ناو یمن

آنچه که طی ماههای اخیر به دست مبارزان یمنی ثبت شده، اولین استفاده عملیاتی از شناورهای بدون سرنشین انتحاری در میدان رزم است که حتی ناوهای پیشرفته سعودی از مقابله با آن عاجز هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بیش از دو سال از آغاز جنگ یمن گذشته است و شاید هیچ کدام از کارشناسان نظامی جهان انتظار این مقاومت طولانی و مدیریت صحنه نبرد را از سوی رزمندگان مردمی و ارتش به ملت پیوسته این کشور نداشتند. اگرچه نبرد در یمن برای مدتی زیاد یک جنگی زمینی بود اما از پاییز سال گذشته روند دفاع مردم یمن از مرزها و امنیت خود شکلی کاملا متفاوت به خود گرفت و عرصه دریا نیز تبدیل به محل مقابله شد. این تغییر صحنه، علاوه بر آنکه باعث شگفتی و تزلزل در نقشه های ائتلاف سعودی شد، دست برتری را به مدافعان یمنی می داد تا در مناطقی که یگانهای مهاجم دشمن، احتمال تنبیه و مقابله را نمی دادند، با حملات دقیق و موثر مواجه شوند و خسارت های مادی و جانی فراوانی را متحمل شوند.

HSV-2 Swift قربانی اول از امارات

شناور ترابری تندروی HSV-2 Swift که در ابتدا برای نیروی دریایی آمریکا ساخته و پس از آن به امارات اجاره داده شده بود یکی از اولین قربانیان رزم دریایی در جنگ یمن بود که مهر ماه سال گذشته هدف موشک ضد کشتی رزمندگان مقاومت یمن قرار گرفته و شدیدا آسیب دید. حجم خسارت های وارده آنقدر زیاد بود که رسانه های عربی تصمیم گرفتند در اقدامی پیش دستانه، اثرات حمله دقیق نیروهای یمنی را منتشر و البته اتهامات تکراری و بدون سند مبنی بر همکاری موشکی ایران با رزمندگان این کشور را منعکس کنند.

شناور HSV-2 Swift

این شناور به دلیل شدت آسیب وارده از رده خارج تشخیص داده شد و اخیرا توسط یک شرکت یونانی خریداری شده است. البته تلفات نیروهای مزدور و نظامی حاضر در آن، به گونه ای بود که اماراتی ها پس از این حمله و چند سیلی دیگر، تصمیم گرفتند تا حد زیادی، خود را از منطقه اصلی نبرد دور نگه دارند.

غرق ناو مدینه و ورود بی سرنشین ها به صحنه نبرد دریایی

بهمن ماه سال 95 حادثه ای در جریان جنگ یمن رخ داد که شاید بتوان از آن به عنوان نقطه ای مهم حتی در تاریخ نبردهای مدرن دریای نام برد چراکه یک ناو عربستانی به اسم مدینه در دریای سرخ هدف قرار گرفت. این ناو بر اساس اعلام منابع یمنی در گلوله باران مناطق مسکونی این کشور نقش داشته و به همین دلیل هدف قرار گرفت. این ناو غرق نشد اما به دلیل خسارات فراوان وارده از این حمله به بندرگاه بازگشت. بر اساس اخبار رسیده چندین ملوان سعودی نیز در این حمله کشته و زخمی شدند.

فیلم حمله شناور بدون سرنشین یمنی به ناو المدینه

اگرچه برخی رسانه های یمنی و عربی اعلام کردند که این حمله توسط یگان های موشکی ارتش یمن انجام شده و یک موشک کروز ضد کشتی به این شناور برخورد کرده اما تصاویر و مستنداتی که خود عربستانی ها از دوربین های این شناور پخش کردند، موارد دیگری را به نمایش گذاشت. بر این اساس، منابع نزدیک به ائتلاف سعودی نشان می داد آنچه که در این حمله به کار رفته نه یک موشک کروز بلکه یک قایق بدون سرنشین بود؛ یک قایق کوچک سفید رنگ که به سرعت به این شناور نزدیک شده و باعث انفجار شد. با توجه به موفقیت یمنی ها در شلیک مستمر و دقیق موشک کروز به اهداف مد نظر، نظر مخالف رسانه های حامی ارتش سعوی نیز اعتراف به یک موفقیت بزرگ محسوب می شد.

هدف بعدی؛ سکوی نفتی سعودی ها و بندر اشغالی

در عین حال، این موضوع همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه در 16 آوریل 2017 میلادی گارد ساحلی سعودی ها اعلام کرد که یک شناور بدون سرنشین که از آبهای یمن به سمت سکوی نفتی در آب های عربستان آمده بوده است را نابود کرده است. ماجرا وقتی جالب تر شد که حدود یک هفته پیش نیز اعلام شد که بندر المخا در دریای سرخ که در اختیار نیروی های اماراتی و شبه نظامیان وفادار به آنهاست نیز هدف حمله یک شناور بدون سرنشین قرارگرفته اند. البته فعلا از تلفات یا خسارات این حمله هم خبری در دست نیست.

آیا حملات بی سرنشین های یمنی اهمیت دارد؟

در ابتدای این مطلب به این نکته اشاره شد که این حادثه به نوعی یک نقطه عطف در نبردهای دریایی محسوب می شود چراکه آنچه که در یمن رخ داده به نوعی اولین استفاده واقعی از شناورهای بدون سرنشین انتحاری در میدان رزم به صورت عملیاتی محسوب می شود. امروزه برخی از کشورهای دنیا شناورهای رزمی بدون سرنشین را در نقش های شناسایی و کنترل مرزی وارد خدمت کرده اند اما عملیات های رزمی انجام شده توسط یمنی ها اولین موارد از استفاده رزمی از این نوع جنگ افزار در دهه های اخیر حساب می شود.

اهمیت این رخداد از چند جهت قابل بررسی است؛ اولا اینکه یمن و نیروهای مقاومت این کشور در حال حاضر در یک محاصره سنگین همه جانبه به سر می برند و دست پیدا کردن به چنین توانایی می تواند یک جهش بزرگ برای نیروهای یمنی باشد. آنها می توانند بدون به خطر انداختن نیروهای خودی دشمن را با چالش های جدی مواجه کنند. همچنین مسلما همانند موشک های بالستیک یمن که با گذشت ماههای متمادی از حمله سراسری سعودی ها به خاک این کشور و تحت شدیدترین نظارت های هوایی ماهواره ها و آواکس ها، همچنان مشغول پرتاب دقیق به مواضع نیروهای متخصام هستند، شاهد افزایش قدرت و کیفیت بی سرنشین های یمنی در صحنه دریا نیز خواهیم بود.

تصویر مربوط به برخورد قایق بدون سرنشین به ناو مدرن سعودی

شاید این سوال برای بسیاری پیش بیاید که این شناورهای بدون سرنشین تا به اینجا نتوانستند تلفات خاصی از متجاوزین بگیرند و خسارت خاصی را به جای بگذارند، لذا نمی توان به آنها توجهی ویژه کرد یا در آینده روی آن حساب خاصی داشت. فراموش نکنیم که موشک های بالستیک یمنی نیز در ابتدا عمق عربستان را هدف قرار نمی دادند و تلفات وارد شده به متجاوزین آنچنان بالا نبود اما امروزه کار به جایی رسیده است که ارتش سعودی و متحدانش مجبور به مستقر کردن سامانه های ضد موشک در نزدیکی مرزهای خود با یمن شده اند.

همچنین در ابتدای جنگ یمن خبری از حمله متقابل زمینی از طرف یمنی ها نبود اما امروز شاهد آن هستیم که بارها و بارها ستون ها و پاسگاه های نیروهای متجاوز توسط مبارزان یمنی نابود می شوند. قصه قایق های بدون سرنشین انتحاری یمن هم ماجرایی است که تنها 6 ماه از شروع آن آغاز شده و مسلما به مانند بالستیک های یمنی در آینده بسیار بیشتر از آنها خواهیم شنید.

عبور موفق قایق های بی سرنشین از سامانه های پدافندی دشمن

نکته دیگری که می تواند هم برای خوانندگان و هم برای کارشناسان نیروهای مسلح جالب باشد آن است که قایق های بدون سرنشین یمنی که مسلما در مقایسه با تکنولوژی های موجود در کشورمان، ابتدایی تر و کم خطرتر برای دشمنان محسوب می شوند، تجربه موفق عبور از سامانه های مختلف پدافندی را در زمان حمله به ناو مدینه تجربه کرده اند.

این کشتی  دارای سامانه های راداری ، جنگ الکترونیک و سونار ساخت فرانسه بود که از آن میان رادار DRBV 15 Sea Tiger، رادار DRBC 32 و سامانه سونار TSM 2630 Sorel از جمله این موارد بودند. این ناو که توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد در بخش تسلیحات به 8 تیر موشک کروز ضد کشتی Otomat ساخت ایتالیا، 18 تیر موشک سطح به هوای Crotale ساخت فرانسه، یک توپ 100 میلی متری در جلو و دو توپ دفاعی 40 میلی متری به همراه پرتابگرهای اژدر مجهز بود و برد موشک ضد هوایی Crotale آن در حدود 11 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن 6 کیلومتر است.

«مدینه» رویایی ارتش سعودی با انبوهی از سامانه‌های مدرن نابود شد/ یمنی‌ها پاسخ رزمایش فرانسه در خلیج فارس را دادند! +عکس و فیلم

 لحظه مورد اصابت قرار گرفتن ناو سعودی

در عین حال، در سال 1392 شمسی یعنی تنها 3 سال پیش، ارتش سعودی قراردادی هنگفت و با ویژگی های فراوان برای ارتقاء این شناورها با فرانسه به امضاء رسانده بود و بر اساس این قرارداد، رادارها و سنسورهای جدید، سامانه رزمی مدرن، تعمیر اساسی بدنه و البته نصب سامانه دفاع هوایی کوتاه برد SIMBAD-RC بر روی این ناوها به قیمت 100 میلیون دلار (برای هر شناور) به سرعت انجام شد. به عنوان مثال، سامانه SIMBAD-RC ساخت شرکت MBDA در حقیت یک سیستم کنترل از راه دور مجهز به سامانه های شناسایی فروسرخ و موشک های دوش پرتاب میسترال ساخت فرانسه است که بر اساس اعلام خود شرکت سازنده توانایی درگیری با بالگرد، شناورهای کوچک سطحی ، هواپیما و البته موشک های کروز ضد کشتی را نیز دارد.
 
با توجه به اینکه این شناور، با سامانه های مدرن فرانسوی تجهیز و آماده مقابله با حملاتی چون موشک های کروز و مدل ساده ای از حمله یعنی قایق بدون سرنشین با سرعت کم حرکت بوده است، موفقیت حمله نیروهای مسلح یمن به این شناور نشان می دهد تنها با یک قایق ساده، سیستم پر ادعا و گران قیمت فرانسوی شکست خورده و ناو صدها میلیون دلاری سعودی، خسارتی فراوان دیده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    من هیچ امیدی به آینده و یمن متحد و آزاد ندارم. در این کشور چندین فرقه مذهبی و قبایلی خطرناک وجود دارند . حتی اگر روزی عربستان هم دست از جنگ مستقیم بردارد مشکلات حل نخواهد شد. شرق یمن تحت تسلط قبایل وهابی اجنبی پرست است. وضع جنوب نیز به مراتب بدتر است و نیروهای خارجی و داخلی زیادی در آنجا مشغول توطئه هستند . بسیاری از بنادر و جزایر هم به اشغال عربستان و امارات درآمده. وبا هم که بیداد میکند و گرسنگی و بی دارویی. با همه اینها آینده ای وجود ندارد. مطمئن باشید. متاسفانه انقلاب یمن در نطفه خفه شد....
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      91 14
      عزیزم به تاریخ جنگ خودمون مراجعه کنید انشاءالله امید بیشتری پیدا میکنید. بیخود نیست رهبر اینقدر به خونده شدن این کتابهای تاریخ دفاع مقدس تاکیید میکنند.
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    از برادرانمان در یمن دفاع کنید تا خداوند از ایران دفاع کند.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      32 74
      خودت برو جنگ بین یمن و عربستان از کشور یمن دفاع کن
  • مغزمتفكر جعلي IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    41 36
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      67 14
      جراحی مغز از اوجب واجبات تو ست
    • حجت IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      38 7
      شفای بعضیا رو فقط باید از خدا خواست
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      22 16
      این کلمه اوجب را از کجا آوردی دقیقا از کلمات الکی عربی بسیار متنفرم .خوب بگو از نان شب هم واجب تره
    • مغزمتفکر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      16 1
      جناب جعلی دفعه آخری باشه که با اسم من نظر دادی فهمیدی یا نه؟ دوستان من مغزمتفکرواقعی هستم نه اون یکی
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      3 2
      خدایا این بابا رو شفا نده بزار یکم بخندیم.
  • حسین PL ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    123 9
    بی‌ دلیل نیست که مردم یمن در روایات انقدر از اونها تجلیل شده و بر نقش اونها در روزهای سرنوشت ساز در آخر الزمان تاکید شده. سالها پیش هرگز فکر نمیکردم در مقاومت ملتی بتونه از ما ایرانیها جلو بزنه ولی‌ در سالهای اخیر میبینیم مردم یمن از همه چیز گذشتند ,جان و مال و فرزند و همه چیزشان را فدا می‌کنند. ما فعلا گرفتار ژن مرغوب و عکس یادگاری با یک مسئول هیچکاره‌ اروپایی‌ و رقابت بر سر مسائل پوچ هستیم.... بنده خودم را عرض می‌کنم که به حضار در صف اول و دوم و سوم و.... بر نخوره
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    69 12
    یمنی ها دقیقا جا پای ایران می گذارن ، مثل ایران زمان جنگ محاصره هستند و لشگر کلاسیک به آن معنا ندارند ، مثل ایران مجبور شدند به جنگ نامتقارن و موشک ها و قایق ها و ... روی بیارن ، مثل ایرانی های آنموقع با دست خالی در دریا که تجهیزات محوره می جنگن و روحیه جنگندگی عجیبی دارند مثل ایران آنموقع صفری که با آمریکا 100 جنگید هنوز آمریکایی ها ترس از سرداران شهید اسلام مهدوی و گرد و ... را در دل دارند سپاه نزدیکشون می شه ترجیح می دن تسلیم شن یمنی ها هم سرداران شهید می دهند اما خوف و وحشت تاریخی را هم به طرف مقابل می دن قطعا یمنی ها به بازدارندگی موشکی و جنگ نامتقارن در سطوح بالا خواهند رسید تنگه باب المندب را کنترل خواهند کرد و پایگاه های آمریکا و اسراییل در منطقه و خاک عربستان ، امارات ، سودان و فلسطین اشغالی را نشانه خواهند رفت یمنی ها هم شهر موشکی روخواهند کرد یمنی ها هم از چند سال دیگه به کشتی عربستان یا امارات نزدیک شوند بخاطر همان ترسه که اینا یکزمان ما را با دست خالی می زدند امروز که کلی تجهیزات قدرتمند بومی دارند ترجیح می دن تسلیم بشن . عربستان اشتباه مهلکی کرد و دیگه هیچ برگه ایی نداره جز ادامه بمباران ویرانه ها ! ولی آنطرف یمنی ها تازه دارن بازی رو شروع می کنند .
    • علی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      11 40
      داداش ذخایر نفتی، منابع زیرزمینی، کشاورزی، مرزهای زمینی و دریایی گسترده رو از قلم انداختی، وضعیت ژئوپلتیکی یمن با ایران بسیار متفاوت است. همچنین از نظر سلاح و تجهیزات نظامی مثل تانک هواپیما و ... فقط یک معجزه می تواند انصارالله را در یمن نجات دهد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      61 4
      احسنت!!! خوب گفتی. حالا احتمالا میشه فهمید چرا آمریکایی‌ها خودشون به میدون اومدن. چون نمیخوان یک خلیج فارس دیگه رو از دست بدن. اونا میخوان با فوت خود نور خدا رو خاموش کنن!!! ولی ریششان خواهد سوخت. درود بر مومنین یمن
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    61 10
    آمریکا بای - مرگ نظامی آمریکا و آسایش و صلح جهانی نزدیک است
  • حقگو IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    55 8
    علت اصلی شکست آل سعود و متحدینش در دریا و زمین و هوا تکبر است . جنایتکاران ال سعود به سلاح و تجهیزات آمریکایی و اروپایی اعتقاد دارند و مردم یمن به یاری خداوند و از این رو ست که دشمن سعودی چشمانش بسته می شود و گوشهایش کر می شود و عقلشان از کار می افتد
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      11 44
      حالا گی گفته سعودی شکست خورده/؟
    • حقگو IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      41 7
      وقتی چند ارتش منظم از چند کشور یک کشور فقیر را محاصره می کنند و از زمین و هوا و دریا به مردمش حمله می کنند . و مردم آن کشور با دست خالی در مقابل آنها چند سال مقاومت می کنند و ضربات سختی به پیکر مهاجمان وارد می کنند برای کشورهای مهاجم شکست است یا پیروزی؟؟؟؟وقتی به اهداف خود نرسیدند یعنی شکست خوردند
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      10 32
      یمن با خاک یکسان شده و روزانه بمب بارون میشه و اختیار آسمون کشورش رو هم نداره و تو کشورشون تقریبا وضعیت آذوقه و آب و برق در حد فاجعه هستش و میلیون ها کشته داده از طرفی عربستان هم روز به روز ثروتمند تر میشه. بستگی داره شماها پیروز جنگ رو چجوری معرفی میکنید
  • ا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    13 34
    شکست سامانه ها دلیل ناتوانی ناو نیست دلیل ناتوانی و بیسوادی سعودیهاست چون علم و دانش و توان درک انها را ندارند و خریدن که اگر زمانی با کشوری مثل ایران درگیر شدن با پول کارشناسهای فرانسوی و غربی روی انها کار کنند,زمانیکه ایران اف ۱۴ خرید عربستان هم اعلام کرد ما هم میخواهیم امریکاییها علنی گفتن برای شما خیلی زود هست و توانش را ندارید خلبانان اف ۴ میگفتن هنگامیکه برای اموزش اف ۱۴ رفتیم در یک مانور که خلبان با ۶ جی مانور داد و به راحتی در کابین حرکت میکرد من که جز بهترین خلبانان اف ۴ بودم تا بحال بیشتر از ۴ جی ندیده بودم و قفل شدم و شش ماه زمان برد تا کار ان خلبان را انجام دادم حالا شما فکر میکنید خلبانان سعودی توان بیشتر از ۳-۴ جی را با تایفون یا اف ۱۵ دارند؟مسلما نه اینها به امید این هستن با موشک دوربرد دشمن را بزنند و اگر جنگ به داگ فایت کشید غربیها را اجیر کنن یا مثلا یه سعودی توان یادگیری و شعور فهمیدن کامل جنگ الکترونیک را دارد یا با رادار پیشرفته اف ۱۵ کار کند اگر روزی بخواد این اتفاق بیفته یکماه قبلش قیامت میشه,همین حالا پاتریوتها دست غربیها هستن و سعودیها فقط شیشه ال سی دی را تمیز میکنند.عراقیها که بین اعراب باهوشترین هستن که تازه اکثرا عربم نیستن عربی حرف میزنن در مقابل ایرانیها هیچ بودن و بهترینهاشون کلی فاصله داشتن این عربهای شبه جزیره که دیگه ول معطلن.
  • سامانتا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    9 26
    نسل جدید اگر در جنگ بودن یا همه فرار می کردن یا صدام یک ساله در تهران بود! تمامی این ترس ها دلیلش حب دنیا و دنیا پرستی هست وگرنه اون جون 13 ساله که می رفت زیر تانک جز خدا نه از بمب های اتمی امریکا و اسراییل می ترسید نه پول های اعراب..هر کشوری دو بال داره یکی ملی گرایی دیگری مذهب مذهب لزوما اسلام نیست مسیحیت هست یهودی حتی بودایی در شرق آسیا خود اخلاق مداری بودن خیلی از ملت های ماشینی مثل آلمان هم یک نوع مذهب خداباورانه هست...هر کدوم که زخمی بشه اون یکی هم درجا می زنه جامعه ایرانی و اکثر کشورهای جهان اسلام و جهان سوم به شدت از نظر فرهنگی منهای شعارهای رنگارنگی که داده شده درباره عظمت فرهنگی تاریخی مذهبی و..آنها فعلا بدجور گیر پاژ کردن...
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    20 24
    بیچاره مردم یمن
  • گمنام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    34 1
    فقط نکته ای که باید اشاره کرد این که .ناو های خودمون یکم سامانه های دفاعیشون کم نسبت بهوناو های مشابه دنیا .همین خطرات برای ما هم ممکن اتفاق بیوفته .ان شالله یک کاری کرده باشند .عزیزان وزارت دفاع و نیروی دریایی
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    36 4
    عشقست یمنی ها رو
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    21 5
    پس با این حساب ناو های ما که ضعیف تر از این مدل هاست براحتی طعمه و شکار میشن که
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    19 5
    سران احمق عربستان وامارات تلفات جانی ومالی دادند وجنایتها کردند وآبروی هایشان در دنیا رفت . استفاده آن را آمرکاییها بردند وسر چاههای یمن مستقر شدند البته آمریکاییها هم توسط مردم یمن نابود خواهند شد ویمن را ترک خواهند کرد ولی در حال حاضر مثلی است میگویند کار کردن یابو خوردن خر شده است
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    13 2
    تمام هدف از حمله به یمن تصرف چاههای نفت حضر الموت بود که دیروز با ورود نیروهای آمریکائی کار تمام شده و جنگ یمن به زودی پایان می یابد مگر آنکه یمنیها دست از مبارزه و ادعای حضر الموت بر ندارند در واقع طولی نمی کشد که فتیله جنگ را پائین می کشند و در آرامش تمام سالیان دراز نفتها را به تاراج می برند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    11 3
    خووب خدا را شکر این هم عملیاتی شد.آن شاءالله دستاوردهای بعدی هم رونمایی شوند.
  • فایبرگلاس IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 6
    مثلا ما الان داریم فکر میکنیم یمن قادر به ساخت بدنه قایق ها از کربن و مواد منعکس کننده رادار است؛ واقعا رتبه یمن در زمینه نانو چقدر پیشرفت کرده؛ آفرین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس