فرزند هاشمی رفسنجانی با اشاره به تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم بیان داشت که این جریان ظرفیت داشتن اکثریت مطلق را در مجلس دهم ندارد و از راه اعتدال خارج می‌شود.

اعتراف دختر هاشمی به تندروی و بی‌ظرفیتی اصلاح‌طلبان / واهمه‌ای که فائزه هاشمی از رادیکال‌های اصلاحات داردگروه سیاسی مشرق - فائزه هاشمی که حلقه متصله هاشمی رفسنجانی با اصلاح‌طلبان بوده است، در گفتگو با هفته‌نامه صدا، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در واکنش به این مطلب که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت معتقد هستند که اکثریت مجلس دهم را به دست آورده‌اند، گفت: بستگی به این مسئله دارد که اکثریت مطلق باشد یا نسبی؟ ترجیح من این است که ما به‌عنوان اصلاح‌طلب اکثریت مطلق را به دست نیاوریم، بلکه اکثریت نسبی داشته باشیم. اکثریت نسبی موجب می‌شود، عقلانیت را سرلوحه خود قرار دهیم و معتدل عمل کنیم.

وی با اشاره به اتفاقات مجلس ششم می‌افزاید:‌ به دست آوردن اکثریت مطلق موجب غره شدن به خود شده و به دلیل قدرت زیاد می‌تواند هر جریانی را از مسیر اعتدال خارج کند. جریان اصلاح‌طلبی هم باید با تدبیر و عقلانیت عمل کند. داشتن اکثریت نسبی موجب می‌شود از مسیر اعتدال خارج نشده و دچار تصورات و توهمات اشتباه نشویم و مجلس ششم تکرار نشود.

سخنان فائزه هاشمی ناظر بر عملکرد رادیکال مجلس ششمی‌هاست که فضایی به وجود آوردند که رئیس دولت اصلاحات بیان داشت هر 9 روز یک بحران در این دولت اتفاق افتاد. در همین راستا نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در صحن علنی مجلس دست به اعتصاب زدند و تئوری عبور از حاکمیت را برای تحت‌فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند.

تندروی‌های مجلس ششمی‌ها به‌گونه‌ای بود که تئوریسین‌ها و فعالین سیاسی جناح اصلاحات همواره برای انتخابات مجلس دهم الگوی انتخاباتی خود را مجلس پنجم عنوان می‌کردند؛ نه‌، تنها مجلسی که اکثریت اصلاح‌طلب را دارا بود. تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و فتنه سال 88 در حالی است که این جریان سیاسی برای تخریب تبلیغاتی طرف مقابل همواره اصولگرایان را با لفظ تندرو خطاب می‌کنند. این در شرایطی است که در مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم اصولگرایان اکثریت مجلس را در دست داشته‌اند و بیم آن نمی‌رود که با داشتن اکثریت مانند اصلاح‌طلبان از راه اعتدال خارج شوند.

همین رفتار رادیکالی نمایندگان اصلاح‌طلب که فائزه هاشمی بدان اشاره می‌کند، سبب شد تا شورای نگهبان برای جلوگیری از وجود بحران‌های سیاسی بسیاری از تندروهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کند. از این روست که در انتخابات مجلس جریان اصلاحات کمتر با حضور ژنرال‌های تندرو خود به انتخابات مجلس دهم وارد شد و اینک گفته می‌شود که افراد دسته چندم این جریان وارد مجلس دهم شده‌اند.

فائزه هاشمی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود افراد دسته چندم از جریان اصلاحات وارد مجلس دهم شده‌اند می‌گوید:‌«کمتر شناخته بودن افراد لیست امید مزایایی دارد و باید نیمه پر لیوان را هم دید. بله نیمه‌خالی این است که ژنرال‌ها و افراد شاخص اصلاح‌طلب نتوانستند وارد کارزار انتخاباتی شوند اما قرار نیست که همواره تعداد مشخصی از افراد در مجلس حضور داشته باشند. اتفاقاً به نظر من شورای نگهبان از یک جهت به ما کمک کرد، هر چند که کار آن‌ها را تأیید نمی‌کنم و به نظر من ردصلاحیت‌ها سیاسی بود.

البته فرزند هاشمی رفسنجانی در حالی در موضع متناقض از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان انتقاد می‌کند که خود معترف به رفتار تند و رادیکالی همین افراد ردصلاحیت شده در مجلس ششم است.

خود وی نیز به سبب فعالیت‌های تند سیاسی در فتنه سال 88 در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام نکرد با این بهانه که حضور وی جنجال‌ساز است و برای دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب ایجاد مشکل می‌کند.

بی‌تجربه بودن نمایندگان اصلاحات البته این جریان را به فکر ایجاد «پارلمان در سایه»‌ انداخته است و فائزه هاشمی در این باره می‌گوید: بودن چنین اتاق فکری خوب است. اگر بنا شد که ما به صورت حزبی فعالیت کنیم، نیاز به چنین اتاق فکری داریم. البته فراکسیون باید اتاق فکری باشد که نمایندگان هدایت شوند. اما اتاق فکر نباید به‌گونه‌ای باشد که این تصور را برای نمایندگان به وجود بیاورد که برخی از افراد بیرون از مجلس برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند و می‌خواهند به آن‌ها خط بدهند.

موضوعی که از حالا مورد اختلاف نمایندگان ناشناخته اصلاح‌طلبان و ژنرال‌های این جریان واقع شد و این نمایندگان نسبت به خط دهی و کنترل خود از بیرون و عدم اعتماد به آن‌ها گلایه‌مندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    در زمان فتنه آمریکایی _ اسرائیلی ۸۸ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند!» و شیمون‌پرز، رئیس‌جمهور رژیم کودک‌کش اسرائیل گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند!» مجلس پیشرو سند خوبی برای اثبات این حرف در مورد اصلاح طلبان خواهد بود
  • ناشناس ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    ببین اصلاح طلبان در مجلس ششم چه گندی بالا آورده بودند که صدای فائزه که خود رادیکال و تندرو است رو در آورده اند !
  • کامران ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    انشاءالله اکثریت نسبی مجلس دهم با اصولگرایان خواهد بود .
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    فائزه هاشمی امروز تو خرم آباد جواب دندان شکنی خورد
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اصلاحطلبان افراطی اند لکن تندرو نیستند!
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    والله این خانم جنجالی بارها ثابت کرده است که خودش یکی از سردسته های حرکت های افراطی و تند روانه بوده است ! چه کسی حضور فعال و جنجال برانگیز او را در کوران فتنه 88 را از یاد خواهد برد ؟! ایشان گاهآ در حد یک قداره بند تمام عیار در محافل تشنج آفرین و هنجار شکن ظاهر شده است ! حالا چی شده که گربه هم عابد و زاهد و مسلمانا .....؟! به جُرگه معتدلین تشریف فرما شده اند ؟! جل الخالق .....! این خانم در واقع دست به یک موضع گیری رندانه و فرصت طلبانه زده است ! او بر خلاف خوش خیال های دیگر جریان اصلاحات و حامی دولت بخوبی میداند که در مجلس آینده نه تنها صاحب اکثریت مطلق نیستند که اکثریت نسبی را هم نخواهند دشت ! در واقع با عدم راهیابی تعداد خاصی از نمایندگان مجلس فعلی به مجلس آینده پیش بینی میشود مجلس جدید از برخی مواضع تند و احیانآ افراطی و گاهآ جنجالی به دور باشد لذا این خانم مانند پدر محترمشان زمینه را برای موج سواری آینده فراهم میکند و اینکه بگویند این مجلس همان مجلسی اسن که ما میگفتیم و صد البته ما اون را ساختیم ...... !! همین .....!
  • میلاد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    تحریم‌های امروز به خاطر تندروی‌های اینها در سال 88 بود که پالس فرستادن به آمریکا که از طریق ایجاد نارضایتی در مردم ایران می تواند به براندازی نظام جمهوری اسلامی رسید. اینها تحریم را بار مردم کردند ...
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    فقط اصول گرا دلشان برای این مملکت میسوزد وهرکه خارج این دایره باشد به نظر اینها ضد ولایت است ..تا ببینیم تا کجا میروید چنین شتابان...بالاخره روزی دم اینها هم بیرون خواهد زد
  • امین ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خدایا شر معاندان رو به خودشون برگردون
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    فائزه که از دید شما خوب نبود و آدم بدی بود ؟!! چی شد حالا آدم خوبی شده ؟!!!
  • انتی خودباخته ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    کسی که دلش برای ایران میسوزد نمیگوید باید تولید موشک وپهپاد های بمب افکن رو متوقف کنیم نمیگه باید سپاه قدس وسپاه صابرین منحل بشه نمیگه باید از حمایت گروه های ایرانگرا که عامل قدرت نظامی ایران درمنطقه واهرم فشار سیاسی ما در دیگر کشورهاست دست برداریم نمیگه نباید ماهواره پرتاب کنیم نمیگه درحالی که کارخانه ها وکارگران ایرانی ول معطلند بریم از خارج جنس وارد کنیم نمیگه باید زنا ولواط ازاد بشه ونمیگه قصاص باید حذف بشه بازم بگم؟خیلی پررو هستید شما افسادطلبا تنها تو میدون موندید دارید دست وپا میزنید....حزب اعتدالگرایان رو هم تازه از دست دادید کمی بگی نگی............ مشرق سانسور نکنی ها!!!مشرق حالتو میگیرم سانسور کنی!!!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    بابا زن اینقدر پر رو وبد دهن !
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خدا به داد ملتی برسه که فائزه هاشمی الگوی زنان اون باشه. بانوان چی از ایشون می خوان یاد بگیرن
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    مگه حالا خوب شده
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    امروز در مطلبی را خواندم که این بخش از آن جالب است: "معاون سابق هماهنگ کننده امور تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: اگر منفعتی که ایران به دنبال حصول آن از توافق بوده به دست نیاید، توافق در معرض خطر قرار می‌گیرد اما فکر می‌کنم بخشی از مشکل این است که انتظارها در ایران بزرگ‌نمایی شد و دولت روحانی در زمانی که می‌خواست این توافق را در داخل بفروشد از واقعیت‌ها و عقلانیت فراتر رفت."
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    امروز در مطلبی را در مشرق خواندم که این بخش از آن جالب است: "معاون سابق هماهنگ کننده امور تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: اگر منفعتی که ایران به دنبال حصول آن از توافق بوده به دست نیاید، توافق در معرض خطر قرار می‌گیرد اما فکر می‌کنم بخشی از مشکل این است که انتظارها در ایران بزرگ‌نمایی شد و دولت روحانی در زمانی که می‌خواست این توافق را در داخل بفروشد از واقعیت‌ها و عقلانیت فراتر رفت."
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خدا دشمنان داخلی و خارجی مملکت را لعنت کند.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اینها خودشون در دلدادگی به غرب افراطی اند و در تهمت به منتقدانشان تندرو
  • رضا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    روی خاندان شاه را سفید کردید، دست از سر این ملت نجیب ومظلوم بردارید. پررویی هم حدی دارد. به خارجیها گرا دادید و دولت احمدی نژاد را تحریم کردید ؛حالا دولت بنفش خودتون افتاده تو هچل
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    ملت تهران خدایی فازشون چی بود به اصلاحات اعتماد کردند؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اصلاح طلبان اگر دلسوز کشور بودند که پولهای ایران را به اوراق قرضه دلاری امریکا تبدیل نمی کردند و گوشت رو دم دست گربه قرار نمی دادند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس