کد خبر 598223
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد موضع سیاسی کشورش درقبال بحران سوریه تغییری نکرده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه بار دیگر بر ثابت بودن موضع کشورش در قبال بحران سوریه، که بیش از 5 سال این کشور را فلج کرده و صدها کشته برجای گذاشته است، تأکید کرد.

اردوغان این اظهارات را در یکی از دانشگاه‌های استان «کلیس» واقع در جنوب ترکیه، پس از مراسم افطار که توسط هلال احمراین کشور تدارک دیده شده بود، ایراد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: برخی از طرف‌های سیاسی - که نام آنها را ذکر نکرد - تمایلی ندارند مردم سوریه با دموکراسی و با اراده خودشان، کشورشان را اداره کنند و شاید گروه تروریستی داعش و همچنین حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) یکی از بازیچه‌هایی هستند که برای این هدف استفاده می‌شوند.»

وی تأکید کرد: «داعش نماینده مسلمانان سوریه نیست همانگونه که حزب اتحاد دموکراتیک نماینده کردها نیستند. حزب اتحاد دموکراتیک بازیچه‌ای برای تحقق اهداف کثیف برخی رهبران سیاسی در منطقه هستند.»

وی در ارتباط با امکان اعطای تابعیت ترکی برای پناهندگان سوری گفت: «برخی از پناهندگان سوریه مایل به گرفتن تابعیت این کشور می‌باشند، که بدین منظور وزارت کشور ترکیه اقداماتی را برای تسهیل اعطای شهروندی انجام داده است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «ما برای فراهم کردن دسترسی پناهندگان سوری به شهروندی ترکیه، از طریق دفتری که توسط وزارت کشور برای این منظور تأسیس شده است، اقدام خواهیم کرد.»

اردوغان با این ادعا، که مردم سوریه به منظور حفظ استقلال و دفاع از آینده خود وارد یک مبارزه تاریخی شده‌اند، گفت: «اگر دخالت نیروهای خارجی، گروه‌های تروریستی و حمایت برخی طرف‌ها از دولت بشار اسد نبود، کشور سوریه امروز در آزادی و امنیت به‌سر می‌برد.»

رئیس‌جمهوری ترکیه درخصوص بحران پناهندگان سوری، گفت: «عواقب ناشی از بحران انسانی که با پدیده پناهندگان بوجود آمد، مسؤولیتش بر عهده کشورهای همجوار سوریه خواهد بود.»

طبق گفته اردوغان، ترکیه میزبان حدود 3 میلیون پناهنده سوری در خاک خود است، و 3 میلیون دیگر در لبنان، اردن و عراق هستند.

وی در اشاره به عادی‌سازی روابط آنکارا با موسکو و نیز تل‌آویو، مدعی شد: «چنین طرح‌هایی در سیاست خارجی دولت ترکیه به منظور حل بحران سوریه صورت گرفت، قرار است طرح‌های دیگری در این زمنیه اجرا شود.»

اردوغان این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که ناظران و تحلیلگران تحولات سیاسی ترکیه تأکید دارند که دولت ترکیه در پی فلج شدن اقتصاد این کشور در پی تحریم‌های فلج کننده روسیه و نیز به دلیل انزوای بین‌المللی، به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و عذرخواهی از رئیس‌جمهوری روسیه رو آورد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    این مرتیکه چقدر خزعبلات و چرت وپرت هر روز بخورد ترکهای طرفدار خودش میده... : "برخی از طرف‌های سیاسی -... تمایلی ندارند مردم سوریه با دموکراسی و با اراده خودشان، کشورشان را اداره کنند"؟؟!! ..."اگر دخالت نیروهای خارجی، گروه‌های تروریستی و حمایت برخی طرف‌ها از دولت بشار اسد نبود، کشور سوریه امروز در آزادی و امنیت به‌سر می‌برد."!! ...یاللعجب از اینهمه بی شرمی ویاوه گویی های مفت...بدبخت همانطورکه ذلیلانه در مقابل اسراییل کوتاه آمدی و نامه ذلتبار عذرخواهی به پوتین نوشتی روزی هم میرسد که در مقابل ملت سوریه دولت اسد ومقاومت به چیز خوردن می افتی عثمان اوغلوی خودگنده بین بدبخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس