کد خبر 586969
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۵

کارتن خواب‌های معتاد بار دیگر به هرندی بازگشته‌اند و در این میان حضور زنان پررنگ‌تر از گذشته است، آنهایی که دیگر متادون نمی‌خورند و از نو معتاد شده‌اند.

به گزارش مشرق، اواسط سال گذشته بود که طرح جمع آوری معتادان متجاهر در تهران و بخصوص محله هرندی کلید خورد. طرحی که در آن قرار بود معتادان به مراکز درمانی منتقل شوند و بعد از آن که ترک کردند، در مراکز حمایتی که شهرداری در مناطق مختلف شهر ایجاد کرده، ساکن شوند.

معتادان جمع‌آوری شده و به مراکز ماده 16 منتقل شدند. ماه‌ها از حضور آنها در مراکز ترک اعتیاد می‌گذشت اما خبری از راه‌اندازی مراکز بهاران از سوی شهرداری نشد.

سرانجام بعد از پایان مهلت قانونی نگهداری معتادان در مراکز ترک اعتیاد، درهای کمپ‌ها باز شد تا آنهایی که روزگاری هروئین، تریاک و شیشه مصرف می‌کردند و اکنون مدتها بود که به متادون عادت کرده بودند، بار دیگر به کوچه‌ و خیابان‌های پایتخت بازگردند.

در این میان وضعیت زنان معتاد بغرنج تر بود، بعد از مشکلاتی که در شفق پیش آمد و بعد تر زمانی که مراکز بهاران آماده نشد، درهای شفق باز شد تا این زنان بار دیگر زیر سقف پر ستاره خیابان‌های تهران شب را روز کنند.

اکنون اما بار دیگر اعتراض‌ها نسبت به حضور معتادان در هرندی به گوش می‌رسد.

کارتن خواب‌های مبتلا به ایدز در هرندی

فاطمه دانشور با تأکید بر این موضوع که مشکل هرندی همچنان پابرجاست، می‌گوید: پاکسازی در این محدوده به صورت موقت انجام شد.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری در چند ماه صورت گرفت، گفت: این افراد را به شفق منتقل کردند و بعد دوباره به هرندی بازگشتند چرا که مددکاری در این زمینه وجود نداشت.

به گفته دانشور، در منطقه 15 در پارک‌های محلی کارتن‌خواب‌ها به خصوص مادر و کودک بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد که مشکل هنوز برطرف نشده است.

وی یکی از دلایلی که این مشکلات حل نشده است را عدم انجام طرح‌های مطالعاتی دانست و گفت: بر خورد درستی با موضوع هرندی نشده است و در این زمینه NGO ها را کنار گذاشتند و گرنه NGO ها می‌توانستند در این زمینه کمک‌حال سازمان‌ها باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که عده‌ای با دادن شماره حساب‌های شخصی پول‌های زیادی برای هرندی جمع‌آوری کردند،‌ گفت: شاید یک دهم این پول‌ها هم خرج هرندی نشده و بهتر است مردم پول‌ها را برای کمک به آسیب‌دیدگان هرندی به حساب شخصی افراد واریز نکنند.

وی در خصوص برگشت کارتن‌خواب‌ها و معتادین به هرندی، گفت: معتادین عادت به متادون‌ درمانی کرده بودند و بعد از قطع متادون دوباره به شهر برگشته و از نوع اعتیاد خود را آغاز کرده‌آند.

دانشور در خصوص اینکه چه تعدادی از زنان معتاد هرندی دوباره به این محله برگشتند، گفت: تعداد این افراد زیاد است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به مراکز بهاران که شهرداری برای معتادان بهبودیافته راه‌اندازی کرده، اشاره کرد و گفت: خیلی از این افراد از این مراکز هم فرار کردند و شاید زیر 20 نفر باقی ماندند چرا که آنها زندگی کارتن‌خوابی را ترجیح می‌دهند.

به گفته دانشور، کارتن‌خوابی یک سبک زندگی شده است و باید با این اصول با این افراد رفتار کرد و به آنها مددکاری داد.

وی همچنین تأکید کرد که تعداد زیادی از معتادین و کارتن‌‌خواب‌های هرندی مبتلا به ایدز هستند.

هرندی بار دیگر میزبان مهمانان ناخوانده‌ای شده است و همه از هم می‌پرسند چرا؟ این سوالی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند.

جمع آوری مقطعی معتادان از شهر هرگز جوابگو نبوده و هر بار که آنها آزاد می‌شوند، حکایت ما بار دیگر «روز از نو و روزی از نو» می‌شود.

عدم راه‌اندازی مراکز بهاران علت بازگشت معتادان به هرندی

علیرضا جزینی، قائم مقام سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر که هفته گذشته جای خود را به علی مؤیدی داد، در آخرین مصاحبه خود با فارس در زمان مسئولیتش علت بازگشت معتادان به پاتوق‌ها از جمله محله هرندی را عدم راه اندازی مراکز بهاران عنوان کرد.

وی گفت: در مقطعی اقدام خوبی در محله هرندی صورت گرفت و بعد از جمع آوری معتادان و طی شدن مدت درمان، قرار بود که آنها به مراکز بهاران منتقل شوند اما این مراکز در زمان مقرر راه اندازی نشد.

قائم مقام سابق ستادمبارزه با موادمخدر  ادامه داد: در تهران حدود 15 هزار معتاد متجاهر وجود دارد که فضای نگهداری برای همه آنها مهیا نیست.

وی افزود: از ابتدای امسال 4200 نفر از پاتق‌ها جمع آوری شدند که حدود 3100 نفر به علت اعتیاد به مراکز درمانی، 220 نفر چون اتباع بیگانه بودند به مراجع ذی‌صلاح و هزار نفر هم که معتاد نبوده و بی‌خانمان بودند به شهرداری ارجاع داده شدند.

جزینی یادآور شد: قرار بود برای نگهداری 6 هزار نفر در بهاران ظرفیت ایجاد شود که اکنون تنها 900 نفر به این مراکز منتقل شده‌اند.

وی در مورد نحوه برخورد با 9 هزار معتاد دیگر نیز گفت: تعدادی از معتادان متجاهر را افرادی تشکیل می‌دهند که خانواده‌شان در شهرستان هستند و در صدد هستیم که با هماهنگی قوه قضائیه آنها را به زادگاهشان بازگردانیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    این جماعت رو باید بار بزنی ببری تو دریا خالی کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس