کد خبر 611276
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲

این اعتراضات در حمایت از قذافی، این قابلیت را دارد که به جنبشی ملی علیه انقلاب 2011 تبدیل شود، دست کم به این خاطر که شمار فزاینده‌ای از مردم لیبی عمیقا از انقلاب سرخورده می‌شوند.

سرویس جهان مشرق - وقتی ناتو در 2011 قذافی را کشت و کشورش را مورد تاخت و تاز قرار داد، امیدوار بود که «جنبش جماهیر لیبی» که قذافی رهبر آن بود، بمیرد و برای ابد دفن شود. حال، پسر قذافی از زندان آزاد شده و جنبش جماهیر که در حال اوج گیری دوباره است، از او همچون قهرمان استقبال می کند.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی
بمباران لیبی توسط هواپیماهای ناتو

در جریان نابودی لیبی توسط ناتو، لحظاتی بودند که تاج‌گذاری دوباره قدرت های غربی را به صورت نمادین در لیبی بازنمایی می کردند: سقوط طرابلس در آگوست 2011؛ نطق پیروزی دیوید کمرون و سارکوزی در ماه بعد از آن؛ اعدام فجیع قذافی توسط دار و دسته ای وابسته به ناتو اندکی بعدتر. همه این ها پیروی هایی با قیمت گزاف بود، ولی هیچ کدام به پای صدور حکم اعدام برای سیف الاسلام، پسر قذافی و جانشین عملی او در جولای 2015 نمی رسید.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی
سیف الاسلام در دوران اوج قدرت قذافی ها

سیف توسط گروه شبه نظامی «زنتان»(مجلس العسکری لثوار الزنتان)، اندکی بعد از قتل پدر و برادر توسط جوخه های مرگ ناتو، در اواخر 2011 دستگیر شد. دادگاه جنایی بین المللی- نهادی نواستعماری که صرفا رهبران آفریقایی را محکوم می کند- خواستار تحویل او به خود شد، اما زنتان، که علی رغم این که در کنار ناتو علیه قذافی جنگیده بود، گروهی وطن پرست است، این درخواست را رد کرد. در دو سال بعدی، کشور به همان ورطه آشوب و سقوط اجتماعی افتاد که قذافی پیش از مرگش، پیش بینی می کرد. آشوبی که به سمت جنگ داخلی پیش رفت.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

در 2014، شبه نظامیان حول دو محور متمرکز شدند: «ارتش ملی لیبی»، متشکل از نیروهای حامی مجلس نمایندگان تازه انتخاب شده(عمدتا سکولار)؛ و «ائتلاف طلوع لیبی»، متشکل از شبه نظامیان حامی احزاب اسلامی که در مجلس قبلی دست بالا را داشتند و حاضر به پذیرش شکست خود در انتخابات 2014 نیستند. نبرد میان این دو دسته بالا گرفت و در نهایت ائتلاف طلوع، طرابلس را تحت کنترل درآورد. همزمان، سیف الاسلام و شماری از مقامات حکومت قذافی در طرابلس در حال محاکمه بودند. با این حال، زنتان- متحد ارتش ملی لیبی- یک بار دیگر حاضر نشد که سیف را تحویل ائتلاف طلوع بدهد. در دادگاهی که تحت تسلط عوامل «طلوع» برگزار شد، سیف، به همراه 8 مقام سابق،  غیابا به مرگ محکوم شد. این محاکمه هیچ وقت مورد قبول دولت منتخب جدید که بعد از درگیری ها به شهر «طبرق» منتقل شده بود، قرار نگرفت.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی
شبه نظامیان زنتان

رسانه های غربی با اشتیاق خبر محکومیت او را به مرگ بازتاب دادند، با این امید که اعدام سیف الاسلام قذافی، هر گونه امید را به احیای استقلال، صلح و ثبات که احیانا خاندان قذافی می توانست دوباره در لیبی ایجاد نماید، خفه کند.

این امید اما خیلی زود پرپر شد. کم تر از یک سال بعد، شبکه خبری «فرانس 24» با «کریم خان»، وکیل سیف الاسلام مصاحبه ای انجام داد که در آن این وکیل از صدور حکم آزادی او در 12 آپریل 2016 خبر داد. این حکم بر مبنای قانون عفوی صادر شد که مجلس طبرق سال قبل به تصویب رساند. بعد از اعلام پر سر وصدای حکم مرگ او در 2015 و محکومیتش توسط دادگاه جنایی بین المللی، این خبرِ تازه اهمیتی بسیار داشت. اما رسانه های مهم غرب تقریبا آن را نادیده گرفتند. برای مثال، بی بی سی یک کلام درباره آن صحبت نکرد.

با این حال، آن چه این خبر را مهم می کند، حقیقتی است که بازتاب می دهد: اذعان به این حقیقت از سوی مقامات منتخب لیبی که بدون مشارکت جنبش «جماهیر»، هیچ آینده ای برای این کشور متصور نیست.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

حقیقت این است که این جنبش هیچ گاه محو نشده بود، بلکه در 2011 زیرزمینی شد. به مرور اما دوباره ظهور یافت و به طور فزاینده ای پایگاه حامیانش در میان لیبیایی ها قوی تر شده است، مردمی که از آشوب ها و محرومیت های قذافی مریض شده اند.

5 سال قبل، در پی شروع کارزار هوایی ناتو علیه حکومت لیبی، هزاران نفر از مردم در طرابلس، سرت، زلیتان و سایر شهرها برای حمایت از دولت به خیابان ها آمدند. حتی بی بی سی هم به آن اذعان کرده بود: " هیچ چیز نمی تواند اصالت این پشتیبانی را زیر سوال ببرد. بر دست های زنان حاضر در میدان نوشته شده است« معمرعشق میلیون ها نفر است.»

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

اما یک ماه بعد که تهاجم آمریکایی-بریتانیایی- قطری به طرابلس آغاز شد، سلطه وحشتی که جوخه های ترور مورد پشتیبانی ناتو به راه انداختند، باعث شد که که نشان دادن حمایت از دولت از سوی یک لیبیایی احتمالا به قیمت جانش تمام شود. ده ها هزار «مظنون به حمایت از قذافی» توسط شبه نظامیان در اردوگاه های موقت جمع آوری شدند که در آن ها شکنجه و بدرفتاری رایج بود. تخمین زده می شود که هنوز حدود 7000 نفر در این اردوگاه ها هستند و صدها نفر از آن ها اعدام شده اند.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی
ارتش ملی لیبی

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی
شبه نظامیان اسلام گرای ائتلاف طلوع لیبی

سیاهان اهداف خاص شبه نظامیان هستند، چرا که آن ها نماد سیاست های آفریقاگرایانه قذافی هستند که مورد نفرت شبه نظامیان نژادگرای ضد قذافی بوده است. شهر سیاه پوست نشین «تاورغاء»، در عرض یک شب، به شهر ارواح تبدیل شد، چرا که شبه نظامیان اهل مصراته قول داده بودند که در صورت عدم تخلیه شهر توسط ساکنان، همه را قتل عام کنند. چنین اقداماتی از سوی «شورای ملی انتقالی» مورد حمایت ناتو تایید شده بود، شورایی که قوانین 37 و 38 مصوب آن معین کرده بود که هر گونه حمایت عمومی از قذافی می توانست برای مشارکت کنندگان حبس ابد در پی داشته باشد.

با این وجود، در سال هایی که از پی آمد، وقتی شبه نظامیان مخالف قذافی به جان هم افتادند و کشور به سرعت در آستانه فروپاشی قرار گرفت، گزارش ها حاکی از آن بود که جنوب لیبی به تدریج دوباره به کنترل نیروهای وفادار به قذافی در می آید. در 18 ژانویه 2014، یک پایگاه هوایی در نزدیک شهر «سبها»، به کنترل طرفداران قذافی درآمد. حکومت جدید از ترس، دستور برقراری وضع اضطراری داد؛ دو شبکه ماهواره ای هوادار قذافی را بست و دستور بمباران هوایی جنوب کشور را صادر کرد.

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

لیکن، از قضاء تصویب احکام مرگ برای طرفداران قذافی، خود موجب کلید خوردن اعتراضات آشکار و فراگیر در حمایت از حاکم سابق شد، از جمله در آگوست 2015، نقاط مختلف کشور، حتی شهر «سرت» تحت کنترل داعش، شاهد تظاهرات حامیان قذافی بود. پایگاه خبری-تحلیلی «میدل ایست آی» درباره این اعتراضات عمومی در سبها نوشت: " مراسم کم سر و صدای قبلی که توسط هوادارن قذافی برگزار می شد، از سوی نیروی سوم به فرماندهی شبه نظامیان مصراته(که از بیش از یک سال قبل در این جا مستقر شده و نقش صلحبان را در درگیری بین گروه ها دارند) نادیده گرفته می شد....این بار به نظرم نیروی سوم، جدیت جنبش حامیان قذافی را به عینه دید، چرا که تظاهراتی به این بزرگی در 4 سال اخیر در لیبی دیده نشده است."

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

در سرت، داعش تظاهرات حامیان قذافی را به گلوله بست و جمعیت را متفرق نمود و 7 نفر، از جمله 4 زن را دستگیر کرد. همان گزارش میدل ایست آی اضافه می کند:

" این اعتراضات نمایانگر یک راز نه چندان پنهان در لیبی هستند، این که جنبش طرفدار قذافی که از همان انقلاب 2011 وجود داشت، قوی تر شده است، این که شمار زیادی از کسانی که در 2011 از انقلاب حمایت می کردند، اکنون به این معترضان می پیوندند. اغلب لیبیایی ها فقط زندگی آرام می خواهند و اهمیتی نمی دهند که چه کسی پول لیبی را کنترل می کند. آن ها تنها یک زندگی راحت می خواهند. برای همین قذافی 42 سال در قدرت ماند. (در دوران او) حقوق ها سر وقت پرداخت می شد، یارانه های خوبی روی اقلام ضروری زندگی وجود داشت و زندگی ارزان بود."

روح قذافی: بازگشت «جماهیر» به لیبی

این اعتراضات در حمایت از قذافی، این قابلیت را دارد که به جنبشی ملی علیه انقلاب 2011 تبدیل شود، دست کم به این خاطر که شمار فزاینده ای از مردم لیبی عمیقا از انقلاب سرخورده می شوند... اجماعی در حال شکل گیری است که وحشی گری ها و سوء استفاده های انجام گرفته توسط گروه های نقش آفرین در عصر پساقذافی از زمان انقلاب، بسیار فراتر از حدی رفته که قذافی در طول 42 سال حکومتش مرتکب شده بود.

همزمان، «مقاومت سبز» (سبز نماد طرفداران قذافی است) در حال تبدیل شدن به نیرویی تاثیرگذار در ارتش ملی لیبی است که مجلس نمایندگان منتخب را نمایندگی می کند. اوایل سال جاری، مجلس طبرق به بیوه قذافی اجازه بازگشت به کشور را داد، همزمان ارتش ملی لیبی وارد اتحاد با قبایل طرفدار قذافی در شرق کشور شده و در حال سربازگیری آشکار از میان حامیان قذافی است. ژنرال «علی کانا»، از فرماندهان اصلی ارتش قذافی که در پی سقوط او در 2011 از کشور گریخته بود، طبق گزارش ها به ارتش بازگشته است. این سیاست، همین حالا هم نتیجه داده است و شماری از مناطق اطراف شهر سرت توسط موتلفان جدید از کنترل داعش خارج شده است.

به نظر می رسد که «جماهیر» برگشته است، گرچه باید گفت که هیچ گاه این جنبش از بین نرفته بود.

منبع: راشا تودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 3
    لیبی الان نمادی از سرزمین رویایی برای جهان است که با دخالت ناتو به وجود امد. الان لیبیایی ها از این سرزمین رویایی لذت برده و حقارت زمان قذافی را ندارند. خدا رحمتت کنه قذافی
  • حسین ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 3
    انگلیس و آمریکا و اربابان صهیونیستشون مگه کاری غیر از بدبخت کردن ملتها و بهره کشی‌ از کشورها انجام دادند؟ جنگ و قتل و کشتار و گروه‌های تروریست و جنایتکار دنیا را پر کردند ، خوب اینه مگه چیزی جز نتیجه نظم نوین جهانی‌ و مدیریت صهیونیستها و آمریکا بر دنیا هست؟
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    قذافی نادان روزی 2میلیون بشکه نفت صادر میکرد در حالیکه کشورش 6میلیون جمعیت بیشتر نداشت. میتونست لیبی رو به قطر آفریقا تبدیل کنه. اما حرص و طمعش منجر شد که حکومتش رو از دست بده. حالا سیف الاسلام اگر بخواد به قدرت برگرده فقط کافیه یه کم عقلشو بیشتر از پدرش بکار بگیره و بیشتر برای مردم لیبی پول خرج کنه.
  • ناشناس ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    کمتر کشوری از کشورهای منطقه به خاطر مسائل داخلی از امنیت قابل قبول برخوردار هستند بیشتر این کشور بیش از یک قوم هستند عدم وجود مساوات بین حقوق این اقوام پتانسیل جنگ داخلی و تجزیه را برای غالب کشورها به وجود آورده شاید فقط مصر و تونس و مراکش و اردن امنیت نسبی دارند که آنها هم خطر افراطیون در کمینشان است.
  • حسین ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    داعش بی هویت و جعلی در خیلی جاها باعث پسرفت بیداریهای اسلامی شد و اوضاع کم کم بحالت قبل برمیگرده مثل مصر . مردم بین بد و بدتر همون بد رو صلاح میدونن
  • ناشناس ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    به نظر می رسد ایران آنچنان قصد دخالت در لیبی را ندارد
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مصر امنیت دارد؟
  • محمود ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مشرق طرفدار قذافی شده. تازه فهمیده قذافی از این وهابیها بهتره
  • حسین ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مردم جهان اسلام ، تا تفکراتشون ،اسلامی واقعی نشه دخالت ایران یا جواب نمیده یا دیر جواب میده اونا اول باید تکلیفشونو معلوم کنن بعد از قدرت ایران استفاده کنن
  • ناشناس ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مگه لیبی چند قوم داره؟مصر چندتا؟یمن چندتا؟خود عربستان چندتا قوم هستند؟
  • لر اهواز خوزستان ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مردم کشورهای چند قومی و چند دینی و... فرهنگ مدارا نوع دوستی بیشتری دارند.مردم ایران مسیحیان ( آشوری و ارمنی و... ) و یهودیان و زرتشتی ها و شیعه و اهل سنت در کنار هم براحتی و با احترام زندگی میکنند.در کردستان عراق طایفه بارزان که کرد سنی هستند پدر ایزدی ها و حتی کردهای شیعه و حتی کردهای سنی مذهب سلیمانیه که با لهجه سورانی گفتگو میکنند را درآورده اند.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    امام خامنه ای در سال 91 به کشورهای عربی هشدار داد مواظب امریکا و اسرائیل باشند لکن اکثرشان به جز یمن و بحرین فراموش کردند و عاقبت انقلاب هایشان جوانمرگ شد
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 1
    زنده باد ناتو; مامور امنیت دنیا
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    چقدر هم دنیا به لطف ناتو امن شده!!!
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    2 1
    خاک بر سرت مشرق که از جنایتکار دیکتاتوری مثل قذافی دفاع میکنی!
  • مجتبی ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    اونموقع که لیبی شلوغ شده بود قذافی یک سخنرانی کرد و به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد قذافی گفت من دارم با القاعده می جنگم اینهایی که در خیابان هستن اکثرا از القاعده هستن نگو بنده خدا راست می گفت کشورهای قطر و عربستان و... القاعده را وارد لیبی کرده بودن و اونها داشتن با ارتش قذافی می جنگیدن جالبش اینجاست که اون القاعده ای ها پس از همکاری با ناتو و سرنگونی قذافی بوسیله قطر و عربستان به سوریه منتقل شدن و الان دارن با اسد می جنگن اگه ناتو دخالت نمی کرد قذافی هرگز سقوط نمی کرد . حتی من در یوتوب یک کلیپ را دیدم که به عربی ترجمه شده بود که در ان برنارد لیفی صهیونیست در یک مصاحبه در یک سالن در اسرائیل در جمع دانشجویان یهودی می گفت نتانیاهو گفته بود باید قذافی کشته بشه! در واقع فرمان قتل قذافی را نتانیاهو داده بود . در ضمن عکس های بلحاج مزدور القاعده در لیبی با سناتور جان مک کین در اینترنت موجوده که مک کین در حال دادن لوح تقدیر به بلحاجه! . قذافی بوسیله یک توطئه عربی صهیونیستی کشته شد خدا رحمتش کنه . سخنرانی های قذافی در سازمان ملل که از فلسطینی ها حمایت می کنه در اینترنت موجوده هر بار که به سازمان ملل می رفت از فلسطینی ها دفاع می کرد. قذافی از دشمنان سرسخت ال سعود بود در کنفرانس کشورهای عربی به ملک عبدالله جلوی همه روسای کشورهای عربی گفت : شما ال سعود بوسیله انگلستان در حجاز به حکومت رسیدید و الان بوسیله امریکا پشتیبانی می شید. در یک ویدئو کلیپ دیگه در یوتوب یکی از استادان دانشگاه غربی می گفت : به خاطر اینکه بانک مرکزی لیبی تحت کنترل خاندان معروف صهیونیستی راتچایلد در بیاد قذافی سرنگون شد .بنده خدا قذافی را به خاطر دشمنیش با اسرائیل و کشورهای خلیج فارس سرنگونش کردن . از ایرانیان عزیز می خوام برید راجع به قذافی تحقیق کنید قذافی اونجوری که فکر می کنید ادم بدی نبود یک موی گندیده اش می ارزید به کل حکام عرب. از شما تقاضا دارم کامنت من را نشان بدید تا مردم مطلع بشن
  • مجتبی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 0
    اگه الان قذافی زنده بود و میدید حوثی ها دارن با ال سعود می جنگن خروار خروار سلاح به حوثی می داد. قذافی کینه شدیدی به ال سعود داشت همیشه می گفت ال سعود مزدوران اسرائیل در خاورمیانه هستن
  • مجتبی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    بندگان خدا کدوم انقلاب؟ من همون اولش که لیبی شلوغ شد و شبکه های الجزیره و بی بی سی و سی ان ان داشتن لحظه به لحظه اخبار انقلاب لیبی را پوشش می دادن فهمیدم اونچیزی که در لیبی می گذرد انقلاب نیست بلکه یک توطئه بر ضد قذافی است خبرگزاری های معلوم الحال انچان از انقلابیون دفاع می کردن که ادم را به شک می انداخت. در همان موقع اخبار بحرین را بایکوت می کردن ! عاقل با یک اشاره می فهمه قضیه از چه قراره!
  • حبیب ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    قرصاتو اشتباه خوردی ناشناس !!
  • سجاد ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعانم قذافی خیلی از وهابیها بهتر بود ...
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    سیف الاسلام به خاطر وابستگی. به سرویس های جاسوسی انگلیس واسراییل وخدماتی که براشون کرده از. جمله تغییر دادن نظر پدرش درمورد پرستاران بلغاری،متهمین حادثه لاکربی، تحویل تاسیسات اتمی وازبین بردن دفاع موشکی این کشور زنده موند با این تعاریف ازش یه قهرمان ووطن پرست نسازین
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    بحرین که اساسا انقلاب جدی - نظیر مصر و سویه و یمن - نداشت و در یمن هم که حوثی ها الان با خود عبدالله صالح متحد شده اند علیه منصور هادی. بقیه انقلابها هم که همه از فیس بوک و توئیتر بیرون آمدند. یعنی جنبشهایی کاملا صهیونیستی و با مدیریت هوشمندانه موساد بودند.
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    1 0
    البته خدا قذافی را رحمت نمی کند.
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    ناشناس سويدي وقتي تو بحرين از جمعيت نهصد هزار نفري به إذعان خود غربيها تظاهرات پانصد هزار نفري شد و همين ديروز در دفاع از شيخ عيسي قاسم تظاهرات سيصد هزار نفري شد خيلي نامردي اگه بگي تو بحرين تظاهرات جدي نبود ثانيا خواهي ديد صلح بين انصارالله يمن و صالح يك پروسه مياني و زودگذر است من كه مدت هاست جزئيات مسائل و تحولات يمن را پيگيري ميكنم به شما برادران بگم قضيه يمن پيچيدگي و ظرافت خاص خود را داره و الحمدلله انصارالله هم داره كاملا هوشمندانه عمل ميكنه سيد عبدالملك أنشالله سيد حسن نصرالله دوم بر سر سعودي ها خواهد بود و أنشالله اميدواريم از يمن بشارت هاي نيكي شنيده شود و أصلا دور از ذهن نيست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس