کد خبر 618469
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵

منبج مهمترین نقطه ارتباطی بین کلان شهرهای سوریه، عراق و ترکیه است و در ٨٥ کیلومتری حلب، ٤٥ کیلومتری جرابلس و ٦٥ کیلومتری کوبانی قرار گرفته است. کنترل منبج یعنی حاکم بودن بر این گلوگاه استراتژیک.

به گزارش مشرق، تروریست های داعش در سوریه  روز به روز مناطق بیشتری را از دست می دهند و به تدریج در حصار رقه خود را مخفی می کنند، اما این حصار نیز برای آن ها نمی تواند چندان ایمن باشد. نیروهای "سوریه دموکراتیک" روز جمعه توانستند شهر راهبردی «منبج» در شمال سوریه را به تصرف کامل خود درآورده و بیش از 6 هزار غیر نظامی را که عناصر داعش گروگان گرفته بودند، آزاد کنند.

در واقع پس از محاصره حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، نیروهای دموکراتیک کرد نیز پس از دو ماه از آغاز عملیات آزادسازی منبج، توانستند با شکست داعش، این شهر استراتژیک در شمال سوریه را آزاد کنند. اما این پیروزی چه تاثیراتی بر ادامه نبرد در سوریه و سرنوشت داعش دارد؟

شهر منبج دارای موقعیت استراتژیک است و همین موقعیت باعث شده است تا آزادسازی آن ضربه بزرگی بر تروریست ها وارد کند. شهر منبج به خاطر قرار گرفتن در مسیر انتقال کمک های عناصر داعش میان استان الرقه، مهم ترین سنگر داعش در سوریه و مرزهای ترکیه، از اهمیت راهبردی برخوردار است و آزاد سازی آن کمک زیادی به محاصره داعش خواهد کرد و به لحاظ استراتژیک و میدانی می‌تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد.

موقعیت این شهر با توجه به این‌که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، نقطه مناسبی برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل خاک سوریه است. منبج مهمترین نقطه ارتباطی بین کلان شهرهای سوریه، عراق و ترکیه است و در ٨٥ کیلومتری حلب، ٤٥ کیلومتری جرابلس و ٦٥ کیلومتری کوبانی قرار گرفته است. کنترل منبج یعنی حاکم بودن بر این گلوگاه استراتژیک. علاوه بر این منبج در مسیر راه های اصلی از مرز ترکیه به رقه و حلب است.

جاده هایی که از منبج می گذرد برای داعش اهمیت حیاتی داشت؛ از این جاده ها عناصر تروریستی دواطلب و تسلیحات و آذوقه به رقه می رفت و از آنجا برخی از عناصر تروریستی آموزش دیده به اروپا بر می گشتند.

"هشام خریسات" کارشناس مسائل نظامی در مورد اهمیت راهبردی منبج اعلام کرد: این شهر پایگاه مهم پذیرش تروریست ها و سپس روانه کردن آنان به نقاط مختلف به شمار می آمد. آزادسازی منبج جدا از این که از لحاظ استراتژیک و همچنین جلوگیری از پیوستن عناصر تکفیری و کمک های لجستیکی به داعش مهم است، به لحاظ میدانی سبب تنگ تر شدن حلقه محاصره داعش در رقه می شود و از این منظر هم مهم است. 

در مجموع اهمیت منبج در موارد زیر خلاصه می شود:

- راه راهبردی و ارتباطی بین محل استقرار داعش در رقه و قلب اروپا؛ 
- راه اصلی امداد رسانی داعش و از مهم ترین مواضع استقرار این گروه تروریستی در سوریه؛
- پایگاه پذیرش مبارزان خارجی برای عضویت در داعش و آموزش و سپس اعزام آنان به خارج؛ 
- منبج به دلیل نزدیک بودن به مرزهای شمالی سوریه با ترکیه از موقعیت جغرافیایی حساسی برخوردار است.

بنابراین مشخص است که آزادسازی منبج چه اهمیتی در شکست تروریست های داعشی در سوریه دارد. جاده‌های اطراف منبج شهر، رقه را که پایگاه اصلی داعش در سوریه است به مرز ترکیه و سایر نواحی تحت کنترل این گروه در استان حلب متصل می‌کند اکنون این مسیر کاملا قطع شده است.

اکنون ارتش سوریه و نیروهای مردمی می توانند با خیال راحت تری مرکز خلافت خودخوانده داعش در رقه را هدف قرار دهند، چرا که مهمترین راه کمک رسانی به تروریست های داعش از سوی مرزهای شمالی قطع شده است و این به معنای تضعیف بیش از حد داعش است. 

در واقع هدف نهایی عملیات آزادسازی منبج، مسدود کردن منطقه ای استراتژیک در مقابل داعش در فاصله بین مرز ترکیه تا شهر رقه در مرکز سوریه بود. در این میان رقه ارزشی نمادین دارد، زیرا نخستین استانی بود که دولت سوریه در اوایل 2013 در جنگ با مخالفان از دست داد و این تبدیل به نمادی از عدم سلطه دمشق شد.

داعش به شدت آرزومند رقه بود، زیرا حفاظی در برابر دولت سوریه، مرکز نیروی هوایی سوریه و برخوردار از ظرفیت های دفاعی مهمی بود. در این میان بازپس گیری منبج تسلط داعش بر رقه را لرزان می کند، چرا که این گروه تروریستی را منزوی و از آخرین راه تأمینش از سوی ترکیه محروم و توانایی حمله اش را به شکل قابل توجهی تضعیف می کند.

این نخستین قدم برای به دست آوردن دوباره کنترل و بازسازی کشوری به لحاظ اقتصادی در هم شکسته است. به این ترتیب بازپس گیری رقه و منبج به لحاظ نظامی و سیاسی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه بسیار مهم است. تصرف نخستین پایگاه داعش، دولت سوریه را به عنوان یک قدرت نظامی کارا و قادر به شکست تروریسم تکفیری اثبات می کند.

به نظر می رسد، پس از آزادسازی منبج، نوبت به مبارزه برای آزادسازی جرابلس خواهد رسید. جرابلس آخرین شهری است که در مرز ترکیه هنوز در کنترل داعش است. اهمیت آزادسازی جرابلس از این جهت است که خطوط ارتباطی داعش با شمال سوریه و مرز ترکیه به طور کامل قطع خواهد شد.

در مجموع پایان داعش روز به روز در سوریه و عراق نزدیک تر می شود، به ویژه این که حلب نیز همچنان تحت محاصره شدید ارتش سوریه است و گزارش ها حکایت از موفقیت این محاصره دارد. شمارش معکوس مرگ داعش و تروریست ها در سوریه اکنون به واقعیت بسیار نزدیک شده است.

یوسف شفیعی

پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس