تحرکات جدید «سعد الحریری» در پرونده ریاست جمهوری لبنان که تعارضی آشکار با مواضع سابق وی در این پرونده دارد، این سوال را مطرح می‌کند که آیا این تحرکات را باید تلاشی جهت خروج از بحران شمرد یا عرض اندام سیاسی؟

 به گزارش مشرق، تحولات عرصه سیاسی لبنان نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که از دو هفته اخیر توسط شماری از سیاستمداران این کشور از جمله «سعد الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان برای پایان دادن به بحران «خلأ ریاستی» در این کشور آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

وبگاه خبری «آسیا» با انتشار گزارشی درباره تحرکات جدید حریری در عرصه سیاسی لبنان می‌نویسد: در راستای این تلاش‌ها منابع آگاه لبنانی با اشاره به اینکه حریری با شماری از شخصیت‌های لبنان دیدار داشته و با آنها درباره راه‌های خروج از بحران رایزنی کرده، فضای حاکم بر این دیدارها را مثبت گزارش دادند.

«سمیر جعجع»، رئیس حزب «القوات اللبنانیة» پس از دیدار با حریری از توافق محرمانه‌ای خبر داد که بین برخی از طرف‌های سیاسی حاصل شده، اما از افشای نام این طرف‌ها خودداری کرد.

همچنین برخی از محافل سیاسی از احتمال به نتیجه رسیدن تلاش‌های حریری تا قبل از سفر منطقه‌ای وی به ترکیه و روسیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که با سفر به عربستان پایان می‌یابد، خبر دادند.

در برابر این دیدگاه مثبت، برخی محافل لبنانی نیز هدف واقعی تحرکات اخیر حریری را اثبات و ابراز وجود و مطرح کردن خود به عنوان وزنه‌ای در عرصه سیاسی لبنان عنوان کردند و در این راستا به اظهارات وی درباره احتمال شکست مذاکرات و رایزنی‌های درحال انجام جهت معرفی کاندیدایی مشترک برای ریاست جمهوری لبنان استناد می‌کنند.

صرف نظر از این دو دیدگاه، دیدگاه سومی نیز میان محافل لبنانی وجود دارد که معتقد است: دلیل عقب نشینی حریری از گزینه «سلیمان فرنجیه» به عنوان نامزد پیشنهادی جریان 14 مارس برای تصدی پست ریاست جمهوری،‌ ناکامی وی در به دست آوردن تایید برخی از طرف‌های 8 مارس و پافشاری آنها بر نامزدی ژنرال «میشل عون» است،‌ گزینه‌ای که جریان 14 مارس بشدت با آن مخالف است.

اما «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان تحولات جاری در عرصه سیاسی این کشور از جمله دیدارها و مذاکرات رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی و مسئولان حکومتی را «تلاش برای یافتن راه حل» توصیف کرد، راه حلی که به خروج لبنان از بن بست ریاستی منتهی شود.

با این حال بری بهترین راه حل برای پایان دادن به خلأ ریاستی در لبنان را حضور در جلسات پارلمان و بازگشت به میز مذاکرات برای دستیابی به «بسته‌ای از راه حل‌ها» عنوان کرد که نه تنها تضمین کننده خروج کشور از بحران ریاستی باشد، بلکه راه حل‌هایی هم برای تشکیل دولت جدید و تصویب مناسب‌ترین قانون انتخابانی ارائه دهد.

منابع آگاه لبنانی بر این باورند، در پس تحرکات جدید حریری برای حل بحران ریاستی و موضع‌گیری جدید وی در حمایت از نامزدی میشل عون، حمایت‌های گسترده و امتیازات بزرگی قرار دارند که موجب شده، وی به موضع سعودی‌ها در پرونده ریاستی پشت کند، به ویژه آنکه در ماه‌های اخیر روابط حریری با سعودی‌ها به دلیل بحران‌های شدید مالی به سردی گراییده بود.

اما تغییرات رخ داده در حریری تنها موضع وی در قبال پرونده ریاست جمهوری را شامل نمی‌شود، بلکه به ظاهر نخست وزیر پیشین لبنان نیز کشیده شده و تصاویر جدید منتشر شده سیمایی دیگر از حریری که تاکنون مشاهده نشده را به نمایش می‌گذارد.

سوال این است که آیا بین تغییر موضع و تغییر چهره حریری رابطه‌ای وجود دارد و آیا این تغییرات را باید آغاز مرحله‌ای جدید بین حریری و ریاض شمرد که تحولات داخلی لبنان را نیز تحت الشعاع خود قرار داده یا به گفته برخی محافل تغییر ظاهری است؟
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    درواقع داره باعربستان راجع به حقوق ماهانش چک وچونه میزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس