شرایط شلیک موشک اسکاد بسیار زمان‌بر و تخصصی است چراکه در یک موشک سوخت مایع، عامل‌های محرکه، سوخت و اکسنده، بصورت مایع و جداگانه از هم نگهداری می‌شوند و بعد به داخل محفظه احتراق پمپاژ می شوند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از اولین روزهای سال جدید هجری شمسی تاکنون، تجاوز ارتش سعودی و برخی همپینانانش به کشور یمن با کشته شدن هزاران نفر از مردم بی گناه و بی دفاع یمنی همراه بوده و علی رغم برتری کامل هوایی و ادعای اشراف دقیق نیروهای این ائتلاف بر تمامی تحرکات مدافعان یمنی، هنوز هم برگ های برنده فراوانی در اختیار این رزمندگان قرار دارد که می تواند سرنوشت این حمله ناجوانمردانه را تغییر دهد.

نگاهی به تعداد کشته های ارتش مجهز و تا بن دندان مسلح سعودی که بالغ بر 400 نفر بوده در مقایسه با رزمندگان انصارالله که زیر شدیدترین حملات هوایی و زمینی قرار داشته و از امکانات پدافندی و پدافند غیرعامل نیز تا حد زیادی محروم هستند، نشان می دهد تا همین امروز نیز کفه غالب و مغلوب این جنگ نابرابر، به شدت به نفع مردم یمن سنگینی می کند.

اما آنچه که موجب تعجب و شگفتی کارشناسان خارجی و دولتمردان و ارتش سعودی طی روزهای اخیر شده، شلیک موفق موشک اسکاد از سوی یمن به سمت یک پایگاه مهم در خاک عربستان است که با تغییر نگاه ها و ارزیابی ها نسبت به توان نظامی و دفاعی رزمندگان انصارالله همراه شده است.

بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه های عربی، این موشک اسکاد یک پایگاه هوایی در شهر «خمیس مشیط» را هدف گرفته بود که در فاصله حدودا 250 کیلومتری مرزهای یمن قرار دارد. اگرچه برخی رسانه های نزدیک به دولت سعودی تلاش دارند موضوع اصلی را آمادگی سامانه های پاتریوت برای منهدم کردن این موشک ها و ناموفق بودن این شلیک نشان دهند، اما فارغ از هدف قرار دادن یا ندادن این پایگاه هوایی – که شواهد از موفق بودن این شلیک و خالی شدن پایگاه و مناطق اطراف آن حکایت دارد- موضوعات مهمتری در این شلیک نهفته است که می توان با بررسی آنها، به نتایج مهمی دست یافت.

«شلیک اسکاد»؛ سه دقیقه‌‌‌ای که ارتش یمن را سال‌ها ترقی داد

نگاهی به اسکاد شلیک شده در یمن

اسکاد از معروف ‌ترین موشک‌ های بالستیک موجود در جهان است که ساخت اتحاد جماهیر شوروی بوده و پس از تولید موفق در دوران جنگ سرد در اختیار تعدادی از کشورهای جهان قرار گرفته است. یکی از مهمترین نمونه های استفاده از این موشک به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مربوط می ‌شود که عراق به صورت گسترده ‌ای از موشک‌های اسکاد علیه شهرهای ایران استفاده کرد و البته با پاسخ های قاطع ایران نیز مواجه شد.

بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه های غربی، کشور یمن دارنده نوع B این موشک است. اسکاد  Bرایج ‌ترین مدل از انواع خانواده اسکاد موشک است که تولید آن به حدود 50 سال قبل باز می گردد و برد آن به ۳۰۰ کیلومتر می رسد و خطای آن حدود 50 متر برآورد شده است. همچنین کلاهک این موشک حدود 1 تن وزن دارد.

«شلیک اسکاد»؛ سه دقیقه‌‌‌ای که ارتش یمن را سال‌ها ترقی داد
موشک اسکاد B

آیا شلیک 1 اسکاد موفقیت محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال باید ابتدا یادآور شد که مناطق مختلف کشور یمن بویژه مراکزی که ائتلاف همپینانان سعودی تصور یا اطلاعاتی درباره ذخیره سازی امکانات دفاعی در آن داشت، به شدت مورد حمله قرار گرفته و بمباران شده بودند و نگهداری موشک های بالستیک نیز نیازمند شرایط خاص و مکان های امنی است که با توجه به اطلاعات دقیقی که مزدوران حامی عربستان از درون ارتش یمن به ائتلاف منتقل می کنند، پیدا کردن محلی مناسب برای نگهداری موشک، سوخت، لانچر و سایر تجهیزات شلیک موشک اسکاد، امری سخت و نیازمند دقت، تخصص و زحمات بسیار است.

در عین حال، باید توجه داشت که وزن اسکاد B حدودا 6 هزار کیلوگرم و طول آن نزدیک به 11.5 متر است و با توجه به نیاز آن به سوخت مایع، شرایط شلیک این موشک بسیار زمانبر و تخصصی است چراکه در یک موشک سوخت مایع، عاملهای محرکه، سوخت و اکسنده، بصورت مایع و جداگانه از هم نگهداری میشوند و بعد به داخل محفظه احتراق پمپاژ می شوند.

«شلیک اسکاد»؛ 3 دقیقه‌‌ سهل و ممتنعی که ارتش یمن را سالها
لحظه شلیک موشک اسکاد توسط ارتش انقلابی یمن

موشک های سوخت مایع به دلیل پمپ ها و مخازن محرکه، پیچیده تر و سنگین تر هستند و عاملهای محرکه فقط قبل از اجرا یا استفاده، روی موشک کار گذاشته میشوند، لذا باید در زمان و مکان لازم برای شلیک، این اقدامات را انجام داد. همچنین جزئیات چگونگی مخلوط شدن و سوختن سوخت و اکسنده، بسیار پیچیده است و محاسبه و تحلیل آن کار یک تیم متخصص و با تجربه است.

لذا این موضوع که رزمندگان یمنی توانسته اند مکانی را –که گفته می شود در جنوب صعده قرار داشته- انتخاب کنند که مدت زمان چند ساعته برای تزریق سوخت و سایر موارد مورد نیاز برای شلیک در آن فراهم شود، سپس مکان فرود موشک به درستی انتخاب و شلیک شود، نیازمند مجموعه ای از توانمندی هاست که یک شبه حاصل نشده و بمباران شدنی یا هدف قرار دادنی نیست و اگرچه از زمان شلیک تا اصابت تنها حدود 3 دقیقه طول می کشد اما همین زمان کوتاه، تاثیر بلند مدتی بر نگاه طرف مقابل و غربی ها بر توان ارتش انقلابی یمن می گذارد..

در کنار این تخصص، استفاده از شیوه های پدافند غیرعامل، اختفا و استتار برای انتقال موشک و لانچر آن به این منطقه زیر انبوه حملات جنگنده های پیشرفته سعودی و برخی کشورهای دیگر عربی که از پشتیبانی ماهواره ها و هواپیماهای شناسایی دقیق و دوربرد نیز بهره می برند، مجموعه اقداماتی است که نشان می دهد مدافعان یمنی تخصص های فراوانی را ذیل یک شلیک موفق به نمایش گذاشته اند.

همچنین با توجه به اینکه آماده نگه داشتن موشک هاي سوخت مايع بسيار سخت و دارای تبعات مختلفی همچون شناسایی و بمباران توسط هواگردهای نیروهای مهاجم به یمن بوده، سرعت عمل دقیق و با برنامه برای در اختیار داشتن زمان مناسب تا شلیک، یک محاسبه دقیق و موفق را زیر شدیدترین حملات نشان می دهد.

نباید از نظر دور داشت که در همان دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شلیک یک موشک اسکاد جزء آرزوهای رزمندگان ایرانی بود و اگر تلاش های شهید طهرانی مقدم و یارانش برای آماده کردن و پرتاب این موشک ها نبود، نمی توانستیم امیدی به متخصصان کشورهایی لیبی داشته باشیم که در زمان لازم، دست نیروهای مسلح ایران را بستند و فرار کردند. همچنین آموزش های نیروهای ایرانی در سوریه نیز دوران سخت و فشرده ای بود که ماهها طول کشید.

با توجه به برد حدودا 300 کیلومتری موشک های اسکاد B که اکنون یکی از آنها توسط مدافعان یمنی شلیک شده، می توان منطقه ای وسیع از خاک عربستان سعودی را زیر آتش این موشک های بالستیک تصور کرد که حتی با عقب نشینی مفتضحانه ارتش سعودی از برخی مناطق مرزی، امکان انتقال آن به داخل خاک این کشور و افزایش برد آن وجود دارد.

پاتریوت های عربستان چقدر قابل اطمینان هستند؟

با آنکه رسانه های عربی طی روزهای اخیر، مرتبا از عملکرد موفق سامانه های گران قمیت پاتریوت در مقابله با یک فروند موشک شلیک شده از سوی یمن سخن می گویند، با فرض صحت این ادعا – که بنا به شواهد مختلف رد می شود- هنوز هم ابهامات فراوانی درباره عملکرد این سامانه موجود است.

کارشناسان نظامی به خاطر دارند که در 25 فوریه 1991 و در خلال جنگ خلیج فارس، سکوی پرتاب موشک پاتریوت آمریکا در ظهران عربستان سعودی در درگیری با یک موشک اسکاد عراقی ناکام ماند. موشک اسکاد به یکی از آسایشگاه های سربازان آمریکایی اصابت کرد و 28 سرباز کشته و حدود 100 نفر دیگر مجروح شدند. گزارشی از طرف دفتر بررسی سانحه به عنوان دلیل این عدم موفقیت ارائه و در آن چنین عنوان شد: «بروز اشکال در کارایی موشک پاتریوت. مشکل نرم افزاری منجر به عمل نکردن سامانه در ظهران عربستان سعودی شد»
 
در نتایج نهایی مشخص شد که علت، یک محاسبه غلط مربوط به خطاهای ریاضی رایانه از زمان راه اندازی آن بود؛ به خصوص زمان یک دهم ثانیه که توسط ساعت داخلی سامانه اندازه گیری می شد برای تولید زمان به ثانیه در یک دهم ضرب می شد. این محاسبه با استفاده از رجیستر 24 بیتی با ممیز ثابت به نمایش در می آمد؛ به ویژه مقدار یک دهم که یک بسط باینری نامتناهی دارد، بعد از ممیز پایه در 24 بیت بریده می شد.

اسکاد

این خطای کوچک برش وقتی در عدد بزرگی که زمان را در یک دهم ثانیه می دهد ضرب شود منجر به خطای قابل تشخیصی خواهد شد. در حقیقت سکوی استقرار و پرتاب موشک پاتریوت در حدود 100 ساعت روشن بوده است و یک محاسبه ساده نشان می دهد که خطای زمانی حاصل، مربوط به خطای تقویت شده برش حدود 0.34 ثانیه بود.

یک موشک اسکاد در هر ثانیه مسافتی در حدود 1676 متر را طی می کند و در این زمان موشک در حدود نیم کیلومتر (573.2 متر) را طی کرده است. این مقدار کافی بود که موشک اسکاد دورتر از شعاع عمل رادار پاتریوت قرار گیرد. با وجود این که محاسبه زمانی صحیح در بعضی از قسمت های مجموعه اما نه همه آن بهبود یافته بود اما این ایراد به طور کامل مرتفع نشده بود.

اشاره به شکست این سامانه در ردگیری موشک های بالستیک عراقی گویای شکست پذیری هر سلاحی در هر زمانی است. نمونه های فعلی این سامانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای ضعف های بارزی هستند. به عنوان مثال یک فروند موشک هارم شلیک شده از جنگنده های آمریکایی در جریان اشغال عراق، موفق به اصابت به رادار پیشرفته این سامانه شد.

قطعا با شلیک موفق یک فروند موشک بالستیک و اذعان نیروهای سعوی به وجود حدودا 300 موشک ا این نوع در یمن، باید منتظر ماند و دید، متجاوزان به مردم بی دفاع یمن چگونه با شلیک همزمان چندین موشک اسکاد یا نمونه های دیگری که تاکنون همچون اسکاد خبری از آنها منتشر نشده بود، مقابله خواهند کرد و ورقه بازگشته، چه صفحه ای را در منطقه رقم خواهد زد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • من یمنی ام ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    1 0
    ای ول حال کردم. هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    پنج الی شیش سال پیش یه خاج اقا میومد برا ماه رمضون شهرمون.اون موقع با یه سری دیگه از همکاراشون هر چند مدت یبار میرفتن یمن حالا میفهمم چرا شاید شیش سال پیش بود.این قضیه. بمن لازم نیست الان تجهیز بشه قبلا توسط سپاه تجهیز شده همه اینا پیش بینی شده
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    سلامتی حوثی ها صلوااااااااااااات.
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    به جز سایت مشرق هیچ کس امیدی به یمن نداره
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    امیدمون اول به خداس بعدش به نیروهای مردمی... و ....
  • حسین ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    دم بچه ها گرم اول زلزال حالا اسکاد دم سپاه و انصار الله گرم
  • اصللاحات ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    کاملا دارند روسی می جنگند . فرسوده کردن متجاوز ژن مادر زاد روس هاست . انشاالله ازین به بعد رگبار موشک رو سر این خمره های بی مصرف سعودی بباره
  • مهدی ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    یه حسی بهم میگه بر و بچ خودمون اونجا دارن یه کارایی می کنن :/
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    1 0
    ان شا الله موفقیتهای بیشتر شلیک موشکهای شهاب 10 و 11 و غیره به سمت عربستان الهی امین یا علی مولا علیها سلام مددتان شیران یمن
  • صمد ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    البته این را هم در نظر داشته باشید که اسکاد در برابر موشک هایی که همکنون ایران در اختیار دارد یک موشک از رده خارج است
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    ولی چند تا از اسکادها بوسیله پاتریوت نابود شد و بقیه مقرهاشم بوسیله هواپیما بمباران
  • مجتبی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    وطنم ایراااان :)
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    خوبه که اسکاد مال عصر شیپوره!!! اگر حریکو داشتید چی میگفتید؟!عاقبت ایناهم مثل موشکهای سوریه در بمباران نابود میشه
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    به جز شما و دوستانت هیچکس امیدی به وهابی های جاهل حاکم بر عربستان نداره.
  • علیا ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    قبول. به هرحال ضربه ای سخت وارد شد. همین که نیروهای متجاوز توی محاسباتشون اصولا شلیک اسکاد رو غیر ممن میدونستند براشون شکسته. چون مبنای حمله رو بر محاسبات غلط گذاشته بودند.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    به اين نميگن اميد ، ميگن اطمينان عمو سام !
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    یک عده داعشی از خدا بی خبر که اقلیت هم هستند توی عراق معرکه گرفتن 99% اخبار ما و ذهن نظامی های ما شده داعش !! حالا یک عده اقلیت در یمن قدرت گرفتن عربستان احساس خطر کرد و البته با تندروی که دنیا هم حمایتش کرد رفته تو یمن می جنگه !! کار ما عین حق است و حق مطلقیم و سعودی ها همان کار تقریبا مشابه را می کنند یهودی هستن شرابخواره هستن باطل هستن و ... حالا هم می خواهیم خرخره اش را بجویم !!! سیاست ما یک بام و دو هواست
  • صاعقه ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    شک نکنید یمن در حال حاضر یکی از قویترین زرادخانه های موشکی رو در خاور میانه داره.این تازه یک چشمش بود.منتظر اس اس و شهاب ها باشید
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    دوست خوبم عكس مربوط به موشك اسكادنيست.اسكاد عمود پرواز است ولي عكسي كه شما گذاشته ايد بصورت مورب پرتاب شده است.
  • شادی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    با این توضیحاتی که نوشتید به نظر میاد منحرف کردن موشک پاتریوت خیلی هم سخت نباشه . کافیه اطلاعات ورودی برای محاسبات اون را مغشوش کرد
  • علی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    امید ما فقط به خداست نه هیچ کس دیگه
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    اگر سعودی ها مدعی هستند موشک اسکاد بی (Oscod B) شلیک شده توسط ارتش یمن را منهدم کردند پس چرا تصاویر قطعات این موشک را از رسانه های خبری خود نشان نمی دهند؟!!!! چرا تصویر پایگاه را منتشر نمی کنند که متوجه شویم سامانه پاتریوت کارش را به درستی انجام داده است؟
  • افشین تهران ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    عجب من فکر میکردم سایتهای زنجیره ای فقط در مورد توافق هسته ای توهم میزنن ولی مثل اینکه کلا این اقایان اهل بفرما زدن هستند.اقتدار دین کشور مذهب استقلال حتی ناموس هم برای اینها شده مسئله شکم حالا میخواد درمورد مظلومیت یمن باشه یا توافق هسته ای کشور خودشون .
  • افشین تهران ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    یه موشک کلا شلیک شده و اینو خودشون هم اقرار کردن انوقت این امار رو از کجا اوردید شما؟؟؟؟
  • شناس ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    مسخره کردین خودتون رو...آقایون به اصطلاح کارشناس اظهار شگفتی کرد!!!! و از این عبارات عجیب و غریب بابا یه موشک زده با خطای صد متر ارتش یمن و نیروهای شبه نظامی انصار الله از پس ارتش عربستان بر نیومدن یه موشک سام تا حالا نزدن حالا یه موشک درپیت زدن شده پیروزی؟ تاز گی ها نظراتم رو نمی زنی دیگه نمیام.
  • افشین تهران ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    برای عرعرستان همین اسکاد بسه تا خودشونو خیس کنن.ضمنا ما سجیل فاتح شهاب زلزال و..........داریم .جریکو هم برای برد 300کیلومتر نیست.موشکهای سوریه هم بالغ بر یکصد هزار فروند در بردهای متنوع اعلام شده وبه این زودیها نابود نمیشه.تازه بشه میتونه با دست و دلبازی بگیره تا چشم ادمهایی مثل تو در بیاد.اینقدر ماهواره نگاه نکن تا توهم نزنی.
  • افشین تهران ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    اگه به دود موشک دقیق نگاه کنی متوجه میشی که عمود پرتاب شده .البته اگه شما این پرتاب عمود رو تا کره ماه حساب میکنی بله درسته.!!
  • افشین تهران ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    هیچ سامانه پدافندی در دنیا نیست که بتونه امنیت دفاعی محض رو برقرار کنه حالا چه پاتریوت باشه یا تاد یا اس300و 400و یا .........پس کافیه که چند تا موشک با هم پرتاب بشن و حتی یک موشک برخورد کنه .چرا که مردم عربستان خیلی شجاع !!!!!!!!هستن.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    موشک اسکاد روسی چه ربطی به حاج اقای مسجد شما داره عزیزم؟ هر کجا هر کی موشک شلیک کنه لابد کار بچه های ماس؟ اگه فکر میکنید در برحه جنک موشک دادیم همین مقاله این خیالاتو باطل میکنه به حدی که شلیک یک موشک اونم با سرهم کردن اجزاشو تو یه نقطه فت انگیز اعلام میکنه چه برسه به صادرات عمده ی موشک!!
  • سید یونس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    مشرق لطفا در مورد اینکه اسکاد عمود پروازه یا نه توضیح بده
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    حست بهت اشتباه می گه ....زیاد جدیش نگیر
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    جریکو از همون ریشه جری در تام و جری می آد......مردک حداقل از موشک های روسی مثال بزنن که در موشک سازی بهترین دنیا هستن
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    تمام موشکهای خانواده شهاب بر اساس همین اسکاد ساخته شده اند.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    پاتریوتی که امریکا در سال 1991 استفاده میکرد از نوع پک 1 بود پاتریوتهای فعلی عربستان از نوع پک 3 هستند که خطای انان تقریبا نزدیک به صفر میباشد.
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    قهر نکن بیا چاپ کرده
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    ناشناس 11:16خاک به سرت داعش خونخوارو با یمنیا یکی میکنی؟؟ کدام یمنی سر مسلمانارو بریده؟؟ ایا ایران درمقابله با داعش مردم بی دفاع عراقو کشته که عربستان کودک کشی میکنه؟؟!! مقصر نیستی بعضی ادما ظرفیتشون پایینه وراحت گول میخورند وگمراه میشوند مثل پسرعموی بنده که طرف داعشه امسال شمارو خوب میشناسم دعا میکنم تا سرت به سنگ قبرنخورده ازخواب غفلت بیدارشی!!!
  • 100 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    شلیک کردن اسان است به هدف خوردنش مشکله عربستان با ضد موشک اجازه پرواز به این موشکهای قدیمی را نمی دهد باید یمن به موشکهای پرقدرت وپیشرفته مجهز بشه تا پایتخت عربستان را با خاک یکسان کنه
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    منفی 70 مال منه
  • من ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    دمت گرم 14:42 از خنده روده بر شدم
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    نکته مهم اینه که بعد از این همه بمباران یمن و برتری هوایی کامل عربستان ،یمنی ها موفق شده اند چنین موشکی را به سمت عربستان شلیک کنن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    مشرق دقت کن.عکس لحظه شلیک متعلق به اسکاد نیست. اسکاد عمودی میره باله نه با زاویه 70 درجه. به زلزال بومی یمن؟!! بیشتر میخوره. در ضمن فقط سوختگیری اسکاد نیم ساعته
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    بـه یـاد"گـــنــبــذآهــنــیــن" فوق قدرتمنداسراییل !!!
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    کلنا عباسک یا مهدی
  • علی ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام در روایات وارد که سالی که کفار در جنوب عربستان که شیعه هستند یمن فعلی کشتار زیادی میکنند که در این هنگام حضرت مهدی ارواحنا الفداه وارد یمن شده هدایت جنگ غیر مستقیم بعهده میگیره واز جنوب وارد حجاز شده وقضایای ظهور انشاء الله شکل میگیرد
  • علی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام در روایات وارد که سالی که کفار در جنوب عربستان که شیعه هستند یمن فعلی کشتار زیادی میکنند که در این هنگام حضرت مهدی ارواحنا الفداه وارد یمن شده هدایت جنگ غیر مستقیم بعهده میگیره واز جنوب وارد حجاز شده وقضایای ظهور انشاء الله شکل میگیرد
  • محمد ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    هر وقت تصاویر اف 15 ها و اف 16 های !!! ساقط شده توسط حوثی هارو دیدید تصاویر موشکهای ساقط شده رو هم می بینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس