درگیری‌ها اطراف مرکز همایش این شهر که روزگاری گردهم‌آیی سران آفریقایی و عرب در آن برگزار می‌شد، به اوج رسید. جنگنده‌های دولت پیمان ملی با بمباران این محله به یاری تانک‌ها، خمپاره‌اندازها و توپخانه‌ها آمدند تا پیروزی بر خمپاره‌‌ و مسلسل‌ جهادی‌ها حاصل شد.

گروه بین‌الملل مشرق- خط ساحلی لیبی از مصراته تا سِرت، شاهد پیشروی نیروهای دولت پیمان ملی لیبی در یک ماه اخیر بوده است. ساعاتی پیش در حالی که گزارش‌های چند روز اخیر نشان‌دهنده دست بالای این نیروها در جنگ شهری در پایتخت آفریقایی داعش داشته،‌ خبر آزادسازی سرت از چنگال داعش به خبرگزاری‌های جهان رسید.

پایتخت آفریقایی داعش آزاد شد + تصاویر

از دو سال قبل که درگیری‌های داخلی در لیبی فرصت رشد گروه‌های حامی داعش در سواحل لیبی را فراهم کرد تا سه ماه گذشته، که تشکیل دولت پیمان ملی در طرابلس مورد حمایت سازمان ملل و دول غربی قرار گرفت، ناظران بین‌المللی از نگرانی خود پیرامون احتمال استقرار داعش در آفریقا در صورت عقب‌نشینی از عراق و سوریه خبر می‌دادند. اما در ماه‌های اخیر، ائتلاف قوای نظامی و سیاسی لیبی  حول مبارزه با داعش، ورق را برگردانده است. حتی نیروهایی که زمانی در خدمت قذافی بودند در این روزهای حیاتی، تنها ننشستند.

به گزارش رویترز، نیروهای متحد با دولت پیمان ملی از جنوب شهر سرت به محاصره آن اقدام کردند و دور شهر را تا رسیدن به بندر در 5 کیلومتری مرکز این شهر طی کردند. با توجه به بمب‌گذاران انتحاری، مین‌‌گذاری‌ها و حضور احتمالی تک‌تیراندازها، بسیاری گمان می‌کردند پیشروی در سرت به دشواری صورت بگیرد، اما سرعت ورود به شهر فوق‌العاده بود.

{$sepehr_media_1597316_400_300}
دانلود

گزارش تصویری CCTV از ورود نیروهای دولت پیمان ملی به سِرت

به گزارش گاردین درگیری‌ها اطراف مرکز همایش این شهر که روزگاری گردهم‌آیی سران آفریقایی و عرب در آن برگزار می‌شد، به اوج رسید. جنگنده‌های دولت پیمان ملی با بمباران این محله به یاری تانک‌ها، خمپاره‌اندازها و توپخانه‌ها آمدند تا پیروزی بر خمپاره‌‌ و مسلسل‌ جهادی‌ها حاصل شد.

اتاق فرماندهی عملیات نیروهای دولت پیمان ملی اعلام کرده در آزادسازی زادگاه قذافی دیکتاتور سابق، 11 نفر را از دست داده و 35 مجروح را به بیمارستان مصراته رسانده است. البته آمارها در مجموع یک ماه پیش تا کنون ناراحت‌کننده‌تر است: بیش از 100 رزمنده خبر آزادسازی سرت را نخواهند شنید و حدود 500 تن نیز جراحت را در این راه به جان خریدند.

همزمان سواحل شرقی لیبی نیز شاهد پیش‌روی به سمت سرت در هفته‌های اخیر بوده است. نیروهای متحد با دولت پیمان ملی که کنترل برخی بنادر نفتی را در اختیار داشته و از طمع داعش به این نواحی صدمه دیده بود، دو روز پیش تا هراوه در 70 کیلومتری سرت پیش‌ آمدند تا عرصه از هر دو سو بر مرکز آفریقاییِ فرماندهی گروه موسوم به «دولت اسلامی» تنگ شود.

پایتخت آفریقایی داعش آزاد شد + تصاویر

محمد قصری سخنگوی نیروهای دولت پیمان ملی اعلام کرده «چیری تا پایان عملیات نمانده است» و پس از جستجوی خانه به خانه «طی دو سه روز آینده آزادسازی کامل سرت را اعلام می کنیم».

بدون شک رهایی سرت پس از یک سال از سقوط کامل آن نقطه عطفی در سال‌های اخیر بوده اما به هیچ وجه به معنای پایان داعش در لیبی نیست، چرا که فقر مردم وقتی با بن‌بست منازعات سیاسی توام می‌شود، راهی به جز پیوستن به گروه‌های تندرو و ساختارشکن مانند داعش نمی‌یابد. شواهد خطرناکی نشان از پایان‌نیافتن منازعات داخلی حتی پس از اخراج کامل داعش دارد.

پایتخت آفریقایی داعش آزاد شد + تصاویر

هنوز نیروهای دولت پیمان ملی وارد سرت نشده بودند که ساز مخالف ژنرال خلیفه حفتر کوک شد. او که مقرش را در منتهی‌الیه شرق سواحل لیبی قرار داده، نیروهایش را از پیشروی باز داشت. احمد المسماری سخن‌گوی او اعلام کرده «گروه‌هایی که با داعش در سرت می‌جنگند،‌ میلیشای غیرقانونی و وفادار به یک حکومت غیرقانونی هستند».

منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    قذافی بهتر از اینها بود
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    تکبیر
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    سلامتی مدافعین حرم صلوات
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا متحدانش
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    از امیر نوری چ خبر
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    انصافا دیکتاتور بود ولی هرج و مرج نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس