روزنامه آمریکایی یو‌.اس.ای.تودی در سرمقاله خود خواستار انتشار بخش محرمانه گزارش کمیته تحقیق کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر شد.

به گزارش مشرق، روزنامه یو.اس.ای.تودی در سرمقاله خود نوشت که دولت آمریکا باید با انتشار اسناد مربوط به نقش احتمالی عربستان سعودی در حملات پانزده سال قبل به مرکز تجارت جهانی در نیویورک موافقت کند.

در حادثه یازده سپتامبر سال 2001، 19 نفر که گفته می‌شود از اعضای القاعده بوده‌اند، دو هواپیمای مسافربری را ربوده و آن‌ها را به برج‌های دو قلوی نیویورک کوبیدند. 15 نفر از عاملان این حملات، که به مرگ بیش از 3000 نفر منجر شد، عربستانی بودند.

گزارشی که کمیته تحقیق کنگره در ارتباط با آن حادثه منتشر کرد،  28 صفحه محرمانه دارد که گفته می‌شود مربوط به نقش مقاماتی در حاکمیت عربستان در این حملات است. کنگره آمریکا طرحی را در دست دارد که ضمن درخواست برای افشای عمومی محتوای این صفحات، خواستار پیگرد قانونی مقامات سعودی دخیل در این حادثه است. دولت آمریکا به بهانه جلوگیری از لطمه خوردن به اصل مصونیت دیپلماتیک، مخالف این طرح است.

یو.اس.ای.تودی نوشته است: «15 سال است که یک حقیقت آزاردهنده در مورد حملات یازده سپتامبر وجود دارد؛ اینکه از 19 مهاجم، 15 نفر آن‌ها سعودی بودند، یعنی شهروندان یکی از مهمترین متحدان آمریکا در خاورمیانه.»

این روزنامه با بیان اینکه همزمان با سفر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان علاوه بر اختلافات منطقه‌ای بین دو کشور، مسئله نقش احتمالی ریاض در «بدترین حادثه تروریستی در خاک ایالات متحده» هم بر روابط واشنگتن و ریاض سایه افکنده است.

در ادامه گزارش عنوان شده است که به واسطه محرمانه بودن 28 صفحه از گزارش، شایعات زیادی در مورد نقش ریاض در حملات شکل گرفته است و آنچه مردم می‌دانند، آن چیزی است که افراد دخیل در تحقیقات به صورت سربسته بیان کرده‌اند.

«باب گراهام» سناتور دموکرات سابق که نقش اصلی را در انجام تحقیقات داشته، هفته گذشته در برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت که دولت عربستان سعودی، سعودی‌های ثروتمند و موسسات خیریه سعودی همگی در حمایت از عاملان حملات یازده سپتامبر نقش داشته‌اند.

یو.اس.ای.تودی نوشته است که اکنون برای پایان دادن به شایعات و روشن شدن حقایق لازم یک راه مشخص وجود دارد، اینکه این 28 صفحه از طبقه‌بندی خارج شوند.

این روزنامه نوشته است که حتی اگر مسئله یازده سپتامبر هم حل شود، حل و فصل دیگر اختلافات میان ریاض و واشنگتن بسیار دشوار است. دو روز قبل «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان به شبکه سی‌ان‌ان گفت که روزهای خوش روابط دو کشور سپری شده و عربستان در وضعیت رابطه خود تجدید نظر می‌کند.

یو‌.اس.ای.تودی هرچند از موضع کاخ سفید مبنی بر مهم بودن مصونیت دیپلماتیک دفاع کرده، اما در عین حال نوشته است که «بهتر است ابتدا با خارج کردن آن 28 صفحه معروف از طبقه بندی و مشخص کردن علنی نقش واقعی عربستان سعودی در یازده سپتامبر شروع کنیم. اثبات نقش دولت عربستان، استدلالی قدرتمند برای پیشبرد دعاوی حقوقی (علیه عربستان) است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس