خبرگزاری های جهان پاسخ جمهوری اسلامی در واکنش به همراهی ترکی الفیصل رئیس سابق تشکیلات اطلاعاتی عربستان با گروهک تروریستی منافقین را منعکس کرده و گزارش دادند: تهران، ریاض را حامی گروه های تروریستی خواند.

 به گزارش مشرق، شبکه خبری رووداو مستقر در اربیل مرکز اقلیم نیمه خودمختار کردستان عراق در گزارش خود به بخش هایی از ادعاهای فیصل رئیس سابق تشکیلات اطلاعاتی عربستان اشاره کرد و نوشت: این شاهزاده عربستانی یک سال پس از انعقاد توافق هسته ای ایران با غرب در جمع مخالفان جمهوری اسلامی در فرانسه حضور یافت.

این گزارش افزود: وزارت خارجه ایران فورا به اظهارات فیصل پاسخ داد و ریاض را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

این شبکه خبری با استناد به اظهارات امیر عبداللهیان منتشر شده در خبرگزاری های داخلی نوشت: اظهارات فیصل موید این واقعیت است که حمایت مالی و امنیتی از تروریسم همواره در دستور کار ریاض بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دقایقی پس از واکنش تهران به اظهارات فیصل در همراهی با گروهک منافقین، گزارش داد: خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از یک مقام ناشناس حضور فیصل در این جمع را نشانه 'حماقت و وقاحت سیاسی عربستان' دانست و ریاض را به پشتیبانی از تروریسم متهم کرد.

به نوشته این خبرگزاری، ترکی در حال حاضر هیچ منصب رسمی در دولت سعودی ندارد اما اظهاراتش عمدتا منعکس کننده تفکر ریاض قلمداد می شود.
آسوشیتدپرس اضافه کرد: رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز حضور شاهزاده ترکی در گردهمایی مذکور را سند 'مناسبات دیرینه' میان عربستان و منافقین دانست و او نیز تصریح کرد که عربستان از تروریسم در منطقه و ورای آن حمایت می کند.
آسوشیتدپرس افزود: صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در جریان جنگ با ایران در دهه 1980 که به کشته شدن حدود یک میلیون نفر منجر شد، از این گروه حمایت کرد.
خبرگزاری رویترز نیز به انعکاس مواضع ایران در قبال اظهارات فیصل پرداخت و به نقل از ایرنا گزارش داد که یک مقام وزارت خارجه، در واکنش به همراهی عربستان با گروهک تروریستی منافقین، یادآور شد که سعودی ها در یمن، عراق و سوریه نیز برای پیشبرد اهدافشان علیه کشورهای اسلامی منطقه به تروریست های شناخته شده متوسل می شوند
رویترز از گروهک تروریستی منافقین تحت عنوان 'شورشیان در تبعید' یاد کرد و افزود: در نشست مذکور، علاوه بر ترکی الفیصل، شماری از شخصیت های سیاسی غربی از جمله نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز حضور داشتند.
رویترز یادآور شد که گروهک تروریستی منافقین در جریان جنگ عراق با ایران از صدام حسین جانبداری کرد اما پس از سرنگونی حکومت صدام دیگر مورد حمایت بغداد قرار نگرفت.
این خبرگزاری انگلیسی افزود: ایران عربستان را به حمایت از داعش و دیگر گروه های شبه نظامی متهم می کند؛ اتهامی که ریاض تکذیب کرده است. سعودی ها نیز می گویند ایران به خشونت های فرقه ای در خاورمیانه دامن می زند و سودای سلطه بر منطقه را در سر می پروراند.
ترکی الفیصل روز شنبه در همراهی با گروهک تروریستی منافقین در پاریس خواستار از بین رفتن جمهوری اسلامی ایران شده بود.

عربستان سعودی با سوءاستفاده از دلارهای بادآورده نفتی و در راستای منافع صهیونیست ها اقدام به دخالت در کشورهای منطقه از جمله در عراق ، سوریه و یمن کرده است. حمایت های عربستان از تروریست های داعش در عراق که با حکومت منتخب این کشور در نبرد هستند غیرقابل انکار است. همچنین صرف میلیاردها دلار برای تجهیزات تروریست ها در سوریه در قالب جبهه النصره و تلاش برای سرنگونی حکومت قانونی سوریه از دیگر اقدامات عربستان است. حمایت از رئیس جمهوری فراری یمن و بمباران گسترده این کشور برای بازگرداندان مزودوران خود به یمن که تاکنون هزاران کشته داشته و زیر ساخت ها این کشور را نابود کرده است، از دیگر تلاشهای سعودی ها برای حمایت از تروریسم و مقابله با مردم منطقه است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس