کد خبر 561434
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴

تحلیلگر عرب با اشاره به فشار آمریکا بر آل سعود و تهدید ریاض به افشای نقش عربستان در حوادث 11 سپتامبر گفت این حرف وزیر خارجه اسبق مصر درست است که «کسی که پشت آمریکا مخفی شود عریان است».

جنگ خاموش «11 سپتامبر» میان عربستان و آمریکا
به گزارش مشرق، عربستان سعودی این هفته به دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و اعضای کنگره هشدار داده است که اگر کنگره لایحه‌ای را تصویب کند که طبق آن عربستان سعودی در دادگاه‌های آمریکا برای هرگونه نقش در حملات 11 سپتامبر 2001 مقصر و مسئول شناخته شود، دارایی‌های صدها میلیارد دلاری خود در آمریکا را به فروش خواهد گذشت.

وبگاه خبری «لیبیا اخبار» در یادداشتی به قلم «محمد الامین»  نویسنده و تحلیل‌گر لیبیایی به بررسی این تهدید عربستان سعودی و واکنش آمریکا در مقابل آن پرداخت.

این روزنامه لیبیایی می‌نویسد، سیلی زدن، دروغ، استکبار و فرصت‌طلبی صفات و رفتارهای آمریکایی‌هاست که میراث باقی مانده نسل‌هایی‌ست که طی مدتی کوتاه، ملتی غیراصیل به این سطح فرهنگ ترقی یافته است؛ فرهنگی که بر کشتار ملت‌ها و بی‌گناهان و به بردگی کشیدن انسان‌ها استوار است و در عصر معاصر نیز با مکیدن منابع آن‌ها با توسل شدن به قدرت و نیرنگ ادامه دارد.

نویسنده این مطلب با اشاره به تهدید آمریکا از طرف عربستان می‌نویسد: شاید این روزها جنگ خاموشی که بین واشنگتن و ریاض در قضیه پرونده حملات 11 سپتامبر در گرفته، درستی و وجاهت این گفته «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور پیشین مصر را اثبات می‌کند که به وزیر خارجه خود «احمد ابو الغیط» گفته بود: «هر کس که پشت آمریکا پناه بگیرد، عریان خواهد ماند».

 محمد الامین می‌نویسد: اگر کنگره آمریکا، طرح قانونی را تصویب کند که به قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه محاکمه عربستان سعودی را بدهد، در این صورت آل سعود امروز با زیانی نزدیک به یک تریلیون دلار از دارایی‌ها، املاک و سهام خود تهدید خواهد شد.

این روزنامه لیبیایی همچنین در مورد سفر امروز رئیس جمهور آمریکا به عربستان می‌نویسد، این سفر اوباما نشان دهند پوچی موضع ریاست جمهوری آمریکا است که هرگاه پایان دوره ریاست جمهوری و کشمکش‌های انتخاباتی و تبلیغات شدید نزدیک می‌شود، دست به چنین کاری می‌زند.

لیبیا اخبار در ادامه می‌نویسد، موضوع تصویب پیگیری قضایی عربستان با وجود سختی آن به عنوان قانون و خطرات پیامدهای احتمالی آن بر هر دو کشور، عربستان مغرور را بر سر عقل خواهد آورد و این اقدام آمریکا همچون سیلی بر لجبازی عربستان خواهد بود که در تلاش است محور ویژه برای خود در منطقه درست کند؛ کشوری که در بیشتر سناریوهای خونین سوریه، یمن و عراق و نیز تشکیل لابی‌های فشار به نفع منافع ریاض دست دارد.

محمد الامین در پایان می‌نویسد: کسی چه می‌داند، شاید این بحران به وجود آمده برای عربستان منجر به رویارویی با «لاکربی مخصوص به این کشور» شود و شاید آمریکایی‌ها اموال آل سعود را در عوض قربانیان حملات 11 سپتامبر مباح بدانند؛ چرا که سازمان سیا و اف‌بی‌آی آمریکا دلایل موثقی دارند که دست داشتن مسئولان عربستان سعودی در ارتباط با عاملان حملات و نیز تأمین مالی آن‌ها را ثابت می‌کند.

در صورت تصویب این لایحه پیشنهادی، عربستان دیگر نمی‌تواند دارایی‌های خود را منتقل کند و اگر عربستان تصمیم بگیرد املاک، دارایی‌ها و سهام خود را در داخل آمریکا سریعا بفروشد، این کشور مبالغ نجومی متجاوز از 30 درصد از ارزش کل آن‌ها را متضرر خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    کدام دروغتان را باور کنیم? ۱۱ سپتامبر کار خود آمریکاست ۱۱ سپتامبر کار تروریست‌ها و عربستان است اگر کار خود آمریکاست و عربستان دخالتی نداشته میتوان. آنرا علیه خود آمریکا افشا کند
  • سدره المنتهی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    هم دست بودن عزیزم ! اما عربستان دستش در این مورد بسته هست. همه مدارک بر علیه این ابله هاست. این باج گیری آمریکایی ها از عربستان سعودیه تا بیشتر در باتلاق فرو بره و بیشتر بردگی کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس