کد خبر 584409
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و عضو حزب جریان المستقبل به ریاست «سعدالحریری» که در گفت وگوئی با تلویزیون(ال بی سی) لبنان به طوری بی سابقه دخالت های آل سعود در لبنان را افشا کرد، در پاسخ به معترضان تاکید کرد: وقت آن رسیده است که به طور شفاف و بدون دوز و کلک واقعیت ها و حقایق را بگوییم.

 به گزارش مشرق، نهاد المشنوق در صفحه خود در توئیتر نوشت: درست است، من به نمایندگی از حزب المستقبل سخن نگفتم اما سخنان من بیانگر واقعیت های پنهان نگه داشته شده المستقبل است و اکنون وقت آن رسیده که واقعیت ها را آن طور که هست و بدون دوز و کلک بگوئیم.

رسانه های لبنانی تاکید کردند که نباید از کنار سخنان تلویزیونی شامگاه پنجنشبه گذشته المشنوق که اعتراف کرده « سیاست های سعودی ها ما را به این مرحله رسانده است»، به آسانی عبور کرد و ناظران باید آن را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنند.

المشنوق پیش از آنکه سیاستمدار باشد از اهالی دنیای رسانه است و در روزنامه السفیر قلم زده است، او نشان داد که سعودی چگونه در لبنان دخالت و به احزاب و گروه های سیاسی نزدیک به خود امر و نهی می کند.

ناظران لبنانی، اعتراف های المشنوق در خصوص مداخله های آل سعود را بهترین شاهد و گواه برای اظهارات « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دانسته اند که بارها در این خصوص هشدار داده است.

« سیاست های سعودی ما را به ستوه آورده است، سیاست های سعودی سعدالحریری را قربانی و ما را با دشمن لجوج خود(سوریه) وادار به گفت وگو وهمپیمانی کرد، سیاست های سعودی عامل پیروزی اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری در طرابلس و کاهش آرای ما در بیروت شد»، سخنانی نیست که بتوان از کنار آنها به راحتی گذشت.

روزنامه السفیر خاطرنشان کرد: المشنوق به سیاست های دولت گذشته سعودی حمله کرد اما آیا کسی وجود دارد بگوید سیاست های کنونی سعودی برای الحریری و لبنان بهتر از گذشته است و البته همه جزئیات آن را می دانند.

السفیر تاکید کرد: سخنان المشنوق با اظهارات سیدحسن نصرالله هماهنگ و منسجم بود و نشان داد که منطقه در آینده داغ تر و شاهد بحران های بیشتری است.

به نوشته این روزنامه لبنانی، پیام المشنوق به همه گروه های لبنانی و غیرلبنانی ها این بود که « دراین مرحله سعد الحریری را از دست ندهید، جایگزینی بهتر از او برای رهبری طائفه اش پیدا نمی کنید».

** آیا المشنوق خطایی بزرگ کرده است؟

الاخباردیگر روزنامه لبنانی هم نوشت:دیوان پادشاهی سعودی به طور مستقیم و پی در پی با « علی عواض عسیری» سفیر سعودی در لنبان تماس می گرفت و جویا بود که چرا المشنوق خارج از« توجیهات سعودی» سخن گفته است در حالی که اکنون عصر« قاطعیت» و محمد بن سلمان است وهمه باید از موفقیت های بی شمار او به ویژه در رویاروئی با ایران و همپیمانان آن در لبنان، سوریه و یمن و دیگر کشورها سخن بگویند.

این روزنامه لنبانی افزود: آیا المشنوق در هجمه اش علیه سعودی شتاب کرد و مرتکب خطائی بزرگ شده و باید منتظر خشم آل سعود باشد؟

الاخبار با بیان اینکه درگیری ها در گروه 14 مارس و حزب جریان المستقبل برای بیشتر بهره بردن از کمک های سعودی شدت گرفته است، اضافه کرد: آیا سعدالحریری می تواند « ارثیه سیاسی» پدرش رفیق الحریری را حفظ کند؟

** واکنش سفیر سعودی به المشنوق

«علی عواض عسیری» سفیر رژیم سعودی در لبنان که از افشاگری المشنوق در خصوص مداخله های آل سعود در لبنان خشمگین و عصبانی شده است، گفت که سخنان وزیر کشور لبنان (همپیمان آل سعود) تعجب برانگیز است و سعودی هرگز در امور داخلی لبنان به ویژه پرونده ریاست جمهوری دخالت نکرده است.

** باید تجربه یمن و سوریه در لبنان تکرار شود

اما در این میان «اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری که به نوشته رسانه های لبنانی با استفاده از حمایت های مالی داخلی و خارجی و همراه کردن تکفیری ها و سلفی های تندرو با خود و حمایت از فهرستی که برخی اعضای آن دارای پایگاه مردمی بودند، خود را برنده اصلی انتخابات شورای شهر طرابلس در شمال لبنان جا زد.

ریفی درگفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که ماموریت اصلی او« رویاروئی با ایران، خلع سلاح حزب الله است»، دو هدفی که رژیم های سعودی و صهیونیستی و دیگر همپیمانان آنها در منطقه دنبال می کنند.

وی با بیان این که « من اکنون آن اشرف ریفی قبلی نیستم»، افزود: درصدد هستم تا یک جنبش و یا جریان و نه حزب تاسیس کنم و « سمیر جعجع» رئیس حزب (نیروهای لبنانی) متحد راهبردی من در میان مسیحیان است.

وزیر مستعفی دادگستری لبنان ادعا کرد که اختلافاتش با سعدالحریری از زمانی شروع شد که الحریری از نامزدی « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و همپیمان حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت کرد.

المشنوق فاش کرده است که فرنجیه را انگلیس برای مهار و کنترل حزب الله به آمریکائی ها و سعودی ها پیشنهاد کرد و سعودی ها نیز این گزینه را بر سعدالحریری تحمیل کردند.

ریفی با بیان اینکه معتقد است « در جهان سیاست هر اتفاقی ممکن است و امری محال وجود ندارد» ، گفت که با نامزدی ژنرال « میشل عون» هم در انتخابات ریاست جمهوری مخالف است و این نظرش را به جعجع اطلاع داده است.

وی همزمان با ابراز مخالفت خود ، مدعی شد که « حزب الله و ایران نمی خواهند، ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان شود».

وزیر مستعفی دادگستری لبنان سپس از ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش، « ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی و « جان عبید» از وزیران سابق دولت لبنان به عنوان سه گزینه مطرح برای ریاست جمهوری لبنان یاد کرد.

** هنوز فاز نظامی مقابله با حزب الله شروع نشده است

ریفی با بیان اینکه « همچنان به مقابله رسانه ای و سیاسی با سلاح حزب الله ادامه می دهد، و هنوز وارد فاز نظامی نشده است»، گفت: امروز عصر قاطعیت است و باید تجربه یمن و سوریه در لبنان تکرار شود.

وی که متوجه خبط بزرگ خود شده بود، گفت که البته منظورش نظامی نیست.

** سرنخ های ریفی به کجا وصل است؟

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: تردیدی وجود ندارد که نتایج انتخابات شورای شهر طرابلس با داخل و خارج ارتباط دارد.

در ادامه گزارش السفیر آمده است: ازهمان لحظه اول که اشرف ریفی وزیرمستعفی دادگستری تصمیم گرفت تا در مقابل فهرست بزرگان ، ثروتمندان و قدرتمندان شهرطرابلس در انتخابات شوراها فهرستی جداگانه قرار دهد، دستگاه های امنیتی و طرف های سیاسی لبنانی دنبال این قضیه رفتند که « سر نخ این مرد» برای دریافت کمک ها به منظورمقابله با این فهرست به کجا وصل است، آیا آن طرف نخ سعودی ، اماراتی و یا قطراست ؟

باید در این نقطه مهم توقف کنیم که نقش حزب « نیروهای لبنانی» به ریاست « سمیر جعجع» برای هر گامی که ریفی بر می دارد، چیست؟ چگونه است که دو طرف به این نتیجه رسیده اند باید یکدیگر را پوشش دهند و کامل کنند.

السفیر افزود: شاید به تاکید وزیر مستعفی دادگستری بر روابط ثابتش با این حزب « نیروهای لبنانی» و در مقابل خرسندی این حزب از پدیده افسران سنی لبنانی که شعارهای حاکمیتی سر می دهند، کفایت کنیم.

روابط و خط های تماس بین ریفی و سعودی هرگز قطع نشده و به ویژه تمایس هایش با یک طرف سعودی هنوز به طور کامل علنی و فاش نشده است، اما او همیشه به داشتن روابط مستحکم با محمد بن نایف افتخار می کند.

این روابط از زمانی که ریفی مدیرکل نیروهای امنیت داخلی(پلیس ) لبنان بود، شروع شد و به همین دلیل به عضویت شورای عالی دانشگاه عربی نایف ویژه علوم امنیتی برگزیده شد و هنگامی که نامش در تابلو این دانشگاه نشست روابط و هماهنگی های او به ویژه با افسران ارشد در سازمان های امنیتی و جاسوسی سعودی هم مستحکم تر، قوی تر و منسجم تر شد.

هنگامی که ریفی از وزارت دادگستری استعفا کرد، گفته شد که از حمایت سعودی برخوردار نیست اما بلافاصله با محمد بن نایف ملاقات و لوح سپاس آکادمی نایف را دریافت کرد.

السفیر خاطرنشان کرد: روابط ریفی با سعودی ها فقط امنیتی نیست بلکه او از طریق یک « دلال» معروف در خط بیروت – ریاض( محمد بن نایف) برای تقویت مالی « طرح سنی» خود تلاش کرده و حتی با کمک « سمیر جعجع» در کاخ های برخی شاهان، امیران و شاهزادگان دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را زده است.

درامارات، ریفی تلاش کرد با یک مسئول ارشد امنیتی ملاقات کند اما حتی به او وقت برای دیدار با یک مسئول درجه دوم هم داده نشد و به او گفته شد که بدون اجازه سعودی ها این ملاقات صورت نمی گیرد.

وزیر مستعفی دادگستری لبنان سراغ قطری ها رفت اما در این خصوص روایت ها مختلف و نتیجه تلاش هایش نامعلوم است اما شاید پوشش خبری و تصویری انتخابات شوراهای شهر طرابلس توسط شبکه الجزیره قطر و در پایان مصاحبه با ریفی را از نتایج رایزنی هایش در دوحه دانست.

** بن نایف چه سودی از حمایت از ریفی می برد؟

السفیرنوشت: تصمیم سعودی برای بازسازی پایگاه سنی ها در لبنان قطعی است و از سوی دیگر تنها نمی تواند به سعدالحریری و یا حزب المستقبل دل ببندد.

این روزنامه لبنانی افزود: سعودی ها تاکنون هم به ریفی به عنوان یک « عنصر کوچک» نگاه نمی کردند و حالا می تواند به عنوان یک عنصر امنیتی و « ژنرال سنی» بیشتر نقش آفرینی کند.

السفیر اضافه کرد: البته این سوالها هم مطرح است که آیا اشرف ریفی به مهره ای در عملیات تسویه حساب و انتقام گیری « محمد بن نایف» از سعدالحریری تبدیل شده و یا بخشی مهم از طرح سعودی برای مقابله با دشمنان آل سعود در لبنان است که اگر هر دو طرح موفق شود ریفی از جایگاهی خاص نزد دو محمد (بن نایف و بن سلمان) برخوردار خواهد شد و می تواند با استفاده از نفوذ « عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در دیوان پادشاهی قفل در کاخ جانشین ولیعهد سعودی را هم باز کند.

** ابوفهد کیست؟

شاید جواب بسیاری از سوال های بی پاسخ در لبنان نزد « ابوفهد» باشد اما او کیست؟

ابوفهد یک شهروند سعودی است که پرونده اهل سنت لبنان را از محل اقامتش در قاهره با هماهنگی دستگاه امنیتی مصر اداره می کند و او بود که دری از درهای ریاض را به روی« عبدالرحیم مراد» رئیس حزب الاتحاد گشود و شاید درهائی را به روی اشرف ریفی گشوده و درهائی را هم به روی « سعدالحریری» و « نجیب میقاتی» نخست وزیران اسبق و سابق لبنان بسته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس