کد خبر 618175
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶، نقشه راه خروج لبنان از بحران داخلی و پایان بن بست سیاسی این کشور را ترسیم کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه السفیر، سخنان دبیرکل حزب الله به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی مقاومت در  جنگ 33 روزه تابستان 2006، به مثابه شکستن بن بست سیاسی و ارائه نقشه راه بحران این کشور بود.

موافقت با نخست وزیری الحریری پس از اعلام موضع او به ریاست جمهوری عون

به عبارت دیگر دبیر کل حزب الله در این اظهارات نشان داد در صورت موافقت «سعدالحریری» رئیس حزب المستقبل با نامزدی ژنرال «میشل عون»، در انتخابات ریاست جمهوری، حزب الله در قبال موضوع  نخست وزیری موضعی مثبت داشته و روند امور را سخت نخواهد کرد.

نشان دادن راه به سعد الحریری

حسن نصرالله با این اشاره گذرا و محاسبه شده، کلید باز کردن در کاخ نخست وزیری را به سعدالحریری نشان داد و تاکید کرد که راه رسیدن به آن از «الرابیه» ( اقامتگاه ژنرال عون) می‌گذرد و بستگی به واکنش جریان المستقبل دارد.

خط بطلان بر دسیسه چینی علیه حزب الله

وی با فاش کردن گفت وگوهای پشت پرده «جبران باسیل» رئیس حزب جریان آزاد ملی و «نادر الحریری» مشاور و رئیس دفتر سعدالحریری در خصوص معادله ژنرال عون – الحریری همه لبنانی ها را در مقابل مسئولیت هایشان قرار داد زیرا متوجه شده است برخی به دنبال این هستند که حزب الله را مسئول ادامه خلاء ریاست جمهوری و بسته ماندن در کاخ بعبدا نشان دهند.

سید حسن نصرالله همچنین در سخنرانی خود با تجلیل از امام موسی صدر و همراهانش و همچنین سید محمد حسین فضل الله در صدد تقویت پایگاه شیعیان در لبنان برآمد و با این کار پیام قاطع و تعیین کننده او به دشمنان مقاومت و شیعیان لبنان با این مضمون بود که از «نبیه بری» رئیس جنبش امل به عنوان شریک و نامزد دائمی حزب الله به عنوان رئیس مجلس لبنان حمایت می کنیم.

تغییر رویکرد حزب الله از دفاعی به هجومی

اظهارات سید حسن نصرالله دربردارنده موارد زیر بود:

اول پاسخی بود به کسانی که حزب الله را مسئول تعطیلی انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند  و در واقع حزب الله از موقعیت دفاعی وارد مرحله هجومی شد و بر این اساس امکان می یابد نیت های واقعی دیگران را فاش کند.

دوم: فرصت ها برای نامزدی ژنرال عون را تقویت کرد و به او اطمینان داد که حزب الله هرکاری که ورود او به کاخ ریاست جمهوری را آسان کند، انجام می دهد و به حمایت کلامی و معنوی اکتفا نمی کند.

در این خصوص نکته قابل ملاحظه اینکه نصرالله در سخنرانی سالروز پیروزی نامی از عربستان نبرده و به آن اشاره‌ای نکرد تا ثابت کند که این دیدگاه که شانس عون برای ریاست جمهوری در پی حمله شدید نصرالله به عربستان در سخنرانی قبلی، کاهش یافته است صحت نداشته و مانعی در رسیدن ژنرال به کاخ ریاست جمهوری نیست.

سوم: بستن راه به روی ادعاهای «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» که در هر مناسبتی به دروغ به دنبال ضربه زدن به همپیمانی حزب الله و ژنرال عون است.

به عبارت بهتر جعجع همواره برای تحریک ژنرال عون و حزب جریان آزاد ملی علیه حزب الله، ادعا می کند که حزب الله نمی خواهد ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان شود و به او در رسیدن به کاخ ریاست جمهوری کمک نمی کند.

گزینه سخت سعد الحریری

چهارم: توپ اکنون در زمین سعدالحریری است و او در مقابل یک گزینه و انتخاب سخت قرار گرفته است زیرا وی اکنون بین نیاز به بازیافتن نخست وزیری از یک سو و هضم گزینه ریاست جمهوری عون از سوی دیگر بلاتکلیف است و این وضعیت در واقع ناشی از رویکردها و قوانین المستقبل و مسائل مواضع خارجی مرتبط با موضع عربستان است.

پنجم: مسئول دانستن عربستان در هرگونه تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری لبنان زیرا حزب الله موافقت اولیه خود را با نخست وزیری الحریری همپیمان عربستان اعلام کرد و این موضعی است که اکنون ریاض باید در مورد آن به ریاست جمهوری ژنرال عون پاسخ دهد.

ششم: باز شدن فضای گفت وگوهای دوجانبه حزب الله و حزب جریان المستقبل که قرار است نشست بعدی آن فردا در عین التینه برگزار شود.

حزب الله همچنان از نامزدی ژنرال عون حمایت می کند و سید حسن نصرالله تلاش کرد تا سعدالحریری هم برای حمایت از نامزدی ژنرال عون تشویق شود و معادله عون – الحریری را بپذیرد.

موضع نهائی و رسمی حزب جریان المستقبل در قبال ابتکار عمل سید حسن نصرالله را سعدالحریری بعداز تکمیل مشورت هایش و بازگشت به لبنان و احتمالا تا پایان همین ماه اعلام می کند.

واکنش نبیه بری به اظهارات سیدحسن نصرالله

نبیه بری رئیس مجلس لبنان در دیدار روز گذشته با میهمانان خود اظهارات سیدحسن نصرالله را مثبت ارزیابی کرد.

وی با طرح این سوال که آیا در این مرحله گزینه بهتری از الحریری برای نخست وزیری لبنان وجود دارد؟ گفت: نخست وزیری سعدالحریری در جهت تامین منافع ملی لبنان است و به ثبات داخلی و دور شدن عوامل فتنه کمک می کند.

همچنین رئیس مجلس لبنان فاش کرد که حدود یک ماه و نیم است که تماس هایی محرمانه با حزب جریان المستقبل در خصوص قانون جدید انتخابات پارلمانی لبنان برقرار کرده است و آنها امکان دارد با « طرح مختلط» موافقت کنند.

قانون مختلط انتخابات مبتنی بر این است که 64 نماینده براساس قانون اکثریت و 64 نماینده دیگر پارلمان بر اساس قانون نسبیت انتخاب شوند.

وی همچنین اعلام کرد که جبران باسیل رئیس حزب جریان آزاد ملی در باره تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی در حال مذاکره است  و این قانون به مثابه سنگ ترازویی است که توافق بر سر آن 90 درصد بحران های موجود را حل می کند.

نبیه بری ابراز امیدواری کرد که تلاش برای خروج لبنان از بحران درنشست آینده گفت وگوهای ملی نتیجه دلخواه را محقق سازد.

در این میان یک منبع سرشناس در جریان المستقبل گفت که اظهارات سید حسن نصرالله در ارتباط با ریاست جمهوری مثبت بود و اهمیت آن در این بود که وی رسیدن الحریری به نخست وزیری را وتو نکرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس