در سال‌های اخیر نام ترکی فیصل به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سعودی بر سر زبان‌ها افتاده که با مسئولان صهیونیستی مذاکره و دیدار می‌کند.

عامل اتحاد سعودی - اسرائیلی سر از کمپ منافقین در آوردسرویس جهان مشرق - ترکی فیصل با حضور در میتینگ تبلیغاتی اعضای گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق، بار دیگر خود را به عنوان یکی از پیشگامان اقدامات ساختارشکنانه عربستان سعودی مطرح کرد. ترکی فیصل که پیش از این دیدارهای علنی، دوجانبه و مستقیم سران سعودی با مقامات صهیونیستی را کلید زده بود، این بار در کنفرانس سازمانی به سخنرانی پرداخت که در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد.  
 
فارغ از گاف شاهزاده سعودی در افشای خبر مرگ مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین که قطعاً پیامدهای منفی گسترده‌ای برای این گروه آشفته خواهد داشت، سابقه فعالیت‌های سیاسی و امنیتی الفیصل می‌تواند ماهیت اقدامات سعودی ها در استفاده از این مهره در چارچوب سیاست‌های ساختارشکنانه خود در حمایت از گروه‌های تروریستی و صهیونیستی را نشان دهد.  
 
فیصل؛ هماهنگ کننده مثلث ضد ایرانی سعودی- صهیونیستی – گروهک منافقین  

الفیصل که با وجود نزدیک شدن خود به محافل تصمیم‌سازی سعودی، سمت رسمی در ساختار حکومتی کنونی عربستان ندارد، روند عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و ارتباط این رژیم با گروه‌های تروریستی از جمله سازمان منافقین را دنبال می کند.

این انتخاب از آن رو است که اگر محافل بین‌المللی یا افکار عمومی جهان اسلام نسبت به اعلام حمایت رسمی عربستان از گروه تروریستی منافقین واکنش منفی نشان داده و سعودی ها را تحت فشار قرار دهند، عربستان می‌تواند اعلام کند که ترکی الفیصل نماینده دولت سعودی نیست و حضور وی در این کنفرانس جنبه شخصی داشته است.

این در حالی است که پروپاگاندای تبلیغاتی رژیم صهیونیستی از جمله پوشش گسترده رسانه های وابسته به سعودی از این اجلاس در شبکه‌های تلویزیونی العربیه، الحدث، اسكای نیوز نشان دهنده خط کلی ریاض در حمایت از اقدام ترکی فیصل است. 

عامل اتحاد سعودی - اسرائیلی سر از کمپ منافقین در آورد

"ترکی فیصل" یکی از شاهزادگان پادشاهی عربستان است که در فوریه سال 1945 در شهر مکه به دنیا آمد. وی هم اکنون 71 سال سن دارد و در این مدت در حوزه های مختلف در سیاست و امنیت عربستان به ایفای نقش پرداخته است.  
 
فیصل پسر هشتم  ملک فیصل که بخش بزرگی از زندگی خود را در خارج از کشور و در مدرسه ها و آکادمی های غربی گذرانده است.  وی دوره اول تحصیل خود را در مدرسه طائف عربستان  گذراند و پس از آن در خارج از کشور ادامه تحصیل داد. او در حالی که 14 سال داشت در مدرسه های پرینستون و لورنسویل تحصیل کرده و دوره تکمیلی آکادمیک را در دانشگاه های کمبریج و لندن به پایان رساند و در رشته قانون اسلامی فارغ التحصیل شد.  
 
ترکی الفیصل برادر سعود الفیصل وزیر خارجه فقید عربستان یکی از برجسته‌ترین مسئولان عربستان سعودی بوده است. وی در سال 1973 به عنوان مشاور دفتر پادشاهی مشغول فعالیت بود. در سال 1977 او به عنوان رئیس سرویس‌های جاسوسی عربستان انتخاب شد و تا سال 2001 این سمت را در اختیار داشت.

این زمان دوره ای بود که عربستان طی آن حمایت گسترده از گروه‌های تروریستی موسوم به جهاد گرایان افغانستان را در پیش گرفته و شالوده‌های موجودیت القاعده را براساس منافع و سیاست خارجی آمریکا در جریان جنگ سرد بنا نهاد. فیصل همچنین به مدت دو سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود. وی بعد از بندر بن سلطان از سال 2005 تا دسامبر سال 2006  به عنوان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا خدمت کرد. او البته به عنوان دیپلمات در کشور انگلستان و ایرلند هم انجام وظیفه داشته است.  
 
ساختارشکنی سعودی در رابطه با منافقین و رژیم صهیونیستی  
در سال‌های اخیر نام فیصل به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سعودی بر سر زبان‌ها افتاده که با مسئولان صهیونیستی مذاکره و دیدار می‌کند. وی در سال 2014 پیامی را به کنفرانس صلح اسرائیل که در تمامی برگزار شد، فرستاد. در این پیام آمده بود: تصور کنید که من می‌توانستم سوار هواپیما شوم و از ریاض به صورت مستقیم به سمت قدس پرواز کنم و از آنجا با یک تاکسی به قبة الصخرة و حرم حضرت ابراهیم در الخلیل می رفتم و سپس به کلیسای المهد در بیت لحم می رفتم و بعد از آن از موزه هولوکاست بازدید می کردم. 

وی در این پیام می‌افزاید: چه لذتی دارد که من تنها فلسطینی‌ها را برای سفر به ریاض دعوت نکنم، بلکه اسرائیلی‌ها را نیز دعوت کنم که به ریاض سفر کنند. آنها می‌توانند از خانه اجدادی من در الدرعیه  بازدید کنند که مانند مصیبت بخت النصرو رومی ها برای قدس، شاهد مصیبت های ابراهیم پاشا بوده است.  
 
عامل اتحاد سعودی - اسرائیلی سر از کمپ منافقین در آورددر همان سال وی با زیپی لیونی وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در خلال نشست امنیتی مونیخ به گفتگو پرداخت. لیونی در آن جلسه در کنار صائب عریقات نشسته بود و پروژه خود در رابطه با حل منازعه فلسطینی اسرائیلی براساس راهکار تشکیل دو دولت را تشریح می‌کرد. در این زمان ترکی الفیصل از مکان نشستن خود به سمت لیونی رفت و به ستایش از طرح وی پرداخت. لیونی در ادامه گفت: دوست داشتم در کنار هم می‌نشستیم و با هم در رابطه با این موضوع صحبت می‌کردیم. در جریان همین نشست الفیصل در برخی موارد در کنار ایهود باراک وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی می‌نشست.   
 
اقدامات ترکی فیصل در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نشد. در همان سال 2014 وی در بروکسل گفتگویی مستقیم با عاموس یادلین رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل برگزار کرد. فیصل  بعد از آن دیدار گفت که تغییرات زیادی در دیدگاه عربی نسبت به اسرائیل ایجاد شده است.  
 
اما شاید مهم‌ترین دیدارهای علنی وی با مقامات اسرائیلی را بتوان دیدار ماه می گذشته وی با یعقوب عمیدرور سرتیپ بازنشسته و مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و از عناصر نزدیک به بنیامین نتانیاهو دانست که در چارچوب آکادمی مطالعات خاور نزدیک واشنگتن برگزار شد. رابرت ساتلوف مدیر اجرایی آکادمی در این رابطه گفت: ما موفق شدیم برنامه کاری برای مذاکرات طولانی مدت بین عربستان و اسرائیل در آینده ترسیم کنیم.  

 
حضور فیصل در میتینگ سازمان مجاهدین خلق نشان می‌دهد که نقطه تلاقی عربستان و رژیم صهیونیستی، مخالفت با محور مقاومت و ایران است که در سال‌های گذشته زیر بار توطئه‌های استعماری غربی صهیونیستی نرفته اند. عربستان به ویژه در دو سال اخیر ثابت کرده که ملاحظات مربوط به سیاست خارجی رژیم صهیونیستی نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌های ریاض داشته است. این کشور حتی وارد بازی فرسوده توافق کمپ دیوید شده و سعی دارد با انضمام دو جزیره تیران و الصنافیر از این اهرم برای هماهنگی‌های امنیتی بیشتر در چارچوب مناسبات ریاض و تل آویو استفاده کند.  

عامل اتحاد سعودی - اسرائیلی سر از کمپ منافقین در آورد

ترکی الفیصل در جریان سفر اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض گفته بود که روزهای خوب بین عربستان و آمریکا به پایان رسیده و دیگر تکرار نخواهد شد. به نظر می‌رسد سرکردگان ریاض با پشت سرگذاشتن خطوط قرمز امت اسلام به دنبال افزایش فشار بر آمریکا در پرونده مذاکره با ایران است.  
 
گرچه همکاری عربستان سعودی با گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی تنها منحصر به این موارد نبوده و سرنخ های آن در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان و تلاش برای ایجاد ناآرامی ها در مناطق مرزی و ساختارسازی گروهک تروریستی داعش در بخش‌های مختلف کشور قابل مشاهده است، اما کنار زدن نفاق گذشته ریاض در پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود در قبال ملت‌های منطقه نشان می‌دهد این رژیم به دنبال استفاده از تمامی ابزارها بر ضد جمهوری اسامی ایران و محور مقاومت منطقه است، حتی اگر این ابزارها، ابزارهای پوسیده ای مانند سازمان منافقین باشد که حتی غرب در نحوه تعامل و حمایت از آنها به بن بست رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مستانه ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    جالبه هرکی که در انگلیس تحصیل کرده مثل این ترکی فیصل دشمن انقلاب اسلامی از آب درآمده
  • ناشناس ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    وزیر خارجه فقید عربستان!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    دانیاسور.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    عربستان دو فقره به کشتار جمعی ایرانیان درمکه دست زده است بایستی پاسخ آن جنایتهای نا بخشودنی در ریاض داده شود - آل سعود باید برود
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا در ابتدای معرفی برای سعود الفیصل کلمه "فقید" رو به کار بردید؟ برام توضیح بدین لطفاً
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    آنها هم در بعضی موارد ما رو تقصیر کار میدونن . ولی عربستان بداند که ما هیچ وقت تسلیم خواسته های هیچ کس نخواهیم شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس