دموکرات‌ها در آخر این هفته یک رقابت دیگر با هم خواهند داشت اما این دور رقابت برای جمهوریخواهان یکی از مهمترین مراحل بود چرا که طی چهارماه هفته آینده فقط در یک ایالت به رقابت خواهند پرداخت.

گروه بین‌الملل مشرق - نامزد جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رقابت سنگین در سه ایالت غربی آریزونا، یوتا، و آیداهو به مصاف هم رفتند. دانلد ترامپ و هیلاری کلینتون موفق به پیرزوی در آریزونا شدند و تد کروز و برنی سندرز هم آرای ایالت‌های یوتا و آیداهو را از آن خود کردند. با این پیروزی، ترامپ همه 58 رای نمایندگان انتخاباتی در آریزونا را به دست خواهد آورد. کلینتون نیز اکثریت 75 رای نمایندگان انتخاباتی را در این ایالت صاحب شد. نکته اینکه در ایالت آریزونا، نامزد برنده جمهوریخواه، همه آرای نمایندگان حزب را به دست می‌آورد ولی آرای نمایندگان حزب دموکرات به صورت تناسبی میان نامزدها تقسیم می‌شود. کروز هم موفق به کسب آرای بیش از 50 درصد در یوتا شد و همه 40 رای نمایندگان انتخاباتی را از آن خود کرد. سندرز نیز با پیروزی در آیداهو، 78 درصد آراء و در یوتا 80 درصد از آراء را به دست آورد. از آنجایی که تعداد نمایندگان انتخاباتی در آریزونا بیشتر است، پیروزی کلینتون و ترامپ چشمگیرتر محسوب شده و پیوسته پیشتاز رقابت‌ها هستند.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

در جبهه رقابت جمهوریخواهان در آریزونا، «دانلد ترامپ» توانست با آرای 47 درصدی اول شود. «تد کروز»، با 23 درصد در مکان دوم ایستاد و «جان کسیچ» هم 10 درصد آراء را به دست آورد. در جبهه دموکرات‌هادر این ایالت هم «هیلاری کلینتون» توانست با کسب آرای 60 درصدی در مقابل «برنی سندرز» 27 درصدی، به پیروزی برسد.

کلینتون و ترامپ هر دو در نطق پس از پیروزی، حمله تروریستی بروکسل را به شدت محکوم کردند. هیلاری، در مورد رهبری هوشمندانه خود در کاخ سفید در قبال تروریسم سخن گفت و ترامپ هم عامل حملات را همان تروریست‌هایی دانست که باید برای آنها از روش شکنجه القای خفه‌گی با آب استفاده کرد. وی همچنین به کنترل شدید محله‌های مسلمان‌نشین در هر کشور تاکید کرد. کلینتون اظهار داشت: «آمریکا بیدی نیست که با این بادها بلرزد. ما نباید درهای تعاون و تعامل را به روی همسایگانمان ببندیم و دیوار در مرزهایمان بسازیم. نباید شمشیر را از رو برای اقلیت‌ها ببندیم و مدام بگوییم که از روش‌های شکنجه‌ مختلف برای مظنونین استفاده می‌کنیم. چیزی که امثال ترامپ و کروز در سر دارند، نه تنها غلط که خطرناک هم هست». سندرز نیز به شکست‌اش در آریزونا اشاره‌ای نکرد و اظهار داشت: «همین حالا هم اگر اشتباه نکنم پیروزی‌های خوبی داشتیم و در آینده هم موفق خواهیم بود».

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

اما پیروزی سندرز در دو ایالت یوتا و آیداهو با 70 درصد در هر کدام، حجم عظیمی از امید را روانه فوج طرفداران سندرز کرد. هم اکنون، سناتور میانه‌رو امید دارد که آرای سه ایالت آلاسکا، هاوایی، و واشنگتن را در ماه مارس بدست بیاورد. اگرچه، پیروزی‌های سندرز چندان نمی‌تواند سد محکمی به نام کلینتون را که از سوی بالادستی‌های حزب دموکرات هم حمایت می‌شود را بشکند. اکنون، هیلاری یکهزار و 681 رای نمایندگان انتخاباتی را در دست دارد و سندرز 927 رای.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

سندرز هنوز امید دارد که با حرکت به سمت ایالات بعدی که در آنها محبوب است، بتواند رای نمایندگان انتخاباتی ارشد را به نفع خود تغییر دهد چرا که نمایندگان انتخاباتی ایالت‌ها قادر به تغییر رای خود که همان رای مردم است به نامزد دیگر هستند. از طرف دیگر، مشاوران کلینتون به این امید دارند که سندرز تحت فشار قرار گرفته شود و تا اوایل تابستان، از رقابت کنار بکشد. نمایندگان انتخاباتی دموکرات‌ها در آریزونا 75 نفر، در یوتا 33، و در آیداهو 23 نفر بودند.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

این قضیه در مورد جمهوریخواهان پیچیده‌تر است. اگر ترامپ موفق به کسب یکهزار و 237 رای نمایندگان انتخاباتی ایالت‌ها نشود، آن وقت به بزرگان حزب جمهوریخواه که اصلا دل خوشی از او ندارند نیازمند می‌شود که این یعنی عدم دستیابی وی به پست ریاست جمهوری. مثلا همین شکست وی در یوتا در مقابل کروز می‌تواند در آخر کار برای او دردسرساز شود. پیدا بود که ترامپ در یوتا که اکثریت مسیحی معتقد به کلیسای «مورمونی» را داراست، توفیق نخواهد یافت اما وی به دلیل سیاست‌هایش در مورد مهاجران قانونی، بسیار در آریزونا محبوب است. چرا که مردم آریزونا پیوسته نسبت به همزیستی با مهاجران غیرقانونی اعتراض داشته‌اند و ترامپ هم چندین بار ژان بروئر -فرماندار این ایالت- و «جو آرپایو» -کلانتر آن- که پیوسته با مهاجران قانونی سر عناد داشته‌اند را را مورد حمایت کامل قرار داده است. در جبهه مقابل ترامپ، کمک شایان طرفداران مارکو روبیو، بن کارسون، و جب بوش که پیشتر از دور رقابت کنار رفتند و همچنین حمایت «میت رامنی» کمک بزرگی به کروز در یوتا کرد. وی موفق به کسب 69 درصد آراء شد و ترامپ حتی نتوانست جایگاه دوم را کسب نماید.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

یکی از مشکلات بزرگ تد کروز، اصرار جان کسیچ برای ماندن در رقابت‌ است. کسی که خود را تنها زبان ملایم و نامزد معتدل می‌داند. تا مادامی که وی در رقابت‌ها باقی بماند، آرای ضد ترامپ وی که می‌تواند به صندوق کروز ریخته شود، در چنته کسیچ باقی خواهد ماند.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

دموکرات‌ها در آخر این هفته یک رقابت دیگر با هم خواهند داشت اما این دور رقابت برای جمهوریخواهان یکی از مهمترین مراحل بود چرا که طی 4 هفته آینده فقط در یک ایالت به رقابت خواهند پرداخت. ترامپ و کلینتون به شدت مایل به روبرویی با هم در ماه نوامبر هستند اما قضیه برای ترامپ شکل دیگری دارد. وی باید تا پایان آوریل منتظر بماند تا در یکی از مهمترین مراحل رقابت‌های درون حزبی، رقبایش را تا حد چشمگیری از تعقیب خود عقب بیاندازد. سندرز هم امید به این دارد که ایالات غربی، کرم و سخاوت ایالات جنوبی را نسبت به هیلاری نداشته باشند. از طرفی، فاصله شایان توجه این دو در جذب نمایندگان انتخاباتی برای برنی میانه‌رو یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. هم اکنون کلینتون با کسب یکهزار و 681 رای نمایندگان انتخاباتی از 2 هزار و 383 رای مورد نیاز و ترامپ با کسب 739 رای از یکهزار و 237 رای مورد نیاز، پیشتازهای رقابت‌ها هستند.

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

کلینتون و ترامپ فاتح آریزونا / کروز و سندرز فاتح یوتا و آیداهو

در هر حال، در شبی که رهبران جامعه بین‌الملل درگیر مسئله حمله تروریستی بروکسل که منجر به مرگ حداقل 34 نفر و زخمی شدن 230 نفر شد بودند، ترامپ و کروز در اقدامی بعدی در توئیتر شروع به توهین و فخر فروشی در مورد همسران خود کردند. این اقدام ناشایست، مورد نقد شدید روزنامه‌نگاران و ناظران شده و آنها در مقالات خود این حرکت آن هم در چنین شرایط بحران بین‌المللی را دور از شان کسی دانستند که قرار است رییس جمهور آمریکا شود.



منابع:

http://www.foxnews.com/politics/2016/03/23/trump-clinton-win-arizona-prize-rivals-notch-victories-in-utah-idaho.html?intcmp=hpbt4

http://www.theguardian.com/us-news/2016/mar/22/donald-trump-hillary-clinton-arizona-utah-idaho-results

http://edition.cnn.com/2016/03/11/opinions/hillary-clinton-bernie-sanders-auto-dustup-opinion-axelrod/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ان شا الله سال 96 دکتر سعید جلیلی باهوش و زیرک و شجاع و انقلابی و پایداری و اصولگرا و ولایتمدار و شیعه رئیس جمهور می شود و پدر شما مستکبران عالم را در خواهد آورد.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    مدیریت جهانی "بگم بگم " به آمریکا هم رسیده انگار!!!! خخخخ !! جهانی شدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس