ماهواره های هشدار دهنده؟
    • محمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      21 12
      جمله ی" ما نمیتوانیم" خوب نو ذهنت رفته.
    • علیا IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      15 25
      روزی که موشکهامون به امید خدا به اهداف برخورد کرد شما متوجه میشی چجوری. روزی که اسکاد های ما توی جنگ تحمیلی بدون داشتن دانش فنی کامل و بعد از رفتن مستشاران لیبیایی مستقیم و بدون خطا به هدف خورد ما متوجه شدیم چجوری. ان شا الله شما هم متوجه خواهی شد
    • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      20 17
      جناب توهم ممنوع، موشک های ایرانی بارها در رزمایشها و تست های مختلف خودشونو اثبات کردند، پس حرف بی خود نزن، توهم را امثال شما دارید که حتی تعریف و تمجید چند باره کارشناسان غربی و صهیونیستی از دقت موشک های ایرانی هم توهمتونو درمان نمی کنه.
    • علیا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      6 3
      مشرق چا جمله ی آخر نظر من رو حذف کردی. شرافت و رسالت شغلی شما کجا رفته؟
    • اکبر IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      6 3
      موشکهای بالستیک سیستمشان با کروز فرق میکنه احتیاج به هیچی ندارن طبق یک فرمول ریاضی پرتاب میشوند اگر در مرحله اولیه هدف قرار نگیرند در مرحله دوم سرعتش هفت برابر صوت میشود که هیچ ضد هوایی نمی تواند جلویش را بگیرد
  • javad ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    57 47
    تاماهاوک موشک باسابقه بسيار موفق طي چهل سال در اختيار ارتش امريکا بوده امريکايي ها خيلي به عملکرد تجهيزاتشون حساسن قبل از استفاده از هر گونه سلاح اونو صدهابار تست ميکنن امکان نداره به خطا رفته باشه طي حمله به الشعيرات تنها 23فروند پرتاب شده اينو پنتاگون ازدروغ بزرگنمايي کرده تا پول بيشتري از عربستان بگيره در ضمن اونا نميخواستن کل اپايگاه بزنن چون فقط ترامپ ميخواستن نمايش قدرت نشون بده تا از فشار داخلي و اتهام ارتباط باروسها تبرئه بشه ,مشرق خيلي زياد جو گير نشو
    • محمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      31 13
      ماست مالی طرف اومد ادعا کرد فرودگاه نابود کرده و غیر عملیاتی شده پس چی شد؟!
    • حسین IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      16 12
      سلام آمریکا برای حفظ ابهتش تو دنیا سالانه صدها میلیارد دلار هزینه نظامی میکنه بعد شما میفرمایید برای حداکثر 50 میلیون دلار گدایی خودشو دستی دستی له میکنه
  • محمد IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    42 7
    برای اینکه بعضی ها بهانه ای نداشته باشن مشرق فیلم پرواز جنگنده های سوری بعد از حمله ارتش آمریکا بزار پرواز کردن دوباره مواضع تروریستا تو ادلب زدن خخخخخ فیلم آشیانه های سالم هم هست در کل حرکت ترامپ پروپاگاندا خوبی داشت عده ای بزدل هم خودشون خیس کردن و ترسو بودنشون نشون دادن هنوز کامنتاشون تو خبر حمله به پایگاه هوایی الشعیرات هست!!
    • sos IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      6 15
      قرار نیست هر فیلمی از بلند شدن جنگنده منتشر بشه منتصب به همون پایگاه مورد هدف باشه شاید از یک جای دیگه بلند شدن ؟ در ضمن ادلب جنگنده های روسی امروز بمباران کردن
    • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      8 5
      اتفاقا فیلم از داخل پایگاه و سوخو های مسلح هم هست دیگه فیلم رو هم انکار میکنید!!
    • ناشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      10 5
      جناب sos صداوسیما پخش زنده از پایگاه هوایی شعیرات داشت، بی خود خودتو به اون راه نزن، آمریکا پرستی هم حدی داره، دیگه شورشو درآوردین.
  • محمدرضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    30 14
    امروز یکی از سردارهای سپاه می گفت پول این حمله رو عربستان داده....به نظر می رسه آمریکاییها خیلی کمتر شلیک کردن و پول ۵۹ تا موشک رو از عربستان گرفتن...وهابین دیگه عقل که ندارن...
  • هوتن IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    20 28
    فکر میکنم اگه از قبل اطلاع نمیداد به روس ها که قراره حمله کنه خسارات خیلی شدید و ناتوان کننده بود برای سوریه. منتهی در حد یک نمایش قدرت بود این حمله موشکی و هدفش واقعا نابودی کامل پایگاه و اصابت همه اهداف نبود
  • محمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    9 3
    مشرق جان چطور میشه به چند تا کامنت پاسخ داد؟
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    9 9
    ما باید آواکس داشته باشیم که واجب و اوجب میباشد آواکس
  • عادل IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    22 18
    جالبه ببینید به استناد کی این حرفها زده میشه ؟ سوریه که خودش اسیب دیده ماجراست و روسیه که رقیب امریکاست و داره ابرو داری میکنه تا کسی نگه 90 دقیقه قبل از حمله وقتی خبرت دادند چرا فقط جونت رو برداشتی و در رفتی . دریغ از شلیک یک ضد موشک. وقتی موشک کپیده بدون قابلیت هدایت یمن به عربستان میخوره 40 تا هواپیما رو زمین و کلی سرباز کشته میشن به کروز امریکا که میرسه 60 درصد خطا میره ! ما هم ببو !
    • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      9 5
      اون آمار های حمله موشکی یمن کار واحد های موشکی صدا و سیما هست!!
    • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      7 5
      اون آمار های حمله موشکی یمن کار واحد های موشکی صدا و سیما هست!!
  • Ava IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    12 11
    مشرق جان طبق عکسهای ماهواره ایی که خودت گذاشتی ۵۸ هدف ازبین رفته. درضمن از اول هم هدف موشک ها غیرعملیاتی کردن باند نبوده چون سرجنگی تاماهاوک اصلا برای از بین بردن باند کافی نیس بلکه هدف انهدام هواپیماها در اشیانه و تجهیزات راداری بوده که به اعتراف خود روسها حدود ده جنگنده و چندین سایت راداری ازبین رفته. سقوط موشک کروز چیز عجیبی نیس موشک های روس شلیک شده از دریای خزر هم توی مناطق کوهستانی غرب ایران سقوط کرد‌
  • امیرعلی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    11 20
    بر خلاف تصور خیلی ها من بارها گفتم سال هاست که دارم میگم ! و خواهم گفت همیشه که تسلیحات آمریکا بسیار ضعیف تر از تسلیحات دیگر کشور هاست برخلاف تصور خیلی ها !!!! تسلیحات دفاعی آمریکا بسیار ضعیفه تسلیحات هجومیشون هم ضعیفه در50 درصد مواقع اگه جنگی باشه ناو های آمریکا و پایگاه هاشون بسیار آسون هدف قرار میگیرن و باید بدونید که موشک های بالستیک قدرت تخریبی بسیار بالایی دارن ! تنها تنها و تنها قدرت رسانه های آمریکاست ! هالیوود ! واقعا تو قدرت آمریکا تاصیر داره ! جنگ های افغانستان و عراق رو همین رسانه ها راه انداختن ! میتونید تحقیق کنید !
    • ه US ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      6 4
      جنگهای خلیج فارس بوسنی عراق افغانستان لیبی همش فیلمه همش
    • علی رضا IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      6 4
      اخوی قبل از حرف زدنت یه نگاه به جنگهای بین ایران و عراق و اسراییل و اعراب بنداز.که یک طرف از تجهیزات روسی استفاده میکردند یک طرف از تجهیزات آمریکایی.خواهشا چاپ کنید
  • مهندس م ش US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    11 6
    اینها همه درست. اما اگر به متجاوزین رو بدید مثل گرگ اول ضعیفترین شما رو میخورند بعد سراغ خودتون می‌آیند. سوال اصلی‌ اینجاست که اولا چرا آسمان مقاومت اینقدر آسیب پذیره و دوم چرا هیچ پاسخی به این تجاوز آشکار نمیشه؟ فکر می‌کنید اگر به آمریکا چنین حمله میشد, مقاله می‌نوشت و به انتخابات ربط میداد؟ نه عزیزم، ۱۰ دقیقه‌ای کشتیهای متجاوز رو غرق میکرد. پس اقتدار چه شد؟
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    10 5
    چه کسی از شرور انتظار انسانیت و آبادانی دارد؟ جنگهای منطقه (عراق؛ لبنان؛ غزه؛ افغانستان؛ یمن؛ سوریه و ...) موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران ارزیابی دقیق تری از توان آمریکا و متخدانش و تاکتیکها و رفتار انها داشته باشد ؛ در حالیکه روسیه در سوریه دارد دستآوردو های بدست آمده در جنگ آفغانستان؛ در جنگ با چریکها را تست می کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی و برنامه حذف انها و نقاط قوت را تقویت کند ؛ جنگ سوریه (در آنلیز هزینه فایده) تاکنون به نفع مقاومت بوده ؛ هر چند تعلل و تاخیر مقاومت و روسیه در ورود به نبرد؛ بسیار ستگین تمام شد - با وصف همه اینها؛ با سقوط یک شهر یا استان؛ یا حمله امریکا و یا آزاد سازی شهر و روستایی توسط ارتش سوریه؛ و...؛ تاثیری عمیق و بنیادی در موفقیت و پیروزی مقاومت ندارد و همچنین موجب یاس مردم معتقد به مقاومت نمی شود مقاومت پیروز هست چون ورق نبرد در سوریهخ به نفع مقاومت برگشته است
  • رضا IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    10 6
    اصل فقط دوشیدن عربها بود .که انجام شد و از اون طرف هم به روسها اطلاع داد تا آسیبی به اونا نرسه. باید دید با کره شمالی چیکار میکنه. اونوقت در مورد ترامپ قضاوت کرد.
  • مستضعف IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    18 16
    عاقلان دانند! بیانیه دولت روسیه را سند قرار دادید؟ دولتی که خودش موشکها و بمبهاش انقدر ناکارامد بود که دیگه دست به بمباران فرشی میزد. اگه تعداد بالایی از تاماهاکها سقوط کرده بودن پس کو لاشه این موشکها؟ اینم مثل قضیه حملات زنجیره ای اسرائیلی هاست که هردفعه با خاطر اسوده بمبارون میکنن و میرن و سوریه ادعا میکنه که یکی دوتا زده ولی خبری از لاشه هاش نیست! هرکس که اندکی سواد نظامی داشته باشه میدونه تاماهاک موشکی امتحان پس داده ست و این نبرد اولش نبوده(تا حالا در سه جنگ تمام عیار شرکت کرده که در هر سه مورد حکومتها ساقط شدن!) گذشته از این حرفها وقتی از دقت پایین چنین موشکی میگید،اگر مخاطبتون اندک هوشی داشته باشه این سوال واسش بوجود میاد که اگر موشک کروز با هدایت ماهواره ای اینطوری ممکنه خطا بره،پس موشک بالستیک چه شاهکاریه!
    • .... IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      1 8
      اتفاقا اگر مخاطب اندک هوشی داشته باشه اول میپرسه شما؟! حداقل یه صفت خنثی انتخاب کن
  • ناصر DE ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    17 11
    بزودی کره شمالی پوز ترامپ رو میزنه و چین و روسیه هم جنازش رو چال میکنند . در زندگی واقعی هم همینه ،آدم پر رو یه جا روش کم میشه ، قاتل و دزد گیر میفتند و قمارباز میبازه . این امریکا هم تا ابد نمیتونه به دنیا زور بگه .
  • علی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    12 10
    44 موشک نبوده و44 هدف بوده بعضی اهداف چند بار زده شده 15 آشیانه از 40 آشیانه پرواز فرودگاه مورد حمله واقع شده با 59 موشک از این تعداد اشیانه بیشتر نمیشه مورد اصابت قرار داد دوستان میتونند تصاویر ماهواره ای رو در بخش جنگ نرم همین سایت مشرق نیوز ببینند اگر حرف من رو قبول ندارند
    • ناشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      10 9
      علی آقا 59 تا موشک بوده که فقط 23 تا از اون به پایگاه برخورد کرده و این قدر هم کم اثر بودند که بعد از 24 ساعت پایگاه فعالیتشو از سر گرفته ، درک این مطلب ساده اینقدر برای شما سخت بود؟!!!!!!!!!! ظاهراً آمریکا پرستی و تعصب بی حد وحصرتون به آمریکا چشمتون را کور کرده است.
  • مهدی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    20 6
    آمریکا دشمن ماست -زیاد بزرگش نکنین-هر چی هم تمکن دنیوی داشته باشه وقتی ضد دین هستند به مفت نمی ارزند
  • سید ناصر IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    15 7
    23 تا موشک منحرف شده!! عجب افتضاح نظامی امریکا بالا آورده! خدایی اگر ایران یا روسیه یا چین بودن چه این امریکایی گراهای داخلی به راه نمی انداختن..
  • بی حیا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    11 15
    سایت مشرق ! خودت را به احمقی نزن برای احمق کردن مردم
  • هموطن IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    37 6
    اگر ترامپ نگوید حدود 20 هواپیما را نابود کرد انوقت عربها به او پول نمی دهند .... ترامپ از عربها پول میگیرد و به سوریه حمله میکند ... قبلا هم خودش گفت پول حملات + خیلی از چیزها را عربها پرداخت کنند او اقدام میکند ... قبلا آمریکا ابرقدرت بود الان مزدور شد .... خیلی بد است کشوری که خود را شیر میدانست تبدیل به کفتار و شغال و لاشخور شود .... آمریکای بدبخت .... با این حمله آمریکا ثابت شد آمریکا دیگه هیچی نیست ....
    • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      8 5
      احسنت زدی به خال هرگونه عملیات نظامیِ امریکا در منطقه، با قبول هزینه از سوی اعراب جاهل(همون وهابیون لعین) هست...! 23 تا موشک زده به در و دیوار سوریه!، فاکتور داده به وهابیون جاهل، 59 تا موشک زده! یه شیرینی هم بخاطر (مثلاً) از بین رفتن چند جنگندۀ سوریه میگیره!. قطعاً یه چیزی هم بخاطر بازتاب منفیِ این حمله در اذهان عمومی غرب و ... خواهد گرفت. خلاصه می‌دوشه این بدبخت‌ها رو
  • حیدر GB ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    14 9
    44 هدف بوده 58 موسم برخورد کرده و فقط یک موشک برخورد نکرده همون که مشرق عکسشو گذاشته بعضی اهداف که مقاوم سازی شدن دوبار مورد اصابت قرار گرفتند
  • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    5 5
    با سلام ممنون از اطلاع رسانی خوبتون.این نظر من ربطی به این خبر نداره چرا شما در تلگرام فعال نیستید این به نظر من لازمه
  • ت IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    10 7
    تبر سرخپوستان دیگه دسته نداره!
  • حمید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    10 31
    خلاصه کلام اینه که اگه آمریکا باایران وارد جنگ بشه یاشکست میخوریم ومملکتمون اشغال میشه یاموفق به متوقف کردنشون میشیم که درانصورت هم مملکت خراب میشه کلا نفعی نمیبریم
  • دانشجوی مهندسی هوافضا خواجه نصیر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    38 12
    همه ی سایتهای معتبر نظامی دنیا تصاویر برخورد 58 موشک رو به پایگاه قرار دادن. یک موشک هم به یک روستا نزدیک پایگاه خورده .حالا دستگاه پروپاگاندای روسیه میاد میگه 23 موشک به هدف خورده شما هم باور میکنید.اینو مطمئن باشید که تسلیحات هوافضای آمریکا از همتایان روسی خود خیلی بالاتر هستند.نمونه اش رو هم خودمون در نبردهای هوایی بین ارتش بعث عراق و ایران دیدیم.خواهشا چاپ کنید
    • یک بسیجی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      8 12
      دانشجوی مهندسی عزیز شما هنوز زود است که حقه بازی و دقل بازی های امریکایی ها را بشناسی من به عنوان کسی که در طول دفاع مقدس دائما حضور داشتم به شما می گویم که (( همه سایت های دنیا از یک مرکز اطلاعات جنگی را می گیرند و آن هم پنتاگون است و آن هم اخباری که موجب تضعیف آمریکا باشد منتشر نمی کند)) و از شما خواهش می کنم کتاب ((فیلترهای خبری ))نوشته نوام چامسکی را بخوانی تا به بخشی از اقدامات عملیات روانی آمریکا آشنا شوی.
  • دانشجوی تاریخ ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    13 4
    به نظر بنده هدف از این موشک پرانی آمریکایی تست سامانه های موشکی آن کشور بود.
  • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    10 3
    صلاح کار خویش را خسروان دانند
  • مصطفی US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    16 13
    امریکا ییها محکوم به شکست اند چون در تاریخ هیچ وقت ظلم و ظالم پایدار نبوده و نخواهد بود...والسلام
  • javad IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    13 3
    امريکا نيازي نداره حمله نظامي براي حذف اسد انجام بده وقتي گزينه هاي ديگري داره هم اکنون امريکا در شمال و شمال شرق سوريه پنج پايگاه نظامي داره و بزرگترين پايگاه خاورميانه توي منطقه الطبقه در دست ساخت دارن ومطمئن باشين تمام اين کارها براي تجزيه سوريه که بخش بزرگش به کردها يا اسراييل دوم سپرده ميشه درضمن باتوسعه پايگاهاي نظامي امريکا تعداد بيشتري سرباز به سوريه ميفرستن واين يعني اشغال ارام سوريه بدون درگيري با اسدو متتحدينش
  • karoo ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    6 4
    چرا نظر من رو ثبت نمیکینین
  • حیدر US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    36 16
    44 هدف بوده 58 موسم برخورد کرده و فقط یک موشک برخورد نکرده همون که مشرق عکسشو گذاشته بعضی اهداف که مقاوم سازی شدن دوبار مورد اصابت قرار گرفتند
    • ... IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      2 7
      انگلیس آمریکا بالاخره کجایی
  • قاسم IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    8 5
    یه زمانی میرسه معلوم میشه این جنگ افروزیها،خودکامگیها وامثال اسد،پوتین،گیم جونگ...غیر ممکنه وجود داشته باشند
  • آریانامهران US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    19 6
    بنظرم بااین گاف ارتش آمریکا وعدم توانایی ارتش آمریکا دراین حمله مابه آمریکاحمله کنیم وکاخ سفید روتصرف کنیم
  • رضا IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    6 8
    بعضی سایت ها قیمت تاماهاوک را تا 3 ملیون تخمین زده اند که با این اوصاف 177 ملیون دلار تجاوز به پایگاهالشعیرات برای آمریکا آب خورده است
  • حاج حسبن IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    39 17
    گاف یزرگ را در این ماجرا سیستم دفاعی s300 داد و بس. پنجاه و نه موشک شلیک شد و دریغ از حتی یک شلیک؟ اگر امریکا با روسبه هماهنگ کرده بود که یعنی روسها خیلی خائن و غیر قابل اعتمادند.
  • رضا US ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    1 6
    اینقدر سر افکنده شدم که حاضرم هر کاری برای انتقام از مسببان انجام بدم هر کاری
  • شایان IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
    8 2
    اون عکس ها بقایای تاماهوک نیست و اهداف بیش از 4 تقطه بوده و برخی بیش از دو موشک اصابت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس