کد خبر 601148
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

گاهی افراد سودجو به سراغ معتادان رفته و با سرکیسه کردن آنان قصد پر کردن جیب هایشان را دارند.

به گزارش مشرق، موضوع قاچاق متادون و فروش آن در بازار سیاه موضوعی قدیمی است که همچنان به عنوان یک معضل در درمان اعتیاد مطرح می‌شود.
 
در این ارتباطات سازمان غذا و دارو به عنوان متولی توزیع متادون مدعی است که نشت متادون به بازار سیاه از طریق مراکز درمانی و کلینیک‌ها صورت می‌گیرد.
 
در مقابل مراکز درمانی نیز اعلام می‌کنند که متادون موجود در بازار سیاه بسیار بیشتر از سهمیه کل مراکز درمانی است و آنها نمی‌توانند همزمان به بیماران خود دارو دهند و در عین حال نیاز بازار سیاه را هم تأمین کنند.
 
ستاد مبارزه با موادمخدر نیز سخت به دنبال مشخص کردن محل نشت متادون است و به همین منظور طرحی را جهت هولوگرام‌دار کردن متادون به سازمان غذا و دارو ارائه کرد تا در تمام مراحل از کارخانه تا مراکز درمانی همه موظف باشند کد شناسایی تک تک متادون دریافتی را در سامانه مشخصی به ثبت برسانند تا ورودی و خروجی همه مراکز، کارخانه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شود.
 
اما متأسفانه این طرح هرگز اجرایی نشد تا اینکه در چند هفته گذشته محمد آذرنیا، دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان تهران در جمع خبرنگاران خبر داد که سازمان غذا و دارو مراکز درمانی را محل نشت دانسته و در یک طرح قصد دارد نظارت را بر این مراکز سفت و سخت انجام دهد.
 
در چنین شرایطی که سازمان غذا و دارو انگشت اتهام را به سوی مراکز درمانی نشانه رفته است، اتفاقی جالب نشان داد که محل نشت متادون، غیر از مراکز درمانی است.
 
اکنون با وجود عدم توزیع قرص متادون 5 در 11 استان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی این قرص در بازار سیاه به وفور یافت می‌شود.
 
طبق گزارش ها توزیع قرص متادون 5 در استان‌های همدان، آذربایجان غربی و شرقی، مازندران، خراسان رضوی و شمالی، فارس، مرکزی، بوشهر، کردستان و تهران یا به طور کامل قطع شده یا بسیار محدود انجام می شود.
 
با وجود عدم توزیع قانونی متادون، قیمت قرص متادون 5 در بازار سیاه هیچ افزایشی نداشته و همچنان به وفور یافت می شود تا جاییکه مشاهده شده عطاری‌ها به مراکز درمانی پیشنهاد تأمین این قرص را می‌دهند.
 
*فروش متادون در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها
 
متادون عرضه‌شده به دو صورت فله و کارخانه‌ای در بازار سیاه به فروش می‌رسد که اتفاقا مشتری‌های زیادی هم دارد؛ چرا که بسیاری از کارمندان و شاغلان معتاد به دلیل نگرانی از ثبت شدن مشخصات و ایجاد مشکلات احتمالی، ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به مراکز رسمی ترک اعتیاد، متادون را از بازار سیاه و با چندین‌برابر قیمت دریافت کنند.
 
در واقع مشتریان بسیار زیاد متادون بازار سیاه و شبکه قاچاق قدرتمندی را شکل داده که بسیار مبهم و پیچیده است. جذابیت این بازار پرسود به‌قدری زیاد است که در یکی، دو سال گذشته متادون علاوه بر عطاری‌ها در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، باشگاه‌های ورزشی و حتی دکه‌های روزنامه‌فروشی هم عرضه می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پرهام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    خیلی از جوون ها بدون سابقه اعتیاد متادون مصرف میکنند ودرتمام عطاری ها بلا استثنا متادون پخش میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس