مامور پیشین اف بی آی گفت: برای تهیه شواهدی که مظنون های عربستانی گریخته از دست قانون را با ۱۱ سپتامبر مرتبط کند، هیچ احضاریه ای نمی تواند صادر کند. به جای آن اف بی آی تحقیقات محلی خود را که به سعودی ها بازمی گشت، به حالت توقف درآورد.

به گزارش مشرق، پل اسپری (Paul Sperry )عضو رسانه ای پیشین موسسه هوور و نویسنده کتاب « رخنه: چگونه جاسوسان و خرابکاران اسلامی به واشنگتن نفوذ کردند» به شرح  یادداشت  "چگونه آمریکا نقش عربستان را در حملات 11 سپتامبر لاپوشانی کرد" پرداخت:

برنامه 60 دقیقه در برنامه هفته پیش خود پیرامون 28 صفحه کماکان سانسور شده از گزارش 11 سپتامبر که حکایت از نقش دولت عربستان سعودی در این حملات دارد، گفت که نقش عربستان در این حملات به منظور حفظ اتحاد ظریف بین آمریکا با این پادشاهی نفتی، تلطیف شده است.

چنین اظهارنظری تنها به معنای دست کم گرفتن واقعیت ماجراست، چرا که در واقع دخالت عربستان سعودی در این حادثه، تعمدا در بالاترین سطوح دولت ما لاپوشانی شده است.

و این لاپوشانی از  28 صفحه گزارش در این باره که در کیفی گذاشته و در انبار کنگره قفل شده فراتر می رود. چوب لای چرخ این تحقیقات گذاشته  و اجازه داد شده همدستان دسیسه گران از چنگ قانون بگریزند.

ماموران ذیربط فعال در کارگروه های مشترک تروریسم در واشنگتن و سان دیگو که من با آنها گفتگو کرده ام، از فراهم آوردن زمینه لازم برای برخی از هواپیماربایان سخن گفته اند.

همچنین کارآگاهان شاغل دراداره پلیس  فرفکس کانتی که درباره چند نفر از رابط های 11 سپتامبر تحقیق کرده اند، گفتند که عملا تمام راه ها به سفارت عربستان در واشنگتن  و کنسولگری این کشور در لس آنجلس ختم می شد.

با این حال هر گاه که آنها خواستار تحت پیگرد قرار دادن این رابط ها شده اند، بهانه مشترک برای عدم صدور اجازه برای این کار، «مصونیت دیپلماتیک» بوده است.

این منابع می گویند که صفحات مفقود شده از گزارش کنگره درباره 11 سپتامبر – که شامل یک فصل نهایی کامل در ارتباط با حمایت خارجی از هواپیماربایان 11 سپتامبر بوده- حاوی جزئیاتی دقیق از شواهد مسلم گردآوردی شده توسط سیا و اف بی آی است که نشان از همکاری رسمی عربستان با دست کم دو تن از هواپیماربابان مقیم سان دیگو بوده اند.

برخی اطلاعات درز کرده از این بخش شامل سیل تماس های تلفنی پیش از 11 سپتامبر بین یکی از مربیان عربستانی یکی از هواپیماربایان در سان دیگو و سفارت عربستان و انتقال 130 هزار دلار از حساب بانکی خانواده سفیر عربستان شاهزاده بندر به یکی دیگر از مربیان عربستانی هواپیماربایان در سان دیگو می شود.

یک تحقیقگر که با کارگروه مشترک تروریسم در واشنگتن کار کرده، شکایت کرده که به جای انجام تحقیقات در باره بندر، دولت آمریکا عملا از او محافظت کرده است. او گفته  که وزارت امور خارجه یک طرح امنیتی را برای کمک به حفاظت از بندر نه تنها در سفارت بلکه در اقامتگاه خود در مک لین در نظر گرفته بود.

این منبع افزود که این کارگروه می خواست تعدادی از کارکنان سفارت عربستان را بازداشت کند، اما سفارتخانه به مقامات آمریکایی شکایت کرد و ویزاهای دیپلماتیک آنها به عنوان یک مصالحه لغو شد.

جان گاندولو مامور پیشین اف بی آی که در 11 سپتامبر هنوز شاغل بود و با پرونده های القاعده خارج از دایره دفتر میدانی واشنگتن مرتبط بود، می گوید که بندر باید یک مظنون کلیدی در قضیه 11 سپتامبر می بود.

او می گوید: «سفیر عربستان از طریق شخص ثالث به هواپیماربایان 11 سپتامبر کمک مالی کرده است. با او باید به عنوان یک مظنون تروریست برخورد شود، همانطور که باید با دیگر اعضای طبقه نخبه عربستانی که دولت آمریکا خبر دارد در حال حاضر هزینه جهاد جهانی را تامین می کنند، همین برخورد صورت بگیرد.»
اما بندر از چنگ اف بی آی گریخت.

بعد از ملاقات 13 سپتامبر 2001 پرزیدنت بوش با بندر در کاخ سفید که طی آن دیدار این دو دوست خانوادگی قدیمی با یکدیگر در بالکن ترومن کاخ سیگاری دود کردند، اف بی آی ده ها تن از ماموران عربستانی از چندین شهر، از جمله دست کم یکی از اعضای خانواده بن لادن را از فهرست ترور خارج کرد.

به جای بازجویی از سعودی ها، ماموران اف بی آی نقش اسکورت امنیتی را برای آنان بازی کردند، با اینکه در آن زمان معلوم شده بود که 15 تن از 19 هواپیماربا عربستانی هستند.

مارک روسینی مامور پیشین اف بی آی که در تحقیقات از القاعده و هواپیماربایان نقش داشته گفته است: «ما می خواستیم با عربستانی ها مصاحبه کنیم، اما کاخ سفید اف بی آی را از مصاحبه با آنها منع کرد.» کاخ سفید اجازه داد آنها از چنگ قانون بگریزند.

به گفته روسینی به این دایره گفته شده بود که برای تهیه شواهدی که مظنون های عربستانی گریخته از دست قانون را با 11 سپتامبر مرتبط کند، هیچ احضاریه ای نمی تواند صادر کند. به جای آن اف بی آی تحقیقات محلی خود را که به سعودی ها بازمی گشت، به حالت توقف درآورد.

سرهنگ راجر کلی مامور پیشین اداره پلیس فرفکس کانتی گفته است: «هر بار که به سعودی ها اشاره می شد، اف بی آی گوش هایش را می گرفت. این مسئله خیلی سیاسی تر از آن بود که بتوان به آن نزدیک شد.»

کلی که ریاست مرکز اطلاعات منطقه ای نشنال کاپیتال را برعهده دارد، افزوده است: «حتی می توانستیم انور الافلاکی راهنمای معنوی هواپیماربایان را که از چنگمان گریخت مورد تحقیق قرار دهیم.

در سال 2002 این روحانی تحت حمایت عربستان به اتهامات مربوط به تخلفات گذرنامه ای در فرودگاه کندی دستگیر شد، اما تنها به این بهانه که باید او را به یک نماینده سعودی تسلیم کنند رها گردید.»

تنها در سال 2011 بود که افلاکی از طریق حمله یکی از پهبادهای سیا به جزای اعمالش رسید.

عجیب آنکه گزارش کمیسیون 11 سپتامبر که به دنبال تحقیق کنگره ای انجام شد، هرگز اشاره ای به دستگیری و آزادی افلاکی نمی کند و صرفا اشارتی گذرا به بندر دارد و نامش در پانوشت ها گم می شود.

دو وکیل این کمیسیون که در باره شبکه حمایتی سعودی ها از هواپیماربایان تحقیق کرده بودند، به رئیس خود، فیلیپ زلیکوف مدیر اجرایی این کمیسیون شکایت کردند که آنها از صدور احضاریه و انجام مصاحبه با مظنونین عربستانی منع شده اند.

جان لهمن عضو کمیسیون 11 سپتامبر به ارتباطات هواپیماربایان با بندر، همسرش و دفتر امور اسلامی واقع در سفارتخانه عربستان علاقه مند بود. اما هر بار که تلاش می کرد اطلاعاتی در این باره به دست آورد، کاخ سفید سنگی پیش پایش می انداخت.

از لهمن نقل شده که در کتابش به اسم «کمیسیون» گفته است: «آنها از طبقه بندی خارج کردن هر چیزی که به عربستان سعودی مرتبط می شد، امتناع می کردند.»

آیا آمریکا تعمدا در کار تحقیقات درباره حمایت خارجی از حملات 11 سپتامبر با هدف حفاظت از بندر و دیگر نخبگان سعودی سنگ اندازی کرده است؟

یک اصلاح طلب عربستانی که اطلاعات مستقیمی از دخالت سفارتخانه این کشور در وقایع 11 سپتامبر دارد، روشن تر سخن می گوید. علی الاحمد از موسسه امور خلیج فارس مستقر در واشنگتن می گوید: «ما از رژیمی که حامی این حملات بوده یک متحد برای خود ساخته ایم. بیایید با این واقعیت روبه رو شویم.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس