دوستان تیم مذاکره کننده، برجام و اثرات آن را به مرتبه نوعی «چشم بندی» ارتقا داده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریع‌تر و بدون پرده دریافت کرد. جذابیت و پرمخاطب بودن این اخبار ما را بر آن داشت تا به اخبار رسمی و غیررسمی منتشرشده در این کانال‌ها بپردازیم.
 
********

مردم با واقعیات زندگی می‌کنند نه با افاضات دیپلمات‌ها

اظهارت نامرئی عراقچی درباره فواید برجام/ پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای/ کاهش محبوبیت روحانی پس از برجاممهدی محمدی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: دوستان تیم مذاکره کننده، برجام و اثرات آن را به مرتبه نوعی "چشم بندی" ارتقا داده‌اند. بویژه برادر عزیز ما آقای عراقچی در گفت وگوی تلویزیونی‌اش از این حیث سنگ تمام گذاشت. همه تحریم‌ها لغو شده، پول‌ها آزاد شده، روابط بانکی برقرار است، قراردادهای بزرگ بسته‌ایم، FATF دلباخته قانون مجلس ماست و ... خلاصه همه مشکلات یا حل شده یا عن قریب حل خواهد شد، منتها در این میان فقط یک مشکل کوچک وجود دارد و آن هم این است که این دستاوردهای مشعشع را جز تیم مذاکره کننده کسی نمی‌بیند و از ساختمان وزارت خارجه که بیرون می‌آیید همه چیز یکباره نامرئی می‌شود.

بازرگان و بانکدار و صراف و توریست و رییس بانک مرکزی و حتی سفیر کره در تهران چیزهای دیگری می‌بینند و میگویند. یک نکته جزئی دیگر هم این است که مردم با واقعیات زندگی می‌کنند نه با افاضات دیپلمات‌ها. زبان حال آقایان با ملت فعلاً این است که "همه چیز خوب شده شما حالیتان نیست". عیبی ندارد. می‌توانند به افتخار کردن ادامه بدهند. می‌توانند به ادامه دادن ادامه بدهند.

روحانی به سمت اصولگرایان در حرکت است

دکتر عبدالله گنجی در کانال تلگرامی‌اش می‌نویسد: حذف سید صفدر حسینی و تقلیل جایگاه مجید انصاری در دولت که از عناصر تشکیلاتی اصلاح‌طلبان هستند و علیرغم مخالفت سران اصلاحات صورت گرفت، می‌تواند نشانه‌ای از چراغ سبز دولت به سمت اصول گرایان سنتی باشد. سخنان باهنر و مصباحی مقدم مبنی بر حمایت احتمالی از روحانی در انتخابات 96 و زمینه‌هایی که در لاریجانی وجود دارد ممکن است روحانی را به "چرخش ارزش گرایانه" سوق دهد.

اظهارت نامرئی عراقچی درباره فواید برجام/ پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای/ کاهش محبوبیت روحانی پس از برجامدفاع یک پارچه روحانی از سپاه در سفر کرمان و دفاع تمام قد از ولایت فقیه در سفر ارومیه نشان می‌دهد روحانی به رأی نیروهای ارزشی نظر دارد یا حداقل از یکپارچگی آنان نگران است. روحانی احتمالاً بر این باور است که تنیدگی حداکثری‌اش با تجدید نظر طلبان، انسجام حداکثری اصول گرایان را به همراه دارد و فاصله نسبی‌اش با این جماعت شکاف اصول گرایان را رقم خواهد زد. ایشان به سمت گزینه دوم در حال حرکت است.

آقای ولایتی، به جای مصاحبه به شروط رهبر انقلاب عمل کنید

حمید رسایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: آقای ولایتی، عضو هیئت نظارت بر برجام و یکی از حامیان جدی این توافقنامه در طول چند سال گذشته، گفته است: «آمریکایی‌ها به تعهداتشان در برجام عمل نکردند/ شروط 9 گانه رهبری در اجرای برجام عملی نشد/ کسی که می‌خواهد اینجا میلیاردی سرمایه گذاری کند با تهدید آمریکا نمی‌آید/ سخنان بانکی مون در مورد آزمایش موشکی، نشان طمع ورزی های از قبل شناخته شده است/ هر روز یک مصوبه علیه ما تصویب می‌کنند و ...

بعد از آقای صالحی، ظاهراً آقای ولایتی به فکر افتاده‌اند تا با این سخنان، ردپای خود در تحمیل این توافقنامه پرابهام و پر از اشکال و خسارت محض را پاک کند. چند روز قبل بعد از سخنان آقای صالحی، نوشتم که در آخرین نطقم در مجلس شورای اسلامی وعده تحقق چنین روزی را دادم که بانیان تحمیل برجام برای اعلام برائت از این ننگنامه از یکدیگر سبقت بگیرند. منتظر روزی باشید که شخص ظریف هم لب باز کند و در نهایت این حسن روحانی است که سخن خواهد گفت و تنها حرفی که او خواهد زد این است: «من بی تقصیرم، برجام با نظر نظام و جمع بندی مشاوران و کارشناسان پذیرفته شد.»

اما آقای ولایتی طوری سخن گفته‌اند کانُه مردم و منتقدان این توافقنامه باید پاسخگوی وضع فعلی باشند! آقای حامی دیروز برجام، این‌هایی را که امروز شما گفته‌اید، چند سال و چند ماه است عده ای دلسوز به زبان آورده‌اند و از سوی دوستان شما دشنام شنیدند. با این تفاوت که آن روز، هنوز دانشمندان هسته ای ما به دست پرتوان آقای صالحی از مراکز هسته ای اخراج و به ادارات آب و فاضلاب مأمور نشده بودند، هنوز سانترفیوژها جمع آوری نشده بود، هنوز قلب راکتور اراک از سیمان پر نشده بود و هنوز اورانیوم های غنی شده، در اسکله‌ها بار کشتی‌ها نشده بود. ما آن روز این حرف‌ها را زدیم و شدیم کاسب تحریم، شدیم افراطی، بی سواد، بی شناسنامه، تغذیه شونده از جای خاص، کور، ترسو، بزدل و ...

آقای ولایتی طوری سخن گفته‌اند که انگار منتقدان این توافقنامه تحمیلی باید پاسخگوی وضع موجود باشند، آقای ولایتی! به شروط 9 گانه رهبری انقلاب عمل نشده، برجام نقض شده، تحریم‌ها باقی است و ... بسم الله، شما عضو هیأت نظارت بر اجرای برجام هستید، مطابق بند 2 اجازه نامه مشروط امام خامنه ای در این موارد «دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.» و مطابق بند 3 مصوبه مجلس در این مواقع دولت باید «اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد.»

لطفاً به جای مصاحبه، به شروطی که رهبری انقلاب فرموده‌اند عمل کنید و خبر آن را در مصاحبه ای به اطلاع مردم برسانید. این‌هایی را که شما امروز گفتید، مردم چند سال و چند ماه قبل، بارها و بارها از زبان منتقدان دلسوز شنیده‌اند.

پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای

اظهارت نامرئی عراقچی درباره فواید برجام/ پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای/ کاهش محبوبیت روحانی پس از برجامسیدیاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: در افکار عمومی ایران از دولت فرانسه تصویر خوشایندی نقش نبسته است. تیتروار می‌توان به ماجرای خون های آلوده به ایدز، نقش ویژه سفارت فرانسه در فتنه 88، حمایت همه جانبه از منافقین، اهانت مقامات فرانسوی به پیامبر اکرم (ص)، خروج پژو از ایران بر خلاف قرارداد 2003، اخلال شرکت توتال در برداشت گاز از پارس جنوبی و محروم کردن 10 ساله ایران از این منابع و نهایتاً سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای به عنوان بخشی از رفتار کینه توزانه پاریس با تهران اشاره کرد.

منتهی پرسشی که چونان پتکی سهمگین بر فرق آدمی فرود می‌آید این است که چرا چنین کشوری مجدداً در دولت یازدهم به عنوان شریک راهبردی ایران مطرح می‌شود و دقیقاً شرکت های پژو و توتال که به مردم ما ضررهای هنگفت زده‌اند، یکی شریک اصلی ایران خودرو می‌شود و دیگری در کمین میدان نفتی آزادگان نشسته است و وزارت نفت دولت یازدهم، با تمام توان به دنبال واگذاری محرمانه آزادگان به آن است؟

آقای سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی روز گذشته این پارادوکس را حل کرده و تلویحاً از باج دهی به توتال برای پیشبرد مذاکرات هسته ای خبر داده تا پشت صحنه فیلمی که لوران فابیوس در خرداد 94 و میانه مذاکرات بازی کرد و به «سنگ اندازی فرانسه»‌ مشهور شد، آشکار شود. حسینی گفته است:‌ «لابی نفتی در دنیا، لابی بسیار قدرتمندی است و از آنجا که ما تجربه مشابهی در این زمینه در زمان قراردادهای بیع متقابل داشتیم، می‌دانستیم این لابی نفتی می‌تواند در پیشبرد مذاکرات هسته ای فعلی نیز مؤثر باشد».

می‌توان به راحتی حدس زد که توتال واسطه شده است تا جلو سنگ اندازی فابیوس را بگیرد و امروز افرادی در دولت یازدهم واسطه هستند تا میدان نفتی آزادگان را به همراه سهم «مالکیت» و طی یک سند «محرمانه» به توتال واگذار کنند. روشن نیست که آیا شرکت پژو نیز چنین نقشی داشته است یا خیر؟

کاهش محبوبیت روحانی پس از برجام

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی‌اش نوشت: دولت روحانی با اشتباه در محاسبات و سهل اندیشی، همه سرمایه اجتماعی خود را در سبد مذاکرات هسته‌ای و سپس برجام گذاشت و به تعبیری جامعه را برجامیزه کرد. با گذشت زمان برجام نافرجام بودن خود را به افکارعمومی نشان داد. از همین رو به هر میزان که جامعه با واقعیت های برجام آشنا شد، به همان نسبت از محبوبیت روحانی کاسته شد.

اولین نظرسنجی پسا برجامی را دانشگاه مریلند انجام داد که طی آن 53/3% به ناتوانی روحانی در تحقق وعده‌ها و کاهش محبوبیت وی اذعان نمودند. در نظرسنجی مذکور 28/6% هم گفتند؛ با توجه به موفقیت هسته‌ای، دولت محبوب تر شده است. در نظرسنجی دیگری توسط صدای آمریکا (VOA) دقیقاً کاهش محبوبیت روحانی به اندازه نظر سنجی مریلند تأیید شد.

با گذشت یکسال از برجام و در نظرسنجی «ایران پل» محبوبیت روحانی به 23% تنزل پیدا کرده است. نتایج قابل توجه این نظرسنجی بدین شرح است. 73% ایرانی‌ها گفته‌اند پس از برجام وضع بهتر نشده است. کاهش حمایت مردم از برجام به میزان 13% همچنین 72/9% درصد هم گفته‌اند؛ دیدگاهی منفی نسبت به آمریکا دارند.

حفظ حریم مرجعیت

اظهارت نامرئی عراقچی درباره فواید برجام/ پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای/ کاهش محبوبیت روحانی پس از برجاممهندس عزت الله ضرغامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد حجاب با برداشت‌های متفاوتی مواجه شد و دستمایه برخی انتقادات و یا تولیدات طنازانه در فضای مجازی گردید.

1- این فتوی جدید نیست و سابقه 15 ساله دارد. ریشه آن هم به تفکیک مسأله «حکم» و «موضوع» برمی‌گردد. وظیفه مراجع بزرگوار بیان حکم و تشخیص موضوع برعهده مقلدین است.

2- احکام شرع انور به نحوی است که در شرایط اضطرار، مقلدین می‌توانند از حکم اولیه عبور کرده و به حکم ثانویه عمل کنند. اصلاً فلسفه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام هم همین است یعنی در صورت تشخیص خلاف شرع بودن مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان؛ این مجمع می‌تواند با تشخیص مصلحت عمومی؛ از حکم اولیه با شرایطی عدول کند.

3- در مورد حدود و ثغور این اضطرار ممکن است بین مراجع و فقهای بزرگوار تفاوت‌هایی باشد و این همان فقه سنتی جواهری است که همواره در بطن خود پویایی و قدرت حل مسأله را داشته است.

4- حضرت آیت الله مکارم شیرازی مدت‌هاست در فضای مجازی مورد تهاجم قرار دارند و تولیدات طنز فراوان با این رویکرد که ایشان همه چیز را حرام می‌دانند، در اختیارات کاربران قرار می‌گیرد. در حالی که نگاه آیت الله در مقایسه با بزرگان دیگر از وسعت افق بیشتری برخوردار است.

5- من در کانال خمیازه؛ فایلی تحت عنوان: «نه حرام است نه باطل!» راه‌اندازی کرده‌ام و اولین پست آن را از این بزرگوار در مورد «وسواس» نقل کرده‌ام که ایشان در انتهای حکم تسهیل مدارانه خود می‌گویند: به همین دستور عمل کنید، ما در قیامت مسئولیت شرعی آن را برعهده می‌گیریم.

6- بیان ناقص حکم ایشان در مورد حجاب بدون توجه به جوانب حکم و اضافه کردن برخی حواشی غیرواقع به آن؛ به دور از عدالت و انصاف است. حفظ حریم بزرگان دین بر عهده همه است و در این مهم از متولیان امامزاده توقع بیشتری می‌رود.

عکس

زمینه سازی برای صلح سرد

اظهارت نامرئی عراقچی درباره فواید برجام/ پرده برداری از باج دهی به توتال در مذاکرات هسته‌ای/ کاهش محبوبیت روحانی پس از برجاممهدی محمدی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: تردیدی نیست که امریکا تصمیم دارد ایران را وارد دوران جدیدی از "عملیات نیمه سخت کنترل شده" کند که از جمله شامل ترور، خرابکاری، عملیات سایبری، آشوب و تنش های مرزی خواهد بود. اسراییل به عنوان طراح و سعودی به عنوان مجری هم به خدمت گرفته شده‌اند. منتها کاملاً خطاست اگر به این روند به مثابه یک "استراتژی" نگریسته شود. تولید تهدید امنیتی استراتژیک علیه ایران جزو برنامه نیست چون ممکن است طوفانی برخیزد که طراح و مجری را با هم نیست و نابود کند. "عملیات نیمه سخت به مثابه یک تاکتیک" خود بخشی از استراتژی بزرگ تری است که هدف از آن "ضروری ساختن" ورود به مذاکرات منطقه ای با امریکاست تا نهایتاً آن چیزی خلق شود که اوباما در گفت وگو با جفری گلدبرگ آن را "صلح سرد" در خاورمیانه نامید. به زبان ساده تر، هدف این است که صدای هواداران مذاکره بیشتر با امریکا در ایران بلندتر شود. باز هم پای غربگرایان ایرانی در میان است.

صنعت متعارف سازی حقوق های نجومی نامشروع!

محمد ایمانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: وزیر صنعت در یاسوج گفته است: «موضوع فیش‌های حقوقی نیازی به این همه سر و صدا نداشت و تمام دنیا وجود چنین فیش‌هایی مرسوم است. به دوستان در هیئت دولت عرض کردم که بگذارید فیش حقوقی‌ام را منتشر کنم تا مردم بدانند ما به عنوان وزیر حقوق مان چند است. دوستان نپذیرفتند و گفتند اگر شما این کار را بکنید تبدیل به یک "مد " می‌شود و "مد" شدن این موضوع هم درست نیست... وجود برخی فیش‌ها با حقوق‌های بالا در دنیاطبیعی است. بانک‌ها قوانین خود را دارند و به نظر ما نیازی به این همه سر و صدا نبود. وجود چنین فیش‌هایی هم مرسوم است.»

چند سؤال از آقای وزیر:

1- حقوق یک مدیر بانکی یا بیمه یا صندوق ملی تا چه قدر طبیعی و مرسوم است؟ 20 میلیون؟ 40 میلیون؟ 57 میلیون؟ 87 میلیون؟ 137 میلیون؟ یا 234 میلیون تومان؟ و از کدام حد گذشت باید سر و صدا کرد؟

2- انتظار از آقای نعمت زاده شفاف سازی چگونگی راه اندازی و سود آوری حدود 20 شرکت منسوب به ایشان و نزدیکانشان است نه فیش حقوقی وزارت.

همچنین خوب است ایشان مردم را درباره چند و چون دارایی 1000 میلیاردی خویش مطلع سازند و گرنه شندرغاز حقوق وزارت که در قیاس با آن گردش مالی رقمی نیست. شاید هم به اعتبار همین ارقام صدها میلیاردی است که جناب وزیر، حقوق های نجومی چند ده یا چند صد میلیون تومانی را رقمی قابل اعتنا و سر و صدا نمی‌دانند. (البته برای کارگری که ماهانه نهایتاً 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ارقام مذکور معادل 10 یا 20 یا 30 یا 40 یا 68 یا 117 ماه - 10 سال - حقوق است)

نشست منافقین و پیام امنیتی برای ایران

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

نشست امسال گروهک تروریستی منافقین با نشست‌های این گروهک در سال‌های گذشته تفاوت اساسی داشت و حاوی پیام «سیاسی-امنیتی» خاصی برای ایران بود.

چرایی حضور ترکی فیصل در نشست منافقین

در نشست هر ساله منافقین عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی بازنشسته، در قبال دریافت مبالغی قابل توجه، اقدام به سخنرانی می‌کنند؛ اما امسال حضور ترکی فیصل، مسؤول سابق سرویس امنیتی عربستان و اظهارات وی، تأمل برانگیز و حاوی پیام بود. این پیام می‌تواند تلاش برای انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران، با ترکیبی از تروریست‌های «تکفیری و منافقین» باشد.

نتیجه

نشست منافقین در پاریس، نشان دهنده تلاش محور غربی، عبری، عربی برای انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران است. بهره‌گیری ترکیبی از توان اطلاعاتی و عملیاتی منافقین و تکفیری‌ها در دستور کار عربستان قرار گرفته است تا روند قدرت یابی ایران در منطقه را مهار نماید. از منظر محور مذکور، نارضایتی های اجتماعی، شکاف‌های قومیتی و انتخابات 1396 می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران باشد. ناامن سازی محیط داخلی ایران (معتبرسازی تهدید) در کنار حفظ رژیم تحریم‌ها، اهرم های فشار برای تغییر محاسبات ایران خواهند بود جهت وادار شدن به تعامل راهبردی با محور غربی، عبری، عربی و پذیرش برجام‌های 2 و 3 (منطقه‌ای و موشکی)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    تحریم ها ادامه داشت دلار به ده هزار تومن هم میرسید عمو جان !
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    عراقچی باید از این سخنان غیر آرمانی و غیر واقعی اش توبه کند.
  • محمد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    صالحی هم از قسم های جلاله!. متاسفانه به شیطان اعتماد کردن.
  • کیا ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    تمامی مراحل فتنه 96 همانند فتنه88 وفتنه78دارد خود را بروز می دهد اما...................
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    جان کری سال 92 به کنگره آمریکا رفت و به جمهوریخواهان گفت اگر با ایرانیان مذاکره نکنیم سازمان تحریمها خود به خود فرو می پاشد چراکه متحدان اروپایی ما همراهی دیگر نخواهند کرد
  • مهرداد صداقت ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    یک نکته جالب من امروز تو تلوزیون شنیدم : آقای عراقچی گفت : یکی از کشور های عربی که یک سوم دارایی اش مطعلق به ایران می باشد خوب!!! میگه اگه بخواد یک سوم دارایی های ایران را بپردازه دچار رکود اقتصاد میشه؟ به شما ما آقای معاون کارت خودتو بکن به جهنم دچار رکود میشه؟پول ملت رو از حرام خور ها بگیرید/
  • پری ترشیده ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    خاک بر سرت کنم با این نظر سخیفت
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    پری ترشیده با ادب :))
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    تو خوبی !
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    شما مثل اینکه خوابی هنوز هیچ تحریمی لغو نشده است .
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    آخه عمان رابط مذاکرات ایران و امریکا بود !!
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    همه از برجام سرخورده شدیم
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس