یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره عملکرد دولت در سال 95 نوشت: « سال 95، سال شعار نخواهد بود. چراكه سال آتي آخرين سال دولت اول آقاي روحاني خواهد بود.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
*******

سال 96 دیگر سال شعاردهی دولت روحانی نیست / خودزنی اصلاحات با عارف‌ستیزی یا عبور از عارفروزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه 16 فروردین سال 95 را با تمرکز بر حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 1395 و گمانه‌زنی مبنی بر رقابت محمد رضا عارف با علی لاریجانی پس از رد توافق میان آنان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1.  فرجام انتخابات مجلس شورای اسلامی در اصفهان همچنان نامشخص شد؛ پس از اعلام ردصلاحیت خانم مینو خالقی از سوی شورای نگهبان، روزنامه وقایع اتفاقیه از منابع نزدیک به خانم خالقی از عصبانیت منجر به پاسخ‌های متناقض پیرامون سوالات هیات نظارت خبر داد و انتشار تصویر ایشان را اقدام اعتراض نامزدهای دیگر اصلاح‌طلب دانست.

2. گمانه‌زنی پیرامون حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ادامه دارد؛ پس از درخواست موج تلگرامی یاران احمدی‌نژاد برای حضور در فضای مجازی که به درخواست آقای خورشیدی- از منتقدان سابق و حامی فعلی احمدی نژاد رخ داد؛ روزنامه ابتکار نوشت: « هنوز تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یک سال و چند ماه باقی مانده است اما نزدیکان محمود احمدی‌نژاد با راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله بهار 96، احمدی‌نژادی‌های ایران، دولت بهار و .... فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و نکته قابل توجه در کانال دولت بهار این است که از علاقمندان به خود خواسته‌اند که جهت توسعه اطلاع‌رسانی از نظر مالی به آنها کمک کنند.»

3. یارگیری از نامزدهای مستقل دور دوم مجلس شورای اسلامی از سوی اصلاح طلبان؛ علی تاجرنیا از اعضای حزب منحله مشارکت نوشت: « آنچه در دور دوم و همين‌طور در طول مجلس خيلي مهم به نظر مي‌رسد اين است كه هم اصلاح‌طلبان و هم حاميان دولت بايد برنامه‌ريزي خوبي براي نزديكي به چهره‌هاي قابل‌قبول مستقل داشته باشند.»

4. بازتاب اولین جلسه بهارستان نهم پس از تعطیلات عید نوروز با اعتراض شدید برخی از نمایندگان همراه شد؛ نماینده حامی دولت بناب روز انتخابات مجلس شورای اسلامی را «جمعه سیاه» خواند و اظهار داشت: « طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود ٣٠ هزار نفر از شهرهای هم‌جوار برای فروش رأی خود به شهرستان بناب آمده بودند»

5سال 96 دیگر سال شعاردهی دولت روحانی نیست / خودزنی اصلاحات با عارف‌ستیزی یا عبور از عارف. آغاز فضاسازی برای ریاست هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان؛ روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: « به نظر مي‌رسد با توجه به وزن و جایگاه آيت ا... هاشمي در شهرستان‌ها و همچنين راي قاطع مردم تهران، مي‌توان نتيجه گرفت راي‌دهندگان خواهان تكيه آيت ا... هاشمي بر مسند رياست مجلس خبرگان هستند.»

6. آغاز ایده‌پردازی تشکیل «پارلمان در سایه» برای مدیریت بهارستان دهم؛ یکی از روزنامه های جریان اصلاحات نوشت: « به نظر مي‌رسد دليل مطرح شدن موضوع پارلمان در سايه عدم حضور برخي چهره‌هاي درجه اول اصلاحات در مجلس باشد و پارلمان در سايه با اين منظور تشكيل خواهد شد كه منتخبان جريان اصلاحات از ديدگاه‌ها و مواضع شخصيت‌هاي معتبر اين جريان براي پيشبرد امور در مجلس بهره ببرند، يعني به نوعي ديدگاه‌هاي بزرگان راه نيافته و منتخبان به يكديگر تلفيق شده و پس از رسيدن به نتيجه واحد، تنها يك صدا از اردوگاه اصلاحات در مجلس شنيده شود.»

7. هشدار نسبت به بی‌اعتنایی دولت یازدهم به شعارهای اقتصادی خود و اثرگذاری آن بر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم؛ در همین راستا روزنامه قانون نوشت: « ولي با اين حال سال 95، سال شعار نخواهد بود. چراكه از يك سو سال آتي آخرين سال دولت اول آقاي روحاني خواهد بود. به همين دليل براي اينكه باز هم براي دور دوم اعتماد مردم را جلب كند چاره‌اي ندارد كه اين بار به وعده‌هاي اقتصادي‌اش عمل كند.چون مردم نشان داده اند كه ديگر بي تفاوت به شعارها ووعده‌ها نخواهند ماند.»

8. انتقاد از عدم وجود اتاق فکر در دولت از سوی اصلاح‌طلبان؛ دکتر معین در گفت‌‌وگو با روزنامه آرمان امروز مدعی شد که در دو سال گذشته آقاي روحاني فاقد اتاق فكر بوده‌اند و تاحدودي اين وضعيت وجود داشته است. 

9. «آفتاب تابان» بر پرونده بابک زنجانی؛ بازتاب حراج باقیمانده اموال بابک زنجانی در روزنامه‌های جریان اصلاحات

سال 96 دیگر سال شعاردهی دولت روحانی نیست / خودزنی اصلاحات با عارف‌ستیزی یا عبور از عارف• تحقق دوگانه عارف- لاریجانی در بهارستان دهم

دوگانه محمدرضا عارف و علی لاریجانی زودتر از آنچه که ناظران و تحلیلگران سیاسی می‌اندیشیدند در سپهر سیاسی کشور نمایان شد؛ محمدرضا عارف با رد «توافق» با علی لاریجانی، بازی سیاسی طیفی از اصلاح‌طلبان نزدیک به دولت را ناکام گذاشت. اما بدنه اصلی فعالان سیاسی اصلاحات در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن رقابت جدی عارف- لاریجانی هستند و بیان اختلاف نظر پیرامون کلیددار بهارستان را «فرعی» تلقی می‌کنند.

در آرایش سیاسی انتخاب رییس مجلس شورای اسلامی دوره دهم، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه و بخشی از روحانیون مبارز و دولت یازدهم خواهان استمرار ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند و انصراف محمدرضا عارف در خرداد 1392 را دلیل قانع کننده و اثرگذار برای ریاست وی در خرداد 1395 تلقی نمی‌کنند؛ بلکه آن را اقدام تاکتیکی برای هدف ترسیمی می‌دانند.

اما همراهان محمدرضا عارف اقدام خرداد 1392 را اصلی‌ترین عامل پیروزی حجت‌الاسلام روحانی می‌دانند و دلیلی بر «انصراف» نفر اول مردم تهران برای اهداف دولت نمی‌بینند بلکه انتخابات ریاست مجلس را فرصت مناسبی برای قدردانی از اقدام مناسب عارف از سوی دولت تلقی می‌کنند.

روزنامه همدلی در راستای بررسی رفتار سیاسی دولت یازدهم در قبال ریاست بهارستان دهم از اقبال آنان به علی لاریجانی و دست رد بر سینه حامیان عارف خبر داد و در همین راستا نوشت: « اینکه برخی از حامیان دولت، ترجیح می‌دهند به دو دلیل لاریجانی رئیس مجلس بماند اولا تجربه ریاست لاریجانی بر مجلس از سال 92 تا 94 که بیشترین همراهی و همکاری با دولت از سوی مجلس انجام گرفت که نمونه بارز آن تصویب برجام و جلوگیری از استیضاح وزرای راه و آموزش و پرورش بود. ثانیا حامیان دولت این نگرانی را نیز دارند که عارف در پایان دور دوم دولت روحانی (البته در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری 1396 پیروز شود) بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، مسلما حامیان دولت تمایل دارند از دورنِ خودِ دولت کاندیدائی دست و پا کنند، کسی مثل نوبخت، علوی، جهانگیری و امثال اینها.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    متاسفانه آقاي عارف تنها كسي است كه اجازه ميدهد براحتي از نامش سو استفاده شود. لذا نمي توان بر روي وي بعنوان فردي فراجناحي در جايگاههاي تصميم گيري حساب باز كرد.
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    دولت تدبیر فقط شعار میدهد و سال 95 هم با وعده های توخالی سپری خواهد شد.
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    حتما می آید!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • منتقد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    قانون پایستگی شعار :شعارهای دولت تدبیر عملی نمی شود بلکه از سالی به سال دیگر منتقل می شود. یعنی من موندم از باسوادی اینا
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    انشاء الله سال آتي آخرين سال دولت آقاي روحاني خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس