بوریس جانسون. نامی که بعد از اعلام برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیشتر می‌شنویم. او علی‌رغم اصرار کامرون بر نظر خود پافشاری کرد و به رهبر مخالفان اتحادیه در حزب حاکم تبدیل شده است.

گروه بین الملل مشرق- «اوباما در اشتباه است». این جمله پس از یک سری مجادلات لفظی و مکتوب میان رئیس‌جمهور آمریکا و شهردار لندن پیرامون همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا مطرح شد. این بحث‌ها وقتی شروع شد که همزمان با ورود اوباما به لندن برای شرکت در ناهار تولد ملکه الیزابت دوم، یادداشتی از او در روزنامه مشهور Daily Telegraph به چاپ رسید.

یادداشت اوباما به همه‌پرسی مهمی اشاره داشت که قرار است حدود دو ماه دیگر در 23 ژوئن برگزار شود تا بریتانیایی‌ها تکلیف عضویت خود در اتحادیه اروپا را تعیین کنند.  دیوید کامرون از مردم خواسته تا در اتحادیه بمانند اما بسیاری از وزرا و هم‌حزبی‌هایش از جمله بوریس جانسون شهردار لندن رأی خود به خروج را علنی کرد‌ه‌اند. حالا رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کامرون را در یادداشت خود تکرار کرده و عجیب نیست که موافقان خروج از اتحادیه در برابر او موضع‌گیری کنند.

تحقیر مهمان لندن توسط شهردار: اوباما در اشتباه است + فیلم

جامعه بریتانیا بر سر موضوع جدایی از اتحادیه به دو پاره تقسیم شده و بوریس جانسون به یکی از چهره‌های محبوب موافقان خروج تبدیل شده است. اوباما خطاب به این شهردار نیویورکی‌الاصل و سایر جبهه ملی‌گرایان بریتانیا نوشت «اتحادیه اروپا اگر جایگاه بریتانیا را در جهان بقویت نکند، تضعیف نمی‌کند. یک اروپای قدرتمند تهدیدی برای رهبری جهانی بریتاینا نیست، بلکه به آن کمک می‌‌کند».

جانسون در The Sun پاسخ خود را مثل همه موضع‌گیری‌هایش با صراحت خاصی منتشر کرد:«نوشته اوباما نامنسجم، دارای تناقض و کاملاً با دورویی منتشر شد. آمریکایی‌ها خود هرگز به خود اجازه نمی‌دهند به چیزی مانند اتحادیه اروپا برای خود و همسایگان منطقه‌ای‌‌شان فکر کنند. پس چرا فکر می‌کنند چنین چیزی برای ما خوب است؟».

جانسون برای اینکه با نیش زبان خود رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا را بیازارد، در نوشته خود به دستور پیشین اوباما برای خارج‌کردن سردیس ویسنتون چرچیل از یکی از سالن‌های کاخ سفید اشاره کرد و اضافه نمود «برخی آن را حرکت نمادین رئیس‌جمهور به دلیل ریشه خانوادگی کنیایی دانسته‌‌اند». او با این جملات به تحقیر مهمان لندن پرداخت و او را برخاسته از یکی از مستعمرات امپراتوری بریتانیا معرفی کرد. این پاسخ تحقیرآمیز که بوی نژادپرستی می‌داد، آن قدر شور بود که نیکولاس سامز نوه چرچیل و عضو پارلمان بریتانیا را نیز برآشفت.

رئیس‌جمهور آمریکا بیکار ننشست و با وجود تفاوت سطح مناصب و علی‌رغم لحن نامناسب جانسون، به شهردار صریح‌اللهجه لندن پاسخ داد. وی گفت موضع‌گیری‌اش حاکی از دوروریی نبوده است، زیرا آمریکا هم‌اکنون نیز عضو سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و ناتو است. او سپس به قضیه سردیس چرچیل اشاره کرد و بازشدن فضا برای نصب سردیس دکتر مارتین لوترکینگ از رهبران جبش برابری سیاهان در آمریکا را دلیل خارج‌کردن سردیس قبلی بیان کرد. او تأکید کرد «من عاشق وینستون چرچیل هستم».

{$sepehr_media_1491467_400_300}
دانلود

عصبانیت جانسون از اوباما در بیانش مشخص است

اوباما سپس به تهدید ضمنی مخالفان اتحادیه در بریتانیا پرداخت و گفت بریتانیا ممکن است قرارداد تجاری جدیدی با آمریکا امضا کند اما «یک بریتانیای منزوی در آخر صف قرار دارد».

جانسون این مجادله را ادامه داد و در گفتگو با رسانه‌ها بار دیگر به اوباما انتقاد کرد. وی خود را «طرفدار پروپاقرص اوباما» معرفی کرد اما موضع‌گیری او در مورد خروج بریتاینا از اتحادیه را این‌گونه توصیف کرد:«عجیب و غریب، ریاکارانه و در اشتباه». بوریس عضویت آمریکا در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی را واقعی ندانست و در این مورد به عدم معرفی شهروندان آمریکایی به دادگاه جنایی بین‌المللی و عدم اجرای کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودکان اشاره کرد.

ایان دانکن اسمیت رهبر پیشین حزب محافظه‌‌کار انگلستان و عضو اثرگذار کنونی مجلس که سابقه وزارت در دولت کامرون را دارد، به یاری جانسون آمده و در انتقاد از اظهارات اوباما گفته «من فکر نمی‌کنم تحت هیچ شرایطی اوباما کنترل یا مالیاتی از یک نهاد خارجی را بر ایالات متحده بپذیرد».

جکوب (یعقوب) ریز ماگ
، عضو اثرگذار دیگر در حزب محافظه‌کار و پارلمان انگلستان در تحقیر اوباما پا را از جانسون فراتر گذاشته و گفته «فکر نمی‌کنم مردم بریتانیا نیازی داشته باشند یک رئیس‌جمهور ناموفق که کمترین موفقیت‌های سیاست خارجی را در تاریخ اخیر آمریکا داشته، به آنها بگوید چه باید بکنند».

اوباما در حالی بریتانیا را ترک می‌کند که خاطره خوشی از شاید آخرین سفر خود در جایگاه ریاست‌جمهوری به این متحد قدیمی سیاست‌های آمریکا در جهان به یادگار نمی‌برد. ورود او به این مسأله نسبتاً داخلی در بریتانیا در حالی صورت گرفت که هواداران خروج از اتحادیه احساس کمبود رأی می‌کنند از این رو هر دستاویزی برای افزایش محبوبیت خود سود می‌برند، حتی اگر به قیمت بردن آبروی اوباما تمام شود.

منبع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    حالا ترکیه با دمش گردو میشکنه. انگلیس خارج بشه اتحادیه از رونق میوفته ترکیه راحت تر میره تو. مث خر میخواد خودشو هل بده تو اتحادیه. شایدم مث گاو. نمیدونم خدا میدونه. همین دیشب خردوغانو دیدم دم در اتحادیه نشسته بود گدایی. گفتم پاشو عمویی یخ میزنی اینجا. گفتا غم اتحادیه دارم. گفتم غمت سرآید. گفتم که به جاش گاو من شو. گفتا اگر برآید ولی فعلا میخوام خر اتحادیه و داعش باشم.
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    این بیشتر یک داستان است مشرق
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا دیوید کامرون از مردم خواسته تا در اتحادیه بمانند؟
  • کامیار ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    نه ریشه در نوکریش برای اسرائیلی ها و سرمایه دارها داره خودش بوقی بیش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس