کد خبر 536835
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

استقرار سپر دفاع موشکی «تاد» آمریکا به بهانه مهار فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی، اقدامی است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران باعث شروع مسابقه تسلیحاتی جدید در آسیای شمال شرقی و شبه جزیره کره خواهد شد.

به گزارش مشرق،در شرایطی که آمریکا و کره جنوبی در حال گفت وگو بر روی جزییات استقرار این سامانه از جمله تعیین مکان آن هستند، زمزمه هایی از برنامه های پیشگیرانه چین به گوش می رسد؛ برنامه هایی که به رغم میل باطنی چین این کشور را نیز وارد ماجرایی ناخواسته می کند.

پنتاگون تاکید دارد که زمان برای استقرار این سامانه فرا رسیده و کره جنوبی مکان مناسبی برای اجرای این راهبرد نظامی آمریکاست.

اما نگرانی های زیادی در منطقه وجود دارد چرا که این منطقه علاوه بر قدرت نمایی های اخیر کره شمالی، برای چین نیز یک حیاط خلوت محسوب می شود و هر تحول نظامی در آن می تواند برای امنیت پکن گران تمام شود.

حالا اما به نظر می رسد چین هم فقط سیاست صبر و انتظار را دنبال نمی کند چرا که نشریه حزب حاکم کمونیست این کشور خواستار استقرار موشک های چینی در منطقه آسیای شمال شرقی شده است.

«گلوبال تایمز» که دیدگاه رسمی دولت چین را منتشر می کند، به صراحت تاکید کرده که اگر قرار باشد آمریکا سپر موشکی «تاد» را در کره جنوبی آرایش دهد، آن زمان چین هم باید سامانه های موشکی بیشتری در آسیای شمال شرقی مستقر نماید.

دولت کره جنوبی می گوید که استقرار سامانه «تاد» در راستای دفاع از امنیت ملی و دفاع این کشور در برابر تهدیدهای موشکی کره شمالی است اما برای چین این اظهارنظرها قابل قبول نیست و این کشور در کنار روسیه خواستار توقف این برنامه شده اند.

روزنامه چینی می نویسد: اگر کره و آمریکا بر اجرای چنین برنامه ای اصرار بورزند، چین هم باید به آنها مانند روسیه که پیشتر در برابر سامانه های ضد موشکی آمریکا مقابله به مثل کرد و پاسخ محکمی به واشنگتن داد، واکنش نشان دهد.

نشریه تاکید می کند که چین باید سامانه ها و سپرهای موشکی دفاعی خود را فورا در آسیای شمال شرقی مستقر کرده و زمانی که اعتراضات و نگرانی هایش مورد بی توجهی قرار گرفته، در برابر سامانه «تاد» در آماده باش کامل باشد.

گلوبال تایمز به دولت های سئول و واشنگتن هشدار داده است که بی تردید در صورت اقدام دو کشور برای استقرار سامانه دفاعی یاد شده، چین نیز سامانه های موشکی پیشرفته خود را در منطقه مستقر خواهد کرد.

انتشار این گزارش در حالی صورت می گیرد که پیش از ظهر امروز - چهارشنبه - وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای از آرایش موشک های چینی در مناطق مورد مناقشه با همسایگانش خبر داده بود.

این خبر همچنین از سوی منابع خبری نظامی آمریکا نیز مورد تایید قرار گرفت و فاکس نیوز در گزارشی به استناد تصاویر ماهواره ای نوشت: پکن 2 آتشبار شامل 8 موشک و یک سیستم راداری را در جزیره «وودی» در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

چین هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

در شورای امنیت هم اوضاع چندان بر وفق مراد کره جنوبی و آمریکا نیست زیرا چین به عنوان عضو دائم این شورا هنوز برای رای دادن به قطعنامه ای که تحریم های بیشتری علیه کره شمالی در نظر می گیرد، تصمیم نگرفته است.

گلوبال تایمز در بخش دیگری از مطلب خود اظهارات «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی در باره فروپاشی کره شمالی را نیز مورد توجه قرار داده است.

این نشریه چینی نوشته است: وقتی او (پارک) می گوید حکومت کره شمالی رو به زوال است نشان از آن دارد که سیاست دولت کره در برابر کره شمالی کاملا تغییر کرده است.

رئیس جمهور کره جنوبی شب گذشته در سخنانی گفت که اگر کره شمالی برنامه هسته ای تسلیحاتی اش را رها نکند دچار فروپاشی خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس