کد خبر 588797
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

سخنگوی نیروهای دولت وحدت لیبی، دسترسی به سلاح های دوربرد را لازمه ادامه عملیات آزادسازی شهر سرت دانست و خواستار کمک تسلیحاتی غرب به این نیروها برای مقابله با داعش شد.

 به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز یکشنبه گزارش داد که نیروهای لیبیایی متحد با دولت وحدت لیبی که مواضع داعش در سرت را در محاصره دارند، خواستار کمک تسلیحاتی دولت های غربی برای تحقق پیروزی بر این گروه تروریستی شده اند.

محمد القصری سخنگوی نیروهای حامی دولت وحدت ملی در طرابلس به فایننشال تایمز گفت: این نیروها برای مقابله با تک تیراندازهای داعش به سلاح های دوربرد نیاز دارند، زیرا تروریست ها از اسلحه هایی برخوردارند که برد آن تا دو کیلومتر می رسد.

القصری همچنین در این گفت وگو ضمن تایید گزارش های اخیر مبنی بر ورود نیروهای لیبیایی به شهر سرت و کنترل منطقه بندری و چند ناحیه دیگر این شهر، افزود: داعش همچنان بخش های زیادی از این شهر را در اشغال دارد؛ از جمله این مناطق می توان به مرکز اجتماعات اشاره کرد که تک تیراندازهای داعش در ساختمان های بلند آن مستقر شده اند.

القصری افزود: نیروهای ما هم اکنون در داخل شهر سرت هستند و داعش را از سمت خشکی و دریا در محاصره گرفته اند.

وی تاکید کرد: به رغم آن که هزاران نفر از نیروهای ما شهر را محاصره کرده اند، اما نیاز به تسلیحات دوربرد برای مقابله با داعش به شدت احساس می شود.

سخنگوی نیروهای لیبیایی همچنین همکاری اطلاعاتی یک تیم کوچک متشکل از مشاوران آمریکایی و انگلیسی را در این عملیات تایید کرد.

القصری اضافه کرد که تروریست های داعش تله های انفجاری در شهر کار گذاشته اند و نیروهای لیبی در مواجهه با این تاکتیک به دستگاه های مین یاب، تجهیزات حفاظت بدنی و دستگاه های مخابراتی و دید در شب نیاز دارند.

لیبی در حال حاضر تحت تحریم تسلیحاتی قرار دارد، اما شورای امنیت سازمان ملل ماه میلادی گذشته با درخواست ارسال تسلیحات به دولت وحدت لیبی موافقت کرد. دولت مذکور تحت حمایت سازمان ملل هنوز نتوانسته است این کشور بحران زده را در کنترل کامل خود بگیرد.

ماتیا تالدو تحلیل گر لیبیایی در شورای اروپایی روابط خارجه معتقد است که پیشروی سریع نیروهای لیبیایی راه گریز چندانی برای داعش نگذاشته است.

وی در عین حال هشدار داد که به رغم محاصره شدن داعش، این گروه تروریستی ممکن است مدت زیادی در حالت محاصره باقی بماند.

این کارشناس لیبیایی خاطر نشان کرد که داعش طی هفته گذشته به سرعت عقب نشینی کرده و هنوز مشخص نیست که در کدام منطقه موضع گرفته است.

به گفته القصری طی یک ماه گذشته، بیش از 140 نفر از نیروهای حامی دولت وحدت لیبی در این عملیات کشته و 500 نفر دیگر زخمی شده اند.

لیبی که از حدود دو سال پیش از روی کار آمدن دولت وحدت تحت حمایت سازمان ملل، دارای دو دولت موازی بود، بیش از پنج سال است که صحنه ناامنی و کشمکش گروه های شبه نظامی مختلف است. شبه نظامیان لیبیایی که زمانی علیه معمر قذافی در یک جبهه می جنگیدند، پس از سرنگونی حکومت وی در طلب سهم خود از قدرت، روبه روی یکدیگر قرار گرفتند. داعش نیز با بهره برداری از این خلاء سیاسی توانست مقری برای خود در این کشور نفت خیز دست و پا کند.

شهر سرت از حدود یک سال قبل تاکنون در اشغال این گروه تروریستی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس