کد خبر 562930
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید چالش‌های مختلف از جمله کاهش رشد اقتصادی و احتمال خروج انگلستان، آینده اتحادیه اروپا را با سوالاتی مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که متن کامل آن روز یکشنبه منتشر شد، با اشاره به «چالش‌های متعددی» که اتحادیه اروپا با آن‌ها مواجه است، گفته است که آینده این اتحادیه سیاسی با سوال و ابهام مواجه است.

وی که برای مذاکره در مورد موافقتنامه تجارت آزاد به شهر هانوفر آلمان سفر کرده، به نشریه «بیلد» گفته است: «تهاجم روسیه علیه اوکراین افق مشترک ما برای اروپایی یکپارچه، آزاد و آرام را تهدید می‌کند. رشد اقتصادی آرام، نابرابری اقتصادی و همه‌پرسی پیش رو در انگلستان (در مورد خروج از اتحادیه)، سوالاتی را در مورد آینده اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.»

اوباما سپس تلویحا به انتقاد از موضع‌گیری‌های «دونالد ترامپ» نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت و اظهارات او را «خطرناک» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در برخی نقاط، از جمله در ایالات متحده، شاهد ظهور ادبیات سیاسی خطرناکی هستیم که مهاجرین و مسلمانان را هدف قرار داده است.»

وی گفت که در جایگاهی نیست که به اروپایی‌ها بگوید که چطور این چالش‌ها را حل کنند، اما آمریکا خواستار «اروپایی قدرتمند، متحد و دموکراتیک است.»

اوباما با بیان اینکه در صورت بروز بحران در اروپا، آمریکا هم با بحران مواجه می‌شود، گفت: «ما با هم اوج می‌گیریم و با هم سقوط می‌کنیم. به همین دلیل هم هست که ایالات متحده همواره چنین قدرتمند از یکپارچگی اروپا حمایت کرده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که واشنگتن به کمک نظامی اروپا در ائتلاف در عراق و سوریه نیاز دارد. او افزود: «ما به کمک اروپا برای پابرجا نگه داشتن تعهد بند پنجمی خود به متحدانمان در ناتو و ادامه حمایت از توان اوکراین برای اطمینان از امنیتش در برابر تجاوز روسیه، نیاز داریم.» 

 

بند پنجم اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعضا را ملزم می‌کند که در صورت حمله نظامی به یکی از کشورها، به صورت جمعی به این حمله پاسخ دهند. واشنگتن در ماه‌های گذشته بارها از اعضای اروپایی ناتو خواسته که سهم خود در بودجه این ائتلاف را بپردازند. 

تروریسم، بزرگترین تهدید

اوباما در ادامه این مصاحبه تروریسم را «بزرگترین تهدیدی» خواند که اروپا و آمریکا با آن مواجه هستند. وی گفت: «به دلایل متعدد، این، نبردی دشوار است. در سوریه و عراق، داعش با جمعیت غیرنظامی ترکیب شده است. داعش با استفاده از فضای سایبری در حال شستن مغز افراد و تشویق آن‌ها به انجام اقدامات خشونت‌آمیز است.»

وی افزود: «هرچند که ما انجام حملات تروریستی بزرگ مانند یازده سپتامبر را برای آن‌ها دشوارتر کرده‌ایم، اما هنوز هم شناسایی کردن و جلوگیری از حملات هسته‌های کوچک تروریستی و مهاجمان فردی کاری دشوار است.»

او جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به سوریه و عراق را هم از دیگر چالش‌های پیش رو در مبارزه با تروریسم دانست و گفت واشنگتن برای افزایش هماهنگی‌های اطلاعاتی با اروپا تلاش می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس