سران داعش از آینده نامعلوم تحولات آینده در پایتخت «خلافت» سخن می‌گویند در حالی که تلاش می‌کنند علنی‌شدن ضعف خود بواسطه «عقب‌نشینی‌ها در عراق و سوریه» را با «انجام عملیات‌های پرتلفات در استانبول و بغداد» جبران کنند.

سرویس جهان مشرق- روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیل روز گذشته خود از تحولات عراق و شام، پیام‌های اخیر سران گروه موسوم به «دولت اسلامی» را نشان از آماده‌کردن پیروان برای سقوط کامل دانست، در حالی که پیام‌های آنها خطاب به دول دیگر به ویژه در اروپا و آمریکا حاکی از افزایش حملات تروریستی است.

سران داعش از آینده نامعلوم تحولات آینده در پایتخت «خلافت» سخن می‌گویند در حالی که تلاش می‌کنند علنی‌شدن ضعف خود بواسطه «عقب‌نشینی‌ها در عراق و سوریه» را با «انجام عملیات‌های پرتلفات در استانبول و بغداد» جبران کنند.

واشنگتن پست: داعش پیروان خود را برای سقوط «خلافت» آماده می کند

مصاحبه مدیر عملیاتی داعش

یکی از مدیران عملیاتیِ این گروه تروریستی در مصاحبه رادیویی گفت:«وقتی پایگاه اصلی در عراق و سوریه را مورد هجمه می‌بینیم، می‌توانیم برخی واحدهای فرماندهی، رسانه‌ها و مؤسسات مالی را به سایر کشورها بُرده و گسترش دهیم».

وی که به شرط ناشناس‌ماندن با یک روزنامه‌نگار آمریکایی گفتگو می‌کرد، ادامه داد:«البته هر روز عده‌ای با ما تماس داشته و از ما می‌خواهند به خلافت بیایند، اما از آنها می خواهیم که در کشور خود بمانند و منتظر عملیات در آنجا باشند».

تحلیل‌‌گران واشنگتن‌پست ادامه می‌دهند «چنین عملیات تروریستی احتمالاً ادامه داشته و تشدید می‌شود... زیرا گروه یادشده از یک موجودیت شبه‌دولتی با سلطه بر یک قلمرو به یک شبکه مخفی و پراکنده با شاخه‌ها و واحدهایی در دست‌کم سه قاره تغییر شکل می‌دهد».

یادداشت پایگاه خبری النبا
همچنین پایگاه خبری «النبا» وابسته به داعش یادداشتی را ذیل عنوان «خیالات صلیبیون در عصر خلافت» منتشر کرد تا بتواند موضوع ازدست‌دادن کل قلمرو خود را از باب نقشه دول غربی مطرح کند.

«صلیبیون و عمال مرتد آنها در این خیالند که ... می‌توانند تمام استان‌های دولت اسلامی را نابود کنند، به گونه‌ای که اساساً محو شود و هیچ اثری از آن باقی نماند». در ادامه یادداشت آمده است:«اگر بخواهند به پیروزی واقعی دست پیدا کنند -البته انشاالله نمی‌خواهند- باید زمان زیادی منتظر بماند، یعنی تا وقتی که یک نسل کامل از مسلمانان که شاهد تأسیس دولت اسلامی و بازگشت خلافت بودند، از بین بروند». منظور نویسنده داعشی آن است که حتی اگر یک مسلمان روی زمین باقی بماند، داعش نیز باقی مانده است.

در این مورد کارشناسان و افسران آمریکاییِ مبارزه با تروریسم باور دارند اگر چه بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف‌شده توسط «دولت اسلامی» از بودجه و قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی این گروه خواهد کاست، اما دست‌کم تا آینده نزدیک نمی‌توان از شر عملیات پراکنده آن در جهان راحت شد:«در حالی که القاعده شدیداً سلسله‌مراتبی و تقریباً متمرکز بود، اینها این‌گونه نیستند. اینها هر میزان انرژی و غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن که برای یک جنبش پرطرفدار مورد نیاز است، دارند». این را مایکل هایدن، رئیس اسبق سیا (2006-2009) می‌‌گوید.

البته ظاهراً هواداران داعش حتی در سرزمین‌های تحت کنترل آنها رو به کاهش است. تحلیل گران واشنگتن‌پست، دستور جدید داعش در یکی از شهرهای سوریه مبنی بر تخریب تلویزیون‌ها و پلمب کافی‌نت‌ها را نشان‌دهنده هراس این گروه از پخش اخبار شکست در میان مردم می‌دانند.

خطبه ابومحمد العدنانی

مورد دیگر به سخنان ابومحمد العدنانی سخنگوی «دولت اسلامی» در ابتدای ماه رمضان مربوط می‌شود. او که لحن جدیدی را در خطبه‌اش تجربه می‌‌کرد، تلویحاً سقوط داعش را نزدیک دانست.

واشنگتن پست: داعش پیروان خود را برای سقوط «خلافت» آماده می کند

عدنانی در این باره گفت:«اگر شهرهای عراق را از دست بدهیم و در بیابان بدون هیچ شهر و سرزمینی پراکنده شویم، آیا شکست خورده‌ایم؟ اگر موصل، سِرت، رقه و اصلاً همه شهرها را از ما بگیرید، این به معنای شکست ما و پیروزی شما است؟ قطعاً خیر».

مک کانتز، پژوهشگر مؤسسه بروکینز و نویسنده کتاب «آخرالزمان دولت اسلامی: تاریخچه، راهبرد و چشم‌انداز پایان کار» در این باره به شکست داعش به دلیل مبارزه با طیف وسیعی از نیروهای نظامی شامل ارتش‌های غربی، گروه‌های شیعی و سنی، روسیه و کردها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:«آنها برای توجه به این مسأله به خود زحمت نمی‌‌دهند اما واقعاً دارند تلاش می‌‌کنند تا پیروان را با خلافتی که خلافت نیست سازگار کنند».

منبع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    یعنی مغز این داعشیا رو از تو سرشون دراوردن بجاش پهن ریخت
  • نیما ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    پناه بر خدا !!! مشرق !!! این عکس ابومحمد جولانی رهبر جبهه النصره هستش !!! حواست هست ؟؟؟
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    مرگ بر ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس