کد خبر 562604
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

رئیس جمهوری آمریکا در آخرین سفر خود در مقام ریاست جمهوری به آلمان یکی از مهمترین شرکای اروپایی خود برنامه ها و اهدافی را دنبال خواهد کرد که در گزارشی به بررسی اجمالی آنها می پردازیم.

 به گزارش مشرق، « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در حالی به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجاری-صنعتی راهی هانوفر می شود که این آخرین سفر وی به کشوری است که از مهمترین شرکای استراتژیکش به شمار می رود.

این سفر نیز همانند سفرهای مقامات و دولتمردان حاشیه های امنیتی زیادی بدنبال دارد. بخصوص پس از وقوع حملات تروریستی در برخی از کشورهای اروپایی مثل بلژیک و فرانسه.

حال طبیعی است که گرد هم آمدن این تعداد از مقامات کشورهای مختلف نیز بیم وقوع حملات تروریستی را افزایش دهد. پلیس شهر هانوفر در همین راستا اعلامیه هایی را به حدود 2000 تن از مردم ساکن مناطق اطراف مرکز کنگره هانوفر که قرار است رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 24 آوریل از آن بازدید کند توزیع کرده اند.

پلیس این شهر آلمان همچنین علاوه بر توصیه به شهروندان به دوری از پنجره های منازلشان در زمان بازدید اوباما، اعلام کرده‌ کسانی که قصد بازدید از این محل همزمان با بازدید اوباما را دارند باید از یک هفته قبل برای این کار ثبت نام کنند.

همچنین کارکنان فروشگاه‌های قرار گرفته در محدوده امنیتی تعیین شده برای بازدید اوباما نیز برای حضور در مشاغل خود باید ثبت نام کنند.

گمانه زنی در خصوص سفر خداحافظی اوباما به آلمان در رسانه ها و محافل سیاسی تا جایی به چشم می خورد که بنیاد آمریکایی هریتیج در مطلبی نوشت: آلمان یکی از شرکای امنیتی مهم آمریکا و بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می‌رود. اوباما برای اولین بار در سال 2008 به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آلمان سفر کرد و از آن زمان تاکنون 4 بار وارد این کشور شده است. اما سفر فردای اوباما به آلمان به نظر آخرین سفر وی به این کشور در دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود و از این رو، باید از این تنها فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن برای پیشبرد سیاست‌هایی که به آزادی اقتصادی، تقویت ناتو و تشدید مبارزه با تروریسم کمک می‌کنند، استفاده کند

صاحبنظران سیاسی برخی محورهای آخرین سفر اوباما به آلمان را اینگونه اعلام کردند: پیمان تجاری، گفتگو درباره اوکراین، نقش آلمان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی.

اینکه اوباما آخرین سفرش به آلمان را برای حضور در نمایشگاه هانوفر اختصاص داده حاکی از اهمیت داشتن پیمان تجاری و سرمایه گذاری ترنس- آتلانتیک برای وی است.

این پیمان پیشنهادی آمریکا و اتحادیه اروپا بعید است پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما نهایی شود. به همین دلیل، رئیس جمهور آمریکا باید در این سفر بر ضرورت اتکای روابط تجاری آینده بر اصول «اقتصاد آزاد» بیش از پیش تاکید کند

تغییر در اوضاع اوکراین از دیگر اهدافی است که اوباما در دوره ریاست جمهوری خود به آن پرداخت و اقداماتی را در جهت تحقق آن انجام داد.

رئیس جمهور آمریکا در این سفر باید با مرکل درباره اهمیت تداوم حمایت از اوکراین از طریق ارسال تسلیحات نظامی به این کشور، حمایت از اصلاحات اقتصادی و سیاسی آن و تشدید تحریمها علیه روسیه به دلیل مسأله کریمه گفتگوهای لازم را انجام دهد.

روابط تجاری و سرمایه‌گذاری آلمان و روسیه از عمق زیادی برخوردارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمانی روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه برقرار کرده‌اند. همچنین آلمان به شدت برای واردات انرژی خود متکی به روسیه است. با این حال، بسیاری از رهبران سیاسی و اقتصادی جهان منتقد رویکرد ضعیف ژرمن ها در قبال پوتین هستند.

 اوباما در حالی قدرت را کنار می گذارد که در مباحث دفاعی همسویی زیادی با سازمان پیمان اتلانتیک شمالی( ناتو ) داشت. تا جایی که از ناتو به عنوان «بزرگترین اتحاد استراتژیک حال حاضر دنیا برای دفاع از امنیت مشترک ما» یاد کرد.

این در حالی است که در حال حاضر شمار نظامیان آمریکایی در اروپا رو به کاهش است و این امر ممکن است کم رنگ شدن آمریکا در ناتو را به همراه داشته باشد.

سفر اوباما به آلمان بهترین فرصت برای طرح این خواسته از دولت آلمان برای افزایش هزینه‌ دفاعی خود و ایفای نقشی قدرتمندتر برای انجام تعهد خود نسبت به تحقق استراتژی دفاع جمعی است.

آلمان در حال حاضر کمتر از 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می‌کند، در حالیکه ناتو از این کشور خواسته است حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهد.

مقابله با تروریسم نیز از دیگر موضوعاتی است که اوباما در دیدارهای خود در آلمان به آن می پردازد.

آلمان یک شریک کلیدی و مهم در مبارزه جهانی علیه تروریسم است. اوباما در سفر به آلمان باید از سیاست‌هایی پشتیبانی کند که تهدید تروریست‌ها در اروپا و مقابله با ایدئولوژی‌های افراطی آنها در این منطقه را در صدر اولویت‌ها قرار دهد

سیاست «درهای باز» آلمان در قبال پناهجویان ممکن است تبعات سختی را در آینده برای آنها به دنبال داشته باشد.

 پیش بینی می شود اوباما در این سفر رهبران حاضر را برای مقابله مستقیم با تروریسم تحت فشار قرار دهد. افزایش بودجه نهادهای اطلاعاتی و قانون‌گذار، تقویت همکاری اطلاعاتی با آمریکا و حمایت بیشتر از نبرد فیزیکی با تروریست‌های داعش در خاورمیانه می‌توانند نمونه هایی از این مقابله مستقیم باشند.

ضیافت آخر اوباما در آلمان در حالی است که تظاهرات اعتراض آمیز به انعقاد پیمان تجارت آزاد در آلمان در روزهای گذشته تشدید شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس