وقتی نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح در یمن از انصارالله علیه منصور هادی عبدربه معاون پیشین صالح حمایت کردند، پیچیدگی شرایط در کشورهایی که با موج بیداری اسلامی در سال‌های 2010 تا 2011 مواجه شدند، آشکار شد. حالا ادعا می‌شود رخداد مشابهی در لیبی افتاده است.

گروه بین‌الملل مشرق- وابستگان نظامی قذافی در لیبی برای پیوستن به ائتلاف غربی علیه داعش آماده می‌شوند، در حالی که ظاهراً داعش پس از کشتن دو سرباز در پست بازرسی ابوقراین، در تلاش برای تصرف آن ناحیه و حرکت به سمت مزراته است. پیش‌تر گفته می‌شد حضور نیروهای داعش در لیبی به دعوت وفاداران رژیم پیشین صورت می‌گیرد.

پیوستن نیروهای قذافی به ائتلاف علیه داعش
انتشار این تصویر از سوی برخی پایگاه‌ها که ادعا می‌شود نشان‌دهنده تصرف ابوقراین و حرکت داعش به سمت مزراته است، نیروهای انقلابی را مجبور به ائتلاف با وابستگان قذافی کرده است

به گزارش دیلی‌تلگراف، نیروهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا چندین ماه است که فعالیت‌های داعش در سیرت و اطراف آن را زیر نظر دارند، زیرا ممکن است از سواحل آفریقا عملیات نظامی یا تروریستی در سواحل اروپا برنامه‌ریزی شود. وجود جنگ داخلی در لیبی طی دو سال اخیر که به تشکیل دولت جدید در ماه گذشته انجامید، امکان رشد تدریجی نیروهای وابسته به داعش را فراهم ساخت.

زمانی بود که درگیری میان انقلابیان و نیروهای قذافی بود. اما مهاجرت هرروزه نیروهای داعش به لیبی و قراردادن سیرت به عنوان پایتخت آفریقایی این گروهک تکفیری، شرایط جدیدی را در این کشور ایجاد کرده که دو گروه پیشین را در یک جبهه قرار داده و امکان بازگشت وابستگان قذافی را به عرصه سیاسی لیبی باز کرده است.

قطعاً بازپس‌گیری سیرت از داعش اگر از سوی نیروهای وابسته به قذافی هر چند با پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا صورت گیرد، حضور این نیروها را در عرصه سیاسی لیبی وارد فاز جدیدی کرده و مبارزه مجدد برای حذف آنها از سوی افکار عمومی به تضعیف امنیت لیبی تعبیر می‌شود.

پیوستن نیروهای قذافی به ائتلاف علیه داعش

گفته می‌شود قرار است نیروها از دو سو به پایتخت آفریقاییِ داعش
حمله کنند که دست‌کم 6 هزار نیروی مسلح در برابر بازپس‌گیریِ آن مقاومت می‌کنند

دولت لیبی برای هماهنگی میان قوای متنوع در بازپس‌گیری سیرت، یک ستاد ملی فرماندهی تأسیس کرده است. ژنرال باسابقه لیبیایی، خلیفه بلقاسم حفتر که در سال 2011 فرماندهی ارتش انقلابیون علیه قذافی را بر عهده داشت اما در سال 2014 میلادی به دلایلی علیه شورای ملی که جایگزین قذافی شده بود اعلام جنگ کرد، در ائتلاف جدید علیه داعش حضور دارد.

با وجود اینکه رخداد جدید می‌تواند فرصتی برای آشتی مجدد نیروهای مختلف در لیبی باشد، اما برخی ناظران سیاسی از آشفته‌ترشدن اوضاع سخن می‌گویند. شاهد این وضعیت به نقل از مصاحبه دیلی‌تلگراف با ماتیا توالدو از پژوهشگران مرکز شورای روابط خارجی اروپا، بازگشت ژنرال علی کانا است که پس از سقوط طرابلس به نیجر پناه برده بود، اما حالا در اردوگاه ژنرال حفتر آماده مبارزه با داعش می‌شود.

گر چه هنوز مشخص نیست نیروهای وابسته به قذافی و حتی انقلابیان در مبارزه با داعش پایدار باشند و هر لحظه ممکن است انقلابیان را به داعش بفروشند، اما در هر صورت جنگی خونین در پیش است. فقط در سیرت، دست‌کم 6 هزار نیروی مسلح داعشی حضور دارند.

منبع:



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    اصلا معلومه لیبی چه خبره؟! اوایل ماجرا، تلوزیون ما طوری از انقلابیون حمایت می کرد که نگو. حالا هم کلا دیگه چیزی نمی گه. ما باید خودمون بریم لیبی ببینیم چه خبره؟؟!!
  • سلام ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    صدام و قذافی با تهدید و ارعاب داعشگونه به قدرت رسیدند و داعش تخم وترکه همان صدام و قذافی است تنها ابزار اینها تهدید و ارعاب و خشونت است که در دنیای امروز دوران آن بسر آمده اما حماقت استکبار دردی است بی درمان - گوته شاعر آلمانی می گوید آدم حقه باز بهتر از احمق است حقه باز یک روزی از راه ناراستی خود باز می گردد اما حماقت درمان ندارد محال احمق درمان شود استکبار همان مصداق دعئی است که می خوانیم خدایا شکر که دشمنان مارا از احمق ها قرار داده ای - استکبار غرب تصور می کند می تواند با مدل تظاهر به دین و ابزار خشونت صدام و قذافی به سرزمینها مسلط شود که تصوری است نا بجا و نامعتبر صدام و قذافی تکرار نخواهند شد
  • محمد ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    قذافی تو روطهای اخر حکمتش تو تلویزیون در یک مصاحبه میگفت اینها مردم لیبی نیستند که با من مخالفتد. اینها القاعده هستند. اون موقع همه می خندند بهش. ولی الان معلوم میشه که طرف راست میگفته. ما در این 5 سال شاهد کودتای انقلابی بودیم. بخشی از مردم رو مسلح میکردند و گاهی هم از خارج نیرو می اوردند (بویژه سوریه). کار با تظاهرات های خیلبونی شروع و با اقدامات مسلحانه ادامه پیدا میکرد و غیره.
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    چرا به ضد و نقیض گویی افتادی مشرق ، تو که همین امروز تو خبرها گفتی اعلام حمایت بنی قذاذفه ( طایفه قذافی) از داعش و بیعت با آنها، پس بالآخره کدومش درسته؟
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    لیبی چه خبر دقیقا؟!
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    مرگ بر داعش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس