درگیری و کشمکش بین مصر و ترکیه به عنوان دو هم پیمان و دوست عربستان، مسئولان سعودی را از بهره برداری از این دو کشور برای مقابله با ایران نامید کرده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی به موانع پیش روی عربستان برای آشتی دادن دو هم پیمان خود یعنی مصر و ترکیه پرداخت و نوشت که این وضعیت، تلاش عربستان برای مقابله با ایران را ناکام گذاشته است.

عربستان در مقابله تمام عیار با ایران به میزان زیادی دل به مصر و ترکیه بست زیرا این دو کشور بزرگ هم وزن ایران در سطح منطقه هستند.

ترکیه درباره بحران شعله ور سوریه از عربستان جانبداری کرد و همکاری بین آنها برای حمایت از گروههای مسلح سوریه اخیرا افزایش یافت.

اما مصر در ائتلاف عربی تحت فرماندهی عربستان در حمله به یمن به طور موثر با اعزام یگان های دریایی خود برای محاصره بنادر یمن که در کنترل حوثی ها به عنوان هم پیمان ایران در این کشور است، شرکت کرد.

اما مشکل عربستان این است که روابط بین ترکیه و مصر در بدترین دوران خود به سرمی برد. این روابط از زمان سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سال 2013 میلادی از هم فروپاشید و به نظر می رسد که دو کشور با دیدگاه عربستان در قبال ایران نیز اتفاق نظر ندارند.

برپایه این گزارش، وقتی عربستان بعد از حمله به سفارتش در تهران روابط خود با ایران را قطع کرد، ترکیه چنین کاری نکرد و روابطش را با تهران قطع نکرد.

این درحالی است که مصر نیز مخالف تمایل عربستان برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

فهد نزار کارشناس امور عربستان و تحلیلگر سابق سفارت این کشور در واشنگن گفت: "بخشی از ابهام در مواضع ترکیه و مصر به هم نظر نبودن آنها درباره دو معضل خاورمیانه باز می گردد؛ یعنی درگیری سنی – شیعی که همه اهتمام عربستان روی آن متمرکز است و دشمنی بین طرفداران و مخالفان جنبش های اسلام سیاسی".

ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر معتقد است که مقابله با اسلام سیاسی و از بین بردن نفوذ گروه اخوان المسلمین بالاترین اولویت نظامش بشمار می رود و به این صورت، مشکل ایران از نظر مصر در درجه دوم قرار دارد.

برپایه این گزارش، این بدان معناست که نظام مصر در حمایت از گروههای سنی میانه رو  با عربستان هم نظر نیست و نظام بشار اسد را از کم ضررتر می داند.

نبیل فهمی وزیر خارجه سابق مصر گفت: ما با عربستان درقبال سوریه هم نظر نیستیم و سرنگونی بشار اسد را اولویت نمی دانیم.

وی افزود: همه تلاش ما، حفظ کشور سوریه است تا از هم نپاشد تا ملت بعد از آن هرچه می خواهد، تصمیم بگیرد.

اما سرنگونی محمد مرسی و زندانی کردن او، خشم سیاسی و اسلامی اردوغان را برانگیخت که تعهد ایدئولوژیک را بر مزایای ژئوپولوتیک ائتلاف با مصر ترجیح داد.

بینالی یلدریم نخست وزیر جدید ترکیه خواستار احیای روابط تجاری با مصر شد اما تاکید کرد که آنکارا "کودتا علیه دموکراسی" در مصر در سال 2013 میلادی را هرگز نخواهد پذیرفت.

در همین حال، یسار یاکس وزیر خارجه سابق ترکیه گفت: باید همه اختلافات بین ترکیه و مصر پایان یابد. مصر شریکی اصلی و قدرت بزرگی در خاورمیانه است و ترکیه خودش را از حمایت از کشوری با این حجم محروم کرده است.

وی افزود: ترکیه باید موضع خصمانه ای در قبال ایران اتخاذ نکند. تنشی در روابط آنکارا و تهران عملا روی داده است. لذا خطرات بزرگی در آینده وجود دارد زیرا روابط با ریاض چه بسا همواره باقی نماند.

روابط بین عربستان و ترکیه تنها بعد از نرم شدن موضع ریاض در قبال گروه اخوان المسلمین به هم نزدیک شد زیرا ملک عبدالله شاه پیشین سعودی این گروه را در جرگه گروههای تروریستی قرار داد و یکی از بزرگترین حامیان مالی نظام السیسی بود.

این روزنامه نوشت: ملک سلمان تسامح بیشتری درقبال اسلام سیاسی نشان داده است.

شادی حامد در اندیشکده مطالعات بروگینز گفت: نمی توان به سیاست خارجی این کشورها رنگ و بوی بنیادین زد زیرا روابط این سه کشور مبنی بر ویژگی های نابهنجار حکام آنها است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس