کد خبر 607935
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

عادل الجبیر، وزیر خارجه رژیم سعودی اخیرا به روسیه پیشنهاد کرده در ازای معامله بر سر آینده بشار اسد، به خزانه پربار دلارهای نفتی حاشیه جنوبی خلیج‌ فارس وصل شود و حتی به جایگاه منطقه‌ای قوی‌تر از شوروی دست یابد!

 به گزارش مشرق، این موضع ناشیانه سعودی در کنار اظهارات و مواضع چند ماه اخیر مقامات این کشور نشان‌دهنده این مسئله است که هیچ منطق و استدلالی در پشت رویکرد سیاست خارجی این کشور وجود ندارد و علاوه بر این سعی دارند با رشوه در مورد سرنوشت و آینده یک کشور معامله کنند.

عربستان سعودی در حالی مدعی برخوردار شدن روسیه از منابع مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که نهادهای بین‌المللی بارها نسبت به بحران اقتصادی در این کشور هشدار داده‌اند. پول‌های این کشورها بیش‌تر از آنکه صرف توسعه اقتصادی این کشورها شود صرف تروریسم می‌شود بنابراین، نه تنها برخورداری از منابع مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اقتصاد روسیه کمک نمی‌کند بلکه آن را شریک تروریست‌ها و حامیانشان می‌سازد.

عربستان سعودی در حالی چنین پیشنهادی را به روسیه می‌دهد که این کشور در مقابله با تروریسم و گروه‌های تکفیری به لحاظ سیاسی و نظامی وارد عمل شده است و اخیرا نیز در اقدامی یک فرمانده جدید را برای مدیریت نیروهای روسی در سوریه منصوب کرده است که بنا بر گزارش رسانه‌ها انتصاب این فرمانده که دارای ویژگی‌های عملیاتی بیش‌تری نسبت به فرمانده قبلی است، نشان‌دهنده جدیت روس‌ها برای ادامه همکاری در "ائتلاف سه کشور" برای مقابله با تروریسم در سوریه است. انتصاب یک فرمانده جنگ دیده و تازه نفس برای ادامه همکاری‌های میدانی نظامی در سوریه مهم است، زیرا تجربیات جنگی فراوانی دارد و مسکو با این اقدام نشان می‌دهد که همکاری با نظامیان سوری علیه تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

روسیه از مهرماه سال گذشته پس از درخواست رسمی دولت سوریه، با استفاده از مجموعه یگان‌های هوافضای خود مستقر در پایگاه حمیمیم از جمله ده‌ها فروند بمب‌افکن و بالگرد، هواپیماهای تجسسی، موشکباری ناوها و زیردریایی همراه با بمب‌افکن‌های قاره‌پیما، هزاران موضع تروریست‌ها به ویژه داعش و جبهه النصره را بمباران کرد و با پشتیبانی از عملیات زمینی نظامیان سوری نیز بسیاری از مناطق اشغال شده آزاد شد.

گروه کشورهای غربی ـ عربی ضد سوری پنج سال پیش با جذب تندروترین تروریست‌های تکفیری و سازماندهی گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش‌الاسلام برای جنگ در سوریه، این کشور و عراق را گرفتار نبردهای داخلی کردند که تاکنون ده‌ها هزار کشته، میلیون‌ها آواره و ویرانی‌های گسترده برجای گذاشته است و در این میان رویکرد و تمایل به کشورهایی مثل عربستان سعودی که دستش به خون مردم یمن و سایر کشورها آغشته است هیچ دستاوردی جز بدنامی به همراه نخواهد داشت.

به نظر می‌آید طرح چنین پیشنهادهایی از سوی عربستان بیش از آنکه در عمل صورتی از واقعیت داشته باشد برای تخریب چهره روسیه نزد افکار عمومی سوریه و منطقه است. بدون شک عربستان سعودی جز اتکا به پول‌های نفتی‌اش پشتوانه دیگری ندارد و در ماه‌های گذشته به ویژه بعد از آنکه ایران و 1+5 توانستند به توافقی بین‌المللی دست پیدا کنند عصبانیت مقامات اجرایی جوان این کشور باعث شده تا به هر چه می‌توانند چنگ بیندازند تا شاید مانع از اجرای مطلوب برجام به نفع ایران شوند. عربستان با وجود تمام اقدامات سیاسی و مالی که در برابر روسیه، ایران و سوریه در مقابله با تروریسم و گروه‌های تکفیری انجام داده اما نتوانسته هنوز به هدف مدنظر خود دست یابد و در این میان سعی دارد تا با تحت‌الشعاع قرار دادن هم‌پیمانان و متحدان ایران در منطقه و تخریب چهره آن، اهدافش را پی‌گیری کند، هدفی که در نطفه عقیم خواهد ماند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    آقا ببخشید ما آخرش به این شخص که وزیر امور خارجه عربستان سقوطی هست چی بگیم؟ عادله خانم عادل یا مخلوطی از هر دو ؟خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس