کودتای ترکیه که ظاهراً شکست خورده است ولی آثار آن بر فضای سیاسی باقی می‌ماند. دیشب ترکیه به اردوغان کارت زرد داده و این به معنای آن است که موقعیت او حتی در صورت غلبه بر کودتا تضعیف شده است.

سرویس سیاست مشرق - با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریع‌تر و بدون پرده دریافت کرد. جذابیت و پرمخاطب بودن این اخبار ما را بر آن داشت تا به اخبار رسمی و غیررسمی منتشرشده در این کانال‌ها بپردازیم.
 
********
خواهرخواندگی بغداد و پاریس در انتحار

ترکیه به اردوغان کارت زرد داد/خواهرخواندگی بغداد و پاریس در انتحاردکتر عبدالله گنجی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: بعد از دو انفجار خونین هفته گذشته بغداد دیشب برای سومین بار کشتار جمعی حدود ۹۰ نفر در فرانسه اتفاق افتاد. گر چه کشتن بی‌گناهان در هر صورت عملی زشت و غیرقابل‌دفاع است اما هارمونی بغداد-پاریس و درد مشترک اسلام و غرب زمینه همکاری برای حذف تروریست را بیشتر می‌کند و غرب آرام با همه وجود خنجری که سال‌ها بر پیکر مسلمان فرو کرده است را درک می‌کند.

اکنون غرب باید جریان‌های منطقی اسلامی را به عنوان نمایندگان جهان اسلام به رسمیت بشناسد. از سوی دیگر بین نفت سعودی و انتحار سعودی یکی را انتخاب کند.

دشمنی که مثل کاغذ مچاله شد!

کانال تلگرامی «درس و عبرت» از ابتدا تا انتهای حوادث تیر ۱۳۷۸ به روایت رهبر انقلاب را این‌گونه منتشر کرده است:

«یک عدّه دانشجو از حادثه کوی دانشگاه ناراحت و عصبانی شدند و به خشم آمدند.

دانشگاه تهران، محور دانشگاه‌های کشور است؛ مایه امید همه است.

بچه‌ها عصبانی شدند؛ آن‌ها آمدند و خواستند از عصبانیت این جوانان استفاده کنند؛ داخل صفوف این‌ها شدند و شعارها را از شعارهای دانشجویی، به شعارهای ضدّ نظام تبدیل کردند؛

بعد هم جریان را به خیابان‌ها کشاندند و قضایایی که شنیده‌اید و میدانید.

ترکیه به اردوغان کارت زرد داد/خواهرخواندگی بغداد و پاریس در انتحارخیال کردند که کار را پیش برده‌اند؛

اما نیروی انتظامی با قدرت وارد شد...

انتظار این بود که نیروی انتظامی بعد از آن ضربه اوّل ضربه حیثیّتی اصلاً نتواند هیچ دفاعی بکند؛ اما انصافاً به میدان آمدند و خوب دفاع کردند.

بعد هم که بسیج آن نیروی اصلی و عظیم ملت ایران با سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد شد و به‌طور قاطع، مثل کاغذی که مچاله کنند، دشمن را مچاله کردند.

فردای آن روز هم که ملت به صورت واقعاً خودجوش به خیابان‌ها آمدند و آن تظاهرات پُرشور و عظیم و میلیونی را راه انداختند.» 8/5/1378

درآمد ریالی دولت یازدهم از فروش نفت در سال 95، بیش از درآمد دولت دهم در سال طلایی 90

سیدیاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: روز گذشته قیمت فروش نفت ایران در ماه ژوئن 44.68 دلار اعلام شد و طبق اعلام وزارت نفت هم اکنون روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسد. می دانیم که دولت پول نفت را تبدیل به ریال کرده و به مصرف داخلی می‌رساند. در صورتی که میانگین قیمت نفت تا پایان سال همین رقم باشد، دولت با احتساب هر دلار (دولتی) 3086 تومان، طی سال جاری حدود 126 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهد داشت.

ترکیه به اردوغان کارت زرد داد/خواهرخواندگی بغداد و پاریس در انتحاردر سال 1390 که درآمد نفتی ایران در اوج قرار دارد -و بعد از آن نصف می‌شود- درآمد کشور از این محل حدود 113 میلیارد دلار است که با احتساب هر دلار میانگین یک هزار تومان، درآمد دولت دهم 113 هزار میلیارد تومان بوده است.

نتیجه اینکه درآمد ریالی دولت آقای روحانی از فروش نفت در سال 95، بیش از درآمد دولت دهم در سال 90 یعنی سال طلایی درآمد نفت ایران در طول تاریخ است.

توقع زدایی از برجام؛ نگرانی انتخاباتی یا استارت فاز دوم عملیات نفوذ؟!

محمد ایمانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «واقعی کردن انتظارات» تبدیل به پیشانی برنامه های برخی مدیران دولتی و حامیان رسانه ای و سیاسی آن‌ها در آخرین سال دولت یازدهم شده است. براستی کدام محافل از سال 91 انتظارات موهوم و دخیل بستن به «کدخدا» و سپس بی عملی راجایگزین مواجهه صادقانه با مردم و همت و عمل کردند؟

رهبر معظم انقلاب گویا چند سال بعد را پیش بینی می‌کردند که 14 خرداد 92 -دو هفته قبل از انتخابات - در حرم امام فرمودند «نامزدها آنچه توانایی انجامش را دارند به مردم بگویند. حرفی نزنند که اگر سال آینده نوار سخنانشان را جلوشان گذاشتند شرمنده شوند یا گردن این و آن بیاندازند». معظم له برخی اظهار نظرها را بی انصافی توصیف کردند.

از جمله این بی انصافی‌ها آن بود که کسانی مدعی شدند گره های اقتصادی به خاطر درگیری با آمریکاست و توافق و تفاهم با شیطان بزرگ امکانپذیز بوده اما نظام نخواسته چالش را حل کند.

حالا همان طیف بسیج شده‌اند و می گویند برجام، تفاهم اقتصادی نیست و نباید نگاه اقتصادی به آن داشته باشیم یا در میان مردم به انتظار گشایش اقتصادی دامن بزنیم (!) خب! پس آن همه امتیازی که دادیم، بدهکاری ما به غرب بود و خواستیم مدیون دولتمردان مستکبر در غرب نباشیم؟!

توقع واقعی غربگرایان تقلیل گرا که می‌کوشند مردم را نسبت به کدخدا سریع الرضا بلکه بی توقع و بدهکار کنند چیست؟ آیا آن‌ها فقط نگران انتخابات 9 بعد هستند یا برخی از آن‌ها برجام را فقط یک فاز از عملیات چند مرحله ای نفوذ و ضربت در عمق استراتژیک نظام می‌دانند که باید با فازهای دیگر تداوم پیدا کند؟

روزهای سخت روحانی از راه رسید

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

مقدمه

تبدیل مدافعین دیروز برجام به ساکتین و منتقدین برجام، نشانه‌ای از روزهای سخت روحانی است و ایشان در کمتر از یک سال آینده باید به انبوه پرسش‌ها و مطالبات مردم پاسخ دهد.

پرسش‌ها و مطالبات مردم از روحانی:

1. تحریم‌ها چه زمانی لغو می‌شود؟

2. اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان چه شد؟‌

3. وعده‌های 100 روزه برای حل مشکلات چه شد؟

4. گشایش‌های روزانه برجام چرا قابل مشاهده نیست؟

5. چرخ اقتصاد برای عبور از رکود کِی بچرخش درمی‌آید؟

6. 150 وعده اقتصادی انتخاباتی کِی محقق می‌شود؟

7. حاشیه‌های فریدون و لابی سرخه به کجا رسید؟

8. فرجام فساد فیش‌های نامشروع به کجا رسید؟ ‌

9. عبور از رکود علمی کِی عملی می‌شود؟

10. علل انفعال در برابر عربستان چیست؟

نتیجه

براساس نظرسنجی مؤسسه کانادایی «ایران پل» محبوبیت روحانی از 61% در سال گذشته به 38% در اولین سالگرد برجام رسیده است. با پرسش‌ها و مطالبات انباشته شده جامعه، اقبال عمومی به روحانی در سال آینده چند درصد خواهد شد؟ روزهای سخت روحانی از راه رسیده است.

ترکیه به اردوغان کارت زرد داد

ترکیه به اردوغان کارت زرد داد/خواهرخواندگی بغداد و پاریس در انتحارسعدالله زارعی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: کودتای ترکیه که ظاهراً شکست خورده است ولی آثار آن بر فضای سیاسی باقی می‌ماند. امشب ترکیه به اردوغان کارت زرد داده و این به معنای آن است که موقعیت او حتی در صورت غلبه بر کودتا تضعیف شده است. اردوغان که در هفته های اخیر واگرایانه عمل کرد و در صدد حذف احزابی برآمد که حاکمیت مطلقه آ.ک.پ را بر نمی‌تابیدند. با وقوع کودتا اردوغان قادر نخواهد بود تا اصلاحات مورد نظرش را دنبال کند.

آیا حمایت اولیه امریکا و عربستان از کودتا که به عقب نشینی امریکا از موضعش منجر شد، اردوغان را ناگزیر به اصلاح در دیدگاه خود خواهد کرد؟

دولت اولاند استقلال فرانسه را پیش فروش کرده است؟

محمد ایمانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: این جهان کوه است و فعل ما ندا... حادثه تروریستی در شهر نیس و در روز ملی فرانسه 80 کشته و 120 مجروح بر جای گذاشت. گفته می‌شود فرد کامیون سوار طی 2 کیلومتر مردم را زیر گرفته و سپس به رگبار بسته است. وقتی یک نفر بتواند چنین جنایتی بکند لابد حساب عملیات های بزرگ‌تر مهیب تر خواهد بود.

این ماجرا یک هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت فرانسه به سازمان منافقین -با سابفه ترور و کشتار 17 هزار ایرانی- اجازه داد نشستی با حضور برخی مقامات سابق غربی و ارتجاع عربی (از جمله رئیس سابق استخبارات سعودی) با آرزوی براندازی جمهوری اسلامی برگزار کند.

فرانسه کوچک در قلب فرانسه که سال گذشته را با رشد اقتصادی تقریباً صفر درصدی سپری کرد به اختیار دولت این کشور لانه زنبورها و تروریست های رذل با گرایش های مختلف شده که ویژگی مشترک همه آن‌ها ضد مقاومت و ضد ایرانی بودن است؛ اما اوباش و اجامر اجیر شده اگر مدتی هم فرصت تلقی شوند یک تهدید ذاتی برای دولت حامی خود هستند.

فرانسه اینک به انبار باروت وبنزین فاچاق تبدیل شده است. مهم نیست چه کسی و با چه نیتی کبریت را بکشد و در این انبارفاقد استاندارد بیندازد. مهم این است که در آن صورت انفجار قطعی است؛ اما مهم تر از تروریست‌ها، حاشیه بزرگ از مردمی فقیر و محروم است که در طول دهه اخیر تدریجاً تبدیل به متن درحال عصیان و شورش شده‌اند. آن‌ها فقط در یک روز 10 هزار اتوبوس و خودرو را در چند شهر به آتش کشیدند.

رژیم فرانسه در طول 10- 15 سال گذشته استقلال رأی خود را به نوچگی و ریزه خواری آمریکا وصهیونیست ها فروخت و این اواخر به تبادل رشوه های آلوده به جنایت با برخی رژیم های مرتجع منطقه پرداخت و اقتصاد و سیاست این کشور را به سمت فعالیت های مافیایی (نظیر حمایت از تروریست‌ها وگرفتن پول در ازای آن یا کاری که در مذاکرات هسته ای کرد) سوق داد. بدین ترتیب فرانسه در دهه گذشته به تدریج تبدیل به پایتخت آشوب و ترور در قلب اروپا شده است.

آیا ماجرای نیس در روز ملی فرانسه دولت این کشور را به خود می‌آورد یا اینکه برخی ارکان آن، استقلال رأی این رژیم وبه تبع آن امنیت مردم را تماماً به حامیان بزرگ‌تر تروریسم و بی ثباتی پیش فروش کرده‌اند؟ ملت فرانسه اکنون میوه تلخ تروریسمی را می‌خورند که دولت آن‌ها با کمک دیگران در سوریه پرورش داد.

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و ناامن وضعیف شدن فرانسه، در سر جمع خود، احتمالاً به نفع آمریکا و صهیونیسم بین الملل است که اروپا را گماشته و مباشر خود می‌خواهند نه شریک و متحدی دارای استقلال رأی از جمله درباره مسائل غرب آسیا و ایران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صداقت ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    غربی ها از لج مسلمانان به جای برادری می گویند خواهرخواندگی، شما هم از روی جهالت تکرار می کنید.
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ترکیه اگه شعور داشت بهش کارت قرمز میداد .
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ببینم مسعود رجوی گوربگور شده یا نه ؟ چرا همه رسانه ها خفه خون گرفتن ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس