کد خبر 608231
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹

سعودی‌ها از رهبران اخوان‌المسلمین خواسته‌اند حماس را برای توقف مقاومت در برابر صهیونیست‌ها تشویق کنند و به جای آن، دیگر گروه‌های مسلح و به ویژه جهاد اسلامی را مورد هدف قرار بدهند.

به گزارش مشرق، «رحمان نعیمی» در روزنامه «جوان» نوشت:

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز جمعه از سفر انور عشقی، ژنرال بازنشسته آل‌سعود، به سرزمین اشغالی برای دیدار با دوری گلد، سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و یواف مردخای، مسئول هماهنگی امنیتی این رژیم در کرانه باختری در هتل ملک داود خبر داد.

هاآرتص از او به عنوان حلقه اتصال آل‌سعود با رژیم صهیونیستی یاد و این خبر موجی را در منطقه ایجاد کرد تا خود عشقی به میدان بیاید و با عذر و بهانه‌هایی آن را تکذیب کند. عشقی گفته که این سفر اقدام شخصی او بوده نه در قالب یک سفر رسمی از سوی پادشاهی آل‌سعود و به منظور کمک به مسئله فلسطین و با پیشنهاد طرف فلسطینی انجام شده است.

او در حالی این عذر و بهانه‌ها را بیان کرده که عکس‌های منتشر شده از سفر او چیز دیگری را نشان می‌دهد، چون او در این عکس‌ها در کنار برخی از مسئولان و مقام‌های صهیونیستی دیده می‌شود. 

افشاگر سعودی و خبرهای منطقه زوایایی از این سفر را آشکار می‌کنند که نشان می‌دهد مسئله عمیق‌تر از آنچه ها‌آرتص خبر داده یا خود عشقی گفته، است.  مجتهد، افشاگر سعودی در حساب توئیتری خود سفر عشقی به سرزمین عشقی را مأموریت او از طرف محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد می‌داند تا نظر طرف صهیونیستی را به او جلب کند و از او در برابر محمد بن نایف، ولیعهد آل‌سعود حمایت کند. از این افشاگری مجتهد چنین برمی‌آید که سفر عشقی دلالت بر عمق اختلاف و رقابت درون‌خانوادگی آل‌سعود دارد که حالا کار این اختلاف و رقابت به دست صهیونیست‌ها رسیده و محمد بن سلمان انتظار دخالت آنها در این موضوع دارد تا بتواند برنامه کنار زدن عموزاده خود از قدرت را پیش ببرد.

این نقشه بن سلمان در حالی انجام می‌گیرد که مجتهد از رابطه نزدیک بن نایف با صهیونیست‌ها می‌گوید که نسبت به بن سلمان هم قدیمی‌تر و هم ریشه‌دارتر است اما صهیونیست‌ها از نماینده بن سلمان استقبال گرمی داشته‌اند تا بتوانند سرنخ اختلاف و رقابت درون‌خانوادگی آل‌سعود را از هر دو جهت در دست داشته باشند.

در هر صورت، کهولت سن پادشاه آل‌سعود و بیماری او باعث می‌شود تا دو جانشین پادشاهی بیشتر از گذشته به فکر فتح کرسی پادشاهی باشند و برای کنار گذاشتن رقیب از هر وسیله‌ای استفاده کنند اما روشن است که روی آوردن بن سلمان به صهیونیست‌ها نمی‌تواند در این رقابت کمکی به او بکند.

معلوم است که صهیونیست‌ها با در دست داشتن سرنخ هر دو طرف دعوای درون‌خانوادگی به آن دامن‌زده و بیشتر هر دو طرف را به جان هم می‌اندازند تا از یک طرف روند سازش آل‌سعود با خود را سرعت ببخشند و از طرف دیگر، اهداف امنیتی خود را پیش ببرند. این اهداف به خصوص در دو منطقه شمالی و جنوبی سرزمین اشغالی بیشتر از هر جایی دیگر مطرح می‌شود.

روزنامه لبنانی المنار از تحرک اطلاعاتی آل‌سعود در لبنان می‌گوید که در قالب همکاری امنیتی بین آل‌سعود و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. سفارت آل‌سعود در لبنان اتاق عملیاتی این تحرک است و هدف آن جذب مزدورانی است تا یا از آنها در عملیات‌های تروریستی استفاده شود یا با خبرچینی از جبهه مقاومت، اطلاعات لازم صهیونیست‌ها در جنگ احتمالی با حزب‌الله فراهم شود. علاوه بر این، سعودی‌ها از رهبران اخوان‌المسلمین خواسته‌اند حماس را برای توقف مقاومت در برابر صهیونیست‌ها تشویق کنند و به جای آن، دیگر گروه‌های مسلح و به ویژه جهاد اسلامی را مورد هدف قرار بدهند.

نمی‌توان گفت که این برنامه سعودی‌ها در نوار غزه بدون اطلاع و هماهنگی با صهیونیست‌ها انجام شده باشد چرا که بیشتر از هر چیز برای حفظ امنیت صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

به عبارت دیگر، تحرک اطلاعاتی سعودی‌ها در لبنان و نوار غزه به طور کامل در جهت تقویت امنیتی رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و سعودی‌ها این خدمت را به صهیونیست‌ها می‌کنند تا در رؤیای خود صاحب کرسی پادشاهی را ببینند اما نمی‌دانند که صهیونیست‌ها تنها به دنبال منافع امنیتی خود هستند و چیزی که برای دو طرف دعوا در آل‌سعود می‌ماند، درگیری بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس