خروج از اتحادیه هر از چندی در یکی از کشورهای اروپایی به همه‌پرسی گذاشته می‌شود، اما جدایی بریتانیا به عنوان یکی از پایه‌های اتحادیه کنونی می‌تواند موج وحشتناکی در قاره سبز به راه اندازد.

گروه بین الملل مشرق- نظرسنجی جدید مؤسسه ICM نشان می‌دهد اروپایی‌ها خروج بریتانیا از اتحادیه را به نفع شهروندان این کشور می‌دانند. با تفاوت دو درصد، 46% خواهان خروج بریتانیا و 44% خواهان ماندن آن هستند.

اروپاییان: بهتر است بریتانیایی‌ها از اتحادیه بروند، اما بعید است

به گزارش اکسپرس، داده‌های این نظرسنجی که از طریق مصاحبه تلفنی انجام گرفته، در زمان سفر اوباما به لندن گردآوری شده که طی آن،‌ جدال لفظی وی با هواداران خروج از اتحادیه مانند بوریس جانسون شهردار لندن بالا گرفت. وی از بریتانیایی‌ها خواسته بود با خروج از اتحادیه، نه قدرت اتحادیه را کم کنند و نه شانس خود را در قرارداد تجاری آمریکا با اروپاییان.

جنیفر باتوملی از کارشناسان این مؤسسه، موضع‌گیری اوباما را برخلاف تصور وی موجب تقویت جبهه هواداران برکسیت دانست. پیش از سخنان وی 75% مطمئن بودند در این همه‌پرسی شرکت می‌کنند، اما حالا 80%. پاول رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش‌تر موضع‌گیری اوباما را یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرده بود.

اروپاییان: بهتر است بریتانیایی‌ها از اتحادیه بروند، اما بعید است

با توجه به نتایج نظرسنجی جدید، دو درصد از هواداران ماندن در اتحادیه به جبهه طرفداران خروج پیوسته‌اند. روندی که نخست‌وزیر بریتانیا را مجبور به حضور در دفتر کمپین ماندن کرده تا از آنجا از طریق تلفن با شهروندان بریتانیا گفتگو کند

از سوی دیگر، نظرسنجی دیلی‌تلگراف با مدیریت مؤسسه بین‌المللی ORB نشان از تداوم برتری هواداران اتحادیه اروپا است. این نظرسنجی که در روزهای 20 تا 24 آوریل صورت گرفته است، نشان می‌دهد اگر اکنون همه‌پرسی برکسیت برگزار شود، 51% از مردم بریتانیا خواهان ماندن در اتحادیه هستند،‌ زیرا آن را به نفع اقتصاد این کشور، اشتغالزایی و روشن‌شدن چشم‌انداز حرکت بریتانیا می‌دانند. در جبهه مقابل اما 48% رأی به خروج می‌دهند تا سیاست‌های مهاجرتی کشورشان اصلاح شود.

با اینکه 48 خواهان خروج از اتحادیه هستند، اما جالب است بدانیم تنها 21% از پاسخ‌گویان، موفقیت برکسیت را پیش‌بینی‌ کرده‌اند. این البته شاید خطری برای کمپین هوادارن ماندن در اتحادیه باشد، زیرا نشان می‌دهد بخشی از آرای مردم به آنها به دلیل فضای روانی و رسانه‌ای است که پیروزی قطعی مخالفان برکسیت را القا می‌کند. اگر این فضا شکسته شود، ممکن است ریزش چشمگیری در آرای آنها رخ دهد. آنچه این فرضیه را تقویت می‌‌کند، موافقت 21% از پاسخ‌گویان با این پرسش است که «آیا ممکن است در هفته‌های پیشِ‌رو نظر شما تغییر کند؟»


{$sepehr_media_1503290_400_300}
دانلود

ویدئوی تبلیغاتی کوتاه با حضور جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل: «چرا بریتانیا باید رأی به خروج دهد؟ در 60 ثانیه»


این را بگذاریم کنار اهرم‌های تبلیغاتی که در اختیار هواداران خروج از اتحادیه است. پایگاه اکسپرس در خبری، داغ دل بریتانیانشینان را تازه کرده که قرار است 1.8 میلیارد پوند از مالیاتی که به دولت می‌دهید، طبق مصوبه اتحادیه اروپا  کشورهای حوزه بالکان شابمل آلبانی، مقدونیه، مونته‌نگرو و صربستان قرار گیرد تا شرایط خود را برای عضویت در اتحادیه مهیا کنند. بخشی از این مبلغ نیز به ترکیه داده می‌شود تا برای بحران مهاجرت در اروپا کاری کند.

کمپین هوداران خروج این‌‌گونه تبلیغ می‌کنند که اگر می‌خواهید این پول از کفتان نرود، تنها راهش رأی به "برکسیت" در 23 ژوئن است. ایان دانکن اسمیت که سابقه وزارت در بریتانیا دارد، این‌گونه هشدار داد که «این هدردادن پول ما است و از آن بدتر، خطرناک است چون امنیت مرا تضعیف می‌‌کند».

اگر هواداران ماندن در اتحادیه از حمایت دولت برخوردارند، طرفداران خروج نیز هوادارانی از سایر کشورها دارند. به گزارش فرانس‌24، مارین لوپن، سیاستمداری که چند ماه پیش در رأس حزب ملی‌‌گرایش توانست با انتقاد ار بحران مهاجرت، آرای قابل توجهی در انتخابات شوراهای منطقه‌ای فرانسه به دست آورد، بریتانیایی‌ها را تشویق به رفتن می‌‌کند.

اروپاییان: بهتر است بریتانیایی‌ها از اتحادیه بروند، اما بعید است

دانکن اسمیت وزیر پیشین دولت بریتانیا نگران پول و امنیتی است که در صورت ماندن در اتحادیه از کف انگلستان می‌رود

جالب اینجا است که سران کمپین خروج از جمله گیزلا استوارت از سیاستمدارن حزب کارگر از سفر احتمالی لوپن به بریتانیا نگران‌اند زیرا ممکن است جبهه مقابل از مانور بر برخی مواضع جنجالی وی برای کاستن از آرای کمپین خروج استفاده کنند، از جمبه تشبیه نماز مسلمانان در خیابان‌های فرانسه به اشغال این کشور توسط نازی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم.

ظاهراً در فضای گرم تبلیغات همه‌پرسی، هر چیزی از جمله سفر اوباما یا لوپن به بریتانیا به ضد خودش تبدیل می‌شود. زمان تعیین می‌کند که آخرین ضربه را کدام مشت‌زن خواهد زد.

منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس