کد خبر 578294
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

هجمه شدید اردوگاه ریاض بر ضد حزب الله در ماه‌های اخیر، لبنان را به عرصه‌ای برای جنگ عربستان و حزب الله تبدیل کرده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از السفیر، سخنرانی‌ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و مراسم ضیافت شام علی عواض العسیری سفیر عربستان در بیروت در آخرین روزهای هفته گذشته نشان می‌دهد که لبنان هم چنان عرصه درگیری‌های سیاسی بین دو محور ایران و عربستان قرار داشته و درگیری‌های نظامی در سوریه همچنان در سایه اعتقاد دو طرف به پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.

پیام‌های ضیافت شام سفیر عربستان در لبنان

عجیب نیست که سفیر عربستان این حجم بالا از سیاست‌مداران لبنانی را دور هم جمع می‌کند تا در حضور آنها حزب‌الله را سرزنش کند. عربستان دولتی است که همواره آب دهان لبنانی ها را در ابعاد کمک های سیاسی و مالی به راه انداخته است. لبنانی‌ها در طول تاریخ خود بازدارندگی سیاسی بسیار ضعیفی داشته اند و همین موضوع باعث شده درهای این کشور برای ورود تمامی دولت‌ها باز باشد.

سفیر آینده عربستان از دنیای امنیت و اطلاعات و دیپلماسی و مدیریت است، وی مانند بیشتر سفرای عربی یا کشورهای خارجی دیگر در لبنان می‌داند که این حجم از اجماع سیاسی لبنانی ها نشان دهنده هیچ چیز نیست. لبنانی ها هیچ مبانی ثابتی ندارند، بلکه منافع و فرصت‌طلبی آنها با تغییر مسیر باد تغییر می‌کند. البته العسیری که به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز آشنا است، به خوبی این را می‌داند که برخی از کسانی که بر سر سفره ضیافت وی حضور دارند به دنبال زبان دیپلماتیک جدیدی هستند که لبنان را از زیر بال ریاست و سیاسی و امنیتی ریاض خارج کند.

قطعاً جمع‌آوری بیشتر شخصیت‌های سیاسی لبنان بر سر میز ضیافت العسیری دستاورد سیاسی مهمی برای سفیر عربستان است که نشان دهنده حضور عربستان در لبنان بوده و این‌ گونه وانمود می‌کند که عربستان قادر به جمع‌آوری رقبای حزب‌الله برای منزوی کردن آن است. این اقدام همچنین تلاش دارد پیام‌هایی را به ایران و حزب‌الله لبنان و دیگر طرف‌ها برساند مبنی بر اینکه قبل از تغییر مواضع تهران، هیچ تغییری در مواضع عربستان صورت نخواهد گرفت. ضیافت شام عربستان اولین مانور سیاسی گسترده در رابطه با نقش عربستان در لبنان بعد از قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی و جنگ در یمن و مداخله در جنگ سوریه از سوی عربستان است.

پیام‌های سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان

سخنرانی سید حسن نصرالله ناگهانی نبود و از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود. البته ترور مصطفی بدرالدین فرمانده جهادی حزب‌الله باعث تسریع در آن شد و این سخنرانی به صورت غیرعمد با ضیافت شام العسیری هم‌زمان شد. وی در این سخنرانی تأکید کرد که حزب‌الله در درگیری‌های سوریه پیروز خواهد شد. وی ابراز داشت: ما در سوریه باقی می‌مانیم و رهبران خود را بیش از گذشته به سوریه خواهیم فرستاد. ما به انواع مختلف در سوریه حاضر خواهیم بود و این جنگ را کامل خواهیم کرد. پیام‌های سخنرانی مذکور بیش از دیگران متوجه عربستان سعودی است . چرا که حزب‌الله لبنان معتقد است بدر الدین به دست عناصر مسلحی کشته شده که عربستان از آنها حمایت می‌کند.

تقابل سعودی و حزب الله در سوریه؟

هیچ چیز نشان دهنده راه حل قریب‌الوقوع بحران در سوریه نیست، اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در حالی به پایان دوره ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود که بدترین جنگ های قرن را به ارث می گذارد. عربستان به دنبال تقویت ائتلاف‌های موسوم به عربی و اسلامی خود است و در سه مسیر وارد عمل شده است: اول پایان دادن به جنگ یمن از طریق دلجویی حوثی ها. دوم بالا بردن فشارهای نظامی در سوریه که این اوضاع را به صورت ویژه در غوطه تا شمال سوریه مشاهده می‌کنیم. سومین اقدام نیز تلاش برای ادامه ترسیم ائتلاف های منطقه ای است.

بعد از عقب‌نشینی هیئت عالی‌رتبه مذاکره‌کنندگان از سوی عناصر مسلح  در ژنو ، که به عربستان و ترکیه نزدیک هستند،این عناصر به حملات سنگین خود در شمال سوریه افزایش دادند. اما مسکو در حال حاضر به دنبال از بین بردن خطوط قرمز در شمال سوریه نیست و می‌خواهد قبل از کناره‌گیری اوباما از قدرت امتیازات بیشتری را از وی بگیرد.

این موضوع می‌تواند بخشی از درگیری‌های گسترده در غوطه شرقی دمشق را تفسیر کند. این درگیری‌ها که ارتش سوریه و متحدان آن پیشروی‌های مهمی در آن داشتند، پیام‌های متعددی دارد. اولین این پیام‌ها واکنش نشان دادن نسبت به نفوذ عناصر مسلح و خسارت‌های به بار آمده در شمال است. پیام دوم تکمیل روندی است که مصطفی بدرالدین و رفقایش به همراه ارتش سوریه جهت آماده‌سازی برای درگیری‌های غوطه دنبال می کردند. سومین پیام هدف قرار دادن کانون‌های عناصر مسلح متحد با عربستان است.

ابعاد تلاش ریاض برای انزوای داخلی و منطقه‌ای حزب الله 

روزنامه لبنانی البناء در این رابطه در مقاله ای نوشته است: برنامه‌های عربستان در لبنان از حدود دو ماه پیش تاکنون منحصر به فعالیت‌هایی جهت اجرای مواضع تشنج‌آمیز در قبال حزب‌الله لبنان بود و این رژیم جنگی را در تمامی محافل برای تخریب وجهه و انزوای حزب الله در منطقه به راه انداخته است. این موضوع با سخت تر شدن بحران سوریه برای سعودی ها به عنوان بحرانی فراگیر در منطقه شدیدتر شده و تحولات جدی را رقم زده است. جنگ یمن و مواضع آشکار حزب‌الله لبنان در قبال آن نقطه آغاز این رویکرد سعودی بود، حزب‌الله لبنان از کمیته‌های مردمی و انصار الله در برابر مداخله نظامی عربستان حمایت کرده و جنگ در یمن را در چارچوب پروژه آمریکایی - اسرائیلی - سعودی در منطقه توصیف کرد. حزب الله همچنین صراحتاً اعلام کرد که عربستان یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی داعش و سایر گروه‌های تکفیری در منطقه و یکی از مهم‌ترین شرکای واشنگتن و تل‌آویو در این زمینه  به شمار می‌رود.

تلاش برای انزوای حزب‌الله در ابعاد داخلی در راستای گرایش جریان های وابسته به عربستان از رقبای حزب الله برای جذب عناصر مسیحی متحد حزب الله دنبال شد تا این حزب را افراط گرا و گوشه گیر نشان دهد. اعلام نامزدی سلیمان فرنجیه از سوی سعد حریری برای انتخابات لبنانی ها در این راستا انجام شد و از سوی لبنانی ها در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت ها اقدامی فردی و نادرست بود. 

انزوای حزب‌الله در ابعاد عربی و منطقه‌ای از سوی عربستان با تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی این کشور جهت تروریستی توصیف کردن حزب الله دنبال شد. ریاض بالاترین توان خود را بکار گرفت تا بیشترین فضای جنگ فراگیر بر ضد حزب‌الله را در ابعاد جامعه عربی ایجاد کند. در همین راستا رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان تحت فشار قرار گرفته و پخش آن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به عربستان یا شبکه‌هایی که تأمین مالی آنها برعهده عربستان بود، متوقف شد.

تمامی این فشارهای مستقیم عربستان بر ضد حزب‌الله ، در چارچوب جنگ برنامه‌ریزی شده دنبال می شد تا اینکه آمریکا نیز در پرونده اعمال تحریم‌های بانکی و مالی به صورت جدی‌تر وارد این عرصه شد. در اینجا بود که بانک‌های لبنانی نیز نمونه‌ای کامل از وابستگی آمریکا را نشان دادند.

روزنامه البناء برگزاری مراسم شام علی عواض العسیری با حضور شخصیت‌هایی نظیر علی حسن خلیل به نمایندگی از نبیه بری، تمام سلام نخست وزیر لبنان، أمین الجمیّل، میشل سلیمان، سعد الحریری، میشل عون، نجیب میقاتی، فؤاد السنیوره، نخست وزیران سابق  و وزرا  و نمایندگان سابق و کنونی پارلمان  به علاوه سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی، و رجال و شخصیت‌های دینی از طوایف مختلف را تلاشی از سوی ریاض برای منزوی نشان دادن حزب‌الله لبنان دانست. عربستان می‌خواست این گونه وانمود کند که لبنان در شرایط مناسبی قرار دارد و اگر حزب‌الله لبنان نباشد گروه‌های سیاسی قادر به توافق با یکدیگر هستند. سعودی ها سعی دارند حزب الله را به عنوان یک گروه اساسی با تعداد قابل توجه از حامیانش در عرصه این کشور نادیده گرفته و آن را به حاشیه بکشانند. سعودی می خواهد خود را به تمامی گروه های لبنانی غیر از حزب الله نزدیک نشان دهد، اما این موضوع که در شام انزوای حزب الله تجلی داشت، سبدی توخالی و اشتباهی جدید از سوی سعودی ها در لبنان بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس