گزینه‌های نایب‌رییسی مجلس به روایت روزنامه اصلاح طلب اعتماد «غلامرضا تاجگردون، الیاس حضرتی و محمدرضا تابش» هستند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
*******

85روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با رویکردی تهاجمی با هدف سیاسی‌سازی فضای کشور تمرکز خود را بر پرونده‌های قضایی نزدیکان احمدی‌نژاد و رویکرد منتقدان دولت یازدهم اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. تکرار مجدد توهین به رأی شهرستانی‌ها از سوی اصلاح‌طلبان؛ پس از اظهارات توهین آمیز مرعشی پیرامون عقب ماندگی سیاسی شهرستانی‌ها، داریوش قنبری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، پیروزی نمایندگان مستقل شهرستانی را محصول سیستم «قبیله‌ای» برخلاف توسعه سیاسی دانست و در همین راستا اظهار داشت: «من معتقدم مستقلین در این دوره عمدتاً اصولگرا هستند، اما چون می‌دانند جریان اصولگرایی جایگاهی ندارد با هویت مستقل وارد عرصه شدند و از هویت‌های قبیله‌ای برای رسیدن به قدرت استفاده کردند. در سیستم‌های ایلی و قبیله‌ای سیستم‌های سیاسی زیاد واضح نیست.»

2. تشکیل فراکسیون امید تا نیمه اردیبهشت؛ جریان نزدیک به محمدرضا عارف تلاش‌های خود را برای جذب نمایندگان مستقل و افراد پیروز در انتخابات دور دوم را برای زمینه‌سازی ریاست وی آغاز کرده‌اند.

3ز. عیدی دیدنی احمدی‌نژاد با صندلی‌های خالی؛ روزنامه آرمان امروز که تمرکز خود بر رصد تحرکات احمدی‌نژاد و حامیان وی قرار داده است از عدم استقبال نمایندگان مجلس نهم از دیدار نوروزی خبر داد و در همین راستا نوشت: «دیدار نوروزی با احمدی‌نژاد و آن هم از سوی نمایندگان مجلس نهم! ساختمان ولنجک پذیرای نمایندگانی است که شاید در طول ۴ سال حضور در پارلمان از حامیان رئیس‌جمهور گذشته بودند که اگر اینطور باشد پس تعداد زیادی به ولنجک نخواهند رفت.»

4. لاریجانی لیدر اصولگرایان مجلس دهم؛ روزنامه ابتکار مدعی است که اصولگرایان در غیاب غلامعلی حداد عادل به دنبال جایگزینی برای لیدری این جریان سیاسی در مجلس دهم هستند و تنها گزینه آنان «علی لاریجانی» است و در همین راستا نوشت: «در هفته اخیر عبدالرضا مصری، نماینده اصولگرای مجلس نهم شورای اسلامی از تشکیل کمیته هفت نفره اصولگرایان خبر داده بود که از ماهیت و فلسفه وجود چنین کمیته‌ای می‌توان دریافت که به دنبال جذب علی لاریجانی به عنوان «لیدر» سیاسی اصولگرایان هستند، اما تاکنون لاریجانی دعوت کمیته هفت نفره اصولگرایان را قبول نکرده است. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند اگر لاریجانی بخواهد نقش لیدر را بازی کند ترجیحش بر این است تا لیدر مستقلین یا اصولگرایان میانه‌رو و اعتدالگرا باشد نه جریان تندرو و افراطی.»

5. یاران علی لاریجانی نیز وارد جدال پیشا انتخابات ریاست مجلس شدند؛ پس از حمایت صریح بسیاری از اصلاح‌طلبان از ریاست محمد رضا عارف بر مسند رییس مجلس شورای اسلامی؛ حالا یاران علی لاریجانی با کینه‌های به سبک حزب کارگزاران سازندگی به محمدرضا عارف، مؤلفه «مدیریت» را شاخصه اصلی رییس مجلس آتی معرفی کردند و در همین راستا حسین سبحانی نیا از یاران نزدیک علی لاریجانی اظهار داشت: «من فکر می‌کنم اگر این مسئله توافقی حل شود بهتر است و اگر رقابتی باشد نیز باز هم تکرار می‌کنم شانس آقای لاریجانی بنا به دلایلی مانند این که علاوه بر رأی اصولگرایان، رأی معتدلین و مستقلین را هم دارد و ضمن اینکه لاریجانی تجربه 8 ساله ریاست مجلس را دارد و این سرمایه است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت و با توجه به تغییرات ترکیب مجلس و تغییر 200 نماینده نسبت به دور قبل بیشتر است و حتماً نیاز به فردی با تجربه در رأس مجلس حس می‌شود.»

6نگرانی اصلاحات از یکپارچه شدن اصولگرایی در مجلس به ریاست لاریجانی/ له شدن عارف با ورود مطهری به رقابت نایب رئیسی. انتقاد فائزه هاشمی به «رانت‌پرور» در اقتصاد ایران، این انتقاد در حالی صورت می‌گیرد که بسیار از فعالان اقتصادی و سیاسی در هر دو جناح اصلی کشور، رسمیت بخشیدن به «رانت‌پروری» به خصوص به شکل فامیلی را در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی قلمداد می‌کنند و اعتراضات فراوانی از سوی افراد مانند علی مطهری به حضور اقتصادی خانواده هاشمی رفسنجانی در مراکز اقتصادی در سالیان گذشته صورت گرفته است.

7. کسب کرسی های شورای شهر تهران، گام سوم اصلاح‌طلبان؛ این جریان سیاسی استراتژی سیاسی خود را در مقطع فعلی استمرار دولت فعلی در انتخابات 96 و کسب اکثریت شورای شهر تهران تلقی می‌کند و در همین راستا شجاع پوریان نوشت: «پربیراه نیست بگوییم نقشی که شورای شهر در حل مشکلات و معضلات کلان‌شهر تهران دارد، بسیار فراتر و موثرتر از نقش مجلس شورای اسلامی است و این نکته می‌طلبد که اصلاح‌طلبان نگاه ویژه‌ای به شورای شهر تهران داشته باشند تا با نگاهی کارشناسانه و رویکردی علمی و پژوهش‌محور، دردهای درمان‌ناشدنی این روزهای تهران را التیام بخشند.»

8. الگوی سیاست ورزی اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ داریوش قنبری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در همین راستا در روزنامه آرمان امروز نوشت: «استراتژی چهار لایه‌ای را برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تعریف کرده بودند. لایه اول، حمایت از نیروهای شناسنامه‌دار اصلاحات بود. لایه دوم، نیروهای کمتر شناخته شده اصلاح‌طلب. لایه سوم، حمایت از مستقلین واقعی متمایل به اصلاحات و نه مستقلینی که متعلق به جریان اصولگرا هستند و از ترس نداشتن پایگاه اجتماعی، نام خود را برای رد گم کردن، مستقل گذاشته‌اند. لایحه چهارم هم حمایت از اصولگرایان معتدل در مقابل تندروها. این استراتژی چهار لایه را اصلاح‌طلبان دور اول توانستند به خوبی به پیش ببرند.»

· تردید در نایب رییسی محمدرضا عارف / بازی سیاسی داماد با مهره برادر زن!

نگرانی اصلاحات از یکپارچه شدن اصولگرایی در مجلس به ریاست لاریجانی/ له شدن عارف با ورود مطهری به رقابت نایب رئیسیعلی مطهری گام های جدی خود را برای اثرگذاری بیشتر در تحولات پارلمانی آغاز کرده است؛ وی پس از ارائه لیست سراسری با عنوان صدای ملت، تلاش خود را برای حضور در نایب رییسی بهارستان آغاز کرده است. گزینه های نایب‌رییسی مجلس به روایت روزنامه اصلاح طلب اعتماد «غلامرضا تاجگردون، الیاس حضرتی و محمدرضا تابش.» هستند که «کاظم جلالی در این ترکیب پنج نفره شاید مطلوب‌ترین گزینه برای نایب‌رییسی مجلس بعدی از نظر علی لاریجانی باشد.»

اما برخی از تحلیل‌گران اعلام حضور وی را «خیز برای نیابت و شاید ریاست!» و یا تلاش برای ریاست داماد خود، علی لاریجانی، تلقی می‌کنند. به نحوی که حضور علی مطهری آشکارا پیام تهدیدآمیز برای محمدرضا عارف است زیرا اگر توافق های پنهانی و فشارهای حزب کارگزاران سازندگی مجدد باعث انصراف وی شود با رقیب جدی مانند علی مطهری رو به رو هست و بازی سیاسی برای ریاست مجلس با مهره علی مطهری به سود علی لاریجانی پیش خواهد رفت؛ در همین راستا روزنامه قانون نوشت: ««استفاده از قید «فعلاً» یعنی مطهری راه را برای نامزدی ریاست خود نبسته، اما قصد اصلی‌اش، نامزدی برای نایب رئیسی است. یعنی عارف اگر بخواهد نایب‌رئیس‌اول مجلس دهم هم شود، شاید سد علی مطهری مقابلش باشد. یعنی او حتی برای نایب رئیسی اول هم باید رقابتی جدی و نفسگیر را از سر بگذراند. عارفی که بیشترین رأی مجلس را می‌آورد، حتی دستش به نایب رئیسی هم نخواهدرسید. این اصلاً مطلوب او نیست. طبیعی است که در چنین شرایطی ترجیح عارف باید بر گذراندن عادی اولین سال نمایندگی مجلس‌اش باشد، اما به نظر او از رفتار طیفی از اصلاح طلبان با خودش راضی نیست.»

انگرانی اصلاحات از یکپارچه شدن اصولگرایی در مجلس به ریاست لاریجانی/ له شدن عارف با ورود مطهری به رقابت نایب رئیسیز سوی دیگر برخی از تحلیلگران سیاسی مدعی‌اند که حضور علی مطهری به منزله کناره‌گیری عارف است و این معنای جز پیروزی اصولگرایان ندارد؛ غلام عباس توسلی از افراد نزدیک به ملی- مذهبی‌ها حضور علی مطهری را به نفع داماد خانواده مطهری دانست و در همین راستا نوشت: «فضای رقابتی جهت ریاست مجلس را میان دو چهره مطرح و شاخص از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب یعنی دکتر لاریجانی و دکتر محمد رضا عارف را تنگاتنگ کند. اگرچه کاندیدا شدن علی مطهری برای سمت نایب رئیسی مجلس بیشتر به نفع لاریجانی بوده و از سویی منجر به کناره گیری عارف خواهد شد و درنهایت فضای جدید مجلس یعنی ریاست علی لایجانی و نایب‌رئیسی مطهری به نفع اصولگراها هم خواهد بود.»

فرجام این بازی سیاسی بار دیگر «انصراف» محمدرضا عارف است؛ تا محمدرضا عارف تنهاترین سیاستمدار کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هادی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 0
    براتون ارزوی شفا دارم. راستی اب رو بریزین اونجایی که محمود گفت
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    له شدن عارف!!!؟؟خخخخخ خداییش خیلی باحای این طوری می نویسی کلی عشق می کنی نه؟؟؟خدا شفات بده.
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    خوشم می یاد که مشرق به سنگ پای قزوین گفته زکی چطور شد ؟ شما که مطهری را در لسیت داعش و انگلیس می دانستید حالا ایشان شد محبوب شما
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بی ادب
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    30 بر 0. مطهری هم شما رو قبول نداره 30 بر0
  • aras ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    کجا دیدید که مطلوب نوشته شده ، فقط نوشته اگه مطهری بیاد آرای عارف به چال کشیده میشه و حتی ممکنه رییس جمهور هم ببخشید نایب رییس مجلس هم نشه
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اينجا سياست ، صداى من را از حزب باد ميشنويد: لاريجانى در ليست اصلاحات، اما مورد اجماع اصولگراها، مخصوصا با آن برجام بيست دقيقه اى مطهرى مورد بغض اصولگراها ، مورد حمايت براى نايب رييسى عارف به قول هم حزبى هايش : اصلاح طلب بدلى، مورد حمايت همان اصلاح طلبها براى رياست مجلس احمدى نژاد : مغضوب تمام جريانات سياسى! من فكر كنم براى اثبات مظلوميت احمدى نژاد همين چند خط كافى هست
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    عارف از همان ابتدا اعلام کرد برای نایب رئیسی کاندید نمی شود فقط برای ریاست کاندید می شود همان طور که حداد عادل فقط برای ریاست کاندید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس