کد خبر 597764
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

پیروزی‌های پی در پی ارتش عراق با کمک نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش خوشایند عربستان نیست و مقام‌های ریاض با مشاهده نقش برجسته نیروهای داوطلب مردمی در شکست داعش، خواستار منحل شدن این نیروها شدند.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری «البدیل» مصر، تنش تازه‌ای میان عراق و عربستان بر سر نیروهای داوطلب مردمی که در کنار ارتش عراق با گروه تروریستی داعش سرگرم نبرد هستند به وجود آمده است. با وجود اینکه دولت عراق به حضور نظامی نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش اهمیت می‌دهد اما عربستان هنوز هم در امور داخلی عراق دخالت می‌کند و از حضور نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش انتقاد و به این گروه حمله می‌کند. این نشان می‌دهد که ریاض تلاش دارد تا از راه فشار بر رهبران عراق برای کنار گذاشتن نیروهای داوطلب مردمی از روند مبارزه با داعش، راهبرد مشخصی را در بغداد تعیین کند.

انتقاد «ثامر السهبان» سفیر عربستان در عراق، از نیروهای داوطلب مردمی فضایی از تنش میان 2 کشور به وجود آورد؛ به طوری که برخی از نمایندگان پارلمان عراق و رهبران سیاسی این کشور خواستار اخراج سفیر عربستان از کشور شدند. اما ریاض لحن خود را شدیدتر کرد و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان، خواستار منحل شدن گروه‌های داوطلب مردمی شد که در کنار ارتش عراق سرگرم نبرد با داعش هستند.او این نیروهای را متهم به بر افروختن جنگ طایفه‌ای و مذهبی کرد.

الجبیر در دیدار با روزنامه نگاران در پاریس گفت نیروهای داطلب مردمی طایفه‌ای عمل می کنند و به دست ایران رهبری می‌شود. این گروه‌ها در نبرد فلوجه همه چیز را نادیده گرفتند و ما بر این باوریم که باید این گروه‌ها منحل شود و ارتش عراق به مبارزه با داعش بپردازد. او همچنین خواستار تشکیل دولتی در عراق شد که از همه گروه‌ها تشکیل شده باشد.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان، خشم بسیاری از رهبران عراق را به دنبال داشت. به طوری که وزارت امور خارجه عراق دهم تیرماه مخالفت و نارضایتی خود را از دخالت های پی در پی عربستان در امور داخلی عراق اعلام کرد و گفت نیروهای داوطلب مردمی یک هیات رسمی است و از بسیجیانی که نماینده همه مردم عراق هستند، تشکیل شده است. «احمد جمال» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق، گفت: وزارت امور خارجه مخالفت و نارضایتی خود را از دخالت های پی در پی عربستان در امور داخلی عراق اعلام و توصیه می‌کند که عربستان به طوری به مسائل عراق نپردازد که اختلاف با برخی کشورها یا بحران‌های داخلی خود را در این زمینه دخیل کند.

احمد جمال تاکید کرد نیروهای داوطلب مردمی بخشی از سیستم دفاع ملی هستند و تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق عمل می‌کنند. این گروه‌ها از بودجه دولت استفاده می کنند و در کنار ارتش قهرمان و دیگر تشکیلات مسلح در برابر اندیشه تکفیری آبشخور آن مشخص است، مبارزه می کند. او افزود: دولت عراق از همه گروه‌های مردم این کشور تشکیل شده و این ثمره مردمسالاری در عراق است و شایسه است که برخی کشورها مانع از این شوند که شهروندانشان به اندیشه تکفیری تندرو گردن نهند و به داعش ملحق شوند.

در این چارچوب سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، گفت: نبرد ما علیه داعش ادامه خواهد داشت و پیروزی های فلوجه با پیروزی های دیگری تقویت خواهد شد و برخی از اظهارات مانع از این نمی شود که ما سراسر کشور خود را از دست داعش آزاد کنیم.

همچنین «فالح الفیاض» رئیس هیات نیروهای داوطلب مردمی، دهم تیرماه در عکس العمل به اظهارات الجبیر گفت: این مساله مربوط به وزیر امور خارجه عربستان و دیگران نیست و شایسته است که او در این بار دخالت نکند. او هشدار داد که اظهارات الجبیر برای روابط میان 2 کشور سودمند نیست. او گفت اظهارات وزیر امور خارجه عربستان که خواهان انحلال نیروهای داوطلب مردمی است بیانگر افق تنگ و تاریک و تنگ نظری او است.

رئیس هیات نیروهای مردمی افزود: در کنفرانس‌های بین المللی شنیده نشده است که نیروهای داوطلب مردمی باید کنار گذاشته شود. جهان به این مساله پی برده است که نیروهای داوطلب مردمی نقش برجسته‌ای در رویارویی با تروریسم دارد.  نیروهای داوطلب مردمی کمر داعش را که عامل جنگ مذهبی در عراق بودند، شکسته است. آنان که عادلانه قضاوت می‌کنند می‌دانند که نیروهای داوطلب مردمی فتنه را شکست داده‌اند و این مساله خوشایند برخی نیست.

او افزود: همه اهل تسنن از نیروهای داوطلب مردمی نمی‌ترسند و همه ترس‌ها، واقعی نیست. بلکه فرمانده نیروهای داوطلب مردمی از طرف جوانان موصل که خواهان پیوستن به نیروهای داوطلب مردمی هستند، زیر فشار قرار گرفته است. شمار این جوانان 40 هزار تن است. اگر نیروهای داوطلب مردمی در صحنه مبارزه با داعش حضور نداشتند بخش مهمی از مناطق عراق آزاد نمی‌شود و نیروهای داوطلب مردمی، ارتش و نیروهای امنیتی اقدام‌های انسانی زیادی انجام می‌دهند.

با تند شدن لحن عربستان علیه عراق و منتقل شدن انتقادها از سفیر عربستان در عراق به وزیر خارجه این کشور، عراق نیز در برخورد با اظهارات مقام‌های عربستان لحن خود تشدید کرد. عراقی‌ها خواستار طرد و یا جایگزین شدن سفیر عربستان و حتی قطع روابط دیپلماتیک با این کشور شدند. به طوری که «فردوس العوادی» نماینده ائتلاف ملی عراق، خواستار قطع روابط دیپلماتیک با عربستان و بسته شدن سفارت این کشور شد. او گفت عراق از عربستان جز تروریسم ندید و این کشور با نام های گوناگون تروریست هایی را به عراق سرازیر می کند تا در این کشور خون بریزند و به جنگ مذهبی دامن زنند.

وی از اینکه دولت عراق در برابر دخالت‌های عربستان عکس العمل قوی نشان نداد، ابراز شگفتی کرد و گفت نیروهای داوطلب مردمی نیروی نظامی رسمی وابسته به شورای وزیران است و زیر فرمان نخست وزیر عمل می‌کنند. آنان فرزندان این کشور هستند و کوچک و بزرگ به آنان افتخار می کند. این گروه ها عراق را آزاد و آبروی آن را حفظ کردند. آنان ضامن همگرایی عراق هستند و این گروه ها برگردن مردم شریف عراق حقی دارند.

به نظر می‌رسد پیروزی‌های ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی، عربستان را ناخرسند کرده است. عربستان نمی‌خواهد که عراق از دست داعش آزاد سازد به ویژه که این کشور از برجسته ترین پشتیبان تروریست ها در عراق و سوریه است. سخن درباره پیروزی های پی در پی  بر داعش خشم عربستان را بر انگیخته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس