محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز این ادعاها که ایران در حال حاضر به عنوان بخشی از توافق هسته ای، خواستار دست یابی به سیستم مالی آمریکاست، را رد کرد.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف در مصاحبه نیویورک‌تایمز اعلام کرد: مقامات آمریکایی در اطمینان دادن به دیگر کشورها در این باره که آنها می‌توانند بدون مواجه شدن با خطر مجازات، با ایران مراودات تجاری داشته باشند، باید «بسیار فعالانه تر» عمل کنند.

ظریف گفت:‌ «ما هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نشدیم. آنچه که ما خواستار آنیم، اجرای توافق هسته ای است که مستلزم آنست که آمریکا به موسسه های مالی اروپایی درباره مراوده با ایران اطمینان خاطر دهد.»

ظریف یک روز پس از دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقر سازمان ملل متحد و گفتگو با او در ارتباط با پیچیدگی‌های مالی که در حال حاضر سبب بروز مشکلاتی در اجرای توافق هسته‌ای شده است، با اعضای تحریریه نیویورک تایمز مصاحبه کرد.

با وجود خوش بینی هایی که توافق هسته ای در پی داشت، شمار زیادی از تحریم‌های آمریکا بر ایران همچنان به قوت خود باقیست. این تحریم ها شامل ممنوع بودن رابطه بین بانک‌های ایرانی و آمریکایی و محدودیت‌های شدید بر استفاده ایران از دلار می‌شود.

از آنجایی که بسیاری از مراودات مالی بین‌المللی با دلار انجام می شود یا به دلار تبدیل می‌شود، شرکت‌های خارجی که تمایل دارند با ایران مراودات تجاری داشته باشند، همچنان در این باره تعلل می‌کنند و بیم آن دارند تحریم‌های آمریکا را نقض کنند. این بی‌یلی سبب ناامیدی ایران و منجر به مطرح شدن اتهاماتی از سوی مقامات ایرانی در این باره شد که آمریکا مفاد توافق هسته ای را اجرا نمی‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز در همین حال، منتقدان ایران در آمریکا می‌گویند اتهامات ایران بهانه‌ای برای گرفتن امتیازات بیشتر است که مهمترین آنها دسترسی به نظام مالی آمریکا است که این اقدام سبب خواهد شد ایرانی‌ها بتوانند با دلار معامله کنند. برخی منتقدان می‌گویند آمریکا در نتیجه همه اهرم‌های اقتصادی خود را در قبال ایران از دست خواهد داد.

در حالی که گفته می‌شود مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده‌اند ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی نخواهد داشت اما آنها به صورت ضمنی اذعان کرده اند مشکلاتی در این میان وجود دارد.

کری پس از گفتگو با آقای ظریف در روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در سازمان ملل متحد اعلام کرد دو طرف در تلاش برای ابراز اطمینان از این موضوع هستند که «توافق هسته ای دقیقا اجرا خواهد شد و همه طرف ها می توانند از منافع توافق بهره مند شوند.»

کری اعلام کرد دو طرف قرار است روز جمعه بار دیگر دیدار کنند.

ظریف می‌گوید وزارت خزانه داری آمریکا که بر قوانین پیچیده مرتبط با تحریم های مالی آمریکا نظارت دارد - در راستای اجرایی شدن توافق هسته‌ای گام ‌هایی برداشته است؛ «اما فکر نمی‌کنم این اقدامات کافی بوده باشد.»

ظریف گفت:‌ «آنها باید رویکردی بسیار فعالانه‌تر اتخاذ کنند و سبب شوند افراد بدانند معامله با ایران سبب مجازات آنها نخواهد شد.»

ظریف طی این مصاحبه -که در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد - به موضوعات دیگری از جمله تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی پرداخت.

آقای ظریف همچنین اعلام کرد امید کمی به بهبود روابط با عربستان وجود دارد. او سعودی‌ها را به تحریف موضوعات مرتبط با ایران متهم کرد زیرا بر این باورند اتخاذ چنین راهبردی به نفع آنهاست.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    متاسفیم ملت ایران به امریکاپرستان خودباخته اعتماد نکنبد
  • محسن ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    تیتر یکِ کیهان و روزنامه های دلواپسان فراهم شد. می گویید نه؟ شنبه ببینید!
  • محمد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    اقدامات ما کافی بوده یا بازم باید بتن بسازیم ؟!
  • محمد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    دلواپس شرف داره به امثال شما حالا بدویید دنبال کدخدا شاید دلش بسوزه یه چیز گیرتون بیاد !!
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    باشه بهش میگم بازهم تلاش کنه امری باشه
  • امیر ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است
  • یوسف بهلولی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    با سلام دولت مراقب وقت کشی آمریکا باشد زیرا استفاده از فاکتور زمان از بتدا برنامه پسا برجام آنها بوده تا نقشه های شوم خود را عملی کنند که اکنون بخشی از آن در حال اجراست که حماقت آل سعود برگ بعدی این نقشه کثیف است که تا کنون جرات آغاز ماجرای این برگ را بدست نیاورده اند که نباید خیلی هم ساده از کنار آن گذشت. در خط رهبری باشید تا به کشور آسیب نرسد.
  • مرتضیsk ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    ملّت نگران این وضع بوجود آمده از برجام و آزاد نشدن تحریمآ هستن تو دلواپس تیتر روزنامه و سایتای منتقد هستی ؟ از چی ترسیدی !
  • مرتضیsk ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    عمرما تموم شد آخرش با تحریمآی بیشتر برگشتیم سرجای اولمون ، اونم بدون تکنولوژی هسته ائی ؟ این همه تبلیغات و دلخوش کردن مردم به توافق قرن و فتح الفتوحات و امیرکبیرزمان پس دیگه چی بود !
  • آقای م ر ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    ظریف: اقدامات آمریکا در اجرای برجام کافی نبوده است!! آقای ظریف این رفتار آمریکا رو حضرت آقا موقع شروع مذاکره با شیطان بزرگ به شما گوشزد کرده بودند. اما اون موقع گوش شنوایی نبود.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعا خسته نباشی اینو که خودمون میدونیم آقای ظریف تو چیکار کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    امریکا قبلا"گفته بود که به ایران اجازه استفاده از دلار را در مبادلات خارجی نخواهیم داد و این مسئله در کمیسیون بررسی برجام مطرح شد اما تیم مذاکره کننده به آن توجهی نکردند !
  • مسعود ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به امریکا فرصت سوزی است .
  • ناشناس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    فعلا"تمام صحبت های کیهان و دلواپسان در مورد برجام درست از آب درآمده و امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده و تحریمهای ظالمانه لغو نشده است !
  • الف رسول پور ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب ظریف به صراحت بگید مشکلی نیست چون دیگه امروز همه اعتراف میکنن اصلا نبوده یا کافی نبوده. کافی بنظرم همون نظر جناب سیف باشه یعنی تقریبا هیچ
  • الف رسول پور ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب ظریف به صراحت بگید مشکلی نیست چون دیگه امروز همه اعتراف میکنن اصلا نبوده یا کافی نبوده. کافی بنظرم همون نظر جناب سیف باشه یعنی تقریبا هیچ
  • ناشناس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    برجام بدفرجام .
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ههههههههههههههههههههههه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس