کد خبر 561190
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

روزنامه نیویورک تایمز از دیدار 2 ساعته رهبران آمریکا و عربستان پشت درهای بسته خبر داد و نوشت که علیرغم این دیدار اختلافات اساسی میان ریاض و واشنگتن باقی ماند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر مهم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به پایتخت عربستان از دیدار وی با ملک سلمان پادشاه این کشور خبر داد و نوشت: اوباما و سلمان بیش از 2 ساعت پشت درهای بسته دیدار کردند اما مقامات آمریکایی می‌گویند که اختلافات اساسی میان 2 طرف بر سر ایران و حقوق بشر باقی ماند.

دیدار این دو در حالی انجام شد که کنگره آمریکا اعلام جلسه علنی را برای بررسی لایحه‌ای که عربستان سعودی را از نظر قانونی درمورد حادثه یازده سپتامبر مقصر می‌داند، برگزار خواهد کرد.
مقامات دولتی آمریکا اما می‌گویند که مسئله یازده سپتامبر در دیدار اوباما و ملک سلمان مطرح نشده و از درخواست اوباما برای حضور فعال‌تر پادشاه سعودی در امور دیپلماتیک با ایران و یافتن راه‌حل جایگزین برای مقابله مستقیم با سران ایرانی و دیگر رقبای منطقه‌ای خبر دادند.

اوباما در ادامه مدعی شد عربستان و دیگر دولت‌های حاشیه خلیج فارس باید به ایالات متحده برای امنیتشان اتکا کنند. مقاماتی که در این نشست بودند می‌گویند اوباما بخاطر اظهاراتی که درباره شکاف‌ها میان دو دولت (آمریکا و عربستان در مصاحبه با نشریه آتلانتیک زده بود) عذرخواهی نکرد.

در بیانیه منتشر شده پس از این دیدار از سوی کاخ سفید آمده است که اوباما و ملک سلمان دوباره بر روابط دوستانه تاریخی و همکاری استراتژیک عمیق تاکید کرده اما اشاره نمی‌کند که این دو در موارد دیگری تبادل نظر کرده و توافقی بدست آورده باشند.

به گفته یک مقام دولتی، در این دیدار مشخص شد که دو دولت با وجود اهداف مشترک در مبارزه(ادعایی) با تروریسم و ایجاد ثبات در خاورمیانه، تفاوت نظرهای فنی در این زمینه‌ها دارند. سعودی‌ها بیشتر علاقه دارند تا بوسیله قوه قهریه با تهدیدات تروریستی مقابله کنند و این در حالی است که آمریکا بر استفاده از اقدامات دیپلماتیک نیز اصرار داشت.
شدیدترین مسئله‌ای را که اوباما به آن انتقاد کرده، نگرانی‌های روزافزون از اعدام‌ها و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی بود که دفاع ملک سلمان از دستگاه قضایی حکومتش را درپی داشت.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس