کد خبر 558622
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳

همزمان با آغاز جلسه سه روزه کنگره برزیل برای بررسی طرح استیضاح رئیس جمهور، رسانه ها از برنامه های معاون وی برای تقویت تیم اقتصادی کابینه آتی سرزمین قهوه خبر می دهند.

به گزارش مشرق، کنگره برزیل از روز گذشته و پس از آنکه دادگاه عالی این کشور با درخواست دولت برای متوقف کردن استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهور فعلی مخالفت کرد، بررسی این طرح را آغاز کرد.

بررسی طرح استیضاح روسف در کنگره سه روز طول می کشد و این در حالی است که صحن کنگره و حتی خیایان های شهرهای مختلف برزیل صحنه تظاهرات موافقان و مخالفان روسف است بطوریکه برخی رسانه ها از احتمال بروز درگیری در برزیل سخن می گویند.

روسف متهم است که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی سال ٢٠١٤، که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تخطی از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را افزایش داده و همچنین به دستکاری در آمار دولتی مبادرت ورزید تا نظر مساعد رای‌دهنگان را جلب کند.

برای استیضاح روسف لازم است دو سوم نمایندگان پارلمان برزیل رای مثبت بدهند تا استیضاح صورت بگیرد و بر اساس بررسی های انجام شده از سوی مطبوعات برزیلی بیش از نیمی از نمایندگان موافق با برگزاری این استیضاح هستند.

در صورتیکه پارلمان برزیل به این استیضاح رای مثبت بدهد، این تصمیم به سنا برزیل ارجاع می شود و در صورتیکه سنا نیز با اکثریت آرا به این استیضاح رای دهد، دیلما روسف طی شش ماه مجبور است از ریاست جمهوری برزیل استعفا دهد و به احتمال زیاد پس از وی «میشل تمر» معاون روسف به عنوان جانشین موقت تعیین می‌شود.

در همین حال، روسف پنجشنبه چهار وزیر كابینه خود را كه عضو مجلس نمایندگان نیز هستند، با این هدف كه بتوانند در رای گیری پایان هفته جاری در مجلس برای تصمیم گیری در مورد استیضاح به نفع وی شركت كنند، بركنار كرد.

به گفته منابع محلی برزیل، هدف روسف از این اقدام، این است كه این چهار نفر در روز رای گیری برای اینكه رئیس جمهوری مورد استیضاح قرار نگیرد، به نفع وی رای دهند.

این چهار وزیر عبارتند از «مائورو لوپس» وزیر هواپیمایی غیر نظامی، «سلسو پانسرا» وزیر علوم، فناوری و نوآوری، «مارسلو كاسترو» وزیر بهداشت و «پاتروس آنانیاس» وزیر توسعه كشاورزی.
در صورتی كه مجلس نمایندگان و سنای برزیل تصمیم به استیضاح روسف بگیرند، وظایف ریاست جمهوری وی به حال تعلیق درخواهد آمد و «میشل تمر» معاون وی كه از حزب جنبش دمكراتیك برزیل است، جایگزین او خواهد شد.

رئیس جمهوری برزیل اكنون در انتظار جلسه روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) پارلمان است كه طرح استیضاح وی را به رای خواهد گذاشت. در صورتی‌ كه مجلس سنا با رای اكثریت تصمیم بگیرد كه روسف را برای محاكمه به دادگاه‌ بفرستد، احتمال بركناری رئیس جمهوری وجود دارد.


تمر در رویای ریاست جمهوری

بر اساس قانون اساسی برزیل در صورت برکنار شدن روسف، معاون وی «میشل تمر» بر مسند ریاست جمهوری می نشیند و این در حالی است که روسف معاون خود را به خیانت و دسیسه چینی علیه خود متهم كرد.

رئیس جمهوری برزیل، تمر را سردسته توطئه گران خواند كه به دنبال بركناری وی از قدرت است و یك كودتا را طراحی كرده است.

روسف كه دولت وی طی ماه ها و روزهای اخیر با بحران وخیم سیاسی روبه رو است، در نطقی استیضاح خود را در ارتباط با اتهامات وارده، كودتا خواند. روسف در آن تاریخ و در واكنش به موضوع استیضاح خود گفته بود: بگذارید تا كنگره كار خود را برای استیضاح پیش ببرد، اما به این سادگی از قدرت كنار نخواهم رفت.

با این وجود هر چند هنوز رای گیری کنگره (مجلس) برزیل برای برکنار روسف انجام نشده اما با این وجود تمر اقدامات خود را برای تشکیل کابینه آتی آغاز کرده و در این راه ابتدا به سراغ افرادی رفته که بتوانند مسئولیت اقتصادی را برعهده بگیرند.

در همین رابطه رویترز از رایزنی تمر با «پائولو لمه» رئیس موسسه مالی «گلدمن ساچز» برای عهدهدار شدن سمت وزیر اقتصاد خبر داده است.

البته چندی پیش برخی از نمایندگان کنگره خواستار آن شده بودند که تمر نیز به دلیل فصساد مالی از سمت خود برکنار شود در صورت محقق شدن این امر برزیل شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود و بدین ترتیب شاید شاهد بازگشت «لولا داسیلوا» رئیس جمهور سابق به قدرت باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس