موضوع کیفیت طراحی شهر و سبک و سیاق تامین الزامات آن همچون نور،وسعت و مساحت محیطی و...از مولفه های حائز اهمیتی است که نقش موثری را در تامین امنیت هر چه بیشتر جامعه زنان در اماکن و معابر عمومی ایفاء می کند.

به گزارش مشرق، یکی از ضروریات طرح انضباط شهری در پایتخت به تامین روشنایی آن معطوف می شود.
 
ارتباط نور و روشنایی با امنیت،بر هیچکس پوشیده نیست و بسیاری از کارشناسان و طراحان حوزه شهری و شهرسازی بر روی آن تاکید و اتفاق نظر دارند.
 
طبیعتا هر آنچه روشنایی بیشتر در اماکن و معابر عمومی تامین شود،به همان میزان ضریب وقوع بزه های احتمالی، سرقت،مزاحمت و...نیز کاهش می یابد،زیرا در فضاهایی که نور کافی تامین شده،شرایط برای شناسایی و محرز شدن هویت بزهکاران به نحو مطلب تری فراهم خواهد شد،به همین جهت و با توجه به اهمیت موضوع،در چارچوب طرح انضباط شهری،روشنایی270 محور از فضاهای بی دفاع شهری منطقه 12 در همان روزهای آغاز طرح،تامین شد.
 
منطقه هرندی در تهران از مناطقی به شمار می رود که امنیت موجود در فضاها و عرصه های عمومی آن،برای بانوان و خانم ها در شباهنگام چندان مناسب نبود و زیر چتر طرح انضباط شهری،تامین روشنایی آن در دستورکار قرار گرفت.
 
طراحان حوزه شهرسازی برای تامین امنیت معابر و اماکن عمومی در مناطقی که احتمال تحت الشعاع قرار گرفتن امنیت زنان و بانوان در آن وجود دارد با اتکای به شیوه ها و روش هایی خاص،به رفع کاستی ها در چنین محیط هایی مبادرت می ورزند.
 
نوع و شکل نورپردازی ها،روشنایی ها و حتی شیوه رنگ آمیزی های شهری از موارد حائز اهمیتی محسوب می شود که می تواند در حصول امینت شهری حداکثری در حوزه مورد اشاره مثمر ثمر واقع شود.
 
با همه این اوصاف در شهر پهناور تهران و بسیاری از شهرستان های آن،موضوع فضاهای شهری به چهار دسته فضاهای باز شهری،فضاهای باز عمومی،کاربری های عمومی و خدمات شهری تقسیم بندی می شوند.
 
زهرا افسایی طراح شهری در گفتگویی با رسانه ها، با اشاره به لزوم احساس امینت زنان در محیط های شهری و عمومی عنوان کرد:اساسا در دو محدوده فضاهای باز شهری و عمومی،احساس امنیت یه زنان منتقل می شود، امری که در دو تقسیم بندی دیگر کمرنگ تر احساس می شود و میادین و بوستان های شهری،در کانون اصلی چنین طرح هایی  قرار دارند.
 
به عقیده کارشناسان حوزه شهرسازی،روشنایی معابر و امکان عمومی نقش بسیار تعیین کننده ای در حصول احساس امنیت هر چه بیشتر در اماکن عمومی برای بانوان ایفا می کنند.
 
فسایی با اشاره به لزوم لحاظ کردن ملاحظات خاص و ویژه در جانمایی اصناف در معابر،بخصوص اصنافی که در حاشیه خیابان ها قرار دارند،گفت:با افزایش عرضی پهنه معابر و خیابان ها،احساس امنیت هر چه بیشتری برای زنان، فراهم می شود.
 
برخی از کارشناسان معتقدند یکی از چالش های اساسی معابر و بخش قابل توجهی از مناطق شهری،به مردانه بودن این اماکن خلاصه می شود
 
با اندک تاملی می توان به وضوح برخی از کاستی ها در این عرصه را احساس کرد،کمبودهایی که به مردانه بودن طراحان و تصمیم گیران در این حوزه باز می گردد و با نقش افرینی زنان و نگاه از دریچه و دنیای آنها می تواند در بهبود وضعیت و رفع برخی از کاستی ها و نارسایی ها  مطلوب اثر واقع شود.
 
بدون تردید هر آنچه در طراحی شهری الزامات و اقتضائاتی مورد نیاز این حوزه تامین شود به همان میزان نظارت مطلوب تر و پر رنگ تری لحاظ خواهد شد.
 
*لزوم اعمال نگاه زنانه و مادرانه در مدیرت شهری
 
فاطمه دانشور،عضو شورای اسلامی شهر تهران،در گفتگویی با رسانه ها بر ضرورت افزایش مدیریت زنان در حوزه های شهری تاکید دارد.
 
وی معتقد است این نگاه به هیچ عنوان فمنیستی نیست،بلکه ضرورتی است که برای مقابله با مشکلات و بهبود برخی از کاستی ها و نارسایی موجود در پایتخت(و حتی دیگر شهرهای ایران)ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود،ضرورتی که با نگریستن از قالب و جامعه زنان می توان نسبت به رفع آن موفق عمل کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس