کد خبر 639274
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

رئیس جریان المستقبل لبنان که تحت حمایت عربستان سعودی است، در پی سنجش مواضع کشورها نسبت به پرونده ریاست جمهوری لبنان است. از این روی به مسکو سفر کرده و قرار است با وزیر خارجه روسیه دیدار کند.

 به گزارش مشرق، مسئله خلأ ریاست جمهوری در لبنان همچنان به صورت لا ینحل باقی مانده و عربستان سعودی به همراه ابزار آن در لبنان یعنی «سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» مسئول این خلأ هستند. الحریری این بار برای سنجش موضع مسکو درباره انتخابات لبنان به روسیه سفر کرده است.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان با اشاره به ناتوانی الحریری در حل مسئله ریاست جمهوری این کشور بر این باور است که نمی‌توان حدس زد که در رایرنیهای الحریری با عربستان چه گذشته است. از این روی الحریری به مسکو سفر کرده تا کشور قدرتمندی بیابد که به او کمک کند، ولی دستور کار و اولویتهای مسکو هیچ ارتباطی با اولویتهای الحریری ندارد.

رئیس پارلمان لبنان در مصاحبه با روزنامه «السفیر» درباره اینکه آیا روسیه کاری انجام خواهد داد که مطالبات الحریری در پرونده ریاست جمهوری برآورده شود، تصریح کرد، آنچه مسلم است اینکه اکنون، زمان کمبود طرحها و تعهدات و وعده های لبنانی است که روسیه آن را آزموده است.

وی همچنین تأکید کرد، الحریری زمانی به مسکو رفت و درخواست کمک نظامی کرد و روسیه نیز این مسئله را پذیرفت، ولی رئیس جریان المستقبل از ترس تهدید آمریکا مبنی بر تعلیق کمکهای نظامی آمریکا به ارتش لبنان از در پی راهی بود که بتواند از مسکو عذرخواهی کند.

بری درباره ابعاد سفر الحریری به مسکو نیز تصریح کرد، آنچه علنی شده این که وی با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد، ولی آنچه غیر علنی است تلاش الحریری درباره فهم موضع روسیه درباره مسئله ریاست جمهوری است. کرملین پیشتر اعلام کرده بود که تمایلی ندارد میشل عون به ریاست جمهوری برسد و همچنان به مسئله «رئیس جمهور توافقی» معتقد است.

رئیس پارلمان لبنان بر این باور است که احتمالا الحریری پس از مسکو به کشورهای دیگری نیز سفر خواهد کرد ولی مبرهن است که تصمیم حل این مشکل در دست این کشورها نیست بلکه در اختیار ریاض است. این مسئله به معنای کاستن اهمیت نقش سایر کشورها نیست. عربستان نیز در لبنان محاسبات خود را دارد و با وجود اینکه همیشه مدعی است که از لبنان دست برداشته، ولی اینگونه نیست. آنچه مشخص است اینکه ریاض به مدیریت سیاسی تیم خود مطمئن نیست.

بری میگوید، مسئول اینکه تا کنون عون انتخاب نشده است، خود اوست؛ چرا که رفتار بی اهمیت وی در بسیاری از پرونده ها و مسائل سبب شده که بسیاری از اشخاص به مقاصد وی شک کنند و دست از حمایت او بردارند.

وی در پایان تأکید کرد که از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» حمایت می‌کند البته به شرط اینکه مسئله انتخابش با سبد توافقهای ملی مسجل و محکم شود.

در واقع از دید وی فرنجیه «گزینه‌ای است که در همه زمینه‌ها می‌توان از او اطمینان داشت... ولی این مسئله منافاتی با حق عون برای نامزدی و حمایت حزب الله [از او] ندارد. من موضعش (حزب الله) را خوب درک می‌کنم و از آن نمی‌خواهم که از همپیمانش دست بردارد، ولی در مقابل نمی‌پذیرم که ژنرال (عون) ما را به سو تصمیمهای سوق دهد که به آن رضایت نداریم».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس