در حالی که دانلد ترامپ و هیلاری کلینتون، از آغاز راه تاکنون، مناظرات و نظرسنجی‌های متعدد را کردند و امروز شاهد ادامه پیشتازی آنها در رقابت‌های درون حزبی هستیم. با شکست و انصراف «روبیو»، حالا پنج نفر در رقابت‌های درون حزبی باقی ماندند.

گروه بین‌الملل مشرق - بالاخره نظر‌سنجی سومین سه‌شنبه بزرگ در 5 ایالت آمریکا برگزار شد و «دانلد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» موفق به پیروزی در اکثر ایالت‌ها شدند تا بدین ترتیب به کسب عنوان امید اول حزب خود برای ورود به دور نهایی، یک گام رو به جلو حرکت کنند. ترامپ موفق به پیروزی در 3 ایالت کارولینای شمالی، ایلینوی، و فلوریدا شد و کلینتون هم موفق به فتح آرای 4 ایالت کارولینای شمالی، ایلینوی، اوهایو و فلوریدا گردید. نکته جالب اینکه ترامپ و کلینتون هر دو در ایالت میسوری موفقیت نداشتند. «تد کروز» تنها در میسوری توانست رقابت نزدیک با ترامپ داشته باشد و «جان کسیچ» هم تنها در اوهایو که خانه خود اوست، موفق به کسب آرا اول شد. مارکو روبیو که بسیاری از ناظران او را ناجی حزب جمهوریخواه در مقابل ترامپ می‌دانستند، در کمال شگفتی  حتی در ایالت مادرزادی خود عرصه را به ترامپ باخت و با کمترین آرای مجموع در بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها از دور رقابت‌ها کنار کشید. با این حساب، 5 نامزد انتخاباتی در عرصه رقابت ماندند و ترامپ با کسب 640 نماینده انتخاباتی (هیات انتخاباتی) و کلینتون با کسب 1568 نماینده انتخاباتی، همچنان با قدرت در جایگاه پیشتازی قرار دارند.

ترامپ و کلینتون فاتحان سومین سه‌شنبه بزرگ و انصراف روبیو


پیروزی هیلاری کلینتون در 2 ایالت اوهایو و ایلینوی پربه سنگینی به برنی سندرز زد. پیروزی کسیچ در اوهایو هم موجب خوشحالی بسیاری از سران حزب جمهوریخواه شد چرا که این اتفاق و کسب 66 نماینده انتخاباتی در این ایالت، سرعت صعود ترامپ به طرف کسب 1237 نماینده انتخاباتی مورد نیاز دچار خدشه کرد. روبیو هم که پس از مشاهده عدم حمایت ایالت مادرزادی‌‌اش و کسب همه 99 نماینده انتخاباتی این ایالت توسط ترامپ کاملا امید خود را باخت، از دور رقابت‌ها کنار کشید و تا لحظه آخر هم حاضر به ائتلاف با کروز نشد. وقتی ابر سرمایه‌دار نیویورکی به پیروزی رسید، این جمله را بیان کرد: «یک عصر بی‌نظیر و باشکوه را گذراندم». وی بلافاصله از بزرگان حزب دموکرات خواست که با توجه به طوفان برپاشده از سوی وی در کسب آرای سومین سه‌شنبه بزرگ، در دیدگاه خود نسبت به وی تجدیدنظر کنند: «بهتر است که الان دیگر متحد شویم. باید به من نزدیک شوید و ائتلافی قدرتمند را بسازیم».

اما بالادستی‌های حزب جمهوریخواه، کسیچ را هنوز فاقد پتانسیل کافی برای روبرویی با ترامپ به عنوان نامزد رقیب می‌دانند. فاصله تد کروز با ترامپ هم غیر قابل اغماض است. ترامپ، تا پیروزی نهایی در رقابت‌های درون حزبی، نیازمند جذب 60 درصد از نمایندگان انتخاباتی باقی‌مانده حزب جمهوریخواه است. اکنون، ترامپ تبدیل به غولی شده است که کمپین‌های افراد پر پتانسیلی را بلعیده که جمهوریخواهان زمانی آنها را به عنوان گزینه ورود به کاخ سفید می‌‌دیدند. کسانی مثل جب بوش، کریس کریستی، و روبیو.




ترامپ و کلینتون فاتحان سومین سه‌شنبه بزرگ و انصراف روبیو


در جبهه رقابت دموکرات‌ها، پیروزی قاطع در 5 ایالت این ادعای او که تنها نامزد شایسته دموکرات‌ها برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری است را تقویت کرد. کلینتون با پیروزی در کارولینای شمالی حلقه فتوحات خود در ایالات جنوبی را کامل کرد. ایالاتی که سیاه‌پوستان در آنها سکونت دارند و به دلیل رویکرد مثبت هیلاری نسبت به خودشان، از طرفداران پر و پا قرص وی محسوب می‌شوند. کلینتون، در نطق پس از پیروزی در سومین سه‌شنبه بزرگ گفت: «ما یک قدم دیگر به تضمین پیروزی دموکرات‌ها در ماه نوامبر و فتح کاخ سفید نزدیک‌تر شدیم». او، در همان ساعت میانی رای‌گیری پیش‌بینی کرد که تا آخر شب بیش از 2 میلیون رای بیشتر از سندرز خواهد داشت و بیش از 300 نماینده انتخاباتی را جذب خواهد کرد. به نظر می‌رسد پیام هیلاری خطاب به ترامپ باشد که به نوعی هم به او بگوید که اگر سندرز در کورس رقابت با من نبود، تاکنون خردت کرده بودم.  پیروزی کلینتون در اوهایو یاد و خاطره تلخ شکست سری قبل او در میشیگان را شیرین کرد و به سندرز این علامت را داد که چندان هم نمی‌تواند به ایالات مرکزی-غربی دل خوش کند. حالا که خیال کلینتون از نزدیک شدن به کسب نمایندگان انتخابی مورد نیاز راحت‌تر شده، در نطق خود بار دیگر وعده اشتغال‌زایی و حمایت اقتصادی از طبقه متوسط جامعه را داد: «ما برای کارگران و کارمندان جامعه آمریکا اینجا ایستاده‌ایم و اطمینان می‌دهم که نخواهم گذاشت که هیچکس اعم از چین، وال‌ استریت و یا افراد حقیقی و حقوقی بر گرده ما سوار شوند و از ما سود ببرند. کلینتون، در حاضر به شدت آماده رویارویی با ترامپ است.


ترامپ و کلینتون فاتحان سومین سه‌شنبه بزرگ و انصراف روبیو


سندرز نیز با توجه به سومین سه‌شنبه بزرگ، نیازمند جذب 72 درصد از نمایندگان انتخاباتی برای پیروزی در مقابل کلینتون است که امری تقریبا بعید می‌نماید. اما استراتژیست‌های حزب دموکرات به دلایلی دوست دارند که سندرز تا چند ماه دیگر به رقابت ادامه دهد.

مارکو روبیو ک پس از شکست سنگین در ایالت خانگی در مقابل ترامپ، شوکه شده بود و به مکان آخر جدول جمهوریخواهان سقوط کرد، در نطق پس از شکست اظهار داشت: «نگرانم که ملت آمریکا تبدیل به یک ملت منکسر شود. آمریکا در حال روبرویی با یک طوفان سیاسی واقعی است. این سونامی دیر یا زود فرا می‌رسد. ظاهرا دل به تعاون و ائتلاف ندادیم و باید شاهد واگذاری زمین بازی به حریف باشیم. ظاهرا خدا نمی‌خواهد که من رییس جمهور سال 2016 آمریکا باشم و یا شایدم برای همیشه. روبیو هفته‌های آخر رقابت درون حزبی را با شکست‌های متعدد در مقابل ترامپ طی کرد. ترامپ بلافاصله پس از کناره‌گیری روبیو از رقابت‌، ابراز داشت: «از او خوشم می‌آید. باهوش است و آینده روشنی دارد». تد کروز، نیز ضمن حمایت از روبیو گفت: «وطن‌پرست است و تصویر منحصر بفرد خود از آمریکا را دارد».

ترامپ و کلینتون فاتحان سومین سه‌شنبه بزرگ و روبیو کنار رفت



«ارول لوئیز» در مطلب خود به تاریخ 16 مارس در سی ان ان نوشت: «نمی‌دانم چرا روبیو تقصیر را بر گردن خدا می‌اندازد. روبیو یک برنامه متمرکز و سازمان سیاسی کارکردی برای جذب مخاطب نداشت. این روزنامه‌نگار ادامه داد: «روبیو قوانین سیاسی زمان‌محور را رعایت نکرد و موجب ریزش طرفداران خشمگین خود و جذب آنها به طرف ترامپ شد. یکی دیگر از دلایل وضعیت امروز روبیو، «ریچ بیسون» معاون رییس ستاد انتخاباتی وی است. اخیرا وقتی از بیسون در مورد کم بودن دفاتر انتخاباتی و پرسنل مورد نیاز سوال شد، پاسخ داد: «دیگر زمان داشتن 50 مدیر تبلیغاتی و 25 دفتر انتخاباتی تمام شده است. به راحتی می‌شود یک دفتر مرکزی داشت و از راه دور همه چیز را کنترل کرد. عیب دیگر روبیو این بود که نصحیت‌پذیر نیست. او به جای ایجاد دفاتر انتخاباتی و تبلیغاتی به سراغ تبلیغات تلویزیونی رفت و هیچ عملیات میدانی صورت نداد. و وقتی «تری سولیوان» رییس ستاد انتخاباتی وی در گفتگو با نیویورک تایمز می‌گوید مردم بیشتر از اینکه در سطح جامعه روبیو را ببینند، علاقه دارند در نمایشگر او را ببینند، نتیجه‌اش این می‌شود. در نقطه مقابل وی، تد کروز همچون اوباما که فقط در ایالت آیووا 34 دفتر انتخاباتی ایجاد کرد، درهای دفاتر خود را به روی طرفدارانش باز کرد و امروز شاهد تاثیر این تعامل در موفقیت وی هستیم.


ظاهرا پیروزی‌های مستمر ترامپ اصلا به مذاق بالادستی‌های حزب جمهوریخواه خوشایند نبوده و بخش قابل‌توجهی از نخبه‌گان و دانه‌درشت‌های این حزب اعلام کرده‌اند که در صورت راه‌یابی این میلیاردر نیویورکی، علیرغم میل باطنی‌شان از هیلاری کلینتون حمایت خواهند کرد.


منابع:

http://edition.cnn.com/2016/03/15/politics/election-2016-ohio-illinois-florida-primaries-highlights/index.html

http://edition.cnn.com/2016/03/16/opinions/rubio-biggest-mistake-errol-louis/index.html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    باور کنید ترامپ از همه مناسبتره برای ایران کلینتون هم از همه گرگتره
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    یاد فیلم HUMGER GAMES افتادم از اون اولش دو شخص آخر مشخص هستند فقط دارن به سبک هالیوود نمایش میدن . آخرش هم باید دید مردم بین یه زن با سیاست و یه مرد دیوانه کیو انتخاب میکنن . گرچه بازم اگر مثه فیلماشون باشه باید هیلاری شه چون تو فیلماشون رییس جمهور آمریکا یه زنه ( بعضی فیلمای جدیدشون(کلا مانور میدن روش )) گرچه واسه ما فرقی نمیکنه شخصش عوض میشه سیاستاشون تغییری نمیکنه مهم اینه که ما نسبت به حرکت هاشون عکس العمل درست نشون بدیم . اللهم عجل لویک الفرج.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ترامپ جون
  • حسین ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    هر دو کابوسن فقط سندرز
  • ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    به نوعی اجماع جهانی بر علیه ترامپ و آمریکا خواهد بود آن زمان. ضمنا این بابا چندان هم به حمایت از اسرائیل اعتقادی نداره. به جاش اوباما و کلینتون قطعا با سیاست بازی هاشون خیلی به ضرر ما خواهند بود.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظر من هم ترامپ بهترین گزینه واسه ایرانه چون رو بازی میکنه و ملت های دنیا رو علیه خودش متحد خواهد کرد و دیگه هیچ غرب زده ای نمیتونه بگه رییس جمهور آمریکا باهوش و مودبه
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظر من هم ترامپ بهترین گزینه واسه ایرانه چون رو بازی میکنه و ملت های دنیا رو علیه خودش متحد خواهد کرد و دیگه هیچ غرب زده ای نمیتونه بگه رییس جمهور آمریکا باهوش و مودبه
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من هم نظر رو ترامپه بهترین گزینست دخل آمریکا با ترامپ اومده
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    احسنت تحلیل زیبا و دقیقیه
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    کلینتون کفتار پیره عوام فریب بزرگ ، اون مردم آمریکا رو هم فریب میده برنی سندرز به نسبت گزینه ی مناسب تریه واسه دموکراتها ولی اگر نشد برای ایران همین ترامپ خوناشام و وحشی عالیه چون بی پرده وحشی بودن خودشو نشون میده و با این شرایط نقاب از چهره کریه و نجس و خونخوار و ضد بشری یانکی ها خواهد افتاد
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    ترامپ وحشی عالیه واسه خواندن فاتحه ی یانکی ها
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق جان بی زحمت یکی از اون مقاله های قشنگتو روی سازوکار انتخابات آمریکا بنویس
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق جان بی زحمت یکی از اون مقاله های قشنگتو روی سازوکار انتخابات آمریکا بنویس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس