پس از حجم وسیع حملات علیه مسلمانان از سوی دانلد ترامپ و تد کروز و متهم کردن همه مسلمانان به تروریست بودن و درخواست اجرای قوانین سخت‌گیرانه علیه آنها، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، مواضع این دو نفر را سمی و مایه شرمساری آمریکا در جامعه جهانی خواند.

گروه بین‌الملل مشرق - «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات خود مواضع و سیاست‌های نژادپرستانه و جنگ‌طلبانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شنیع و مایه آبروریزی آمریکا خواند. وی در بیانات خود به شرمساری آمریکا در مقابل دیگر کشورهای جهان به خاطر وجود چنین افرادی اشاره کرد و اخطار داد که رویکرد مسلمان‌ستیز  برخی نامزدها همه کشورها را به وحشت انداخته است.

مواضع نامزدهای جمهوریخواه صدای جان کری را درآورد

جان کری در مصاحبه خود با شبکه CBS، اظهار داشت: «وقتی رهبران جهان با من در مورد انتخابات آمریکا سخن می‌گویند، میزان تعجب و انزجار خود از حرکات و مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ابراز می‌کنند. منصفانه بخواهم بگویم باید بگویم که حقیقتا شگفت‌زده شده‌اند. با این اعمال، مردم ما دیگر اعتماد بنفس در مقابل ملل دیگر نخواهند داشت. مگر می‌شود متلک‌هایی که در خلال سوالات و بیانات رهبران جهانی مبنی بر شرم‌آور بودن حرکات این نامزدها برای آمریکا مطرح می‌شود را نادیده گرفت؟». وی، اشاره مستقیم به نامزد خاصی نکرد اما از خلال صحبت‌هایش مشخص بود که به نامزدهای جمهوریخواه اشاره دارد.

اظهارات کری در حالی بیان شده که «تد کروز» که مشاورین وی از بین مسلمان‌ستیزترین سیاستمداران آمریکا انتخاب شده‌اند، در روزهای اخیر وعده داده است که در صورت تصدی پست ریاست جمهوری، در محله‌های مسلمان‌نشین، خودروهای گشتی می‌گمارد و نظارت شدید امنیتی ایجاد خواهد کرد. کروز، پیش از این اشاره کرده بود که شهردار نیویورک این عمل را انجام داده و موفق هم بوده اما این ادعای نامزد تندروی جمهوریخواه با واکنش محکم «بیل براتون» عضو عالی شورای شهر نیویورک مواجه شد و وی رسما اعلام کرد که کروز چیزی از قوانین ضد تروریسم نیویورک نمی‌داند. کروز چنین اظهار داشت: «ما به هیچ وجه روش اروپایی‌ها را پیش نخواهیم گرفت. آنها به مهاجرین مسلمان عرصه دادند و این بلا سرشان آمد. آنها به شریعت رو دادند و رویشان سیاه شد. اسلام‌گرایی، دشمن ماست و به هر قیمتی با آن خواهیم جنگید.

مواضع نامزدهای جمهوریخواه صدای جان کری را درآورد

از طرف دیگر، «دانلد ترامپ» خواستار جلوگیری موقت از ورود مسلمانان به آمریکا شد و از ارتش خواست تا مظنونین مسلمان را به شدت شکنجه کرده و در صورت عدم همکاری آنها، به خانواده‌هایشان حمله کند که همه این موارد کاملا در تضاد با قوانین بین‌المللی است. وقتی از وی خواسته شد که «نژادپرست‌های سفید» که اخیرا به کمپین وی حمله کردند را محکوم نماید، سکوت کرد. او که پس از فشار رسانه‌ها، کمی از مواضع تند خود نسبت به مسلمانان عقب‌نشینی کرد، باز با این حال، حادثه بروکسل را آغاز عصر سیاه حملات تروریسم اسلامی دانست. ترامپ، در مصاحبه با ABC نیوز گفت: «آمریکا، جای امنی برای آمریکایی‌ها نیست. راستش، اروپا هم دیگر جای امنی برای اروپایی‌ها نیست. جوامع و دنیای آزاد ضعیف شده‌اند و اوضاع روز به روز برای ما بدتر می‌شود. طبق گزارشات، مسلمانان ساکن کشور ما، تابحال رفتارهای بدی از خود نشان داده‌اند».

مواضع نامزدهای جمهوریخواه صدای جان کری را درآورد

ترامپ، علاوه بر این، به اهمیت 50 ساله ناتو در اتحاد بین آمریکا و اروپا اشاره کرده و از هر دو طرف خواسته که در مورد امنیت خودشان بازنگری کنند. این روزها، ناتو خنثی عمل می‌کند. من نمی‌گویم که روسیه یک تهدید نیست اما ناتو به روسیه پرداخته و از مسئله تروریسم غافل شده است. «جان کسیچ» دیگر نامزد جمهوریخواه هم در پاسخ ترامپ اظهار داشت: «درست است که ناتو باید در سیاست‌های خود بازنگری کند اما ادبیات ترامپ و نگاهش در مورد مسلمانان صحیح نیست. ما با جامعه بزرگی از مسملمانان در مراوده هستیم که از شرکای ما محسوب می‌شوند».

 «ران جانسن» رییس کمیته امنیت ملی سنا، در حمایت از سخنان جان کری ابراز داشت: «این چه حرفهایی است که زده شده. اصلا شواهد معتبری مبنی بر وجود تروریسم در آمریکا وجود ندارد. من به حضور و دخالت ارتش آمریکا در عراق و سوریه اعتقاد دارم اما تحت «ائتلاف خواسته‌ها».

مواضع نامزدهای جمهوریخواه صدای جان کری را درآورد

پس از حمله تروریستی بروکسل، وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی خطاب به رهبران اروپایی نوشت: «امروز، شاهد عدم آرامش و امنیت مردم در اروپا هستیم. حادثه بروکسل، ضربه‌ای بود تا به شما یادآوری کند که توجه‌ خود را از اطرفتان مغفول ندارید». جان کری افزود: «خرد و عقلم سلیم به ما می‌گوید که در مکان‌های شلوغ که عموما افراد قابل کنترل نیستند، کاملا باید کنترل و نظارت اعمال کنیم. مسافران در همه جا باید به افراد مشکوک توجه کنند. مثل مرد دستکش و چمدان بدست عامل حمله بروکسل. وزیر خارجه آمریکا، ضمن دفاع از همنشینی «باراک اوباما» و «رائول کاسترو» رییس جمهور کوبا در بازی بیس بال، این امر را یک اتفاق محترمانه جهت گرامی داشتن صلح بین آمریکا و کوبا دانست. کری در پایان بیان داشت: «زندگی توقف نمی‌کند چرا که همیشه اتفاق بد در جای خودش رخ می‌دهد. به یاد داشته باشید که موضوع تروریسم نباید همه وقت شخصی چون رییس جمهور آمریکا را بگیرد».


منبع:
http://www.theguardian.com/us-news/2016/mar/27/john-kerry-presidential-campaign-embarrassment-cruz-trump

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    همشون جانورانی شبیه هم هستند تنها تفاوتشون اینه که یکیشون مثل دمکراتها از پشت خنجر میزنه و یک عده اونها مثل جمهوری خواهان از روبرو با خنجر و دشنه حمله می‌کنن. البته یک استثنائاتی هم وجود داره مثل رون پاول که مخالف اسراییل و سیاستهای آمریکا در مقابل ایران هستند که البته همچین چهره هایی به هیچ عنوان هیچوقت پستی بالاتر از نماینده و سناتور نخواهند داشت، یعنی‌ صهیونیستها اجازه نمیدن.
  • مخلوق خدا ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    دقیقان مواضع این دو نفر را سمی و مایه شرمساری آمریکا در جامعه جهانی خواند.
  • ناشناس ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    کسائی که شرب خمر داشته باشن طرز فکر تندی نسبت به اسلام پیدا میکنن مث ترامپ و کروز
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    این سگ های هار زنجیر گسسته فقط از ایران کینه دارند
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    درسته همشون جانورانی شبیه هم هستند
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    پلیس خو ب و پلیس بد جفتشون همکارن
  • حسن موحدی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    بنام الله.نگاهی به تاریخ سیاسی کشورها نشان میدهدکه بنیانگذاران مکاتب سیاسی آدم های بزرگی هستند. به مرور وبه نوبت کار به دست آدمهای کم ارزش تری میافتد تا نوبت به کسانی میرسد که هیچکدام شایستگی ندارند.سرانجام دیگر مادر گیتی فرزند لایقی نمیزاید.و سقوط پیش میآید.
  • علی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    ترامپ رکه و این خیلی به نفع ماست تا کسی که زیر ابی حرکت میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس