کد خبر 597223
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۵

پس از امضای توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه، همه نگاه ها به این سمت بود که جنبش مقاومت اسلامی حماس با توجه به رابطه نزدیکش با ترکیه، چه موضعی خواهد گرفت.

حقیقت موضع حماس درباره توافق میان اسرائیل و ترکیهبه گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس دوشنبه شنبه با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از هر گونه کمک و تسهیلاتی به مردم فلسطین، بر حقوق و اصول ملی فلسطین و ضرورت تلاش برای رفع کامل محاصره نوار غزه تاکید کرد.

این جنبش در بیانیه خود اشاره ای مستقیم به "عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل" نکرد، اما تاکیدش در این بیانیه بر ضرورت پایان اشغال فلسطین و حقوق فلسطینیان و اظهارات مقامات این جنبش طی روزهای اخیر گویای این مطلب که حماس روی خوش به این توافقنامه نشان نخواهد داد و منتقد هر گونه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" در بیانیه خود به هیچ وجه از توافق میان اشغالگران صهیونیست و دولت ترکیه استقبال نکرده و تنها از تلاش های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محافل رسمی و مردمی ترکیه برای امدادرسانی به ساکنان نوار غزه و کاهش محاصره جائرانه این باریکه تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه بیانیه آمده است که این تلاش ها برای کاهش محاصره غزه همسو با موضع همیشگی ترکیه در قبال مساله فلسطین و حمایت از ثبات و پایداری ملت فلسطین انجام می گیرد.

حماس بار دیگر بر موضع ثابت خود در قبال دشمن صهیونیستی و در راس آن پایان دادن به اشغالگری این رژیم و تحقق حقوق ملی فلسطینیان تاکید کرد.

درخواست برای رفع کامل محاصره غزه

از سوی دیگر، این جنبش در بیانیه خود بر ضرورت رفع کامل محاصره غزه تاکید کرده و اعلام داشت: امیدواریم ترکیه به حمایت از مساله فلسطین و تلاش برای لغو محاصره نوار غزه ادامه داده و رژیم صهیونیستی را به منظور توقف تجاوزات علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین تحت فشار قرار دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: « ما در جنبش حماس همراه با دیگر فلسطینیان ضمن گرامیداشت یاد شهدای کشتی مرمره که در راه دفاع از ملت و سرزمین فلسطین شهید شدند و مجروحان این حادثه، از خانواده های شهدا و مجروحان و عموم ملت ترکیه تقدیر و تشکر می کنیم.»

حمدان: حماس دخالتی در تصمیم دولت ترکیه نداشته است

در همین حال، اسامه حمدان مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی حماس به تلاش برخی رسانه های منطقه به خصوص رسانه های ترکیه برای مشروعیت بخشی به توافق میان دولت خود و رژیم صهیونیستی از رهگذر اعلام این نکته که جنبش حماس از این توافق استقبال می کند، به شدت واکنش نشان داد و بر روی صفحه خود در تویتر نوشت که عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی تصمیم دولت ترکیه است و حماس هیچ دخالتی در آن ندارد.

قدومی: عادی سازی روابط شر محض است

در عین حال، خالد قدومی از رهبران حماس و نماینده این جنبش در تهران، عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی را "شر محض" نامید و از رسانه ها خواست که اصول حرفه ای را رعایت کرده و از ارتباط دادن توافق عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی به جنبش حماس خودداری کنند؛ چون موضع جنبش حماس در قبال هر گونه برقراری روابط با دشمن صهیونیستی کاملا مشخص است و آن را مردود می داند.

قدومی تاکید کرد که در عین حال، جنبش حماس از هر نوع حمایتی از ملت فلسطین به ویژه ساکنان غزه محاصره شده برای تقویت پایداری آنها استقبال و تشکر می کند.

هیات علمای فلسطین: عادی سازی روابط مردود است

از سوی دیگر، محمد خیر موسی از اعضای هیات علمای فلسطین و رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس در مقاله ای در واکنش به "عادی سازی" روابط میان ترکیه و دولت نتانیاهو اظهار داشت: هرگونه توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باطل و مردود است، زیرا رابطه با این رژیم نباید به هیچ وجه طبیعی باشد و هیچ رابطه ای با این غده سرطانی جایز نیست  بلکه باید به هر شیوه ممکن آن را ریشه کن کرد.

وی افزود: اقدام برخی محافل رسانه ای و غیر رسانه ای ترکیه به وارد کردن جنبش حماس در این توافق با هدف توجیه پذیر کردن آن صورت گرفته است و این مساله امری ناپسند و شرم آور است و این طرف ها می خواهند به دروغ اینگونه القا کنند که حماس با این توافق موافق است و این ادعا که خالد مشعل آن را تبریک گفته است، دروغی صریح و آشکار است.

محمد موسی تاکید کرد که جنبش حماس هرگز با عادی سازی روابط  هیچ کشوری با دشمن صهیونیستی موافق نبوده و نخواهد بود.

در ادامه مقاله وی آمده است: اینکه مسئولان ترکیه رهبران حماس را در جریان آخرین تحولات مذاکرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار داده اند، امری پسندیده است، اما این هرگز بدین معنا نیست که حماس با این مساله موافق است یا آن را تبریک گفته است همانگونه که برخی افراد و طرف های کینه توز اینگونه ادعا می کنند.

در پایان مقاله این عضو هیات علمای فلسطین چنین آمده است: تقدیر و تشکر از ترکیه به خاطر حمایت همیشگی از مساله فلسطین هرگز به معنای توجیه عادی سازی روابط این کشور با صهیونیست ها یا حمایت از این مساله نیست و شایسته است که همه دنباله رو حقیقت باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 0
    حالا چرا حالا از ترکیه تقدیر و تشکر بکنین زمانی که ترکیه با دشمنتان رابطه برقرار میکنه چرا قبل از این تشکر نکردین گذاشتین رابطشون عادی بشه یادتون آمد از ترکیه تشکر کنین خودتونم یه چیزیتون هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس